Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pitäisikö Isis-vaimojen saada palata Suomeen?

Aloittaja Amore, maaliskuu 07, 2019, 21:29:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 19 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hiha - heinäkuu 04, 2019, 13:38:11
Niin en sanonut. Eikös matkailu käynyt Syyriaan ja Irakiin, että sieltä käsin voidaan vastakkainasettelua mukavasti harjoittaa? Pyyhkiä pyllyä (vasemmalla kädellä tietysti, hartaat tekopyhät) ihmisoikeuksilla jne. kenenkään häiritsemättä?

Eikös se mukavasti. Sikäli kuin asiaan kuinkin liittyy.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hiha - heinäkuu 04, 2019, 13:30:45
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 08:29:11
Joo tämä on mulle käsittämätön ajatus, että joku on niin satavarma omasta asemastaan, ettei näe millään tapaa omaa turvallisuuttaan uhkaavana sitä, että omalla suomalaisuudella syntyvä Suomen valtion myöntämä turva voisi hävitä. Vaikka itse huutaa sen perään, että huutoäänestyksellä ja mielijohteesta syntyvillä tavoilla sen kyllä muilta suomalaisilta voisi tuosta vain ottaa pois milloin tahansa. Onko ajatuksena se, että koska on itse niin mitätön, ei ole vaaraa, että tulisi todetuksi vaaralliseksi? Vai onko niin luja usko omaan turvattuun asemaan, koska on niin suomalaisen keskimääräisyyden peruskuvatus, ettei itsestä voi löytyä mitään sellaista ikinä tai missään tilanteesa, johon puuttumalla ei myös puuttuisi jokaiseen muuhunkin suomalaiseen?

Monta ihmistä ärsyttää seikka semmoinen, että he pystyvät kyllä jotenkin kuvittelemaan tilanteen jossa valitaan päätyä Suomen valtiota ja suomalaisia vastaan. (Kyllä, Daesh Trash olivat koko maailmaa vastaan, mokomat alamittaiset yli-ihmiset.) Silloin tie käydään katkeraan loppuun: Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Itse aloitetussa nokittelussa ei kuuluisi itkeä vaikka yhteiskunta ottaisi kostoksi vielä kirjastokortinkin pois ilman päteviä perusteita.

Urheilumieli on kakaroiden kalifaatin jäseniltä aina puuttunut.

Tämä taas koskee mm. II maailmansodan aikaisia Suomen edesottamuksia. Jostain syystä emme piehtaroi tuhkassa ja koe olevamme selityksen velkaa muulle maailmale. Jostain syystä.

Itse aloitettua nokittelua lienee aika moni teko, joka ei ole täysin lain mukaista. Silti vaikkapa ylinopeussakon saanutta paijataan ja ymmärretään harmitusta kovasti, vaikka onhan se ihan samaan tapaa itse aoitettua nokittelua, josta voisi hyvin sen kirjastokortinkin ottaa pois.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 12:48:37
Lainaus käyttäjältä: Karikko - heinäkuu 04, 2019, 11:43:31
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 08:29:11
Joo tämä on mulle käsittämätön ajatus, että joku on niin satavarma omasta asemastaan, ettei näe millään tapaa omaa turvallisuuttaan uhkaavana sitä, että omalla suomalaisuudella syntyvä Suomen valtion myöntämä turva voisi hävitä. Vaikka itse huutaa sen perään, että huutoäänestyksellä ja mielijohteesta syntyvillä tavoilla sen kyllä muilta suomalaisilta voisi tuosta vain ottaa pois milloin tahansa. Onko ajatuksena se, että koska on itse niin mitätön, ei ole vaaraa, että tulisi todetuksi vaaralliseksi? Vai onko niin luja usko omaan turvattuun asemaan, koska on niin suomalaisen keskimääräisyyden peruskuvatus, ettei itsestä voi löytyä mitään sellaista ikinä tai missään tilanteesa, johon puuttumalla ei myös puuttuisi jokaiseen muuhunkin suomalaiseen?

Nämä radikaalit neitokaiset ovat itse hylänneet suomi nimisen turvapaikan ja lähteneet vihreämmille laitumille- se on hyvä muistaa.

Sotaa käyvästä maasta ihmisten pois hakeminen ei myöskään noin vain onnistu. Se pakolaisleiri on syyrian pakolaisille ja sinne on viety sodan jaloista eri kansalaisuuksia joita on evakuoitu niiltä alueilta joita on isiksen ja muiden vallasta vapautettu. Syyrialaisiahan ne sen leirin asukkaat pääasiassa ovat, eikä syyria ole antanut toistaiseksi lupaa ihmisten-poisvientiin. Punainen risti siellä kyllä on toimimassa, mutta sehän tekee vain humanitääristä auttamista.


Runsas sata vuotta sitten mäkitupalaisilla suomen maassakaan ei ollut tuon kummempia olosuhteita. Eikä varmaan lääkäreitä auttamassa. Taitaan näillä sotaanhinkuneilla olla enemmän armopaloja, kuin monella muulla köyhällä esimerkiksi aasiassa.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006161610.html

Tuolta löytyy kaivauksia 1800 luvun suomalaisten asunnoista (mäkitupalaisista.)

Näiden neitokaisten lapset eivät ole päättäneet tai hylänneet yhtään mitään. Lisäksi - yhtä lailla about minkä tahansa päätöksen voi jälkikäteen todeta sellaiseksi päätökseksi, joka oikeuttaa menettämään oikeutensa siihen, mihin muutoin suomalaisena olisi oikeutettu. Juuri sehän tässä on merkityksellistä: onko kyseessä tilanne, jossa etukäteen oli kaikkien osapuolien tiedossa, että seurauksena on tiettyjen Suomen kansalaisuuteen liittyvien oikeuksien menettäminen. (Tämä kysymys ilmeisesti ei ole täysin selvä, mutta viittaan nyt niihin uhoaviin viesteihin, joita asiasta on kirjoitettu ja joissa esitetään juuri tällaisia "mitäs menivät, terroristit ansaitsevatkin kuoleman, kostetaan seitsemänteen polveen" -tyylisiä kommentteja.)

Kyllähän Suomen rajojen sisäpuoleltakin löytyy tyyppejä, joilta kostonhimossa voisi vaatia otettavaksi kaikki oikeudet pois ja kostoksi sais niiden lapset ja vaimotkin kuulemma raiskata. Mutta ei se nyt ihan lain mukaista olisi - ja laki kuitenkin ON se, joka meitä kaikkia sattumanvaraiselta mielivallalta pyrkii suojelemaan. Jos siis on valmis sen mukaan toimimisen hylkäämään, niin aika luottavainenhan sitä silloin on muita kohtaan. Itse en ole satavarma, että ilman lakien mukaan toimivaa yhteiskuntaa olisin turvassa siltä, ettei joku yhtäkkiä keksi, ettenkö "ansaitsisi" syystä tai toisesta vähän "opetusta". Niin hulluja ihmisiä on ihan riittävästi ja joukkohurmokseen taipuvaisia vielä enemmän. Riittää, että joku laittaa liikkeelle jonkun huhun.

Näkökulmia on monenlaisia. Kanteita poishakemisen puolesta on jätetty ja myös poishakemista vastaan, yksi puolesta ja kaksi vastaan.

Onko tällä hetkellä edes mahdollista noin vain hakea ketään pois? Tähän mennessä ne muutamat sieltä poishaettua on ilmeisesti tapahtunut heidän omaistensa avulla, mikään maa ei kaiketi ole vielä sitä voinut tehdä.

Siihen tarvitaan sopimus syyrian hallituksen kanssa. Syyriaa tosin rajoittaa nykyisin monet pakkotoimet edelleen, juuri äsken englanti takavarikoi laivan, joka oli sinne menossä öljylastissa. Joten voi kestää vielä ennenkuin nouto on mahdollista. Saattaa olla ettei syyria kovin pian päästä alueelleen ulkopuolisia, muutaman ulkomaalaisen tähden.
Leirillä on ilmeisesti noin 80 000:ta ihmistä joista joitan satoja tai tuhansia ulkamaalaistaustaisia. Eli he ovat niiltä sotatoimialueilta pakoonlähteneitä ihmisiä, joilta kapinalliset ryhmät on ajettu pois.

Itse tuon uskonnon (radikalismin) "parantuminen" on sitten varmaan hankalampi juttu,> uskonnot istuvat tiukassa ja yleensä koettelemukset vain vahvistavat niitä, jos siihen on otollinen maaperä. Se varmaan näiltä islamin hurmanhengisiltä löytyy, kun sinne aikoinaan ovat lähteneet.

safiiri

^Juu siis ei tämä nyt mitenkään selvä keissi ole. Siksi nyt mainitsinkin, etten kirjoita siitä, miten asia lopulta lakien mukaan pitäisi tai voitaisiin hoitaa (tai jättää tekemättä mitään). Mutta monet ns. perustelut, miksei näitä ihmisiä pitäisi edes päästää Suomeen, ovat kyllä olleet aika ontuvia laillisuusnäkökulmasta katsoen. Vaikka kuinka ajattelisi, että sinne lähteminen on ollut hirveän tyhmää, niin se ei varsinaisesti ole mikään perustelu sille, miten Suomen pitäisi asiassa toimia.

Saares

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 12:48:37
Lainaus käyttäjältä: Karikko - heinäkuu 04, 2019, 11:43:31
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 08:29:11
Joo tämä on mulle käsittämätön ajatus, että joku on niin satavarma omasta asemastaan, ettei näe millään tapaa omaa turvallisuuttaan uhkaavana sitä, että omalla suomalaisuudella syntyvä Suomen valtion myöntämä turva voisi hävitä. Vaikka itse huutaa sen perään, että huutoäänestyksellä ja mielijohteesta syntyvillä tavoilla sen kyllä muilta suomalaisilta voisi tuosta vain ottaa pois milloin tahansa. Onko ajatuksena se, että koska on itse niin mitätön, ei ole vaaraa, että tulisi todetuksi vaaralliseksi? Vai onko niin luja usko omaan turvattuun asemaan, koska on niin suomalaisen keskimääräisyyden peruskuvatus, ettei itsestä voi löytyä mitään sellaista ikinä tai missään tilanteesa, johon puuttumalla ei myös puuttuisi jokaiseen muuhunkin suomalaiseen?

Nämä radikaalit neitokaiset ovat itse hylänneet suomi nimisen turvapaikan ja lähteneet vihreämmille laitumille- se on hyvä muistaa.

Sotaa käyvästä maasta ihmisten pois hakeminen ei myöskään noin vain onnistu. Se pakolaisleiri on syyrian pakolaisille ja sinne on viety sodan jaloista eri kansalaisuuksia joita on evakuoitu niiltä alueilta joita on isiksen ja muiden vallasta vapautettu. Syyrialaisiahan ne sen leirin asukkaat pääasiassa ovat, eikä syyria ole antanut toistaiseksi lupaa ihmisten-poisvientiin. Punainen risti siellä kyllä on toimimassa, mutta sehän tekee vain humanitääristä auttamista.


Runsas sata vuotta sitten mäkitupalaisilla suomen maassakaan ei ollut tuon kummempia olosuhteita. Eikä varmaan lääkäreitä auttamassa. Taitaan näillä sotaanhinkuneilla olla enemmän armopaloja, kuin monella muulla köyhällä esimerkiksi aasiassa.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006161610.html

Tuolta löytyy kaivauksia 1800 luvun suomalaisten asunnoista (mäkitupalaisista.)

Näiden neitokaisten lapset eivät ole päättäneet tai hylänneet yhtään mitään. Lisäksi - yhtä lailla about minkä tahansa päätöksen voi jälkikäteen todeta sellaiseksi päätökseksi, joka oikeuttaa menettämään oikeutensa siihen, mihin muutoin suomalaisena olisi oikeutettu. Juuri sehän tässä on merkityksellistä: onko kyseessä tilanne, jossa etukäteen oli kaikkien osapuolien tiedossa, että seurauksena on tiettyjen Suomen kansalaisuuteen liittyvien oikeuksien menettäminen. (Tämä kysymys ilmeisesti ei ole täysin selvä, mutta viittaan nyt niihin uhoaviin viesteihin, joita asiasta on kirjoitettu ja joissa esitetään juuri tällaisia "mitäs menivät, terroristit ansaitsevatkin kuoleman, kostetaan seitsemänteen polveen" -tyylisiä kommentteja.)

Kyllähän Suomen rajojen sisäpuoleltakin löytyy tyyppejä, joilta kostonhimossa voisi vaatia otettavaksi kaikki oikeudet pois ja kostoksi sais niiden lapset ja vaimotkin kuulemma raiskata. Mutta ei se nyt ihan lain mukaista olisi - ja laki kuitenkin ON se, joka meitä kaikkia sattumanvaraiselta mielivallalta pyrkii suojelemaan. Jos siis on valmis sen mukaan toimimisen hylkäämään, niin aika luottavainenhan sitä silloin on muita kohtaan. Itse en ole satavarma, että ilman lakien mukaan toimivaa yhteiskuntaa olisin turvassa siltä, ettei joku yhtäkkiä keksi, ettenkö "ansaitsisi" syystä tai toisesta vähän "opetusta". Niin hulluja ihmisiä on ihan riittävästi ja joukkohurmokseen taipuvaisia vielä enemmän. Riittää, että joku laittaa liikkeelle jonkun huhun.
Kysymyshän on lopulta siinä että nämä sannat ja heidän hengenheimolaisensa täällä pitävät näitä lapsia panttivankeinaan. Jos ei sannaa, ei lapsia Suomeen. He silloin asettavat itsensä lasten etujen edelle.

Saares

MrKAT:
"Suomalainen on perusarvo", Suomen valtio on "toisarvoinen".
Nihilistin väite.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Saares - heinäkuu 04, 2019, 19:40:12
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 12:48:37
Lainaus käyttäjältä: Karikko - heinäkuu 04, 2019, 11:43:31
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 08:29:11
Joo tämä on mulle käsittämätön ajatus, että joku on niin satavarma omasta asemastaan, ettei näe millään tapaa omaa turvallisuuttaan uhkaavana sitä, että omalla suomalaisuudella syntyvä Suomen valtion myöntämä turva voisi hävitä. Vaikka itse huutaa sen perään, että huutoäänestyksellä ja mielijohteesta syntyvillä tavoilla sen kyllä muilta suomalaisilta voisi tuosta vain ottaa pois milloin tahansa. Onko ajatuksena se, että koska on itse niin mitätön, ei ole vaaraa, että tulisi todetuksi vaaralliseksi? Vai onko niin luja usko omaan turvattuun asemaan, koska on niin suomalaisen keskimääräisyyden peruskuvatus, ettei itsestä voi löytyä mitään sellaista ikinä tai missään tilanteesa, johon puuttumalla ei myös puuttuisi jokaiseen muuhunkin suomalaiseen?

Nämä radikaalit neitokaiset ovat itse hylänneet suomi nimisen turvapaikan ja lähteneet vihreämmille laitumille- se on hyvä muistaa.

Sotaa käyvästä maasta ihmisten pois hakeminen ei myöskään noin vain onnistu. Se pakolaisleiri on syyrian pakolaisille ja sinne on viety sodan jaloista eri kansalaisuuksia joita on evakuoitu niiltä alueilta joita on isiksen ja muiden vallasta vapautettu. Syyrialaisiahan ne sen leirin asukkaat pääasiassa ovat, eikä syyria ole antanut toistaiseksi lupaa ihmisten-poisvientiin. Punainen risti siellä kyllä on toimimassa, mutta sehän tekee vain humanitääristä auttamista.


Runsas sata vuotta sitten mäkitupalaisilla suomen maassakaan ei ollut tuon kummempia olosuhteita. Eikä varmaan lääkäreitä auttamassa. Taitaan näillä sotaanhinkuneilla olla enemmän armopaloja, kuin monella muulla köyhällä esimerkiksi aasiassa.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006161610.html

Tuolta löytyy kaivauksia 1800 luvun suomalaisten asunnoista (mäkitupalaisista.)

Näiden neitokaisten lapset eivät ole päättäneet tai hylänneet yhtään mitään. Lisäksi - yhtä lailla about minkä tahansa päätöksen voi jälkikäteen todeta sellaiseksi päätökseksi, joka oikeuttaa menettämään oikeutensa siihen, mihin muutoin suomalaisena olisi oikeutettu. Juuri sehän tässä on merkityksellistä: onko kyseessä tilanne, jossa etukäteen oli kaikkien osapuolien tiedossa, että seurauksena on tiettyjen Suomen kansalaisuuteen liittyvien oikeuksien menettäminen. (Tämä kysymys ilmeisesti ei ole täysin selvä, mutta viittaan nyt niihin uhoaviin viesteihin, joita asiasta on kirjoitettu ja joissa esitetään juuri tällaisia "mitäs menivät, terroristit ansaitsevatkin kuoleman, kostetaan seitsemänteen polveen" -tyylisiä kommentteja.)

Kyllähän Suomen rajojen sisäpuoleltakin löytyy tyyppejä, joilta kostonhimossa voisi vaatia otettavaksi kaikki oikeudet pois ja kostoksi sais niiden lapset ja vaimotkin kuulemma raiskata. Mutta ei se nyt ihan lain mukaista olisi - ja laki kuitenkin ON se, joka meitä kaikkia sattumanvaraiselta mielivallalta pyrkii suojelemaan. Jos siis on valmis sen mukaan toimimisen hylkäämään, niin aika luottavainenhan sitä silloin on muita kohtaan. Itse en ole satavarma, että ilman lakien mukaan toimivaa yhteiskuntaa olisin turvassa siltä, ettei joku yhtäkkiä keksi, ettenkö "ansaitsisi" syystä tai toisesta vähän "opetusta". Niin hulluja ihmisiä on ihan riittävästi ja joukkohurmokseen taipuvaisia vielä enemmän. Riittää, että joku laittaa liikkeelle jonkun huhun.
Kysymyshän on lopulta siinä että nämä sannat ja heidän hengenheimolaisensa täällä pitävät näitä lapsia panttivankeinaan. Jos ei sannaa, ei lapsia Suomeen. He silloin asettavat itsensä lasten etujen edelle.

Vai niin. Kävitkö oikein kysymässäkin?

Toope

ISIS-vaimot valitsivat. Onko Suomen valtion velvollisuus korjata heidän erehdyksiään?
EI ole.

Juuli

#788
Ei haeta isisfrouvaa tai frouvia leiriltä. Mikä ihan oikein onkin. Jollainhan ne sinne Isiksin huomaan menivät. Ei sinne apostolin kyydillä menty. Kun on menneet omin neuvoin niin tulkoot niin takaisinkin.  Sensijaan haettiin Italian rannikolta kahdeksan , mitä kansaa ne nyt oli, tänne vokkiin syleksimään. Mikä ei ole ihankaan oikein. Kun ei italiaanot huolineet. Ynnä meillä on pula näistä vieraista.
Tuli mieleen tapaus kun koko käräjäraati lähti hakemaan todisteita yhtä  musulmaania varten Somaliasta. Ei somalit tunteneet äijää. Mentiin naapurimaahan.  Ei sielläkään kukaan tiennyt mitään. Musulmaani istuu edelleen Turussa linnassa ellei ole vanhuuttaan kuollut. Meidän veroeuroilla siellä patsastelee.
Atalantalla lähdettiin merirosvojahtiin.  Saatiin kiinni muutama rosmo. Mikään maa niitä huolinut joten oli ilmeisesti tuupattu soutuhommiin. Jatkoa en tiedä. Kuinka pitkälle Kasper, Jesper ja Joonatan soutuvenheellä souteli.
Jotain outoa on näissä suomivouhkeissa. Mitä kelettä me juoksemme kaikenmaaliman hunsvottien perässä ympäri vieraita maita ja mantuja. ::)


safiiri

#789
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 04, 2019, 21:46:55
ISIS-vaimot valitsivat. Onko Suomen valtion velvollisuus korjata heidän erehdyksiään?
EI ole.

Lapset eivät valinneet. Toisaalta - kyllä varsin moni suomalainen on ihan itse valinnut monia toimintatapoja, joiden seuraamuksissa Suomen valtio kuitenkin tarjoaa auttavaa kättään. Inkeriläisetkin ihan itse taisivat muuttaa aikoinaan. Etkä ole kovin suureen ääneen julistanut sitäkään, miten maahanmuuttajien lähtömaiden vastuu kansalaisistaan on loppunut, koska "ihan itse nuo päättivät lähteä". Miksi näet näissä tapauksissa noiden valtioiden velvollisuudeksi korjata lähtijöiden erehdyksiä?

Hayabusa

Juuli: tuota toimintaa kutsutaan "vastuun kantamiseksi". Hieman kyynisemmin sanottuna anekaupaksi, jolla ostetaan napamiehillemme ja -naisillemme hyviä virkaläänityksiä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hiha

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 16:21:20
Itse aloitettua nokittelua lienee aika moni teko, joka ei ole täysin lain mukaista. Silti vaikkapa ylinopeussakon saanutta paijataan ja ymmärretään harmitusta kovasti, vaikka onhan se ihan samaan tapaa itse aoitettua nokittelua, josta voisi hyvin sen kirjastokortinkin ottaa pois.

Vakavissasiko vertasit hirmuhallinnon perustamista ylinopeuteen tieliikenteessä? Vai tempasiko näppäimistö sormenpäät imuunsa?

Onhan ne peltipoliisit ikäviä, mutta olosuhteet pitää ottaa sellaisina kuin ne on. Jos yksi taistelu on hävitty, sota yhteiskunnan kuristavia sääntöjä vastaan jatkuu toisaalla. Pienenä vinkkinä, esim. punaisia päin voi ajella varsin turvallisesti. Siis noin sakkomielessä, ihmisiä siinä saattaa jäädä alle.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 05, 2019, 08:07:52
Inkeriläisetkin ihan itse taisivat muuttaa aikoinaan.

Juttu ei taida liittyä Ruotsin 1600-luvun asutushistoriaan. Mainostamasi kakkossodan aikana inkeriläisiä haaveiltiin Suur-Suomen kansalaisiksi. Sodan jälkeen heitä palautettiin Stalinin tapettavaksi. Niitäkin jotka olivat taistelleet Suomen armeijassa. Koivistoa hävetti luultavasti vielä ne muistot.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hiha - heinäkuu 05, 2019, 09:45:32
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2019, 16:21:20
Itse aloitettua nokittelua lienee aika moni teko, joka ei ole täysin lain mukaista. Silti vaikkapa ylinopeussakon saanutta paijataan ja ymmärretään harmitusta kovasti, vaikka onhan se ihan samaan tapaa itse aoitettua nokittelua, josta voisi hyvin sen kirjastokortinkin ottaa pois.

Vakavissasiko vertasit hirmuhallinnon perustamista ylinopeuteen tieliikenteessä? Vai tempasiko näppäimistö sormenpäät imuunsa?
Eroaako se röyhkeydessään jotenkin päättelyketjustasi, jossa mietit, että ihmisoikeuksien myöntäminen myös rikollisille isis-vaimoille olisi hirmuhallinnon tukemista?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Einsten

Pomppaan tässä kohtaa väliin. En ole ketjua oikein lukenut ennen tätä, pahoittelen jos tulee toistoa.

Vapaan tahdon illusorisen luonteen vuoksi kukaan ei ole vastuussa mistään. Isis-vaimoja eikä etenkään heidän lapsia voida rangaista mistään. Vaimoilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä leirille. Lähtökohtaisesti heillä tulee olla myös oikeus palata Suomeen. Yhteiskunnan tulee kuitenkin taata sen jäsenilleen turvalliset olot. Asiassa pitää arvioida ja seurata onko riskiä sen suhteen, että isis-vaimot ovat riski Suomen tai muun maailman turvallisuudelle. Näiden toimien ei tulisi olla luonteeltaan rangaistuksenomaisia, mutta ne pitää ottaa huomioon.

Käytännössä pitää toki huomioida, miten yleensä menetellään vastaavissa tapauksissa. Onko kyse ulkomailla tehdystä rikoksesta ja jos on, onko tällaisilla henkilöillä oikeus palata Suomeen. Onko tässä jotain kansainvälistä oikeutta, itse en osaa sanoa.