Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Perussuomalaisten muodonmuutos?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, maaliskuu 13, 2019, 10:18:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 28, 2023, 23:49:33
Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 28, 2023, 23:36:39
Muuallakin kuin hommafoorumilla on havaittu, että Hesari on mennyt pitkälle ja ehkä ylittänyt rajoja, joita ei pitäisi ylittää.
Yksityisviesteihin tunkeutuminen ei ole journalismia enää. HS osoittaa itse, mitä monet ovat syyttäneet pitkään. = Huonoa mediaa, huonoa journalismia.

Ei kannata vääristellä totuutta, etenkään sinun, joka totuuden torveksi olet itsesi nostanut.

Ei kai entinen tyttöystävä ollut journalisti eikä omiin viesteihin tarttuminen ole tunkeutumista. Hesari ei ole tunkeutunut tässä tapauksessa kai mihinkään, vaan julkaissut sille tarjottua aineistoa. Tyttöystävän toiminta sinänsä on kyseenalaista ja tehty selvästi vahingoittamistarkoituksessa, kun viestit on julkaistu vasta tässä vaiheessa, kun Rydmanista tuli ministeri, eikä heti tuoreeltaan tai edes erokostona seurustelun päättyessä.

Kyllähän joku eduskuntatutkija oli jo sitä mieltä, että viestejä ei olisi pitänyt Hesarin julkaista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Nämä viestit liikkuivat kyllä jo silloin, kun Rydmanin toimia alettiin tutkia.

Ex taitaa olla juristi, joten tuskinpa on laittomuuksia tehty. On vain imago-kysymys, pitäisikö Hesarin julkaista, ts. haluaako lähteä iltapulujen ja seiskojen tasolle, mutta se laiva lienee jo seilannut muutoinkin.

Kyse kuitenkin ytimeltään on nyt siitä, onko perussuomalaiset puolue, joka voi olla hallitusvastuussa, eli löytyykö sieltä hallitukseen kelpoa porukkaa. Alkaa väkisin epäilyttää.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 29, 2023, 09:59:07
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 29, 2023, 09:47:23
Onhan se kyllä ihmeellistä että ei löydy ainesta josta ei ala huuto ja parku. Kieltämättä toki loanheitosta olisi voitu syyttää jos olisi etukäteen otettu epäkohdat esille, mutta kun duuniin valitaan työntekijöitä, niin onhan se perin ihmeellistä että heidät vaan otetaan vaikka olisi hyvin tiedossa ettei sieltä nyt ole mitään loistavaa sakkia saatu rekrytoitua. Että tuleehan tässä vähän väkisinkin semmoinenkin epäilys että jotkut tahot päästivät tahallaan persut valtaan, että ihmiset näkisivät mitä se sitten on, ja persuilta menisi kaikki uskottavuus ja vaikutustavalta, lopullisesti.

Toisaalta kun katsoo Eurooppaa laajemmiltikin, niin eihän Suomi ole ainoa joka on oikeistolaistumaan päin. Voi kysyä että miksi näin on? Siksi tietysti että porukat säikähtivät sitä turvisten aaltoa vuodesta 2015 eteenpäin.

Heiluri se vaan heilahtelee äärilaidasta toiseen. Toivottavasti joskus löytyy vaikka vahingossa se puolivälikin.
Yksinkertaisin selitys tälle kaikelle on tietysti se että Orpolle ja hallituskumppaneilleen tämä kaikki tulee yllätyksenä. Viikosta toiseen. Ei voi tietää.

Tämäkin on jo kovasti vanhentunut mielipide, jota voisi pyytää anteeksi ja jatkaa hyvän hallitusohjelman läpiviemistä vanhoja muistelematta:

Siinä jouduttiin peruskysymysten äärelle. Meidän, Kokoomuksen, oli pakko kysyä itseltämme, mikä meidän arvopohjamme on. Onko se sellainen, että voimme olla samassa hallituksessa sellaisen puolueen kanssa, joka on Jussi Halla-ahon ja hänen taustavoimiensa käsissä? Olisimmeko avaamassa ovia hallitusvaltaan Jussi Halla-aholle ja sitä arvomaailmaa edustaville voimille, jotka hänet nostivat Perussuomalaisten johtoon?
Jos muuten jonkun vielä tekee mieli kysyä, mikä se arvomaailma on, kannattaa käydä katsomassa, mitä Hommafoorumilla ihmisistä kirjoitetaan juuri tälläkin hetkellä.

https://www.petteriorpo.fi/puhe-kokoomuksen-periaateohjelmaseminaarissa-20-6-2017/

Se on ihan vakiokuvio että yhteiskunnallisissa murroksissa, etenkin globaaleissa, kansa kärsii, hätääntyy ja suuttuu. Vallanhimoiset sekä äärimieliset populistit saavat pelon ja vihan lietsonnalla valtaa itselleen ja koveneva taistelu pelkoa ja vihaa vastaan alkaa.
Näin kävi sata vuotta sitten erittäin näyttävästi Saksassa. Puhumattakaan Venäjästä tai Kiinasta.

Suomalaiset eivät kuitenkaan ole saksalaisia, venäläisiä eivätkä kiinalaisia. En tiedä sitten että olenko tässä kopeimmillani suomalaisuudessani, että olen niin kauan kuin olen politiikasta netissä keskustellut, olen ollut vuorenvarma siitä että kollektiivisena kokonaisuutena suomalaiset eivät lähde kaduille, toreille jne. talikot ja soihdut kourissaan, lynkkaamaan ulkomaalaisia katuvaloihin ja sitä rataa. Olenhan tämän monesti esiintuonut. Minä en nyt vaan kertakaikkiaan osaa pitää suomalaisia niin suunnattoman typerinä. Ehkä suvaitsevaiset pitävät, en tiedä. Jos itse samaistuu ihan mihin tahansa muuhun kuin suomalaisuuteen, niin kykenee tietysti ajattelemaan suomalaisuudesta ihan mitä hyvänsä.

Alunperin suomalaisuus ei ollut minulle mitään muuta kuin että innostuin Kalevalasta luettuani Ervastin Kalevalan avain -teoksen. Sitten se oli luontoa ja myöhemmin jopa saunakulttuuria. Penkkiurheiluun en ole koskaan lähtenyt mukaan, ja kuten foorumilla tiedetään, se laji johon sitten kilahdin ei ole lähimainkaan suomalainen. (Vaikka katsonkin että juutalaiset ovat länsimaissa ehkä keskimäärin älykkäämpiä kuin muut länkkärit, en ole ihan ryhtynyt pro Israel -henkiseksikään vaikka periaatteessa hyväksyn että sellainenkin valtio on olemassa kuin Israel. Kunhan vain jättäisivät ne siirtokunnat sikseen.)

Kahvia en kittaa. Sisusta en osaa sanoa omalla kohdalla, ehkä sitä jonkin verran on. Sotimaan minusta ei olisi edes kremppojen takia.

Mutta noin ylipäätään minun on hyvin vaikea ymmärtää että mitä ihmeen erityistä hävettävää nimenomaan meillä kansana olisi. Ja jos me haluamme suojella itseämme isommilta kansoilta, niin sehän on ihan luonnollista, koska meitä nyt kumminkin on vähemmän. Kulttuurimme, niin keinotekoinen konstruktio kuin kulttuuri toki sinällään onkin, on ihan yhtä ainutlaatuinen ja rauhoittamisen väärti kuin mikä tahansa muukin kulttuuri. Ajoittain koen että enemmänkin kuin moni muu kulttuuri, nimenomaan koska meillä on kansalliseepos joka opettaa että hullusti käy jos sotimaan lähtee.

Saksalaisetkin osasivat ottaa oppia natsiajoistaan, jos ei hyvällä, niin pahalla. Siksi siellä onkin sitten menty toiseen äärimmäisyyteen. Koska me suomalaiset emme ryvettyneet niin pahasti kuin he, meillä ei mielestäni ole yhtä suuri syyllisyys niskoillamme. Kunhan olisi suur-Suomi -höperehdinnät jätetty, niin mitä historiankaan suhteen pitäisi hävetä? Jos jos pitäisi, niin tippaakaan emme ole velkaa millekään irakilaisille jne. He tässä ovat velkaa meille. Mutta kiitollisuuden sijasta ovat oppineet vain rutkuttamaan, kiitos suvakkien. (Tässä siis alla minulla tämä ihan tuore kokemukseni että Lähi-idän tyyppi rähjää somessa kun ei saa Suomessa naista. Olisi varmaan pitänyt sanoa että tervetuloa kerhoon, ei täällä moni muukaan saa naista. Tai miestä.)

Itse en erikoisemmin arvosta persuja, mutta jos ei muutkaan puolueet ala mitenkään suojelemaan suomalaisia, niin ei kai se sitten ihme ole että porukat kääntyvät heidän puoleensa. Mikä pahimmillaan voi olla vähän kuin että joku kylän jeppe menisi Italiassa pyytämään palvelusta mafialta. Eli huonompi homma.

Mutta erityisesti ihmetyttää että miten kokoajan liitetään sana "populismi" juurikin fasistisiin aatteisiin, kun kansassa kuitenkin on paljon väkeä jotka eivät semmoisille aatteille lämpene?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 29, 2023, 11:10:01
Nämä viestit liikkuivat kyllä jo silloin, kun Rydmanin toimia alettiin tutkia.

Ex taitaa olla juristi, joten tuskinpa on laittomuuksia tehty. On vain imago-kysymys, pitäisikö Hesarin julkaista, ts. haluaako lähteä iltapulujen ja seiskojen tasolle, mutta se laiva lienee jo seilannut muutoinkin.

Kyse kuitenkin ytimeltään on nyt siitä, onko perussuomalaiset puolue, joka voi olla hallitusvastuussa, eli löytyykö sieltä hallitukseen kelpoa porukkaa. Alkaa väkisin epäilyttää.

T: Xante

Mitä tulee Rydmanin harjoittamaan seksuaaliseen ahdisteluun, olen käsittänyt (ihan en ole kärryillä pysynyt) että jätkä on ollut useammankin tyttösen kimpussa? Ja sitten häntä puolustelevat tahot yrittävät aina vedota siihen että kyseessä on vain eksän halpamainen loanheitto. Eihän ne muut nuoret naiset siitä mihinkään katoa mitä eksä on tai ei ole tai on sanonut tai ei ole.

Mitä taas tulee rasismiin, niin onhan se aika rajusti sanottu että joitain ihmisiä ei saisi olla olemassakaan. (Tarkalleen muistaakseni että "kieltäisi" ne ja ne?)

Kopek

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - heinäkuu 28, 2023, 22:13:23
Kun et löydä sen enempää Eerolan kuin Silvennoisenkaan tutkimustyöstä asiavirheitä, olet heidän kanssaan samaa mieltä. Viljelemäsi Ad hominemit eivät osoita, että he olisivat puolueellisia minkään väitteensä esittämisessä vaan ainoastaan sen, että sinua vituttaa se, mitä Eerolan ja Silvennoisen tutkimustulokset kertovat sinusta.

En ole samaa mieltä Silvennoisen väitteestä, että perussuomalaiset on fasistinen puolue.

Silvennoisen tutkimustulokset eivät kerro minusta yhtään mitään. En ole hänen tutkimustensa kohde.

En ole koskaan äänestänyt perussuomalaisia. Olen äänestänyt yleensä jotain vaihtoehtopuoluetta eli liberaalihenkistä pienpuoluetta kuten piraattipuolue ja liberaalipuolue. Yhdessä kuntavaalissa äänestin jopa SDP:n ehdokasta. Vihreitäkin olen joskus äänestänyt ja ollut kauan sitten jopa vihreiden kansanedustajaehdokkaana.

Se, miksi olen ottanut puolustavan kannan Halla-ahon ja Purran ja joidenkin muiden perusuomalaispoliitikkojen suhteen, johtuu pelkästään siitä, että koen epäreilun pelin vastenmielisenä olkoon sen kohteena kuka tahansa tai mikä puolue tahansa. Puolustaisin tarvittaessa vaikka Paavo Arhinmäkeä tai Li Anderssonia tai Anna Kontulaa, vaikka en kannatakaan heidän politiikkaansa.

Tunnen - ja todennäköisesti lähes kaikki tuntevat - joitakin perussuomalaispoliitikkoja ja puoluetta äänestäviä. Eivät he ole sellaisia sarvipäärasistifasisteja, jollaisiksi perussuomalaiset kirotaan. Aivan tavallisia tyyppejä he vaikuttavat olevan.

Kun natsit aikoinaan pyrkivät ja pääsivät valtaan, he esittivät paljon radikaalimpia rotuajatuksia kuin mitä perussuomalaiset ovat esittäneet. Natsien teksteistä voi päätellä, että tietyille vähemmistöille kuten juutalaisille kävisi ennen pitkää huonosti. Tuleva kansanmurha oli leivottu puolueen ideologiaan. Puolue ilmoitti päämääräkseen demokratian lopettamisen ja siirtymisen diktatuuriin. Myöhempi päämäärä, kunhan talous olisi pantu kuntoon ja työttömyys poistettu, oli juutalaisten hävittäminen ja elintilan laajentaminen eli hyökkäyssota.

Perussuomalaiset eivät ole esittäneet mitään tuollaista. He eivät pyri hävittämään demokratiaa ja luomaan diktatuuria, joissa heidän puolueensa olisi ainoa sallittu. He eivät pyri tuhoamaan juutalaisia tai muitakaan kansanryhmiä. He eivät suunnittele valloitussotia.

Perussuomalaisten rinnastaminen natseihin tai fasisteihin, on poliittisesti motivoitunutta mustamaalausta. Se on samaa kuin jos vasemmistoliiton sanottaisiin kannattavan Stalinin aikaisen Neuvostoliiton palauttamista ja Suomen liittämistä sen jäseneksi. Itse asiassa tämä olisi vähemmän väärä syytös kuin perussuomalaisten esittäminen fasisteina. Vasemmistoliiton edeltäjän SKP:n tiukin joukko nimittäin kannatti Neuvosto-Suomea tai vähintään DDR-tyyppistä satelliittivaltiota ja seisoi Stalinin rinnalla teloitusten ja  joukkohautojen äärellä.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 29, 2023, 11:15:17
Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 29, 2023, 09:59:07
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 29, 2023, 09:47:23
Onhan se kyllä ihmeellistä että ei löydy ainesta josta ei ala huuto ja parku. Kieltämättä toki loanheitosta olisi voitu syyttää jos olisi etukäteen otettu epäkohdat esille, mutta kun duuniin valitaan työntekijöitä, niin onhan se perin ihmeellistä että heidät vaan otetaan vaikka olisi hyvin tiedossa ettei sieltä nyt ole mitään loistavaa sakkia saatu rekrytoitua. Että tuleehan tässä vähän väkisinkin semmoinenkin epäilys että jotkut tahot päästivät tahallaan persut valtaan, että ihmiset näkisivät mitä se sitten on, ja persuilta menisi kaikki uskottavuus ja vaikutustavalta, lopullisesti.

Toisaalta kun katsoo Eurooppaa laajemmiltikin, niin eihän Suomi ole ainoa joka on oikeistolaistumaan päin. Voi kysyä että miksi näin on? Siksi tietysti että porukat säikähtivät sitä turvisten aaltoa vuodesta 2015 eteenpäin.

Heiluri se vaan heilahtelee äärilaidasta toiseen. Toivottavasti joskus löytyy vaikka vahingossa se puolivälikin.
Yksinkertaisin selitys tälle kaikelle on tietysti se että Orpolle ja hallituskumppaneilleen tämä kaikki tulee yllätyksenä. Viikosta toiseen. Ei voi tietää.

Tämäkin on jo kovasti vanhentunut mielipide, jota voisi pyytää anteeksi ja jatkaa hyvän hallitusohjelman läpiviemistä vanhoja muistelematta:

Siinä jouduttiin peruskysymysten äärelle. Meidän, Kokoomuksen, oli pakko kysyä itseltämme, mikä meidän arvopohjamme on. Onko se sellainen, että voimme olla samassa hallituksessa sellaisen puolueen kanssa, joka on Jussi Halla-ahon ja hänen taustavoimiensa käsissä? Olisimmeko avaamassa ovia hallitusvaltaan Jussi Halla-aholle ja sitä arvomaailmaa edustaville voimille, jotka hänet nostivat Perussuomalaisten johtoon?
Jos muuten jonkun vielä tekee mieli kysyä, mikä se arvomaailma on, kannattaa käydä katsomassa, mitä Hommafoorumilla ihmisistä kirjoitetaan juuri tälläkin hetkellä.

https://www.petteriorpo.fi/puhe-kokoomuksen-periaateohjelmaseminaarissa-20-6-2017/

Se on ihan vakiokuvio että yhteiskunnallisissa murroksissa, etenkin globaaleissa, kansa kärsii, hätääntyy ja suuttuu. Vallanhimoiset sekä äärimieliset populistit saavat pelon ja vihan lietsonnalla valtaa itselleen ja koveneva taistelu pelkoa ja vihaa vastaan alkaa.
Näin kävi sata vuotta sitten erittäin näyttävästi Saksassa. Puhumattakaan Venäjästä tai Kiinasta.

Suomalaiset eivät kuitenkaan ole saksalaisia, venäläisiä eivätkä kiinalaisia. En tiedä sitten että olenko tässä kopeimmillani suomalaisuudessani, että olen niin kauan kuin olen politiikasta netissä keskustellut, olen ollut vuorenvarma siitä että kollektiivisena kokonaisuutena suomalaiset eivät lähde kaduille, toreille jne. talikot ja soihdut kourissaan, lynkkaamaan ulkomaalaisia katuvaloihin ja sitä rataa. Olenhan tämän monesti esiintuonut. Minä en nyt vaan kertakaikkiaan osaa pitää suomalaisia niin suunnattoman typerinä. Ehkä suvaitsevaiset pitävät, en tiedä. Jos itse samaistuu ihan mihin tahansa muuhun kuin suomalaisuuteen, niin kykenee tietysti ajattelemaan suomalaisuudesta ihan mitä hyvänsä.

Alunperin suomalaisuus ei ollut minulle mitään muuta kuin että innostuin Kalevalasta luettuani Ervastin Kalevalan avain -teoksen. Sitten se oli luontoa ja myöhemmin jopa saunakulttuuria. Penkkiurheiluun en ole koskaan lähtenyt mukaan, ja kuten foorumilla tiedetään, se laji johon sitten kilahdin ei ole lähimainkaan suomalainen. (Vaikka katsonkin että juutalaiset ovat länsimaissa ehkä keskimäärin älykkäämpiä kuin muut länkkärit, en ole ihan ryhtynyt pro Israel -henkiseksikään vaikka periaatteessa hyväksyn että sellainenkin valtio on olemassa kuin Israel. Kunhan vain jättäisivät ne siirtokunnat sikseen.)

Kahvia en kittaa. Sisusta en osaa sanoa omalla kohdalla, ehkä sitä jonkin verran on. Sotimaan minusta ei olisi edes kremppojen takia.

Mutta noin ylipäätään minun on hyvin vaikea ymmärtää että mitä ihmeen erityistä hävettävää nimenomaan meillä kansana olisi. Ja jos me haluamme suojella itseämme isommilta kansoilta, niin sehän on ihan luonnollista, koska meitä nyt kumminkin on vähemmän. Kulttuurimme, niin keinotekoinen konstruktio kuin kulttuuri toki sinällään onkin, on ihan yhtä ainutlaatuinen ja rauhoittamisen väärti kuin mikä tahansa muukin kulttuuri. Ajoittain koen että enemmänkin kuin moni muu kulttuuri, nimenomaan koska meillä on kansalliseepos joka opettaa että hullusti käy jos sotimaan lähtee.

Saksalaisetkin osasivat ottaa oppia natsiajoistaan, jos ei hyvällä, niin pahalla. Siksi siellä onkin sitten menty toiseen äärimmäisyyteen. Koska me suomalaiset emme ryvettyneet niin pahasti kuin he, meillä ei mielestäni ole yhtä suuri syyllisyys niskoillamme. Kunhan olisi suur-Suomi -höperehdinnät jätetty, niin mitä historiankaan suhteen pitäisi hävetä? Jos jos pitäisi, niin tippaakaan emme ole velkaa millekään irakilaisille jne. He tässä ovat velkaa meille. Mutta kiitollisuuden sijasta ovat oppineet vain rutkuttamaan, kiitos suvakkien. (Tässä siis alla minulla tämä ihan tuore kokemukseni että Lähi-idän tyyppi rähjää somessa kun ei saa Suomessa naista. Olisi varmaan pitänyt sanoa että tervetuloa kerhoon, ei täällä moni muukaan saa naista. Tai miestä.)

Itse en erikoisemmin arvosta persuja, mutta jos ei muutkaan puolueet ala mitenkään suojelemaan suomalaisia, niin ei kai se sitten ihme ole että porukat kääntyvät heidän puoleensa. Mikä pahimmillaan voi olla vähän kuin että joku kylän jeppe menisi Italiassa pyytämään palvelusta mafialta. Eli huonompi homma.

Mutta erityisesti ihmetyttää että miten kokoajan liitetään sana "populismi" juurikin fasistisiin aatteisiin, kun kansassa kuitenkin on paljon väkeä jotka eivät semmoisille aatteille lämpene?
Joo, Suomen sisällissotakin punakaarteineen oli ajalta ennen nettiä ja ikävää vanhojen muistelua tolkun suomalaisuudesta.

Perusteettoman häpeämisen sijasta voisimme keskittyä itsekriittisesti suomalaisuuden päivittämiseen ja suomalaisuuden rauhoittamisen nähdä elävän suomalaisuuden kuolettavana museoimisena muuttuvassa maailmassa. Sitä on suomalaisuuden suojeleminen.
Ylisuojeleva on asia erikseen lastenkin kasvatuksessa.

Saksalaisetkin joutuivat itsekriittisen häpeilyn siivittämänä päivittämään saksalaisuuttaan modernimmaksi ja Euroopan talousmahdiksi, pienen kiihkokansallisen populismivaiheen jälkeen jota jotkut kutsuvat myös natsismiksi ja toiseksi maailmansodaksi.

Juuri hetki sitten arvostin tätä PS:n edustajan ulostuloa:



Populismissa Suomessa ylikorostuu tällä hetkellä fasismille flirttaillut rasismi mutta populismi on yhtä ideologiavapaa ilmiö kuin rasismi tai äärimielisyys, fanaattisuus.

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 29, 2023, 11:57:53
Vasemmistoliiton edeltäjän SKP:n tiukin joukko nimittäin kannatti Neuvosto-Suomea tai vähintään DDR-tyyppistä satelliittivaltiota ja seisoi Stalinin rinnalla teloitusten ja  joukkohautojen äärellä.

Puolue syntyi etnonationalismista johtuneesta riidasta perussuomalaisissa, joka johti Perussuomalaisten Nuorten hajoamiseen ja sen edustajien erottamiseen puolueesta.
Puolueen puheenjohtajan Tuukka Kurun mukaan puoluetta voi pitää myös fasistisena.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinimusta_liike

Puheenjohtaja Jussi Halla-aho ojensi nuorisojärjestöä keväällä 2018 esimerkiksi siitä, että "kainalontuulettelu" ja "fasististen ja kansallissosialististen näkemysten esittäminen" vahingoittavat puoluetta ja sen tavoitteita. Tuukka Kuru erotettiin järjestöstä ja Johannes Sipola sekä Matti Haapala saivat määräaikaisen erotuksen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Perussuomalaiset_Nuoret#Voutilan_puheenjohtajakausi_2017−2018

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 29, 2023, 11:57:53

Perussuomalaisten rinnastaminen natseihin tai fasisteihin, on poliittisesti motivoitunutta mustamaalausta. Se on samaa kuin jos vasemmistoliiton sanottaisiin kannattavan Stalinin aikaisen Neuvostoliiton palauttamista ja Suomen liittämistä sen jäseneksi. Itse asiassa tämä olisi vähemmän väärä syytös kuin perussuomalaisten esittäminen fasisteina. Vasemmistoliiton edeltäjän SKP:n tiukin joukko nimittäin kannatti Neuvosto-Suomea tai vähintään DDR-tyyppistä satelliittivaltiota ja seisoi Stalinin rinnalla teloitusten ja  joukkohautojen äärellä.


Mitä tarkoittaa vähemmän väärä. Laiton syöttö hylätään pesäpallossa jossa tuomarin silmä ratkaisee hipaiseeko se syöttölautasta.

Mutta kuka ratkaisee politiikan oikean suunnan- ja melkein oikean politiikan oikeudellisuuden.


Mitään julkista ääriliikettä ei varmaan oikeudellisesti hyväksytä ohjelmallisena puolueena, mutta ihmisiä ei voi kieltää olemasta jotain mieltä.

Nythän noita mielipiteitä siis kaivellaan esille. Sehän on median oikeus ja velvollisuus lukijoitaan kohtaan.  Toimittajillakin voi olla erilaisia motivaatioita, mutta kokonaisarvioissa hekin pyrkivät kertomaan "totuuden- muutenhan joutuisivat vastuuseen valehtelusta. Tai oikeuteen, jos se niin katsottaisiin aiheelliseksi.




MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 28, 2023, 23:36:39
Tutkija Markku Jokisipilä arvostelee Helsingin Sanomien päätöstä julkaista vanhoja Rydmanin yksityisviestejä.
Iltalehti:
Apulaisprofessori arvostelee HS:n julkaisupäätöstä Rydman-kohussa: "Kestämätöntä"
Markku Jokisipilä: "Minusta on kestämätöntä, että tiedotusväline asettaa oman journalistisen harkintansa näiden perustuslain periaatteiden yläpuolelle".

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/faefd68e-5d47-4028-9732-c7fc4df95ad5
Minun Jokisipilä-arvion ylläpito leikasi täältä pois tänne Kokoomus-ketjuun:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,1079.msg179407.html#msg179407
Lyhyesti: Ei ole lakitieteen asiantuntija. Ei ole perehtynyt asiaa koskevaan lainsäädäntöön.
              Teki maallikon naiivin virheen. Ei jatkoon.

Lainaa
Julkaisisinko toimittajana vastenmieliseksi kokemani poliitikon yksityisviestejä? Tällä hetkellä tässä ja nyt tuntuu, että en julkaisisi, olkoonpa kyseessä minkä puolueen poliitikko tahansa. Ehkä ajattelisin, että kun likasankoa kaivelee julkisesti likaantuu väistämättä itsekin. Eli jokin raja pitää olla, minkä yli ei mennä.
Kai sinullakin joku rajapyykki on? Jos poliitikon yksityisviestit paljastaa että vehkeilee Venäjän valtion kanssa tai
suunnittelee aseellista vallankumousta tai aseellisia ampumisharjoituksia ääriliikkeen kanssa kohdepärstinä poliitikot niin...? Tai jos menneisyydessä nuo mutta nyt nousemassa valtaan sisä- tai puolustusministeriksi?

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 29, 2023, 11:10:01
Kyse kuitenkin ytimeltään on nyt siitä, onko perussuomalaiset puolue, joka voi olla hallitusvastuussa, eli löytyykö sieltä hallitukseen kelpoa porukkaa. Alkaa väkisin epäilyttää.
T: Xante
Joo, entistä enemmän:

- MTV 4 tuntia sitten

Somessa tulkinta on raadollisempaa: PS-soteministeri Juuso  ei suinkaan "unohtanut" vaan ei edes ymmärrä aiheesta mitään.
(Pitäiskö ministereille antaa joku perehdytysaika ennenkuin voi lausua mitään ulos? Onhan niillä jo ollu...voivoi).
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Amanda Blick, Rydmanin exä, avautui 23.7.2023 vastatessaan Arkolle:

Anna-Kaisa Arko @ak_arko · Jul 23
Rydman oli kommentoinut muistomerkkejä. Kostoreissu siis jatkuu + kertoo oleellisen koko HS-jutusta. Lukusuositus myös siksi, että oli mielenkiintoista päästä kulissien taakse pormestaripelissä, EU:n elpymispaketissa ja siitä miten suuri johtaja heitti porukkaa bussin alle. 3/3
------
Amanda Blick @amanblick
Tällä logiikalla "riikan" viesteistä uutisoineet toimittajatkin on varmaan kostonhimoisia, kun tuovat esille millaisia arvoja ministerit todellisuudessa jakavat. Totuus on, että meillä on umpirasistinen hallitus, ja koen sen olevan aito uhka meidän maalle.

Uhka se on siksi, että natsisymppauksen ja ihmisvihamielisen maailmankuvan leviäminen ei ole mikään kaukaa haettu juttu, vaan täyttä todellisuutta nykyajan Suomessa. Tiedän tämän, koska olen itse huomannut miten nopeasti omakin ajatusmaailma alkaa saada huolestuttavia piirteitä kun valtaa pitävä poliitikko näitä juttuja riittävän kauan toistelee ja normalisoi. Joo toki 20-vuotiaan aivot on vielä kehittyvässä iässä, mutta silti mietin jälkikäteen kauhulla miten n-sana ei enää särähtänyt korvaan kun sitä kuuli nykyisen elinkeinoministerin kielenkäytössä jatkuvasti, kannusti tekemään geenitestin ja oli hauska sitten laskeskella miten vaaleita lapsia saataisiin jne. Sen touhun myötä aloin itsekin suhtautua vastaavaan koko ajan vähemmän kielteisesti, vaikka oon saanut kasvatuksen jossa ihmisarvoa ei määritetä ihonvärin mukaan. Jos laittaisin loput viestit julki, pidän täysin mahdollisena että se olisi RKP:lle viimeinen niitti.

En tiedä haluanko hallituksen kaatuvan. Koen että hallitusohjelma on hyvä, mutta jos sen takia uhrataan ne perustavanlaatuisimmatkin arvot, niin mitä meille jää? Kyse on ihan eri pohdinnasta kuin se et olisin jostain vuosien takaisista jutuista kostonhimoinen. En ole katkera vaan pahoillani siitä, että ministeriasemassa oleva ihminen käyttää jatkuvasti positionsa tuomaa näkyvyyttä levittääkseen valheita, ja se menee näemmä ihan fiksun oloisille ihmisillekin läpi. Ihan helvetin ikävää kun saan uhkauksia ja henk. koht. turvallisuus vaarantuu. Mun mies on onneksi iso ja pelottava, mutta ei kai sen silti pitäis joutua toimimaan minään mun 24/7 henkivartijana, kun ex-puoliso riskeeraa mun hyvinvoinnin suoltamalla jatkuvasti noita juttujaan nettiin.

- https://twitter.com/amanblick/status/1683124688296333315   (alleviivasin kolme kohtaa)
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Ja lisää merkkejä Rydmanin rasismista Amanda Blickiltä:

Amanda Blick @amanblick
Ymmärrän hyvin, ja siksi haluan olla tässä asiassa läpinäkyvä. Rydmanin rasistiset purkaukset tuli pyytämättä ja yllättäen, enkä lähtenyt niihin mukaan. Joskus myös puutuin hänen juttuihinsa, esimerkkeinä nää keskustelut. Koin tilanteet vaikeiksi enkä halunnut suututtaa häntä.


https://pbs.twimg.com/media/F2Ea85mXAAAn6EM?format=jpg&name=900x900
https://pbs.twimg.com/media/F2Ea85nWMAABcR4?format=webp&name=small
(otteissa päiväys 3/11/16)
- https://twitter.com/amanblick/status/1684657374194290688

Ko. kuvissa on Rydmanin ja Blickin keskustelua jossa Rydman ihmettelee kuka tää (ruskeaihoinen mieshenkilö Tarik Ahsanullah) on? Blick vastaa että Pykälän (KOK-järjestö) hallituksen pj. 
Rydmania ärsyttää että Blick tykkää siitä, Rydmanilla meinaa laatta lentää ja voi pahoin kun näkee kuvan*. jne.
2. kuvaote: Rydman "Etelän miesten röyhkeydellä ei ole rajaa".
Sen lisäksi Rydman vertaa Axl Smithiin jota luulee "etelän mieheksi" vaikka Axl on syntynyt Helsingissä ja äiti suomalainen.

*Tämä tumman naaman yliherkkyys on nähty täällä eräällä PS:ää puolustavalla kantislaisellakin. ;D
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

MrKATin esittelemää Amanda Blickin twiittiä kommentoi Tiia Silvennoinen, joka on joidenkin netistä löytyvien tietojen mukaan Oula Silvennoisen puoliso.

Valokuvan perusteella kyseessä on tämä henkilö, vaikka sukunimi on muuttunut.

Tiia Lehtonen Vasemmistoliitto Helsinki
Entinen Vasemmistoliiton kunnanvaltuutettu Laukaasta, nykyisin puoluevaltuutettu Helsingistä. Vaimo ja kolmen lapsen äiti. Lähellä sydäntä antirasismi ja solidaarisuus.


Vaikuttaa siltä, että polititiikka ja henkilökohtainen vihanpito ovat sotkeutuneet vyyhdeksi, josta ei saa enää selvää.

Se, että joku on ammatiltaan tutkija, antaa hänelle tilaisuuden laukoa mitä tahansa propagandaa niin, etteivät tyhmimmät tajua ja vähemmän tyhmät halua tajuta sitä propagandaksi. Sitä se kuitenkin on.

"Historiantutkija Oula Silvennoinen sanoi näin" on joillekin kuin jumalan sanaa, vaikka tyyppi puhuisi mitä tahansa.

Amanda Blick vihjailee 5.7.2023 julkaisemassaan twiitissä, että Rydman on natsimielinen. Perusteluksi hän esittää sen, että Rydman harmittelee natsiaikaisten rakennusten hävittämistä ja rappiota Saksassa.

Rakennusperintöasiassa olen samaa mieltä kuin Rydman. Vanhoja historiallisesti merkittäviä rakennuksia ja muistomerkkejä tulee säilyttää olivatpa ne muistona millaisesta yhteiskunnasta tahansa. Niitä ei pidä purkaa poliittisista syistä.

Norma Bates

Noh, minun suomaisuuteni ei ole ihonvärin kyttäämistä. Semmoinen suomalaisuus on jostain germaaneilta apinoitu. Mutta että kun näin taannoin mustaihoisen perheen jolla oli niin monta lasta etten ehtinyt laskea, kun bussista näin, tuli huolestunut olo. Nimittäin millaista kulttuuria harjoittaa perhe, joka ei ymmärrä että länsimaisessa maassa voi harrastaa muutakin kuin lisääntymistä? Eikö kukaan kerro että täällä vanhustenhoito ei ole lasten harteilla (vai onko sittenkin)?

En koskaan näe valkoihoisia perheitä joilla olisi liuta lapsia. Jos näkisin, ahdistuisin varmaan siitäkin, koska koen suurperheiden äidit alistettuina.

Luonnollisesti mediaan haastatellaan onnellisia suurperheiden äitejä.

Pitäisi ilmeisesti ajatella että Suomeen tulevat ulkomaalaiset ovat onnekkaita, kun pääsevät näkemään vaihtoehtoja. Mutta kun heidät ryntää vastaanottamaan suomalaisuutta halveksuvat suvakit, eivät ulkomaalaiset näe mitään muita kuin mielistelijöitä jotka haluavat matkia heidän kulttuuriaan. Sitten joku valkonaamamuija pukeutuu afrikkalaisiin vaatteisiin ja on olevinaan niin afrikkalaista että.

Onneksi sentään luin vuosia sitten afrikkalaisnuorukaisen sanovan ettei halua mitään jalkapallokoukkuetta (hänen omat sanansa), pari lasta riittää.

Toope

Näyttää siltä, että vihervasurimedian hyökkäyksestä on teho loppu. Rydmania yritettiin vielä tosi rumin keinoin, mutta ei onnistu. Vihervasemmistomedian likaisten temppujen osasto oli valjastettu tuohon, mutta ei näytä onnistuvan.

Mutta halveksuttavaahan mediamme toiminta on. He oikeasti ihmettelevät, kun ihmiset rinnastavat toimittajia rottiin!
Ihan oikeasti, he ihmettelevät syytöksiä ammattikuntanta rappeutuneisuutta kohtaan. :-*