Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 31 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Mutta kun se lakaisukone EI ole lehtipuhallin, vaan vain ääni on otettu lehtipuhaltimesta.
Tuolla pöristimellä on tehty vain viimeistely sen jälkeen, kun ensin on ajettu traktorilla jonkinlaisella hiekankerääjällä veden kera ihan oikeaoppisesti isommat  alueet.

Pikkupöristin on käsikäyttöinen lakaisukone, jossa on noin 50-60 senttiä leveä pyörivä telaharja. Tässäkin taitaa päteä "pienet vehkeet, isompi ääni", vaikka ei ole lasermittausta tehtykään  :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#3571
^
Pahoitteluni huonosta luetun ymmärtämisestäni ja kiitos kärsivällisestä tarkentamisesta.

Tässä pöristelyssä pätee ehkä sama psykologinen ilmiö jota pölynimurienkin valmistajat ovat aiemmin hyödyntäneet, eli kova työn ääni kertoo kovasta ja tehokkaasta työstä. Asukkaathan ovat huoltoyhtiöltä tehokasta työtä odottavia asiakkaita. :)
Nykyään sähköautoissa ja hiljaisuudella mainostetuissa pölynimureissa ollaan jo siirtymässä valistuneempaan ääntelyn tasoon ja ehkä pian myös muissakin pöristimissä. :)
Tai ehkä syyt ovat käytännöllisemmät:
These days, household affairs such as night time vacuum cleaning and machine-washing have become commonplace because of dense residential areas and diversified living styles, resulting in the increasing necessity for low-noise electrical household appliances.
https://www.researchgate.net/publication/317794957_Sound_Design_of_Vacuum_Cleaner_Based_on_Sound_Quality_Evaluation
Pölynimureitakin näköjään tutkitaan tieteellisesti. Sekä niiden ääniä. Ja miksi ei tutkittaisi. :)
Mielenkiintoista puhetta historiallisista, arkkityyppisistä ja kulttuurisista äänistä sekä tuotteiden äänisuunnittelusta.
vacuum cleaner sound design..many agencies and companies employing sound design.
https://www.researchcatalogue.net/view/221835/221836
Ruokakaupatkin hyödyntävät suunnitellusti aistiemme lisäksi niihin kytkeytynyttä ajatteluamme monin tavoin. Tuoksut, äänet, värit, tuotesijoittelu,..
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 22, 2021, 12:41:07
^
Tuosta järjestyksen vaihtamisesta olen useampaankin kertaan avautunut ja vain siksi, että kauppias varmaan minun kiusaksikin sitä muuttelua tekee.

Viimeisimmästä neronleimauksesta laitoin jo kauppiaalle kiukkusehkoa palautetta. Tämä nimittäin keksinyt laittaa konditoriatuotteiden viileähyllyn yksin jököttämään suoraan sisääntulon eteen ennen HEVI-osastoa. Jos olen normaaleilla arkiostoksilla, niin ei kyllä ensimmäisenä herää halu ostaa hienoja ja kalliita leivonnaisia, vaikka niitä olisi joku ihan ojentelemassakin. Kyllä luulen niiden olevan sellaisia tuotteita, jotka ostetaan suurimmaksi osaksi harkinnalla, kun on hienompia kaffevieraita tulossa.

Heräteostosten aika on vasta sitten, kun kärryssä tai kopassa on riittävästi suunniteltuja ja jopa terveellisiä ostoksia :)
Tuotteiden menekkiä täytyy seurata jatkuvasti. Kun munkkien myynti hiipui Voikkaalla talvikaudella, tehtiin uudelleenjärjestelyjä...Uuden leipäkonseptin pilotointi..."Omapaiston irtotuotteet taas myyvät sisääntulossa hyvin ja luovat tuoreusmielikuvaa"
https://www.k-kauppiasliitto.fi/kehittyva-kauppa/enemman-uunituoretta-aamusta-iltaan/

Lopuksi päivän sana: Zuigerphobia

Hippi

^
Oma kauppiaani on tulkinnut tätä "Omapaiston irtotuotteet taas myyvät sisääntulossa hyvin ja luovat tuoreusmielikuvaa" aika erikoisesti tällätessään viileävitriinin (kakkuja, kääretorttuja leivoksia) heti sisääntuloon.

Nuo omapaistopisteet useimmiten ovat kaupan "peräseinällä" tai vähintäänkin kauempana sivuseinällä kuin ihan sisääntulon välittömässä läheisyydessä. Minusta se tuoreusvaikutelma tulee siitä, että näen niiden leipurien puuhaavan samalla silmäyksellä, kun olen valitsemassa niitä paistopisteen tuotteita.

Ehkä olen vain hankala asiakas, joka ei pidä muutoksista, jotka vaikuttavat omaan ostoskierrokseeni. Onneksi tuo kakkuhylly ei ole koskaan kuulunut reitilleni ja nyt ohitan sen vain omituisesti sijoitettuna kummajaisena. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#3573
^
Tämä oli myös merkillepantava kohta: Kun munkkien myynti hiipui Voikkaalla talvikaudella, tehtiin uudelleenjärjestelyjä.

Löysin muutaman kuvan jotka ehkä voisivat ilman viileävitriiniäkin valottaa kummalliselta vaikuttavaa tuotesijoittelua:



https://www.fazerpro.fi/siteassets/fazer-pro-kuvat/kuvastot-ja-muut-myyntimateriaalit/kuvasto-ja-liitteet/fazer_leipomot_t3_2017.pdf

Hevilläkin haetaan shopperien totuttuja reittivalintoja, tuotteiden etsintävaikeuksia ja houkutusten kestokykyjä kohtaavia lisämyyntipisteitä perushyllypaikkojen lisäksi. :)

Hippi

^
Nyt alkaa minullekin valjeta vähitellen, miksi joidenkin tuotteiden löytäminen kaupasta on niin vaikeaa. Ne on varmaan jonkun mielikuvapellen oivalluksesta sijoitettu tuoteryhmänsä ulkopuolelle. Jää sitten ostamatta, jos en vahingossa siihen törmää poikettuani muusta syystä normaalilta reitiltä.

Ymmärrän kyllä, että joku ostaessaan vieraita varten "parempaa kahvia" saattaa napata matkaan myös vieressä pönöttävästä lisämyyntihyllystä paketin leivonnaisia. Mutta minä menen kahvihyllylle, kun "juhlamoka" (tarkoituksella yhdellä koolla) on tarjouksessa. Siinä ei silloin leivonnaisia katsella. Siinä vaiheessa olen jo kulkenut leipien ja leivonnaisten ohi ja ostanut, jos olen jotain tarvinnut.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lähikaupassa oli ilmoitus, että menee remppaan. Odotan kauhulla uudistetun myymälän avautumista. Siellä ihmiset harhailevat oudonnäköisten hyllyjen välissä yrittäessään suunistaa makkarapakettien luota kohti halvinta keskiolutta...

Sivuhuomautuksena tuossa meidän pienessä lähikaupassa on hyvä jätskiosasto - toivottavasti eivät pilaa sitä, etenkään näin kesää vasten.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 25, 2021, 11:17:07
Lähikaupassa oli ilmoitus, että menee remppaan. Odotan kauhulla uudistetun myymälän avautumista. Siellä ihmiset harhailevat oudonnäköisten hyllyjen välissä yrittäessään suunistaa makkarapakettien luota kohti halvinta keskiolutta...

Sivuhuomautuksena tuossa meidän pienessä lähikaupassa on hyvä jätskiosasto - toivottavasti eivät pilaa sitä, etenkään näin kesää vasten.

Jotenkin vielä ymmärrän tuon kauppojen uudistamisinnon, tuotevalikoimavaatimus muuttuu ja kalusteet kehittyvät sekä pinnat kuluvat. Sitä en hyväksy, että täysin toimivia ja mukavia, kivasti aikaa nähneitä ravintoloita korjaillaan turhaan.

Oikeastaan pitäisi lailla suojella aina muutamia oman aikansa tyypillisiä ravintolainteriöörejä. Valitettavasti tunnelmaa ei saa säilöttyä. Voisi olla muutamia retroravintoloita joissa saisi polttaa pöydissä ja sisään ei pääsisi ilman pikkutakkia. Naisille takaisin kuitenkin sisäänpääsyn ilman miespuolista saattajaa.

Ruokatarjoilua pitäisi olla, listalla olisi mm. jauhelihapihvi ruskealla kastikkeella ja keitetyillä perunoilla, kasvispuoli olisi parikymmentä vihreää hernettä ja kolme siivua etikkapunajuurta. Juomapuolella olisi lähinnä vodkaa eri lantringeilla - puolukkamehulla, colalla, maidolla tai kahviliköörillä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 25, 2021, 10:19:53
Hevilläkin haetaan shopperien totuttuja reittivalintoja, tuotteiden etsintävaikeuksia ja houkutusten kestokykyjä kohtaavia lisämyyntipisteitä perushyllypaikkojen lisäksi. :)
Jäin vielä fiilistelemään shopperi-sanaa. Tarkoitetaanko sillä asiakasta? :)
Ehkä siihenkin tottuu kun tarpeeksi kauan fiilistelee tiiminä netissä missaamatta keissin pointtia. :D

Hippi

^
Minä luin sen shopperin hiukan raadollisemmin ostajaksi enkä asiakkaaksi, jota olisi tarkoitus palvella.  :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 25, 2021, 11:30:08

Oikeastaan pitäisi lailla suojella aina muutamia oman aikansa tyypillisiä ravintolainteriöörejä. Valitettavasti tunnelmaa ei saa säilöttyä. Voisi olla muutamia retroravintoloita joissa saisi polttaa pöydissä ja sisään ei pääsisi ilman pikkutakkia. Naisille takaisin kuitenkin sisäänpääsyn ilman miespuolista saattajaa.

Ruokatarjoilua pitäisi olla, listalla olisi mm. jauhelihapihvi ruskealla kastikkeella ja keitetyillä perunoilla, kasvispuoli olisi parikymmentä vihreää hernettä ja kolme siivua etikkapunajuurta. Juomapuolella olisi lähinnä vodkaa eri lantringeilla - puolukkamehulla, colalla, maidolla tai kahviliköörillä.

Minulla sattuu olemaan alakerrassa 150 neliötä turhaa tilaa, johon olen suunnitellut retrohenkistä salakapakkaa. Rekvisiittaan kuuluisi vanha pajatso, levyautomaatti ja pieni tanssinurkkaus peilipallolla. Kalusteet olisivat tummaksi petsattua puuta ja jokaisella pöydällä olisi olutmerkin tuhkakuppi. Olut nautittaisiin kahvallisista kolpakoista. Kapakkaan kuljetaan siivousvälinehyllyn takana olevasta salaovesta. Asiakaskunta olisi jo valmiina mutta toteutus on edelleen aloittamista vaille valmis.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Ei mitään salakapakkaa, vaan asutat asunnottomia. Noin suuren tilan voisi jakaa näppärillä väliseinillä, niin saisit autettua useampaa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4118759
Lukijalta: Asunnottomat alivuokralle – toisivat pelkän sängyn, erikoispalvelu kuittaisi osan vuokrasta

Tuossa tosiaan on tarjottu ajatusta vuokralla asuvalle, joka kai useimmiten on kerrostaloasunnossa vuokralaisena. Mutta miksipä se ei kävisi muillekin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 26, 2021, 08:19:08
^
Ei mitään salakapakkaa, vaan asutat asunnottomia.

Jos ne yhdistäisi niin olisi sitten kanta-asiakkaatkin valmiina. Illalla pilkun jälkeen levitetään patjat tanssilattialle ja sammuneet siirretään sinne. Aamulla taas jatketaan kapakointia.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 26, 2021, 08:19:08
^
Ei mitään salakapakkaa, vaan asutat asunnottomia. Noin suuren tilan voisi jakaa näppärillä väliseinillä, niin saisit autettua useampaa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4118759
Lukijalta: Asunnottomat alivuokralle – toisivat pelkän sängyn, erikoispalvelu kuittaisi osan vuokrasta

Tuossa tosiaan on tarjottu ajatusta vuokralla asuvalle, joka kai useimmiten on kerrostaloasunnossa vuokralaisena. Mutta miksipä se ei kävisi muillekin.

Tuo erikoispalvelu tuo mieleen Jaskan konfaamassa Amoren modeemin yhteysasetuksia tai "yhteysasetuksia"...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Veroilmoitus on tehty.

Huomasin, että "tärkeiden paperien röykkiö" on ollut jo pari vuotta siivoamatta ja oli hiukan etsimistä, että määrätyt läpyskät sieltä löytyi. Pitäisi varmaan käydä se läpi jossain välissä ja karsia vähemmän tärkeäksi muuttuneet pois ja loput järjestellä. Vaikka minua on pidetty jokseenkin säntillisenä, niin mapittaminen ei ikinä ole ollut minun juttuni. En ymmärrä, miten joku mapeista osaa löytää mitään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#3584
Eräs tunnettu henkilö kirjoittaa:

Olen kiitollinen niistä ihmisistä, jotka ovat seisseet rinnallani ja auttaneet minua silloin, kun olen sitä tarvinnut. Samalla pyydän anteeksi niiltä, joiden rinnalla en itse ole seissyt ja joita en ole auttanut silloin, kun he olisivat sitä tarvinneet.

Tänään on ollut kolea ja tuulinen sää. Nuhakin on hieman vaivannut. Osa siitä on luultavasti allergiaa. On ärsyttävää, kun kaupassajonossa alkaa yhtäkkiä aivastuttaa.

Kävin sadan kilometrin päässä puuhailemassa, mutta hommistani ei oikein tullut mitään, kun koko ajan paleli. Kävin kaupoissa ostamassa työkaluja. Aikaansaannokseni jäivät olemattomaksi.

Tarkoitukseni on tehdä uusi katto erääseen kohteeseen. Katto ei ole suuri, joten sen tekemisen voisi luulla olevan helppo ja nopea homma. Mutta mitä vielä. Kun yritin irrottaa sisäpuoliset vanerilevyt katosta ruuvit aukaisemalla, levyt eivät irronneet. Ne on kiinnitetty reunoista vielä yhdellä ruuvirivillä, ja se on seinien sisällä. Pitäisi siis purkaa sisäseinätkin. Mutta niiden vanerit ovat puolestaan ovenkehysten ja kaiken maailman listojen ja hyllylevyjen alla. Pitäisi siis purkaa koko sisustus, jotta saisi muutaman vanerin irti katosta.

Ajattelin, että jätän vanerit paikalleen ja yritän tehdä uuden katon niiden yläpuolelle. En tiedä, onnistuuko tämäkään, koska katon ulkopuolelta tulee erilaisia pultteja läpi katosta, ja niiden mutterit ovat vanerien ja ulkokaton välissä. Katto on kuitenkin pakko korjata tavalla tai toisella. En haluaisi tehdä huonoa työtä, mutta en toisaalta haluaisi käyttää kohtuuttomasti aikaa yhteen projektiin, kun niitä on odottamassa muitakin.

P.S. Kun tähän ei ole vielä kukaan kirjoittanut perään, niin jatkan.

Katselin Helsingin Sanomien "aikakoneesta" lehden vanhoja numeroita. Valitsin sattumalta joulukuun kymmenennen päivän vuonna 1980. Lehdessä oli lyhyt yhden palstan uutinen otsikolla "Beatles John Lennon ammuttiin." Uutisessa kerrottiin Lennonin murhasta. Lehden sisäsivuilla "Kuolleet" palstalla on lisää tekstiä Lennonin urasta. Tämäkin juttu oli hyvin pieni ja tavanomainen.