Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Syntyvyys ja väestönkasvu

Aloittaja Renttu, maaliskuu 14, 2019, 13:59:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 29, 2020, 10:31:54
Jo silloin kun osa nuorisosta on huomattavasti enemmän kallellaan kansainväliseen eloon kuin jotkut pohjanmaan perän asustajat.
Makiat naurut! Oma lapsuuteni ja nuoruuteni on mennyt taatusti "kansainvälisemmissä" merkeissä; en ole asunut missään takahikiällä, vaan esimerkiksi käymäni lukio oli tuolloin yksi koko maan suurimmista (Ettei vain ollut suurin), ja vaihto-oppilasjärjestelmän ansiosta myös erittäin "kansainvälinen".

Pikemminkin on niin, että siellä aidosti takahikiöillä asuneet tuntevat juurettomuutta - sitä, että eivät ole oikein mistään kotoisin - ja se tekee heistä täysiä tuuliviirejä myös kaikenlaisen "kansainväliseksi" markkinoidun suhteen. Söisivät vaikka paskaa, jos se onnistuttaisiin kauppaamaan heille trendikkäänä ja kansainvälisenä ilmiönä.

Pahimmat moukat ovat niitä, jotka muuttavat maaseudulta pääkaupunkiseudulle, ja ryhtyvät sitten olemaan enemmän stadilaisia, kuin stadilaiset itse. En osaa edes kuvitella, millainen alemmuudentunto siellä muhii pohjavireenä. Stadilaisten alemmuudentunto kuuluu puolestaan suoraan heidän kielellisessä äpärässään, eli stadin slangissa. Se on herrasvenäläisten ja -ruotsalaisten palvelusväen, piikojen ja palvelijoiden kieli.
Lainaus käyttäjältä: Xantippa
Itse väitän, että suomalaisnuoret eivät tunne suurta huolta juuri Suomesta, vaan ovat todellakin globaalimpia otuksia kuin Aaven aikalaiset. Ei heillä ole tärkeää, että juuri Suomi pysyy suomalaispellavapäänä kartalla. Eikä edes se, että täällä on tarpeeksi supisuomalaista työvoimaa eläkkeitä makselemassa.
T: Xante
Näin voi osittain ollakin - poikkeuksellisen pitkään kestänyt rauha yhdistettynä hyvinvointiin saa kyllä monet muutkin unohtamaan kansakuntien kovat realiteetit. Puurot ja vellit ovat siltäkin osin sekaisin, että kansainvälistyminen ja globalisaatio eivät ole sama asia. Kansainvälistyminen on omaehtoisempaa - siinä seurataan tietoisesti ja valikoiden, millaisia vaikutteita ja oppeja omaksutaan. Globalisaatio puolestaan on pakotetumpaa, eikä vaikuttimia ja niiden seurauksia voi juurikaan itse valita.

Kirjoitin silti, että vain osittain. Todellisuudessa valtaosa suomalaisnuorista kyllä arvostaa suomalaisuuttaan, ja esimerkiksi maanpuolustustahto on hyvissä lukemissa. Saa se kyllä aina olla parempikin, ei sillä. :)

Minä nyt sentään vietän myös aikaani sen korkeastikoulutetun nuorison parissa. Tiedän aika hyvin, mistä siellä tuulee.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Voi hyvin olla, että olemme ohittaneet globalisaation huipun. Koko projektia ei ole mahdollista toteuttaa ilman halpaa energiaa, ja sen aika alkaa olla ohi. Korona ja muut pöpöt eivät ole ratkaisevassa osassa, mutta saattaa olla, että  Covid-19 oli vedenjakaja globalisaation nousu- ja laskuvaiheiden välillä.

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - syyskuu 29, 2020, 11:07:58
Voi hyvin olla, että olemme ohittaneet globalisaation huipun. Koko projektia ei ole mahdollista toteuttaa ilman halpaa energiaa, ja sen aika alkaa olla ohi. Korona ja muut pöpöt eivät ole ratkaisevassa osassa, mutta saattaa olla, että  Covid-19 oli vedenjakaja globalisaation nousu- ja laskuvaiheiden välillä.
Ainakin globalisaatio on nyt jäähyllä, vaikkakaan ei tyssännyt. Se on vain hyvä asia - kuten sekin, mikäli tuotantoa ryhdytään vetämään pois Kiinasta.

Kansainvälinen lainsäädäntö ja erilaiset kauppasopimukset kuitenkin etenevät, eikä niiden avulla olla mitään ilmastokriisiä hoitamassa vaan päin vastoin, tavaroiden ja hyödykkeiden (Krääsän) levittäminen entistä tehokkaammin, ja voittojen maksimointi entistä tehokkaammin on niiden kantava voima. Se on globalisaation kovinta ydintä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Xantippamainen ihanne globaalista suomalaisnuoresta pukeutuu kansainvälisesti Gucciin, ja on omaksunut monikulttuurisuuden.


Miten se sitten realisoituukaan. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Karikko

Lainaus käyttäjältä: urogallus - syyskuu 29, 2020, 11:07:58
Voi hyvin olla, että olemme ohittaneet globalisaation huipun. Koko projektia ei ole mahdollista toteuttaa ilman halpaa energiaa, ja sen aika alkaa olla ohi. Korona ja muut pöpöt eivät ole ratkaisevassa osassa, mutta saattaa olla, että  Covid-19 oli vedenjakaja globalisaation nousu- ja laskuvaiheiden välillä.

Hyvinvointi, ei taida olla mahdollista, ilman samanaikaisen kurjuuden lisääntymistä.

Osalla menee hyvin, mutta suurimmalla osalla menee huonosti ja oikein huonosti menee myös isolla osalla porukkaa.

Glopaali talous  nopeuttaa ja vapauttaa kasvua, sekä samalla lisää kaikenlaisia haittavaikutuksia- maailman laajuisesti.

Halpa energia käy vähiin ja ilmeisesti se on jo hyvin tiedossa maailman johtajilla, jotka etujaan puolustavat.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 29, 2020, 11:47:28
Hyvinvointi, ei taida olla mahdollista, ilman samanaikaisen kurjuuden lisääntymistä.

Osalla menee hyvin, mutta suurimmalla osalla menee huonosti ja oikein huonosti menee myös isolla osalla porukkaa.

Juu mut ei mut.

Hyvinvoinnin jakautuminen on tosiaan ongelma. Se on sitä silloinkin, kun köyhinkin väestönosa hyötyy kehityksestä, jos rikkaimmat hyötyvät enemmän. Kamppailu statuksesta on kaikkein julminta, koska sitä on tarjolla rajallinen määrä, ja jokaisen saama lisästatus on pois joltakulta toiselta. Ja kulutusyhteiskunnassa status määräytyy kulutusmahdollisuuksien eli pitkälti mutta ei täysin varallisuuden mukaan.

Aave

Jos ketjun aihetta tarkastelee globaalisti niin osa ongelmaa on se, että nimen omaan keskivertoa älykkäämmät eivät lisäänny riittävästi. Eivät länsimaissa, eivätkä muuallakaan. Maailma sen kuin tyhmentyy. Suomessa oma sukupolveni jää samalla parhaiten koulutetuksi väestönosaksi koko historiassaan.

Toisaalta koulutusjärjestelmän mureneminen uusine, uljaine sosiaalisine kokeiluineen saa aikaan sen, että aiempaa huonommin koulutettu suomalaisväestö voisi ryhtyä lisääntymään enemmän.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 29, 2020, 11:18:16
Xantippamainen ihanne globaalista suomalaisnuoresta pukeutuu kansainvälisesti Gucciin, ja on omaksunut monikulttuurisuuden.


Miten se sitten realisoituukaan. :)


Päinvastoin kuin sinä, minä puhuessani ilmiöistä puhun niistä muuutenkin kuin vain omien ideologiani tai ihanteideni perusteella. Sinusta taas agenda paistaa joka viestistä, joten siinä suhteessa todellakin alat olla toopemainen.


T: Xante

Aave

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 29, 2020, 12:11:25
Päinvastoin kuin sinä, minä puhuessani ilmiöistä puhun niistä muuutenkin kuin vain omien ideologiani tai ihanteideni perusteella. Sinusta taas agenda paistaa joka viestistä, joten siinä suhteessa todellakin alat olla toopemainen.


T: Xante
Ketjun aiheena on syntyvyys ja väestönkasvu. Ymmärrän kyllä että sinua taas harmittaa, kun olen ampunut jokaisen mutusi alas. Totesin jo, että minua kiinnostavat ne keinot, joilla väestömme saataisiin lisääntymään. Esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen "oikeuksien" vuoksi nyyhkiminen, monikulttuurisuutta rummuttava hedonismi, Laissez faire -ajattelu ja sitten aiheen ohi länkyttäminen eivät sellaisia asioita ole. Haaskaat niin omaa, kuin lukijoidenkin aikaa.

Kun sinullakaan ei ketjuun mitään varsinaista annettavaa ole, niin mene lässyttämään persuista niille varta vasten perustettuihin ketjuihin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Väestöliitto patistaa tekemään lisää vauvoja – järjestö on huolissaan syntyvyyden laskusta nälkävuosien tasolle (Yle).

Kyllä ne väestöliitossakin ovat varmaan perzuja ja nazeja, aivan kuten minunkin täytyy olla! Sääli, että tällä foorumilla on niin monta pipipäätä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 29, 2020, 12:18:18
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 29, 2020, 12:11:25
Päinvastoin kuin sinä, minä puhuessani ilmiöistä puhun niistä muuutenkin kuin vain omien ideologiani tai ihanteideni perusteella. Sinusta taas agenda paistaa joka viestistä, joten siinä suhteessa todellakin alat olla toopemainen.


T: Xante
Ketjun aiheena on syntyvyys ja väestönkasvu. Ymmärrän kyllä että sinua taas harmittaa, kun olen ampunut jokaisen mutusi alas. Totesin jo, että minua kiinnostavat ne keinot, joilla väestömme saataisiin lisääntymään. Esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen "oikeuksien" vuoksi nyyhkiminen, monikulttuurisuutta rummuttava hedonismi, Laissez faire -ajattelu ja sitten aiheen ohi länkyttäminen eivät sellaisia asioita ole. Haaskaat niin omaa, kuin lukijoidenkin aikaa.

Kun sinullakaan ei ketjuun mitään varsinaista annettavaa ole, niin mene lässyttämään persuista niille varta vasten perustettuihin ketjuihin.

No ainahan voit aloittaa sen lisääntymisen itsestäsi. Mikä sinua on estänyt/estää lisääntymästä? Aivaneriasia tietysti taas.

Sinä et edelleen määrittele yhtään mitään muiden kuin itsesi puolestasi.

T: Xante

Muoksis: itse lapsettomana ihmisenä en kehtaa valittaa, että toiset eivät lapsia tee. Pidän suorastaan vähän kipeänä ajatusta, että olisin huolissani ja patistaisin toisia asiaan, jota en itse ole halunnut.

Aave

#221
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 29, 2020, 12:22:34
No ainahan voit aloittaa sen lisääntymisen itsestäsi.
Kyllä siihen tarvitaan ihan heteronormatiivinen, kaksi vastakkaista sukupuolta käsittävä tapahtuma. Mutta ymmärrän, että sinulle ei ole edes lisääntymisen mysteeri auennut. :)
Lainaus käyttäjältä: Xantippa
Mikä sinua on estänyt/estää lisääntymästä? Aivaneriasia tietysti taas.
Säälittävää mustamaalailua varsinkin, kun joka iikka tällä foorumilla tietää, että kuka se täällä tähän ihaneriasiointiin todellisuudessa sortuu. :)

Olen kirjoittanut omalta kohdaltani jo, että pääsyy omaan lisääntymättömyyteeni on siihen sopivan kumppanin löytymättä jääminen - toistaiseksi. Lisääntyisin vaikka heti, mikäli lasteni äidiksi soveltuva henkilökin löytyisi. Tässä ei ole mielestäni mitään ihmeellistä.
Lainaus käyttäjältä: Xantippa
Sinä et edelleen määrittele yhtään mitään muiden kuin itsesi puolestasi.
Määrittelen tasan tarkkaan sen, kenen kanssa mistäkin keskustelen. Jokainen parilla aivosolulla varustettu näkee, että ei sinulla ole mitään varsinaista asiaa. Sen lisäksi olen jälleen kyllästynyt korjaamaan jatkuvat mutuilusi ja mielipiteilysi asioista, joista et todellisuudessa tiedä hölkäsen pöläystä - kunhan jankkaat.
Lainaus käyttäjältä: Xantippa
Muoksis: itse lapsettomana ihmisenä en kehtaa valittaa, että toiset eivät lapsia tee.
Mikäli lapsettomuutenne on aidosti oma valintanne (Se ei ole vain sinun asiasi, vaan myös puolison), niin ei silloin tarvitse kehdatakaan. Minäkin olen sitä paitsi erittäin kiitollinen, että juuri sinä et ole lisääntynyt. Itsehän ehdin ja pystyn kyllä lisääntymään vielä kauan - tarvittaessa niinkin, että lisäännytään sitten, vaikka vastapuoli ei niin paras ja rakastettavin mahdollinen olekaan.

Tai jos lähtisi oikein Suomi-turneelle, ja polkisi matkan varrella sen tarkemmin laskemattoman määrän viattomia impyeitä paksuksi. Silleen niinku ihan vaan sovinistisen seksistisesti! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Laika

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 29, 2020, 12:22:34
Muoksis: itse lapsettomana ihmisenä en kehtaa valittaa, että toiset eivät lapsia tee. Pidän suorastaan vähän kipeänä ajatusta, että olisin huolissani ja patistaisin toisia asiaan, jota en itse ole halunnut.

Muistan Jean-Jeaques Rousseausta aikoinaan sanotun, että hän kuulemma kirjoitti lastenkasvatusoppaankin. Hänen omat lapsensa olivat äpäriä, jotka vain katosivat jonnekin maailmalle.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Aave

Lainaus käyttäjältä: Laika - syyskuu 29, 2020, 12:40:44
Muistan Jean-Jeaques Rousseausta aikoinaan sanotun, että hän kuulemma kirjoitti lastenkasvatusoppaankin. Hänen omat lapsensa olivat äpäriä, jotka vain katosivat jonnekin maailmalle.
Filosofit nyt eivät ole yleisemminkään noudattaneet itse omia ohjeitaan. Ei mitään uutta elämänfilosofian saralla.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Keskimääräisiä ikiä, milloin Euroopan kansalaiset muuttavat pois synnyinkodistaan.

Vaikka Suomessa tilanne ei ole niin paha kuin Välimeren alueella, asumiskustannukset ovat täälläkin nousemassa pilviin. Välimeren maissa ei asuta synnyinkodissa kolmekymppiseksi sen vuoksi että se on niin kivaa vaan siksi, että oman asunnon ja perheen perustaminen ovat aivan liian kallista.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy