Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 39 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

^
Mä asun katsos täällä etelässä. Kilsa kehäkolmosesta kohti biitsin omaisia tunnelmia. Voi tietty olla, että tuo mun ulkolämpömittari on tiensä päässä, mutta ei siellä tuossa kymmeneltä tosiaan ollut ollenkaan niin kylmä kuin kahdeksalta oli.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Ettei sitten aurinko ollut siihen osunut? Aurinkohan lämmittää jo ihan hyvin. Minullakin eilen näkyi, miten yläkerran parvekkeen räystäältä tippui yksittäisiä vesipisaroita, kun lumi kovasta pakkasesta huolimatta tiivistyi vedeksi.

Kissatkin on muuttaneet olohuoneeseen keskipäivän päikkäreille, niin saavat auringonkylpyjä siinä samalla :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Ai samperi. En kyllä huomannut tarkistaa aurinkoa, josko se olisi porottanut mittariin, mutta kuten todettua, lämpötila oli ihan eri kuin kahdeksalta. Oiskohan kasilta sitten hieman myös tuullut, mikä selittäisi sen miksi naama ei kestänyt purevuutta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Aivan hermona auton katsastuksen takia. Normaalistikin ne jännittävät, mutta nyt erityisesti, koska on pelissä, millä jatkossa liikutaan vai liikutaanko millään.

Jos tämän tyyppinen remontti vaaditaan, niin se on siinä sitten. Auton tarina maantiekulkuneuvona loppuu. Kuvat kertovat parhaiten.

https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/espace-j63-ohjausvaihteen-%C3%B6ljyvuodon-korjaus.14550/

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 12, 2021, 12:31:22
Aivan hermona auton katsastuksen takia. Normaalistikin ne jännittävät, mutta nyt erityisesti, koska on pelissä, millä jatkossa liikutaan vai liikutaanko millään.

Jos tämän tyyppinen remontti vaaditaan, niin se on siinä sitten. Auton tarina maantiekulkuneuvona loppuu. Kuvat kertovat parhaiten.

https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/espace-j63-ohjausvaihteen-%C3%B6ljyvuodon-korjaus.14550/

Siis vuotaako Pösössä pumppu, hammastanko, ohjausvaihde, letku vaiko putki? Kolme ensin mainittua on pahoja, mutta putki- ja letkuvuotojen kanssa pärjää.

Katsastukseen kannattaa ainakin pestä vuotokohdat ja toivoa ettei nestettä ehdi vuotaa paljoa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

-:)lauri

Hyvää palindromipäivää 12.02.2021 kaikille.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - helmikuu 12, 2021, 13:04:57
Hyvää palindromipäivää 12.02.2021 kaikille.

Okei, kiitos tästä tiedosta. Onkin hyvä syy juhlia puhelinnumeroani.
Tosin siitä on jätettävä se operaattorin tunniste pois pilaamasta hyvää numeroa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - helmikuu 12, 2021, 13:04:57
Hyvää palindromipäivää 12.02.2021 kaikille.

Kiitos samoin!

Onkin ollut koko päivän hieman takaperoinen olo  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Juhlin tänään suklaa-sitruunakaakku-voisarvi-kahvilla kansalaisaloitteen läpimenoa kohti eduskuntaa, jonka äskettäin allekirjoitin.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - helmikuu 12, 2021, 11:25:53
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 12, 2021, 11:14:41
Ehdotan huppua. Mulla on takki, jossa on isohko huppu ja kun alle laittaa pipon ja vetää siihen päälle hupun, tulee myös poskille suojaa.

Tälläiset huput varmaan suojaa vielä paremmin:

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2556/13495/Kyparahuput-ja-kaulasuojat


Koska eihän me haluta ganstereita kommandossa olla..

T: Xante

Joo kommandopipo lienee pois laskuista. Sen verta kantaaottava se on. Täytyy katsoa, onko tossa mun toppatakissa huppua. Jos siinä ei ole, pitää kaivaa kovien pakkasten toppatakkini, jossa on kyllä huppu. Tosin en kyllä tiedä siitäkään, saisiko sen riittävän tiukalle, että naamasta suurin osa olisi suojattuna.
Huppu on hyvä. Mutta putkihuivi on näppärä ympäri vuoden.
Sillä käy kuntosalilla, moottoripyöräilemässä, pankissa ja siperiassa. Maastokuviolla tai sateenkaaren väreissä.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 12, 2021, 16:09:32
Juhlin tänään suklaa-sitruunakaakku-voisarvi-kahvilla kansalaisaloitteen läpimenoa kohti eduskuntaa, jonka äskettäin allekirjoitin.

Miten onnistuit allekirjoittamaan eduskunnan?

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - helmikuu 12, 2021, 11:19:38
Tilasin leipomosta leipää ja kakkua kotiinkuljetuksella. Käyttöliittymä oli sen verta kryptinen, että piti ihan kysellä sähköpostilla, kuinka heiltä tilataan. Toivottavasti täytin lomakkeen oikein. En oikein saanut selvää mikä tuo aikataulu on. No ei näillä mikään hengenhätä ole, mutta pitää kyllä kysellä, että montako päivää aiemmin kannattaa tilaus tehdä, että tuotteet on sitten tiettynä päivänä viimeistään perillä, jos joskus tilaa johonkin kesteihin heiltä herkkuja.

Edit: Leipomoita löytyy pääkaupunkiseudulta, mutta harvassa on kotiinkuljetusta. Olisikohan kuinka iso rasti saada jotain keskitettyä kotiinkuljetusta tyyliin Wolt:ia tai vastaavaa kuljettamaan tilauksia koteihin? Kuljetusmaksu voisi olla suurempi, jotta kannattaa kuskata leipää laajemmallle alueelle kuin mikä on Woltilla esimerkiksi normikuljetuksen toimitussäde.

Ai jestas, kun on hyvää tuoretta hillomunkkia. Hillo ei ollut liian makeaa. Nyt siis tuli mansikkakakkua ja leipäpussi. Leipäpussissa oli vaaleaa leipää, tummaa leipää, vaaleita sämpylöitä ja hillomunkkeja. Pitää paketoida noi muovikasseihin, etteivät pääse kovettumaan. Olisi nyt usemmaksi päiväksi leipää, kunhan vain eivät pääsisi kovettumaan. Pitää todennäköisesti vielä tänään maistella noita leipiä. :)
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Pitkästä aikaa oikeaa mansikkakakkua. Varjelkoon tää on hyvää. :P Tässä ei ole koronan vuoksi vietetty merkkipäiviä vuoteen, eikä k-marketin mansikkakakkupala ihan vedä vertoja oikealle mansikkakakulle, enkä löytänyt vielä viime kesänä osoitetta, josta olisi ollut mahdollista tilata mansikkakakkua kotiin. Suvussa on koulutukseltaan alan ammattilainen, mutta kun tekee muita hommia työkseen ja joutuisi vapaa-aikaansa uhraamaan kakunleipomiseen, niin mielummin tilaan muualta kuin stressaan häntä mokomalla, varsinkin kun mansikkakakun syömiselle ei ole mitään ylevämpiä syitä kuin lapasista lähtenyt mansikkakakkuhimo.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Brutto - helmikuu 12, 2021, 13:00:46

Siis vuotaako Pösössä pumppu, hammastanko, ohjausvaihde, letku vaiko putki? Kolme ensin mainittua on pahoja, mutta putki- ja letkuvuotojen kanssa pärjää.

Katsastukseen kannattaa ainakin pestä vuotokohdat ja toivoa ettei nestettä ehdi vuotaa paljoa.

Auto hylättiin, mutta EI siitä syystä mitä pelkäsin. Hylkäyksen syynä oli käsijarru (teho 16%) ja lisukkeena oli oven ikkuna, joka ei aukea, ja kenties vielä takajarrun epätasapainoisuus. Oikea jarru näytti heikompaa lukemaa.

Ikkunasysteemin yritän korjata itse. Ongelma on lähinnä se, että homman joutuu tekemään ulkona, mikä ei ole tähän aikaan mukavaa. Minulla on vuosi sitten tilaamani osa valmiina. Koko vinssisysteemi pitää vaihtaa. Nyt siellä ei ole mitään. Ikkuna on pönkitetty kiinni puukapulalla. Jarrut laitatan pajalla, joten sekään ei liene ongelma.

Vaikka katsastaja ei ilmeisesti edes huomannut öljyvuotoa, se ei tarkoita, etteikö ongelmaa olisi. En tiedä tarkasti mikä vuotaa.

Olen huono auton osissa, varsinkin pohjan alla olevissa, koska tämän tyyppiset asiat eivät kauheasti kiinnosta, enkä ole koskaan katsomassa, kun joku korjaa noita juttuja, joten en edes tällä tavalla opi.

Osat ovat niin piilossakin, ettei niistä ota selvää, mikä tanko ja vipu menee minnekin. Tiedän, että jos alkaisin itse korjata tuollaisia juttuja, "korjaus" kestäisi kymmenen vuotta ja siten toiset kymmenen vuotta ja niin edelleen. En ikinä saisi mitään kuntoon. En saisi ruostuneita muttereita edes auki. Särkisin vain paikkoja. Minulla ei ole nosturia, jolla saisin auton "ilmaan", niin että osiin pääsisi kunnolla käsiksi. Näistä syistä luovutan ohjauslaitteiden ja jarrujen korjailut suosiolla paremmin osaaville. Jarrupalat vaihdan itse, ja joskus kauan sitten olen rassannut auton rumpujarruja, joten idea on selvillä. Kaikenlaisia muita pikku korjailuja voin kyllä autoihin tehdä vajavaisten taitojeni rajoissa. Joskus onnistuu, joskus ei.

Auton ohjaustehostin ei vuotanut öljyä tähän asti. En kertaakaan yli seitsemän vuoden aikana lisännyt sitä.

Auto kävi jokin aika sitten "kyläpajalla", jossa siihen vaihdettiin alatukivarren helat tai jotain tällaista (tässä nyt paljastan tietämättömyyteni). Samalla korjaaja sanoi vaihtaneensa suojamuovin hammastangon tms. päälle. Katsastaja huomautti joskus tuosta muovista tai mitä materiaalia se olikaan, ja vaihdatin sen eräässä toisessa paikassa. Seuraava katsastaja ei edes vilkaissut sitä kohtaa autossa.

Kun hain auton korjaamolta, sen ohjaustehostin ei toiminut. En tiennyt tuolloin vielä syytä, mutta syyksi paljastui ohjaustehostinnesteen loppuminen muovisäiliöstä. Systeemi oli alkanut vuotaa jostakin sen vaihdetun muovisuojuksen alueelta. Muovin sisälle oli kertynyt huomattava määrä öljyä. En tiedä tarkalleen, mistä öljyä tihkuu, mutta jostakin sitä tulee.

"Tein ensiksi muoviin neulalla pienen reiän ja yritin saada öljyn tulemaan sieltä ulos. Kun sitä ei tullut, "lypsin" öljyn pois suojuksen päässä olevan aukon kautta. Jonkin verran öljyä jäi jäljelle. Puhdistin auton pohjan ja yritin hävittää todisteet öljyvuodosta.

Suunnittelin tekeväni viimeisen puhdistuksen juuri ennen katsastusta, mutta homma meni pieleen. Minulla oli metalliset korokepukit (sellaiset aivan roskat) peräluukussa, ja tarkoitus oli kohottaa auton nokkaa niiden avulla, jotta pääsisin ryömimään auton alle. En löytänyt sopivaa hiljaista parkkipaikkaa, jossa tuollaisen homman kehtaisi tehdä. Lopulta ajoin Bilteman parkkipaikalle ja yritin ajaa siellä mahdollisimman syrjään. Kun olin levittämässä pukkeja auton eteen, paikalle käveli liikkeen myyjä  ja alkoi kysellä, mitä oikein puuhaan. Menin tietysti paniikkiin ja sopersin, että "minä lähden, minä lähden, olen jo lähdössä". Olin ajanut tietämättäni henkilökunnan parkkipaikalle. Tyyppi neuvoi minulle toisen paikan muutaman metrin päässä, ja hetken rohkeutta kerättyäni yritin tehdä toimenpiteen siinä. Kävi kuitenkin niin, kun olin arvellutkin. Metalliset ajopukit liukuvat renkaiden alla, eikä auto noussut minnekään. Yritin tästä huolimatta roikkia auton alle maassa maaten, mutta en ulottunut tarpeeksi pitkälle. Tämän jälkeen keräsin kamat ja ajoin katsastukseen. Öljyn pinta muovisäiliössä ei ollut havaittavasti alentunut, joten arvelin, että ei öljyä kovin paljon ole ehtinyt vuotaa.

Onko täysin pelkkää sattumaa, että öljyvuoto alkoi juuri nyt, vai liittyykö asia – tai voiko se edes liittyä – jollakin tavalla niiden "helojen" vaihtamiseen. Kummallinen yhteensattuma tämä joka tapauksessa on.

Ohjausvaihteita näkyy olevan myynnissä noin 600-700 euron hintaan, ja tällaisen rahan voisi juuri ja juuri sijoittaakin pakkotilanteessa, mutta työmäärä vaihtamisessa taitaa olla niin järisyttävän iso ja työ muutenkin vaativa, että homma kaatuu siihen. "Kyläpajat" eivät edes ala tuollaisen projektiin, ja jos alkavat, niin puhutaan tonnien laskusta.

Yritän nyt saada nuo muut jutut tehtyä ja auton katsastuksen loppuun saatetuksi. Öljyvuotokysymys on tietysti myös ratkaistava. Tarkkailen nyt ensiksi, miten pahasti se vuotaa, eli vajoaako öljyn pinta muovisäiliössä.