Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 15 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Onko kukaan muu kokeillut suolan lisäämistä kahviin? Se toimii, mutta annostelun kanssa tulee olla todella tarkkana. Itse en yleensä viitsi ottaa riskiä.

Hippi

Tänään on ollut kodinhengetär -päivä eli tein vähän enemmän kokkauspuuhaa, jotta myöhemmin on taas monta päivää, jolloin pääsen vähemmällä.

Olin ostanut broiskun koipireisiä kaksi pakettia, joissa oli kolme kummassakin. Etiketti sanoi niiden olleen marinoituja, mutta onneksi tämä firma ei käytä sitä paksua Trumpin naaman väristä paksua mönjää marinointiin, vaan oli jotain aivan ohutta punaista lientä ja sitäkin oli maltillisesti. Mieluiten olisin ottanut pintamaustettuja, mutta niitä ei ollut.

Eilen paistoin nuo uunissa. Joku etiäinen käski tarkistaa kummin päin alumiinifolio laitettaan uunipellin suojaksi, kiiltävä vai mattapinta ruokaa vasten. Törmäsinkin useampaan artikkeliin, jossa mainittiin ideani olevan terveydelle vaarallista, sillä alumiinia ei pitäisi käyttää korkeissa lämpötiloissa. [Mitenhän ne alumiinivuoassa myytävät einekset sitten ei olisi vaarallisia?] Suojasin pellin sitten leivinpaperilla, jotta pääsen vähemmällä pellin putsaamisella. Kypsät koipireidet ladoin isoon kulhoon ja kaadon sinne myös liemet leivinpaperilta ja vein kulhon parvekkeelle jäähtymään, josta siirsin ne yöksi jääkaappiin.

Tämän päivän urakkana oli perata lihat irti luista. Kaksi ensimmäistä perkasin suoraan pakastekippoon ja saksi lihat aika pieneksi silpuksi. Näihin rasioihin jaoin myös paistinliemen, josta olin poistanut pinnalle hyytyneen rasvan. Nuo menivät suoraan pakastimeen ja jonain päivänä tuollaisesta yhdestä rasiasta tulee muutaman aterian kokoinen tipu-juureskeitto, johon nakkaan hiukan pätkäspagettia, jos ei ole perunaa kotona.

Lopuista neljästä koivesta tein kermaisen ja tulisen tipukastikkeen. Jotta ei olisi järjettömästi mennyt kermaa, niin jatkoin soosia vedellä ja vehnäjauhosuuruksella. Pysyy pakasteessakin rakenne parempana noin, että on hiukan jauhoa matkassa. Lipsahti aika tuliseksi, joten pilkoin joukkoon vielä ison suippopaprikan antamaan vähän makeutta. Tehdystä annoksesta arvioin tulevan noin kahdeksan annospakkausta. Yksi nyt heti syöntiin ja loput pakkaseen. Tuossakin olisin voinut jakaa noita lihoja niin, että olisin tehnyt kastikkeet parilla erilaisella maustekombolla, mutta minusta tuo tekemäni on niin hyvää, ettei ole mitään ongelmaa syödä tuota useamminkin. Vaihtelua voi tehdä lautasella erilaisista lisukkeista.

Näin kuudesta tipunkoivesta on saatu arviolta noin 14 annokseen se lihaosuus. Koipien hinta oli 1,99 euroa paketilta, eli yhteensä 3,98 euroa.

Jos ja kun ei lihasta halua luopua kokonaan, niin käytetyn lihan määrä voi kätevästi vähentää valmistuksen yhteydessä. Joku toinen olisi hyvinkin pistellyt kokonaisen koiven yhdellä aterialla. Edellä kerrotulla tavalla jatkojalostettuna määrä puolittui. Samaa voi harrastaa myös punaisen lihan kanssa esimerkiksi ruskeaan lihakastikkeeseen voi lisätä juureksia antamaan makua ja runsautta. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 07, 2022, 12:08:21
Onko kukaan muu kokeillut suolan lisäämistä kahviin? Se toimii, mutta annostelun kanssa tulee olla todella tarkkana. Itse en yleensä viitsi ottaa riskiä.
Isoisä tätä teki, mutta itse en ole ikinä siihen ryhtynyt, kun suolaa ja sokeria saa liikaakin vaikka mistä.

Ominaisuuksiltaan suola on makuvahviste, ja sitähän voisi lisätä silloin lähes mihin tahansa. Koita joskus piruuttasi lisätä sitä vaikka vesimeloniin (Samaan tapaan kuin kahviin, pieninä ripauksina). Mitäänsanomattoman vetisinkin vesimeloni maistuu heti paljon enemmän vesimelonilta!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Oli yövieraita viikonloppuna, tein elämäni ensimmäisen tattijuliennen. Ei aavistustakaan, miksi en ole aiemmin tehnyt!

Ortodoksisestihan se tehtäisiin tuoreista tateista, mutta nyt saivat pakastetut kelvata. Paistoin tatit kuivahkoksi, lisäsin sipulin ja hivenen suolaa, kuullotin, sitten vaan lisätään kermaa (oli joku valion kevyt ja paksu), smetanaa ja juustoraastetta (otin mitä kaapissa oli, tuli sekoitus edamia ja mustaleimaa) ja maustepippuria.

Siinä koko juttu, keitellään hieman kasaan ja laitetaan uuniin annosvuokiin sen verran, että juustokuorrute ruskistuu.

Oli kyllä hyvää, seuraavaksi lisään mustaleiman osuutta. Ja voi, kun pääsee tekemään niistä tuoreista sienistä.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Aave - helmikuu 07, 2022, 12:33:04
Mitäänsanomattoman vetisinkin vesimeloni maistuu heti paljon enemmän vesimelonilta!

Ihan sama tavallinen tuore kurkku. Sanotaan, että ei aina tarvitse laittaa leikkeleitä leivällä, kun voi laitta herkullista kurkkua. Ei ole herkullista. Tuore kurkku on juuri sitä pakkopullaa jota syötetään joka paikassa terveellisyyden nimissä ja maistuu mitättömältä ja tylsältä. Mutta kun ripottelee suolaa päälle niin on ihan kelvollista, joskaan ei kyllä siltikään leikkelettä korvaa. Myös tomaatti maistuu oleellisesti paremmalta suolalla maustettuna.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - helmikuu 07, 2022, 12:33:04
Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 07, 2022, 12:08:21
Onko kukaan muu kokeillut suolan lisäämistä kahviin? Se toimii, mutta annostelun kanssa tulee olla todella tarkkana. Itse en yleensä viitsi ottaa riskiä.
Isoisä tätä teki, mutta itse en ole ikinä siihen ryhtynyt, kun suolaa ja sokeria saa liikaakin vaikka mistä.

Aaveenkin mainitsemista syistä en ole halunnut kokeilla. Olen muutama vuosi sitten siirtynyt kermattomaan, maidottomaan ja makeuttamattomaan kahviin. Paitsi jos juon IrishCoffeeta, siinä on sokeria ja kermaa ihan kunnolla.

Mutta korotan hieman, onko kukaan kokeillut voinokaretta kahvissa? Siinä on hippusen suolaakin mukana.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Huomenna olisi tarkoitus tehdä äitimuorin kanssa yhdessä läskisoosia ja keitettyjä perunoita. Taitaa tulla hyvä päivä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Nyt ne wanhat jämäjauhot alkaa kulua loppuun ja kahvi alkaa maistua hyvälle! Mutta se johtuu siitä että tuoreimmat jämät kaadettaessa jäi pohjalle.
  Uuden kahvipaketin avaan ja tyhjennän aina läpinäkyvään muoviseen leveään purkkiin, jossa on hyvin tiivis kansi. Ei tuu metallinmakua.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
Ei ihan osunut kaikki kohdilleen ainakaan, jos uskominen Pauligin ohjeita ja miksi emme uskoisi, sillä noilla taitaa olla enemmän tietoa ja tutkimusta asiasta.

Näillä neljällä niksillä estät kahvin pilaantumisen:

Vältä ilmakylvyt. Älä kaada kahvia sen omasta pussista kahvipurkkiin, vaan pane se purkkiin omassa pakkauksessaan.
Sulje pakkaus tiiviisti. Näin kahvi ei altistu kosteudelle tai hajuille.
Säilytä tasaisessa lämpötilassa. Kahvia ei kannata pitää vaikkapa lämpenevien kodinkoneiden vieressä.
Säilytä pimeässä. Kahvi kuuluu kaappiin tai läpinäkymättömässä pakkauksessaan kahvipurkkiin. Suora auringonvalo pilaa sen nopeasti.


Tuossa sivulta noukittu tiivistys laiskimmille lukijoille. Ahkerammat voivat lukea enemmän Pauligin sivuilta :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Oletko aina pyöritellyt lihapullasi väärin :D

Ei enää pyörittelyä – kotoa löytyvällä välineellä saat täydelliset lihapullat

Artikkelissa on video, jossa lihapullat pyöräytetään (muka) näppärästi teepihdeillä



Katsoin videon eikä se mitenkään näppärältä näyttänyt, kun sormin pitää ensin osata ottaa sopiva kokkare taikinaa, mikä näytti turhalta suhraamiselta.

Juuri eilen tein pellillisen lihapullia. Oma tapani on kyllä nopeampi kuin videolla nähty ja yhtälailla samankokoisia saan tehtyä ja jopa sileämpipintaisia. Minulla on jostain kulkeutunut lusikka, jonka pesä on hyvin pyöreän mallinen, mutta ei kovin syvä. Kooltaan se on jotain reilun kakkulusikan ja ruokalusikan välistä. Olisikohan joku lasten ruokalusikka. Sillä koukkasen taikinaa öljytylle kämmenelle, kevyt pyöräytys kämmenten välissä ja pallero pellille. Öljyn olen maustanut tukevasti pippureilla ja chilillä ja sitä sipaisen kämmenelle aina parin palleron välein. Tuo käy kuin liukuhihnatyö eikä vie kovinkaan montaa hetkeä, kun pellillinen on pyöritelty.

Joskus teen vähän isompia ja joskus noita kaupan palleroisen kokoisia. Jo parin palleron jälkeen "kone lähtee käyntiin" ja rutiinille tulee tasakokoisia ja hyvän pyöreitä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Tein ihanaa ruokaa eilen, noin reilu 15 minuutissa, aika terveellistä, pelkästään keittämällä, ilman suolaa. Määrät hihasta:

- 1 pieni lanttu
- 2 porkkanaa
- 1,5 dl ? vettä
- 400 g broileria suikaleina
- 1,5 rkl ? pulverimuusia
- 1 tl jeeraa
- 0,5 tl mangocurrya
- 2 tl rosmariinia

Keitetään vähässä vedessä kattilassa putsattua ja suoraan kattilaan paloiteltua lanttua ja porkkanaa kuorineen *), ja paketillinen paloiteltua broileria. Sekoitellaan välillä (ruokaveitsellä, joka laitetaan pesuun heti käytön jälkeen **)), ja kun broileri alkaa vähän jo kypsyä, lisätään vähän jeeraa, mangocurrya ja rosmariinia ja sekoitetaan. Kun broileri on kypsä, imeytetään jäljellä oleva hyvin pieni määrä nestettä pulverimuusiin. Notkistetaan lorauksella kermaa. Ainoa suola tuli pulverimuusista, jota siis oli hyvin pieni määrä.

Tästä tuli ihan julmetun hyvää. Saattaa johtua siitä, että olin ollut kasvisruoalla useamman päivän sitä ennen.

*) säästää tiskiä
**) salmonellan välttämiseksi käytin 2-3 veistä
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kävi ihan ylivoimaiseksi laskiaispullanhimo. Tai oikeammin piti lähteä ostamaan kukkamultaa, mutta minun piti hiukan motivoida itseäni lupaamalla jotain hakupalkaksi.

Joskus nuorempana painin aina hillo vai mantelimassa -kysymyksen äärellä ja teinpä niin tai näin, niin valitsin väärin mielestäni siinä vaiheessa, kun aloin herkkua syödä. Enää ei ole vuosiin ollut tuota ongelmaa. Ostan aina mantelimassalla ja kotona täydennän pullan vielä hillolla, niin vasta silloin se on täydellinen. Yleensä tuohon riittää halvin tarjolla oleva pullapari.

Tällä kertaa laitoin kirsikkarommimarmeladia (Pirkan) ikään kuin näyttääkseni pitkää nenää kauppiaalle, joka FB:ssä toissapäivänä mainosti paikallisen ravintolan leipomia rommirusinalaskiaispullia, joiden hinta oli 6,99 euroa / 2kpl.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^^
Kertsiltä piti kysyä tuosta juures-tipu -pöperöstä, jotta montako ateriaa siitä tuli?

Kysymys tuli ihan siitä, että lihan ja juuresten suhde oli mielestäni aika vino ainakin siihen, miten itse ruokaa laitan. Jos minulla on 400gr broilerin suikaleita ja siitä teen jonkun pataruokatyyppisen, niin siitä tulee ainakin neljä annosta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#1258
Sehän riippuu ihan annoskoosta.

Saattoi se olla kyllä 300g:kin broileria, (tai ehkä jopa 200g, mutten usko).

Minusta siinä oli kyllä suurinpiirtein saman verran juureksia kuin broileria.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
No sitä juuri ihmettelin, että juuresten määrä viittaisi yhteen tai kahteen annokseen, joten oli aika lihaisa keitos.

Olen pitänyt itseäni kovana lihansyöjänä, mutta en varmaan ole ikinä tehnyt ruokaa, jossa suhde olisi noin fifty-fifty.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️