Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Vaarallisinta on kun limaiseen, painepesurilla erotelluista jäänteistä puristettuun, tekokinkkuun lisätään keinotekoista savuaromia. Siitä tulee jo nähdessä huono olo.

Kunnon saunapalvia ja savusilakkaa voi syödä silloin tällöin, niiden maistelusta tuleva hyvä mieli kohentaa terveyttä. Samalla lailla se savunmaku menee läpi elimistön kuin gmo-ruokakin, ei aiheuta mainittavia vahinkoja - tutkittu juttu.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Tämä voisi olla uutisissakin, mutta asiallisesti voinee olla täälläkin.

Taas on tehty tieteellinen tuskimus isolla rahalla ja minä olisin voinut kokemuksesta kertoa saman asian :)
Tutkimus: Roskaruoan himon voi tyydyttää pelkästään haistelemalla herkkua

........ RUOKALASSA kokeiltiin, miten 900 teiniä reagoi, kun heidän nenäänsä ohjattiin jonossa pizzan, suklaamurukeksien, omenan tai mansikan hajua.

Tulos yllätti. Pizzaa tai keksejä haistelleiden nuorten lounas­valinnoista runsas kolmannes oli luokiteltavissa terveellisiksi, kun omenaa tai mansikkaa nuuhkineilla terveellisten valintojen osuus jäi viidennekseen.

Tarkemmat testit laborato­riossa paljastivat, että lyhyt tuoksahdus epäterveellisestä herkkuruoasta lisää sen himoa, mutta pidempi haistelu tyydyttää sen. Tarkkaan ottaen kaksi minuuttia riitti. ........



Tuon ilmiön vuoksi teen mieluummin pannukakkua kuin räiskäleitä, vaikka räiskäleet mielestäni ovat paljon parempia. Räiskäleitä paistaessa kuitenkin käy juuri tuo tyydyttymisilmiö, että valmiita ei sitten teekään mieli. Uunista tuleva pannukakun tuoksu on niin paljon vaimeampi eikä kulkeudu keittiöstä oleskelutiloihin, joten herkutteluhalut ovat tallella vielä pannukakun valmistuessa.

Kun taas ranskalaisten valmistaminen uunissa kyllä pukkaa sen rasvaisen käryn koko asuntoon, joten ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen syödessäni miettinyt, että miksi ihmeessnyt näitäkin teki mieli, kun eivät ole edes hyviä. Noihin tulee ehkä kerran vuodessa vastustamaton halu ja lautasella ne sitten ovat pettynyt joka kerta.

Myös hitaat kaaliruuat ja muut voimakkaasti tuoksuvat ruuat pyrin valmistamaan edellisenä päivänä, kun ne maistuvat seuraavana päivänä paremmalle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^
Selittääkin, miksi olen aina väittänyt, että pitsa ja hampurilaiset tuoksuvat paremmalle kuin maistuvat - ja miksi en niitä osta kuin äärimmäisessä nälkähädässä.

T: Xante

Muoksis: ja eikös sekin ole vanha totuus, että kokille ei ruoka maistu ja että toisen valmistama ruoka maistuu aina paremmalta kuin oma?


A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 25, 2019, 11:13:44

Muoksis: ja eikös sekin ole vanha totuus, että kokille ei ruoka maistu ja että toisen valmistama ruoka maistuu aina paremmalta kuin oma?

Ei pidä paikkaansa TV-kokkeihin..... Tosin luulen, että ne valehtelevat kuin kansanedustajaehdokkaat......

AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 25, 2019, 11:13:44
ja eikös sekin ole vanha totuus, että kokille ei ruoka maistu ja että toisen valmistama ruoka maistuu aina paremmalta kuin oma?

En ole kokki, vaikka olenkin koko ikäni kokkaillut paljon, ihan teini-iästä lähtien. Pyrin tekemään terveellisiä ruokavalintoja: vältän suolaa melkein kokonaan ruuanlaitossa ja leivonnassa, vältän yleensä punaista lihaa, yritän välttää paistamista ja grillaamista, käytän paljon kasviksia, yritän välttää valkoisia vehnäjauhoja/makaroonia/riisiä/sokeria ja rasvaisia juustoja ja liikaa rasvaa (vars. tyydyttynyttä) jne. siinä aina onnistumatta. (Ja tällaistakin ruokaa syön sitten liikaa...) Tällaista ruokaa voi olla hieman vaikea verrata sanotaan vaikka jonkun (toisen tai oikean) kokin tekemään lasagneen, jossa valkoista pastaa, valkoisia vehnäjauhoja, voita, punaista maitoa, kermanlorauksia, punaista lihaa, rasvaista juustoa, suolaa, sokeria, ties mitä. Että juu, onhan se toisen tekemä ruoka hyvän makuista, jos se toinen tekee epäterveellistä ruokaa. Entä jos se toinen tekisi samoista aineista ja samoilla vähän terveellisimmillä ruuanlaittomenetelmillä? Enpä tiedä. Kivaa se on joka tapauksessa joskus syödä jonkun toisen tekemää ruokaa, jos ei muuten niin siksi, että saa uusia ideoita.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 25, 2019, 12:55:22
Että juu, onhan se toisen tekemä ruoka hyvän makuista, jos se toinen tekee epäterveellistä ruokaa. Entä jos se toinen tekisi samoista aineista ja samoilla vähän terveellisimmillä ruuanlaittomenetelmillä? Enpä tiedä.

Juu, sama havainto.

Olin kerran töissä paikassa jossa lähellä oli lounasruokala, jota tuli käytettyä. Olisin luultavasti menehtynyt kaikenlaisiin syömäperäisiin sairauksiin muutamassa vuodessa, ellen olisi vaihtanut duunia.

Maussa ei yleensä ollut suurta vikaa, mutta raaka-aineet olivat kehnoja ja maittavuus oli aikaansaatu rasvalla, sokerilla ja suolalla sekä erilaisilla tynnyrikastikkeilla jotka sisälsivät ilmeisesti rasvaa, sokeria ja suolaa. Vaikka käytän itsekin edellämainittuja paljon, niin itse tehdessä tietää miten paljon.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Tuolla tarkoitin ihan semmoista arkista tilannetta, että kun tosiaan itse seisoo hellan edessä, pilkkoo, haistelee ja maistelee, niin vähän kuin se paras maku mennyt jo. On jo vähän kyllästynyt koko ruokaan:- )Sama reaktio siis kuin Hipillä lettuja paistaessa. Sitten kun itse istuu telkan edessä ja toinen tekee tuon edellä mainitun, ihan samoista aineksista, niin kyllä se vaan minusta paremmalta maistuu.

Makukysymys, tämäkin.

T: Xante

-:)lauri

Toi Wotkin'sin tulinen sinappi oli kertakaikkisen hyvä sijoitus. Tän kalkkunarullan tuhoaminen tuolla sinapilla kruunaa tän viikonlopun.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#113
Ai saatana. Olen jo melkein tuhonnut tämän lihiksen ja vasta nyt huomaan, etten laittanut sinappia mukaan. Ihmettelinkin, että joku ei nyt mätsää. Onneksi joukossa on chilimajoneesia niin tulisuus ei ole ongelma. ...no ei muuta kuin Wotkin'sia sekaan.

EDIT: joo tuosta sinapista se oli kiinni. Lihiksen viimeiset riepaleet tuhottu ja kyllä sinappi oli kirsikkana kakun päällä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Tuosta viestistä muistui mieleen aika, jolloin lihapiirakka oli vielä syömisen arvoinen. Eikä mikä tahansa lihis, vaan aseman lihapiirakka. se oli niin herkullinen, että nuori (pikkuteini) Hippi näki vaivaa saadakseen tämän oivallisen herkun. Kun olin saanut riittävästi säästettyä rahaa, kävelin yli puolen tunnin matkan kotoa Rautatieasemalle ostamaan sen lihapiirakan. Herkun popsittuani, sama matka tietysti takaisin kotiin. Raitiovaunu olisi kulkenut melkein ovelta ovelle, mutta siihen ei sitten rahat enää riittäneet.

Kaupassa joskus palautuu mieleen nuo muistot herkullisesta eineestä, kun näkee lihiksen. Pari kertaa olen erehtynyt ostamaan ja saanut pettyä karvaasti. Yksikään niistä paksuista taikinamöykyistä ei ansaitse lihapiirakan arvonimeä. Lihaa niissä ei ole kuin ohuen harmahtavan raidan verran. Se ei maistu eikä se tunnus suussa. Samaan alennustilaan oli joutuneet myös aseman lihapiirakat ainakin silloin, kun vuosien jälkeen kerran lankesin kiusaukseen ja ajattelin ostaa aidon lihiksen. Ei ollut enää sekään entisellään, vaan taitaa olla samaa "äitien tekemää" kuin marketeissakin..

Oikeassa lihapiirakassa on taikina pitämässä sisältöä kasassa ja sitä on vain sen verran kuin sitä tarvitaan tuohon kasassapitämiseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Siinä tapauksessa minulla on käynyt onni onnettomuudessa kun en silloin ennenmuinoin tärvellyt makuaistiani aseman lihiksillä. Kun en tiedä paremmasta, en osaa sellaista vaatiakaan. Tai no kyllä Haminan Leipomoliike Aitolahti Ky:n lihikset erottuvat selvästi massasta. Mutta kun näitä "äitien tekemiä" maustaa riittävästi salamilla, nakeilla, juustolla, kurkkusalaatilla, chilimajoneesilla, ketsupilla ja sinapilla tulee anteeksi annettua vähän kuin itsestään. Teoriassa joku voisi spekuloida, että lihis on mulla tässä vain tekosyy saada syödä juuri noita lisukkeita/mausteita :D
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 01, 2019, 20:40:32
Tuosta viestistä muistui mieleen aika, jolloin lihapiirakka oli vielä syömisen arvoinen.

Juu. Itselläni kävi kerran perinnelihapiirakan kaipuu niin silmittömän suureksi, että päätin valmistaa ihan itse.

Kun käytti naudan paistijauhelihaa, sekä reippahasti pippureita, niin maku oli suorastaan ylioivallinen. Aikaa tärveltyi toki jonkunverran.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa valmistaa ruokaa quornista, joka on eräänlainen lihankorvike. Olin päättänyt tehdä kastikkeen, johon tulisi paljon tuoretta paprikaa ja halusin siihen jotakin mietoa "lihaa", joka ei peittäisi paprikan makua. Kanaa en osta milloinkaan. Paprikakastikkeeseen tuli quornin lisäksi lihalientä, sipulia, pippuria, paprikajauhetta ja smetanaa. Söin kastikkeen tumman riisin kanssa. Oikein maukasta oli!

Tofusta en pidä, en myöskään härkiksestä, mutta tätä quornia varmaan tulen käyttämään myöhemminkin.
All you need is Love

Amore

En muista, milloin minulla olisi ollut yhtä huono ruokapäivä kuin tänään. Tavallisesti pidän tekemistäni ruuista, jopa valmisruuistakin, joita olen vain hieman tuunaillut. Tänään kokeilin pavuista ja soijasta valmistettua burger-pihviä. Paistoin pihvin pannulla ja sen pinta tietysti kärähti. Syödessä pihvi mureni eikä se meinannut tarttua haarukkaan. Ikävää turhautumista haarukalla haromisesta. Pihvi oli maustettu tuliseksi, mutta mitään sävyjä ei maussa ollut. Tällaistako vegetaristit syövät? Aivan surkea tuote! Minulla on vielä toinen papu"pihvi" kaapissa, mutta taidanpa kipata sen suoraan jätesankoon. Tuosta ensimmäisestäkin jäi puolet syömättä. >:(
All you need is Love

kertsi

^  Jos eineksiä kaipaat, kokeile valmiita mustapapupihvejä. Ne ovat maukkaita ainakin minun mielestäni.

Mulla oli tänään helppo lounas. Pilkoin suoraan kakkuvadille (pieni ruokalautanen tai iso teelautanen tai jotain siltä väliltä) kukkuroilleen raakoja kasviksia (fenkolia, kesäkurpitsaa, kirsikkatomaattia, paprikaa) ja puolikkaan omenan ja napostelin niitä sormineni katsellessani erästä tv-sarjaa.

Sitten kasasin samalle pikkuvadille aivan maustamattomia ja suolattomia kuorineen uunissa valmistettuja punajuurilohkoja ja neljänneksen kokonaisena kuorineen uunissa valmistettua bataattia. Päälle ripottelin Härkistä ja lämmitin mikrossa minuutin. Helppoa kuin heinänteko. Oli niin hyvää, että oikein hämmästyin. Mutta olenkin hulluna punajuuriin. Jälkkäriksi paksuhko siivu 5% juustoa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️