Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Tein ihanaa rapeaa tummaa leipää, harvinaisen maukas kokeilu.

Piti hukata johonkin neljä kanamunaa, ja hukkasin ne tähän leipään. Suolan korvasin basilikalla ja currylla!
Määrät vähän sinnepäin.

Eli siis 5-6 dl kädenlämpöistä vettä, 1 pss kuivahiivaa, 1 rkl tummaa siirappia, 1 rkl ruokaöljyä
2 dl ruisleseitä, 1,5 dl moniviljahiutaleita, 1 rkl leivinjauhetta (overkill), 6dl? täysjyväohrajauhoja,
2 rkl pellavansiemeniä, 2 rkl hampunsiemeniä
1 rkl basilikaa, 1,5 rkl currya (ei suolaa)
4 kananmunaa.

Sekoitetaan kauhalla (kuiva-aineet ruislese-rivistä alkaen sekoitettu eri astiassa ennen lisäystä). Taikina saa jäädä kosteaksi/löysäksi. Nostatetaan astiassa, ja sitten vielä lasivuoassa, jossa leipä paistetaan 190 asteessa kunnes kumisee pohjasta. Olisikohan ollut tunnin uunissa.

Nautitaan voin kanssa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Söin tänään Valitut Tähteet ja jotenkin jäi olo, että kaipaisi muutakin. Tempaisin lettutaikinan ja lohdutukseksi söin lettuja mansikkahillon kera.

Toimii aina, paitsi kolmena päivänä peräkkäin.

Mansikka on lisäksi erinomaisen mainio ruoka-aine, ruusujen ja pähkinöiden sukua, sisältää kaikkea tarpeellista.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/MansikatMansikassa on C-vitamiinia enemmän kuin appelsiinissa. 100 grammassa mansikoita on C-vitamiinia 60 milligrammaa, eli kahdessa desissä mansikoita on päivän C-vitamiiniannos. C-vitamiini säilyy pakastettunakin melko hyvin. Kahdessa desissä mansikoita on yhtä paljon kuitua kuin palassa ruisleipää. Mansikan kuitupitoisuus on 2,4 prosenttia tuorepainosta. Mansikka sisältää runsaasti fenoliyhdisteitä, jotka vahvistavat elimistön suojamekanismeja, toimivat antioksidantteina ja estävät haitallisten mikrobien kasvua. Sadassa grammassa eli noin kahdessa desilitrassa mansikoita on 43 kilokaloria.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

#587
Minua on viime aikoina "vaivannut" lihan himo :P. Vaikka minulla on useita ruokakauppoja aivan lähinurkilla, joutuu naudan kokolihan hakemaan kauempaa, itse asiassa ydinkeskustasta asti. Tuli mieleen valmistaa lihaisa keitto enkä kelpuuta sellaiseen niitä kaupan valmiita suikalelihoja tai kuutioita. Ne ovat olleet usein pitkänkin keittelyn jälkeen sitkeitä ja ikäviä. Keittoon ne ovat myös väärän kokoisia, joten ne joutuisi joka tapauksessa pilkkomaan. Naudan kokoliha on kadonnut lähikaupoista valmiita n. 1 kilon paisteja lukuunottamatta. Ihmiset eivät ilmeisesti enää käytä kokolihaa muuta kuin paistina, jonka voi nakata sellaisenaan uuniin. Kampin K-kaupasta saa (vielä) sopivia puolen kilon paloja naudanlihaa. Ostin kulmapaistin, josta leikkasin siivun pihviksi ja paistoin pannulla. Kulmapaisti on aika kuivaa (=rasvatonta) lihaa, mutta se oli pihviksi tarpeeksi mureaa. Maistui! Tänään keittelin kattilallisen borssia, joka ei voi mennä pieleen. Käytän borssiin aina myös hieman makkaraa, tällä kertaa salamia. Hyvä keitto tuli. Sitä riittää vielä pariksi päiväksi, jolloin se on vielä parempaa. Varmaankin tämä kylmä sää sai haluamaan kunnollista liharuokaa.
All you need is Love

kertsi

#588
Itse olen melkein lakannut paistamasta mitään paistinpannulla. Olen kovannut paistamisen keittämällä, höyryttämällä, uuunissa valmistamisella, tai joskus harvoin freesaamalla isossa kattilassa, jolloin ei tule juurikaan roiskeita.

Tällä viikolla tein poikkeuksen, paistoin Chicken nuggetseja (mikähän tämä on suomeksi?), jonka simppeli ohje oli:

400 g broilerin jauhelihaa
1 kananmunan keltuainen
1 rkl kermaa
suolaa ja pippuria
sesaminsiemeniä (75 g) nuggetien päällystykseen
kasviöljyä paistamiseen

Sekoitetaan ja annetaan olla muutama tunti jääkaapissa.
Muotoillaan pieniä (3 cm halkaisijaltaan) pihvejä, jotka pyöritellään sesaminsiemenissä.

Kermaa ei ollut kotona, korvasin sen maidolla. Tälläsin koko kananmunan taikinaan, ja siitä tuli vähän turhan löysää siksi. Paistoin (luomu) kookosöljyssä.

Voihan että, kun tuli siitä huolimatta hyvänmakuisia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Onko kukaan täällä leiponut hapanjuureen? Itse en ole, mutta olen vähän harkinnut.

Tämä hemmo saa sen vaikuttamaan helpolta, mutta veikkaan, että kyllä siinä omat kommerverkkinsä on (leipoo vaaleaa hapanjuurileipää, jonka tiedän olevan herkkullista):


How To Make Sourdough Bread Masterclass (Youtube)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kaali ei kuulu ykkösherkkuihini, mutta aina joskus sitäkin tulee tehtyä. Nyt tuli pyytämättä ja yllättäen tilaisuus, kun naapuri pisti viestiä ja kysyi, jotta haluanko lohkareen. Kaupassa oli ollut vähän turhan isoja heidän tarpeeseen, joten palanen jäisi hukkaan. Päätin pelastaa kaalinpalan, sillä muistin, että jääkaapissa on ollut jokunen porkkana käyttöä odottamassa ja pian niiden "parasta ennen" -aika alkaa olla ohi.

Ostin melko vähärasvaista possun jauhelihaa lisäksi. Syystä tai toisesta on naudanliha alkanut vähän tympiä ja sitä ei ole tullut käytettyä aikoihin.

Murustin jauhelihan öljyssä ja lisäsin isohkon sipulin silppuina, mausteena lihaliemikuutio, reilusti maustepippuria ja valkopippuria sekä suolaa.
Lisäsin pataan kaalin suikaloituna ja pyörittelin seosta niin, että kaali hiukan pehmenee ja menee kasaan, jonka jälkeen lisäsin neljä keskikokoista porkkanaa karkeana raasteena. Pyörittelin jälleen padassa niin, että porkkanakin lämpenee.

Kippasin seoksen isoon uunivuokaan, sekoitin joukkoon 1,5dl tummaa pitkäjyväistä riisiä ja kaadoin kiehuvaa vettä niin, että kaikki ainekset reilusti peittyivät. Koko komeus uuniin 200 asteeseen tunniksi. Jouduin vielä lisäämään kuumaa vettä, sillä riisi oli imaissut kaiken kosteuden. Pidin vuokaa vielä reilun puoli tuntia uunissa 100 asteessa ja leivinpaperi vuoan päällä haihtumisen vähentämiseksi.

Pikaisella maistamisella mausteet osuivat aika hyvin kohdalleen ja riisi ja porkkana loiventavat kaalin makua niin, että tuota saattoi sanoa jopa hyväksi. Puuroriisistä tuosta olisi tullut ehkä pehmeämpää, mutta nyt tuo on hiukan risottotyyppinen mössö. Puolukat on otettu jo sulamaan ja odottamaan huomista ateriaa.


Kaali tosiaan on yksi niistä ruuista, jonka ääressä jouduin lapsena istumaan itku silmässä pitkälle iltaan. Kylmäksi mennyt kaalikeitto, jossa on iljettäviä kaalinriekaleita ei vaan tahtonut maistua. Vasta aikuisiällä olen kaalia oppinut syömään ja silloinkin vain, jos kaali on kunnolla pilkottu pieneksi. En edelleenkään pidä suutuntumasta, kun tukeva lehtiruoti osuu suuhun vaikka olisikin hyvin kypsynyt. Mutta edellä kuvatulla tavalla "piilotettua" kaalia syön joskus jopa mielelläni.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Tänään söin porsaan kassleria uunissa, kaupasta ostin valmiiksi maustetun palan. Vain porkkanoita lisänä ja muusia kylkeen sekä hapankaalia.

Paketissa luki näin:

TIINUSUALAUS -SÄILÖMISTAPA MUINASILT AJOILT. Tiinusuolamine o iankaikkise vanh tapa ja se osatti jo keskajall. Näi se käve: Puhtaha fatihim panttim pohjalls suoala. Liha ladottim pääliisi ja välihi siroteltti suola. Yks hulaus vett, mink joukkoho ol seotett salpiatri ja fiini sokeri. Viimätteks panttim pääll raskas paino. Näi liha pysys erinomaisenk koko talve.

Sitten oli vielä valmistusohje:

TIINU SUALATTU PORSSA NISKA. Tämä kivikkylän tiinuliha sopi kypsenttät tämsen omas fatisas. Ot paffi ja plastiki vaa tiähes. Lämmit uuni 180 astesse. Fölihi sopi pistäp porkkana-lanttu-taikk sipulim palassi. Näitte vihannestem päällp passa pistä hiukka hunaja makku antama. Peittelf fati folioll ja lait se uunihin kolmeks tunniks. Ot sitt kypsä liha leikkulaodall ja leikkas siivuiks. Pist kypsä viipalet takasi fatihi, pans se viäl vartiks uunihi ilmam päällisfoliot, nii ett tiinusiivu eine ruskistuva luanikkaste ennen syämist. JA SITT VAA SYÄMÄ MOHLAMA!

Yhteystiedot joista voi kysellä käännöksiä teksteihin: https://www.kivikylan.fi/yhteystiedot

Ohjeesta poiketen, oli uunissa hiukan yli neljä tuntia ja lämpö oli pienempi. Tuli sietämättömän hyvää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Ryyppään nyt korvasieniä keittiössä.

Olisiko kellään sopivaa reseptiä sienille vai laitanko vain pakkaseen odottamaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Ryyppät korvasieniä :o Missä päin Suomea sieniä ryypätään?
Äitini (itärajan takaa alkujaan) ryöppäsi niitä.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Sepe

Korvasieniin ei taida riittää kerta ryöppääminen, pari kertaa ne pitäisi kiehauttaa ja huuhdella.
Ja mieluimmin ulkotiloissa, keittoveden höyry ei ole terveelistä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 21, 2020, 20:11:00
Ryyppät korvasieniä :o Missä päin Suomea sieniä ryypätään?
Äitini (itärajan takaa alkujaan) ryöppäsi niitä.

Nooh. Panovirheitä sattuu aina silloin tällöin.

Tietysti ryöppään.  ::)
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Sepe - toukokuu 21, 2020, 20:15:54
Korvasieniin ei taida riittää kerta ryöppääminen, pari kertaa ne pitäisi kiehauttaa ja huuhdella.
Ja mieluimmin ulkotiloissa, keittoveden höyry ei ole terveelistä.

Mulla on keittiöstä ulkoterassille johtava ovi auki ja liesituuletin tehokkaimmalla asetuksella. Mutta tosiaan, vienoa myrkyn tuoksua on talo tulvillaan. Vaimo ja kissa menivät karkuun ulkotiloihin.

Resepti?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

^
Olen kovin ylösotettu Sepen minulle esittämistä terveyshuolista korvasieniä koskien. yöppäsin nuo kolme kertaa ja liesituuletin oli koko ajan täysillä. Luulen, että koko keittoprosessin aikana juomani portugalilainen viinipullollinen oli vaarallisempi kuin koko vadillinen korvasieniä ja niiden käryjä. En silti vähättele niiden myrkyllisyyttä, huonosti käsiteltyinä.

Korvasienen gyromitriini:  https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikkeiden-turvallisen-kayton-ohjeet/elintarvikkeiden-luontaiset-myrkyt/korvasienen-gyromitriini/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Korvasieni


Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Erään exäni kanssa tehtiin kerran mökilla huikea ateria korvasienistä. Ryöppäilyjen jälkeen muhennettiin. Paistettiin jokin liha, muistaakseni kyljykset. Ei ollut pastaa, mutta oli vehnäjauhoja ja kananmunaa, josta tehtiin itse pastaa. Jotain salaattia oli varmaan. Mökillä kaikki maistuu hyvältä, mutta se ateria oli kertakaikkisen hieno.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Ostin viikolla kerän varhaiskaalia (700g, n. 1.30€). Hämmästyttävän makeaa ja rapeaa herkkua sellaisenaan!
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!