Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 38 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - helmikuu 26, 2021, 12:23:28
^
vein aamulla roskia ja panin itsekin tuon liukkauden merkille. Jätin ja jätän kävelylenkit tältä päivältä väliin.

Kävin äsken normaalia pidemmällä kaupassa ja ei minkäänlaista liukkautta ollut enää havaittavissa. Lämmin ilma ja hiekoitushikka oli rouhinut jään aivan muhennokseksi, jos sitä ylipäätään oli enää jäljellä. Olisin voinut hyvinkin jo fillarilla mennä. Mokasin myös vaatetuksessa, sillä ohut kuoritakki olisi riittänyt hyvin. Nyt jouduin suihkuun kauppareissun jälkeen. Tyhmyyttä oli myös tarpeettomasti lykätä lähtöä niin, että olin Lidlissä klo 15 jälkeen. Porukkaa oli paljon ja ostokset isoja, joten kassajonossa joutui nököttämään kohtalaisen pitkään. Turvaväleistä ei tietoakaan, sillä niiden kanssa jonot olisivat menneet kaupan takaseinän läpi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Vähän peljästyin tänään, kun joku yritti avaimilla tms. tunkeutua asuntoomme. Rähisten karkoitin tuon pois, mutta olikin ilmeisesti vain juoppo naapuri, joka oli erehtynyt kerroksesta. Minulla oli puukko mukana ja karkoitin hörhön.

En normaalisti reagoisi noin voimakkaasti, mutta asuntoomme yritettiin murtautua (perjantai-iltana) suurinpiirtein vuosi sitten. Kyseessä oli joku tuontiromani/balkanilainen. Olivat kai kytänneet taloamme, nyt pelkäsin samaa. En tiedä, miten sisälle taloon pääsivät, kun meilläkin on ulko-ovi nykyisin (tiedämme keiden vuoksi) lukittuna.

Ärsyttää toki tuollainen, että tarvitsee pitää kotona asetta lähellä.

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 25, 2021, 17:44:45
Tänään näin omin silmin, miten oli lumi omituisen näköistä, kun Saharan hiekkaa on täällä satanut. Kellertävä hiekkainen lumi oli syystä tai toisesta läikkinä lumihangella.

Eilen sitä jo katselin, kun kaupassa kävin, että jotenkin kummallisen värinen on luminen maisema, mutta välillä pilvien läpi näkyvä aurinkokin saattaa värjätä näkymää. Mutta nyt kun lumi oli eilisen illan ja viime yön aikana enemmän sulanut, niin hiekkaiset esiintymät olivat tulleet selvemmin näkyviin.

Kun Saharan hiekoille ei nyt lomailemaan pääse, niin kävikin niin että sahara tulikin "vuoren" luokse. Satoihan sitä täälläkin, keltaisia laikkuja siellä täällä.

Hippi

Tavalliset kävelylenkkarit on ulkoilutettu ensimmäisen kerran tänä vuonna. Noin 6km:n lenkillä oli muutama kohta, jossa hiukan piti liukkautta varoa, kun oli valumavesistä muodostunut jäätikköä yöllä. Vaikka miten hyvin laastaroin kantapäät, niin tuntuu ainakin toiseen kantapäähän tulleen hankauma. Noin käy joka kevät, joten ei mitään uutta auringon alla.

Nyt on parvekkeen ovi auki ja kissat parvekkeella ottamassa aurinkoa :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#3394
Seisoin meren rannalla ja katselin pitkään ulapalle. Sen jälkeen räyhäsin kovalla äänellä, että "Äsh, en kestä tätä!" ja käännyin kävelläkseni pois.

En tiedä, mitä takanani ollut nainen ajatteli. En edes tiennyt, että hän oli siinä koiransa kanssa. Huomasin hänet vasta, kun käännyin ja lähdin kävelemään. Jos olisin tiennyt, että joku kuulee ja näkee, en tietenkään toiminut niin kuin toimin. 

No, sattuuhan sitä.

Minua harmitti se, että en ollut ottanut kameralaukkuani mukaan. Meren jäällä oli nimittäin harvinaislaatuista kuvattavaa eli ainakin minun kohdallani käytännössä "kerran elämässä" -tilaisuus. Ja se meni ohi. Ja sitä harmittelin.

Jos minulla olisi ollut videokamera ja "zoom-kamera", olisin kuvannut, kun taitoluistelija teki hienoja piruetteja ja hyppyjä ja muita taitotemppuja. Hänen takanaan liikkui ryhmä purjelautailijoita, ja kauempana merellä kulki Helsingistä lähtenyt autolautta kohti Tallinnaa. Tuollainen kokonaisuus ja siihen kaunis aurinkoinen päivä lisänä olisi ollut kuvausaiheena epätavallinen. Se jäi siis tallentamatta.

Jos otan kameralaukun ja kamerat mukaan, kannan niitä turhaan, koska ei ole mitään kuvattavaa. Jos en ota niitä mukaan, silloin tapahtuu. Jos otan ne, ja tapahtuu, kameroiden akut ovat ovat todennäköisesti tyhjät tai muistikortit täyteen kuvattu. Minulla on taipumus pilata täydellisetkin mahdollisuudet.

Loppukevennyksenä pari helppoa Helsinkiin liittyvää kysymystä.

Sijaitseeko Asunto Oy Kotikontu Kotikonnuntien varrella?

Sijaitseeko Hotel Arkadia saman nimisen kadun varrella?

P.S. En tiedä. kuuluuko sanoa "tiellä" ja "kadulla" vai niiden varrella, kun puhutaan osoitteista. Ehkä "varrella" on väärä sana, mutta maalaisena ajattelen näin, koska eiväthän rakennukset ole keskellä katuja vaan katujen reunoilla.

Hippi

Ehkä "kohtalo" tarkoitti tuon hetken muistettavaksi ilman valokuvaa. Näkymähän voi vielä jopa parantua, sillä aika kultaa muistot.

Tuo Kotikontu ei ole Kontulassa vaan H:gin keskustassa.
K-supermarket Kotikontukaan ei ole Kontulassa, vaan asematunnelissa, jonne se muutti kauppiaan mukana Kontulasta. Kontulaan perustettiin tämän jälkeen mielikuvitukseton Kontumarket.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 26, 2021, 22:35:02
Vähän peljästyin tänään, kun joku yritti avaimilla tms. tunkeutua asuntoomme. Rähisten karkoitin tuon pois, mutta olikin ilmeisesti vain juoppo naapuri, joka oli erehtynyt kerroksesta. Minulla oli puukko mukana ja karkoitin hörhön.

En normaalisti reagoisi noin voimakkaasti, mutta asuntoomme yritettiin murtautua (perjantai-iltana) suurinpiirtein vuosi sitten. Kyseessä oli joku tuontiromani/balkanilainen.

Oliko sillä sylissä paketti, jonka sanoi olevan puoluetoimistosta...?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 26, 2021, 22:35:02
Minulla oli puukko mukana ja karkoitin hörhön.

Olet katsonut liikaa amerikkalaisia elokuvia. Suomessa ei menisi läpi "hengen ja omaisuuden suojelemisena", jos olisit tulijaa puukolla tuikannut, vaan istuisit itse vähintäänkin hätävarjelun liioittelusta ellet sitten peräti tapon yrityksestä. Ei normaali ihminen ovelle mene puukko kourassa, eikä sitä tarvi, jos on turvaketju päällä. Se yleensä hölmömmällekin yrittäjälle kertoo, että joku on kotona, ja saalis voi jäädä aika vähäiseksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 01, 2021, 10:03:24
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 26, 2021, 22:35:02
Minulla oli puukko mukana ja karkoitin hörhön.

Olet katsonut liikaa amerikkalaisia elokuvia. Suomessa ei menisi läpi "hengen ja omaisuuden suojelemisena", jos olisit tulijaa puukolla tuikannut, vaan istuisit itse vähintäänkin hätävarjelun liioittelusta ellet sitten peräti tapon yrityksestä. Ei normaali ihminen ovelle mene puukko kourassa, eikä sitä tarvi, jos on turvaketju päällä. Se yleensä hölmömmällekin yrittäjälle kertoo, että joku on kotona, ja saalis voi jäädä aika vähäiseksi.

Onhan ollut kyllä "tupiin tunkeutujiakin jonkin verran, joten ehdotan hankkimaan kevyen konekiväärin tai jonkun muun hieman tehokkaamman jutun, kun pelkän helapään, sillä meillä pohjammaalla isketään vaan mies seinään kiinni, ja haetaan kirves,,

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 01, 2021, 08:12:08
Tuo Kotikontu ei ole Kontulassa vaan H:gin keskustassa.
K-supermarket Kotikontukaan ei ole Kontulassa, vaan asematunnelissa, jonne se muutti kauppiaan mukana Kontulasta. Kontulaan perustettiin tämän jälkeen mielikuvitukseton Kontumarket.

Selitän vähän outoja kysymyksiäni. Ne liittyvät eiliseen sattumanvaraiseen hiippailuuni siellä ja täällä. Messinkisen "Kotikontu" -asunto-osakeyhtiön laatan näin sattumalta erään talon seinässä. Kyseessä oli laatan mukaan vuonna 1926 valmistunut talo Helsingin keskustassa niin kuin Hippi mainitsikin. Nimi jäi mieleeni. Olen kiinnostunut vanhoista rakennuksista ja vanhoista asioista.

Hotel Arkadian huomasin, kun olin ajelemassa pois Malmin lentoasemalta, jossa olin ollut lentokoneita kuvaamassa. Koska minulla oli ylimääräistä aikaa eikä muutakaan tekemistä, päätin kääntyä Malmin kentän risteyksestä idän suuntaan ja siitä tien mutkan mukaisesti pohjoisen suuntaan. En liikuskele juurikaan tuolla päin, mutta olen kuitenkin joskus käynyt siellä, eli täysin tuntematonta alue ei ole.... tiettyyn rajaan asti, josta alkaa minulle aika lailla tuntematon Helsinki. Tattarisuon hämäräperäisen romuliike ym. alueen ohi ajaessani olin huomaavinani eräässä rakennuksessa kyltin "Hotel". Ihmettelin, voiko se olla totta. Onko sotkuisella varastojen ja pikkufirmojen alueella todellakin hotelli, ja onko se toiminnassa. Asia alkoi kiinnostaa sen verran, että tein U-käännöksen seuraavassa risteyksessä ja menin katsomaan. Olihan siellä hotelli. Näky oli kuin jostakin toisesta maasta, sen verran eksoottinen tuo hotelli oli. Nappasin siitä kuvan auton ikkunasta, mistä johtuen kuva on mitä sattuu, mutta idea käy kuitenkin ilmi. Alueen sotkuisuus ei näy tässä.

https://i.ibb.co/yBMw6Yq/Screenshot-2021-03-01-at-13-35-25.png

Pihassa oli Viron rekisterikilvissä olevia autoja ja muutama suomalainenkin auto. Mietin, että keitähän tällaisessakin hotellissa majoittuu. Alue oli - tai on - niin mielenkiintoisen näköistä, että sinne saisi sijoitettu dekkarin tapahtumat. Huumekauppaa, prostituutiota, ihmiskauppaa, murha...

Seuraavaksi lähdin ajamaan kohti aluetta, joka tiekyltin mukaan on Heikinlaaksoa. Risteyksessä näin kuitenkin Lidlin kyltin ja tein uudestaan U-käännöksen käydäkseni kaupassa. Kyseinen Lidl on Alppikylän liike. Google kertoo, että sen avajaisista oli eilen tasan kaksi vuotta.

Minulla on kännykässä karttoja ja navigaattoreita, mutta en katsellut kännykkää enkä ylipäätään ollut tietoinen, missä oikeastaan olen. Lidlin nimikin selvisi vasta myöhemmin kuitista.

Huomioni kiinnittyi muutamaan asiaan kuten liikkeen asiakaskuntaan. Kun yleensä nykyisin maskia käyttää lähes jokainen, niin tuon Lidlin asiakkaista noin joka viidennellä ei ollut maskia. Tämä on epätarkka arvio, mutta joka tapauksessa maskittomia oli suhteellisesti enemmän kuin olen missään muualla viime aikoina nähnyt. Sisäinen "sosiologini" heräsi ja mietin, mitähän puoluetta tällä alueella äänestetään.

Toinen asia, mihin kiinnitin huomioni, oli liikkeen ja sen piha-alueen poikkeuksellinen sotkuisuus. Täyttynyt ulkoroskis tursusi tavaraa, jota oli jo maassakin. Ja sisäeteisen desinfiointipiste näytti tältä.

https://i.ibb.co/5FHKfFq/Screenshot-2021-03-01-at-13-34-59.png

Liikkeen asiakkaat olivat olemukseltaan sellaisia, että päättelin heidän kuuluvan ns. alempiin yhteiskuntaluokkiin. Hedelmätiskin luona nuorehko mies ja nainen väittelivät kovasanaisesti, ja yhtäkkiä nainen sai täydellisen hepulin ja alkoi karjua miehelle kovalla äänellä v-tyylisiä sanoja ja muutakin. Ihmiset kääntyivät katsomaan, että mitä on tekeillä. Hiivin varovasti kauemmaksi, kun en tiennyt, mitä vielä seuraa. Nainen onneksi rauhoittui.

Kassalla edelläni oli maskiton pariskunta, joka maksoi ostoksensa viiden kympin setelillä. Kassan laite piippasi kerta toisensa jälkeen, kun aasialaistaustainen kassaneiti höyläsi seteliä rahantunnistimessa. "Väärää rahaa, tämän tästä vielä puuttui", ehdin jo ajatella, kun kassaneiti lähti seteli kädessään jonnekin. Hän kävi rullaamassa rahan tyhjän naapurikassan laitteella, ja sille raha kelpasi.

Lidlistä pihassa oli suuri vesilätäkkö, melkein kuin pieni järvi. En halunnut autolle pohjan pesua, joten kiersin parkkipaikalle ja sieltä pois toista reittiä.

Kaupasta poistuttuani lähdin ajamaan maantiesillan ali ja tulin siirtyneeksi huomaamattani Lahden moottoritien itäpuolelle. Kuten jo edellä kerroin, en tiennyt tarkalleen missä olen. Silta-aukon kohdalla huomasin kyltin "Jakomäki". Saavuin siis Jakomäkeen, ja koska siellä ei näytä olevan omaa Lidliä, Alppikylän Lidl on siis käytännössä myös Jakomäen Lidl. Kaupunginosan läpi ajaessani tarkkailin, millaisia ihmisiä alueella liikkuu. Jakomäestähän on kirjoitettu paljon julkisuudessa. Edelläni ajaneesta bussista nousi musta mies ja valkoinen mies. Molemmilla oli tupakat suussa, ja valkoisella miehellä oli lisäksi tupakka korvan takana.

Seuraavaksi maisema-ajeluni kulki reittiä Rajakylä-Länsimäki-Mellunmäki-Kontula, jos nyt oikein osaan reitin jälkeen päin kartasta rekonstruoida. Ja tällä osuudella näin aiemmin mainitsemani Kotikonnuntien. Samalla muistin messinkilaatan, jossa oli mainittu asunto-osakeyhtiö Kotikontu. Ajeluni vei tämän jälkeen Viikkiin, jossa minulla oli tapaaminen.

Ehkä tässä on kyseessä seuraava ilmiö, jonka kuvaan hieman liioitellusti ja kärjistetysti, että idea kävisi ilmi.

Kun maalainen menee metsään, hän näkee metsän. Kun kaupunkilainen menee metsään, hän näkee puita ja kasveja ja kiviä ja eläimiä ja mitä kaikkea nyt metsään kuuluu.

Kun kaupunkilainen menee kaupunkiin, hän näkee kaupungin. Kun maalainen menee kaupunkiin.... lue edellä oleva kertomus.

Olen kai sielultani maalainen, eikä sille mitään mahda.

Hippi

Tattarisuolla on tapahtunut muinoin pahoja. En tapaukseen ole perehtynyt, mutta muistaisin äitini joskus sanoneen, että siihen liittyi Helsingin parempaakin väkeä jollain tavalla. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tattarisuon_tapaus

Kotikonnuntie on taas minulle hyvinkin tuttu, sillä edellinen kotini sijaitsi sen varrella aivan Rajakylän rajalla.

Pakko vielä lisätä, että tuosta  wikipedian linkistä löytyi hauska tieto:
Tutkinnan aikana muun muassa eräs pieni Sörnäisissä sijainnut sylttytehdas joutui epäillyksi ja Ajan Sana -lehti julkaisi siitä uutisen otsikolla "Tattarisuon arvoitus selviää – jäljet johtavat sylttytehtaaseen". Sylttytehtaalla ei tosiasiassa ollut mitään osuutta asiaan, ja lehti sai sakkoja uutisoinnistaan. Sanonta "jäljet johtavat sylttytehtaaseen" jäi kuitenkin elämään.[4]
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 01, 2021, 14:28:22
Huomioni kiinnittyi muutamaan asiaan kuten liikkeen asiakaskuntaan. Kun yleensä nykyisin maskia käyttää lähes jokainen, niin tuon Lidlin asiakkaista noin joka viidennellä ei ollut maskia. Tämä on epätarkka arvio, mutta joka tapauksessa maskittomia oli suhteellisesti enemmän kuin olen missään muualla viime aikoina nähnyt. Sisäinen "sosiologini" heräsi ja mietin, mitähän puoluetta tällä alueella äänestetään.

Aivan ydinkeskustassa (Stockmann tai Kamppi) en ole käynyt ruokakaupassa kuin viimeksi kai viime vuoden puolella, mutta Kaisaniemessä olen käynyt (+ muualla kantakaupungissa) ja jonkun kerran Redin kauppakeskuksessa ja isohkossa K-kaupassa Itä-Pasilassa. Maskittomuus on aika tavallista. Eilenkin oli kassajonossa edelläni maskiton nuoripari, erittäin tyylikkäästi pukeutuneita. Oman kokemukseni perusteella en kyllä maskittomuudesta tekisi johtopäätöksiä puoluekannasta. Vaikutelmani on ollut, että ihmiset ovat yksinkertaisesti kyllästyneet "rätteihin". Oletan, että nyt kiristettyjen ohjeiden myötä taas maskit lisääntyvät.
All you need is Love

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 01, 2021, 14:28:22
Huomioni kiinnittyi muutamaan asiaan kuten liikkeen asiakaskuntaan. Kun yleensä nykyisin maskia käyttää lähes jokainen, niin tuon Lidlin asiakkaista noin joka viidennellä ei ollut maskia. Tämä on epätarkka arvio, mutta joka tapauksessa maskittomia oli suhteellisesti enemmän kuin olen missään muualla viime aikoina nähnyt. Sisäinen "sosiologini" heräsi ja mietin, mitähän puoluetta tällä alueella äänestetään.

Vaikka vaalien jälkeen olen joskusn tutkinut äänestystilastoja hyvinkin tarkkaan, niin koskaan en ole kaupassa tai missään liikkuessani ajatellut ihmisten puoluekantaa. Kaikenlaisia muita lokerointiajatuksia saattaa tulla mieleen, mutta kanssakulkijoiden äänestyskäyttäytymistä en ole koskaan miettynyt. Nyt kun tämän kirjoitin, niin varmaan iltakävelyllä arvioin koiranulkoiluttajia ym "sillä silmällä".  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 01, 2021, 15:12:46
Nyt kun tämän kirjoitin, niin varmaan iltakävelyllä arvioin koiranulkoiluttajia ym "sillä silmällä".  ;)

Vaikuttaakohan poliittinen kanta koirarodun valintaan? Kaupunkivihreät suosinevat soijanseisojia, keskitien kulkijat labradorinnoutajia ja äärioikealla tykätään pitbulldozereista...

Heh. Joskus viime vuosituhannella näin muutaman kerran yhden raamikkaan (sekä ison että atleettisen) skinin taluttavan trimmattua puudelia. Siinä oli katu-uskottava piski! Mutta se oli viime vuosituhannella se. En muista skinejä nähneeni sitten noin vuoden 2002. En kyllä juuri puudeleitakaan.

Amore

Käväisin alkuillasta kävelyllä ja törmäsin melkein heti kadulle astuttuani opiskeluaikaiseen kurssikaveriin, jota en ollut nähnyt vuosikymmeniin. Pysäytin miekkosen juttusille, koska olin kyllä kuullut, että hän asustelee ja työskentelee lähistöllä. Hän oli tuolloin nuoruudessani hauska toisinajattelijahenkinen ihminen ja juttutuokiomme (venyi aika pitkäksi :D) perusteella sellainen hän on yhä. Vaikka hän tutustuessamme opiskeli humanistisia aineita, niin hänellä oli jo tutkinto tietotekniikasta (80-luvulla). Hän olikin kertomansa mukaan ollut muutaman vuoden (3?) yliopistolla töissä jossakin konekieltä tutkivassa projektissa, mutta kyllästyi huonoon johtamiseen ja pääsi sitten Nokialle, missä viihtyi hyvän tovin kunnes Nokia meni solmuun ja hän joutui/pääsi sieltä pois tukipaketti kainalossaan. Sittemmin hän on ainakin sivutoimisesti työskennellyt vaihtoehtohoitoja tarjoavalla klinikalla, missä hän antaa akupunktiohoitoa. Sain kuulla hieman "lentävää" juttua vitamiineista ja lopuksi vielä astrologista ennustetta mm. maailmantilanteen kehityksestä.

Hassua, miten samassa ihmisessä asustavat it-ammattilainen ja huuhaauskovainen. Nuo vitamiinijutut olivat vielä tieteen rajoissa, mutta astrologiaan vedän itse rajan. Mukava ihminen kuitenkin ja hauskaa juttuseuraa, joka ei kavahda vaikeitakaan kekustelunaiheita. Vaihdoimme puhelinnumeroita ja totesimme, että voidaan käydä lasillisella/kupillisella kunhan vain kuppilat ovat auki. Tapaaminen oli kiva yllätys! :)

Kivaa oli sekin, että hiekoitushiekka oli jalkakäytävältä lakaistu. :)
All you need is Love