Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 39 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 01, 2020, 17:29:06
Tekisi mieli tilata pizza.

Yllätäen, not really my thing, mutta tänään vaikka vois kotio mennessä noutaa!

T: Xante

Kopek

Paluumatka lähenee. Olen käyttänyt pariviikkoista ympäristönmuutosta hyväkseni ja ostanut yhtä ja toista, mitä hieman halvemmalla on saanut, kuten tällaisen.

https://i.ibb.co/B2dbkKt/Screenshot-2020-10-01-at-16-25-18.png

Eroa Suomen hintoihin on 60 euroa. Täältä ostettuna saa vielä tuollaisen peltilaatikon, jossa on ylimääräinen terä ja viila sekä pohjalla kaksi öljypulloa (ketjuun ja koneeseen). Olen ymmärtänyt, että Suomesta ostettuna tulee vain pahvilaatikko. No, oli miten oli.

Minulla on ollut käytössäni Dolmar moottorisaha joka lakkasi toimimasta. Rassasin sitä, mutta en saanut sitä toimimaan. En keksinyt, mikä voisi olla vikana. Kipinä tulee, mutta moottori ei käynnisty. Hörähtää ehkä vähän. Muuten saha ei ole romun oloinen. Tai enhän minä tiedä, omistanko edes kyseistä sahaa tällä hetkellä, kun murtoporukka on vieraillut alueella, jossa sitä olen säilyttänyt. Tätä uutta en aio jättää tuollaisiinpaikkoihin vaan vien ja tuon sen autolla, kun käyn paikkakunnalla.

Katsoin jostakin nettisivulta, että kyseinen saha on itse asiassa teknisessä mielessä sukua vanhalle Dolmarille, koska Makita on ostanut tuotemerkin ja toiminnat. Ostamani malli on harrastelijatasoa, mutta enhän olekaan ammattilainen. Jotain vähän sahailen. Ammattimallit olisivat maksaneet enemmän. Aivan halvimman tason rimpulaa en halunnut ostaa vaan keskihintaisen, jolla jotain toivottavasti tekeekin. Dolmariin, joka myös oli keskihintaluokan saha, olen yleisesti ottaen ollut tyytyväinen. Malli on (oli?) 109.

https://www.findit.fi/fi/1513514.htm

Muita hankintoja ovat olleet pari kovalevyä, jotka ovat täällä keskimäärin jonkin verran eli noin 20-30 prosenttia halvempia. Kovin paljon ei voi ostella, koska kuljettaminen on hankalaa ja tietysti rahavarojen rajallisuuden takia.

Yksi esine, mistä olen haaveillut pitkään (Suomesta ostettuna), on puunhalkaisulaite, johon mahtuvat metriset puut. Hakattavilla kiiloilla puiden halkaiseminen on työlästä. Koneellisessa laiteessa pitäisi olla sen verran voimaa, ettei yhden puun halkeamista tarvitse kovin pitkään odottaa.

Polttomoottorikäyttöisen voisi viedä metsään.

https://www.ikh.fi/fi/puunhalkaisukone-8t-100cm-pystymalli-6-5hp-xw104a

Liian kallis minun budjettiini.

Bauhausissa oli aikoinaan sähköllä toimiva kone metrin puille noin neljälläsadalla eurolla. Niin halvalla ei enää saa mistään.

https://agropoint.fi/tuotteet/halkaisukone/halkaisukone-axo-5-5t/

Ehdoton vaatimus on se, että metrin pituinen puu mahtuu laitteeseen. En minä mitään hellapuita aio tehdä.

https://www.vastavalo.net/halko-halot-koivuhalko-halkomotti-425180.html

Hippi


Eilen iltapäivällä vävyni kävi pulttaamassa makkarin seinään uuden telkkarini. Se nyt sitten toimii kokonaan netin varassa, kun huonessa ei ole antennipistoketta enkä kaapelia viitsi olohuoneesta pintavetona makkariin vetää. Olisi vaan jaloissa kaiken aikaa. Vävy näytti pari perusjuttua siitä käytöstä ja niillä tulen toimeen hyvän hetken. Syvällisemmin perehdyn kapineen käyttöön ja teen kunnolla omat viritykseni aloitussivulle vasta jonain sadepäivän puhdetyönä.

Nukkumaan mennessä tein koekäytön ja katsoin YouTubesta taas kerran Elviksen konsertin Hawaijilla 1973. Yllättäen siitä oli uusi näyttävä versiokin tullut sitten viimenäkemän. :)

Hyvin tuli uni sen jälkeen siitäkin huolimatta, että mun käsikremppaa juili ihan perkeleesti pilleristä huolimatta  :'( :'(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Fazerin pihla-suklaakonvehti vaikuttaa lupaavalta. Tätä voisi hommata jouluna.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 01, 2020, 13:18:58
Lainaus käyttäjältä: Lognessa - syyskuu 30, 2020, 23:11:38
Olikohan se tämä vai mikä ketju, kun joku puhui HSL:n lataamisesta verkossa. Nyt itsekin eksyin samaan mahdollisuuteen kun kännykkälaskut nousevat yllättäviin summiin  kun mobiililla matkoja makselee. Olipa todella typerä kokemus. Maksoin rahaa kortille ja jäin odottamaan tunniksi verkkoon, milloin sen voi ladata kortille. Ei tietenkään niin, vaan matkustustilanteessa ilmeisesti vasta sen rahan voi ladata kortille. Jos ei matkaa näköpiirissä, niin toivottavasti se tililtä mennyt raha ei kuoleudu jonkun ajan päästä.

Luottamukseni HSL:ää kohtaan loppui, kun kännykän yhteys ei junassa toiminut kun lippua yritin ostaa, ehdittyäni sisään viime tipassa. Ilahduin kun näin henkilökuntaa ja kysyinkin heiltä. Jep, sain lipunostettua. Olivatkin tarkastajia ja oikein pätemisenhaluinen olikin. Kun tuli luokseni lippua tarkastamaan, näytin tietenkin tutulle lippuni. Tästä alkoikin sananvaihto ja sakon kirjoittaminen.

Ei kuoleennu, ilmestyy kortille kun seuraavan kerran lukijalle korttia näyttää.

Kännykän yhteys nyt voi muustakin kiinni kuin junasta ja kyllähän selkeästi on kerrottu, että  lippu on oltava junaan mennessä. Muutoinhan siellä kaikki olisivat "ehtineet viime tipassa".

T; Xante

Tänks :)
Siihen aikaan ei ollut selkeästi kerrottu. Oli vaan niin nolo, ärsyttävä ja typerä tapahtuma. Tarkastaja oli todella nolaamisjanoinen.

Edellisellä kerralla kun ostin lipun, ilmestyi mobiilin ruutuun muistutus (ensimmäistä kertaa), että lippu pitää ostaa ennen junaan menemistä. Joo, mä tiedän ja ihan ok. Ihan ok myös maksaa oppirahat. Otti päähän vaan se tapa miten minusta tehtiin julkinen eläin.

Kävin lenkillä asemalla ja sen lataamansa rahan voi siinä maksuautomaatilla ladata talteen. Ihan sama minulle olisi ostaa maksuautomaatilla se raha kortille. Ymmärrän tuon sovelluksen hyödyn jos lataa netistä -aikaa.

Jos lataa rahaa, niin aikaa on latailla. Jos taas lataa aikaa, niin rahaa on millä latailee.

Kopek

#2870
Ympyrä sulkeutuu. Kirjoitan tätä autossa, joka kulkee noin 160 kilometrin mittarinopeutta. Todellinen nopeus on jonkin verran alhaisempi niin kuin se yleensä on.

Koronatartuntariski on ollut välillä merkittävä, kun olen liikkunut ihmisruuhkassa ilman maskia ja vielä riskialueella. Kyseessä on ollut osittain vahinko, koska olen ollut ulkona, ja yhtäkkiä jostakin bussista on laskeutunut kymmeniä ihmisiä ympärilleni. Ei siinä ole ehtinyt maskia kaivaa esille, kun on taluttanut polkupyörää. Sen luotsaaminen ihmisruuhkan läpi on ollut muutenkin jo hankalaa. Totta kai olen myös ajanut sillä, mutta joissakin paikoissa olen taluttanut sitä.

Tänään tuli ajettua polkupyörällä kohtuullinen matka "minun asteikollani" ja käveltyäkin vielä jonkin verran.

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek


-:)lauri

#2873
Joskus aikoinaan kun vielä urheilin, oli mulla tapana ottaa aika-ajoin iltalenkiksi Helsinki-Vantaan Lentoaseman ympäripyöräily. Matkan varella - oisko ollut Ruotsinkylässä lentokentän jossain luoteis- pohjoispuolella - oli alamäki, jossa pääsin kilpapyörälläni lenkkiäni myötäpäivään ajaessani yli 70 kilsan tuntinopeuteen.

Sen lisäksi että pyörässäni oli velodromirenkaat, jotka siis tuppasivat puhkemaan aika-ajoin jo sepeliä asfaltilla kohdatessaan, kerran kävi niinkin, että kissa juoksi tien yli mielestäni pikkasen liian läheltä. Ottaen huomioon, ettei siihen aikaan ollut tarjolla nuorisoon vetoavia pyöräilykypäriä, tapahtui lenkit ilman kypärää. En ymmärrä mitä päässäni tuolloin liikkui. Olenkin nähnyt tapahtumasta joskus myöhemmin painajaisia, mitä olisikaan käynyt jos törmäys olisi tapahtunut tai kumi puhjennut.

Tuli muistot mieleen tästä uutisesta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006657649.html. Pahaa tekee katsoa, vaikka onneksi videolla peuraan pyörällään törmännyt selvisi ymmärtääkseni ilman suurempia kolhuja.

EDIT: itse asiassa Ruotsinkylä näyttäisi olevan ehkäpä paremminkin kentän pohjois-koillispuolella. Mutta huitsin nevadassa, joka tapauksessa :)
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Tänään oli salipäivä. Tavallisesti salilta tultuani suihkun jälkeen syön lounaan ja hörppäsen ison mukillsen kahvia jälkkäriksi. Jos tuon jälkeen jään paikalleni vaikkapa roikkumaan netissä tai pelaan jotain, niin alkaa väistämättä nukuttaa niin, että joskus jopa sammahdan siinä istuessani.

Tänään tuli kuitenkin poikkeuksellisen levoton olo. Tavallaan olisi tehnyt mieli lähteä kaupoille etsimään uusia kodinkoneita keittiöön tai mennä ostamaan karkkia. Olin pirullinen makeanhimo. Päädyin kuitenkin asentamaan valot fillariini, sillä pian alkaa olla aamulla hämärää, kun lähden liikkeelle. Sen jälkeen haravoin hetken pihan laatoitettuja alueita, jotta niihin ei jämähdä ravinteista lehidistä, kun sateet tulee. Oli aika hullua hommaa kyllä haravoida kuivia lehtiä tuulisella ilmalla. Mutta sainpahan purettua levottoman oloni siinä. Makeanhimo ei kyllä hävinnyt ja nyt mietin lettujen paistamista :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 03, 2020, 16:56:46
Tänään oli salipäivä. Tavallisesti salilta tultuani suihkun jälkeen syön lounaan ja hörppäsen ison mukillsen kahvia jälkkäriksi. Jos tuon jälkeen jään paikalleni vaikkapa roikkumaan netissä tai pelaan jotain, niin alkaa väistämättä nukuttaa niin, että joskus jopa sammahdan siinä istuessani.

Tänään tuli kuitenkin poikkeuksellisen levoton olo. Tavallaan olisi tehnyt mieli lähteä kaupoille etsimään uusia kodinkoneita keittiöön tai mennä ostamaan karkkia. Olin pirullinen makeanhimo. Päädyin kuitenkin asentamaan valot fillariini, sillä pian alkaa olla aamulla hämärää, kun lähden liikkeelle. Sen jälkeen haravoin hetken pihan laatoitettuja alueita, jotta niihin ei jämähdä ravinteista lehidistä, kun sateet tulee. Oli aika hullua hommaa kyllä haravoida kuivia lehtiä tuulisella ilmalla. Mutta sainpahan purettua levottoman oloni siinä. Makeanhimo ei kyllä hävinnyt ja nyt mietin lettujen paistamista :)

Lettu on aina hyvä vaihtoehto makeanhimoon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

^Myös karviaismarjat auttaa. Seinän takana pensas josta tänään riivin viimeisiä, hyvin sokerisen makeita olivat.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

No nyt olen jo niin pitkästi tässä sitä miettinyt ja monesti tehnyt jämäkän päätöksen, että kohta menen ne letut tekemään, että enpä näin myöhällä enää ala käryttämään. Keksin sille hyvän korvikkeen, jos jaksaisi nostaa persauksen irti sohvasta hetkeksi.

Varmaan on parempikin vaihtoehto tähän aikaan illasta lämmin mehukeitto https://lamminkuppi.fi/product/mustikka-vadelmakeitto/
Kerran ostin tuollaista kokeeksi ja se olikin yllättävän hyvää ja sopii just näin illalla nautittavaksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Ensimmäinen yö pölypesässä yli kahteen viikkoon. Pölyn näkee leijuvan lampun valossa, kun menee nukkumaan ja sänky pöllähtää. Lähdin ajamaan Helsingistä vähän ennen kymmentä illalla ja olin perillä kahden jälkeen yöllä. Kännykän "kamerahälytin" oli muuttanut itsekseen muotoaan niin, että luulin alussa, että sitä ei ole lainkaan. En tiedä, kumpi on parempi, entinen vai nykyinen.

Mutta eipä kamerahälyttimestäkään ole aina apua. Onneksi ajoin juuri silloin rekan perässä, kun ohituskaistan tuntumassa kyttäsi kaksi poliisiautoa jonkin matkan päässä toisistaan eri puolilla tietä. Kello oli varttia vaille kaksitoista. Tämä oli muistutus siitä, että mihinkään aikaan vuorokaudesta ei ole täysin turvallista. Poliisivaara on aina olemassa. Ilman edelläni ajanutta rekkaa murehtisin ehkä parhaillaan, mistä rahat sakkoon otetaan. Pienituloisten sakkosummat ovat kasvaneet huomattavasti viimeisten viidentoista vuoden aikana, mutta eipä tätä ole paljon uutisissa toisteltu. Sakot ovat rahamäärältään todennäköisesti yli kaksinkertaistuneet. 2000-luvun alkuvuosina sakko oli tyypillisesti jotain satasen luokkaa. Nyt se on ties kuinka monta sataa. Toivottavasti en saa tietääkään tarkkaa summaa lähiaikoina, vaikka se voi tietysti tapahtua vaikka tänään. Olen patologinen ylinopeudella ajaja.

Tästä tuli mieleeni eilen netissä vilahtanut uutisotsikko, jossa Keski-Suomen poliisipamppu julisti, että järjetön kaahailu maanteillä on lisääntynyt. Mielessäni käväisi ajatus, että kaahailevatko poliisit siis entistä enemmän, vai mistä on kyse. Heidän kaahailunsahan se kaikkein järjettömintä ja vastenmielisintä on. Eikä se turvallistakaan ole. Eräs poliisipamppu kerskui kerran lehtijutussa ajaneensa kymmeniä tuhansia kilometrejä "pikataivalta" Keski-Suomen maanteillä. Tällä hän viittasi hälytysajoihin pitkien etäisyyksien maakunnassa. Hän myönsi itsekin, että suurin osa tapauksista osoittautuu paikan päällä kiireettömiksi. Mutta onhan se mageeta panna valot vilkkumaan ja painaa kaasu pohjaan eli tehdä sellaista, joihin meillä tavallisilla maan matosilla ei ole lupaa eikä oikeutta. Meitä rangaistaisiin suurina rikollisina. Tämä soti tasa-arvon ajatustani vastaan.

Kun ohikulkumatkallani poikkesin Oulussa huhtikuun alkupäivinä vuonna 2014, näin harvinaisen röyhkeän esimerkin poliisikaahailusta. Poliisiauto tuli kovaa vauhtia jalkakäytävää pitkin. Se ylitti kadun suojatien vierestä ja jatkoi edelleenkin jalkakäytävällä. En ehtinyt ottaa kuvaa siitä. Sain kuvan vain sen renkaanjäljistä. Mitä olisi tapahtunut, jos joku ihminen olisi tullut ulos kaupan ovesta tai kerrostalon ovesta ja jäänyt poliisiauton alle. Eihän tavallinen jalankulkija osaa odottaa, että jalkakäytävällä ajaisi auto tuhatta ja sataa. Siinä voi mennä hitaasti jokin kadunlakaisukone tai huoltoauto tai vastaava, jota ehtii väistää.

Paikka oli tämä.

Auto tuli kevyen liikenteen väylää pitkin rautatiesillan alitse ja ylitti Rautatienkadun suojatien vierestä ja jatkoi Saaristonkadun jalkakäytävää pitkin, kunnes kääntyi muutaman korttelin päässä oikealle. Kun katunäkymää kääntää vasemmalle, näkyy mainitsemani jalkakäytävä. Poliisiauto on ajanut Special Bike -kaupan rappujen edestä tai mikä liike paikalla vuonna 2014 on ollutkin. Poliisiautossa vilkkuivat siniset valot. En muista, oliko sen hälytyssireeni päällä. Ehkä oli, vaikka se ei olekaan jäänyt mieleeni. Tai ehkä ei ollut, koska se ei ole piirtynyt mieleeni?

Olin kävelemässä puisen ulkorakennuksen kohdalla, vai mikä se pitkulainen koppi on, kun poliisiauto ilmestyi näkyviin sillan alta. Kiirehdin alta pois. Olin jo risteyksen kohdalla, kun poliisiauto ylitti kadun. Mutta kuvaa en ehtinyt ottaa. En saanut kaivettua digikameraa taskustani tarpeeksi nopeasti.

Oulun poliisi taitaa olla jo perinteisesti brutaalein Suomessa, mihin viittaavat vanhat vitsitkin. Kaukana pohjoisessa taitaa olla vallalla villin lännen meininki muutenkin.

https://yle.fi/uutiset/3-9818091

safiiri

" Kirurgien muita parempi asema on aivan pöyristyttävä vääryys. Ykskin tuttu kirurgi oikein leuhkii sillä, kuinka monta ihmistä hän on viiltänyt auki. Tavallinen ihminen sen sijaan on heti vankilassa, kun vain vähän näyttää puukkoa toiselle. On se vain niin eppaa."