Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Muut foorumit

Aloittaja hibiscus, tammikuu 04, 2019, 19:09:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

^ sitä olen itsekin ihmetellyt,  mutta ilmeisesti ip osoitteen avulla pystyvät estämään myös lukemisen. Vaikka menen Googlen kautta Hommalle, näen vain sen yleissivun. Kun sieltä klikkaan "keskustelufoorumi", tulee teksti että olen estetty.

Mut on aiemminkin bannattu sieltä ja sama juttu silloinkin.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi


Kirjautumatta lukeminen (lurkkiminen) estyy IP-osoitteen bannauksella. Se kyllä purkautuu, kun IP-osoite muuttuu.

IP-osoitteen bannaus on aika ikävä temppu etenkin, jos liittymä on sellainen, jolla ei ole kiinteää IP-osoitetta. Bannattu osoite voi tulla jonkun muun satunnaisen henkilön käyttöön ja silloin tämä ei pääse lukemaan foorumia. Tietysti tuo on kyllä melkoisten sattumien summa ja lienee aika epätodennäköinen.

Näkkärillä joskus kävi niin, että IP-bannattu oli työkoneella, kun sai bannin ja tämän työkaveri (eivät kyllä olleet tietoisia toisistaan) sai bannit samalla.

Kyllähän ikibanniin pitäisi riittää s-postiosoite ja tunnus, jolla on rekkaantunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Vaikka ip:stä on puhuttu iät ja ajat, en oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa. Wikipediasta kyllä löytyy selostus, joten tarvitse kopioida sitä minulle. Tarkoitan, että en täysin tiedä, mitä ip-sisältää ja mihin sillä viitataan.

Mihin laitteeseen tai fyysiseen tilaan ip on sidoksissa?

Kysyn seuraavaksi tyhmiä kysymyksiä.

Jos Socrates menee huoltoasemalle ja kytkeytyy "Free Wifin" kautta nettiin omalla läppärillään, näkeekö Homman portinvartija huoltoaseman ip:n vai Socrateen läppärin ip:n?

Minulla on valistunut arvaus tuosta asiasta, mutta varmuuden vuoksi en esitä. Voin sitten sanoa, "olisinhan minä tiennyt", vaikka en olisikaan. Tämäkin ongelma tietysti selviäisi pienellä lisägooglauksella, mutta kysynpähän nyt kuitenkin.

Jos asunnon tai muun paikan kiinteä nettiyhteys tarkoittaa yhtä ip-tunnusta, nettiyhteyden kautta ei siis ilmeisesti pääse suljettuihin paikkoihin millään laitteilla. Entäs kännykkäliittymä? Jos sillä on oma ip-osoitteensa, onko Socrates onnistunut saamaan senkin Homman mustalle listalle.

Ei kai hommafoorumi mikään Fort Knox ole, joten kai sinne jollakin tavalla pääsee luikertelemaan.

https://www.businessinsider.com/guides/tech/your-ip-has-been-temporarily-blocked?r=US&IR=T

P.S. Joku toinen (en katsonut tätä asiaa nyt, vaan olen huomannut sen jo aikaisemmin) näyttää esintyvän Socraten nimellä Hommafoorumilla.

Hayabusa

^IP-osoite on operaattorin Socrulle antama tunniste, eli numerosarja, jonka perusteella Socrulle tarkoitettu internetliikenne löytää Socrun luo - siis osoite. Mikäli Socru muuttaa toisen operaattorin luo, saa hän toisen osoitteen. Näin yksinkertaistettuna.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 17, 2023, 23:01:18
Vaikka ip:stä on puhuttu iät ja ajat, en oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa.
Sanoma netissä sisältää lähettäjän ja vastaanottajan numeerisen IP-osoitteen, laitteen paikan verkossa. IP-osoitteet (IP = internet porotocol) määräävät mistä mihin sanoman on kuljettava, mutta reitti netissä määräytyy tilanteen mukaan. Protokolla edellyttää kahdensuuntaista sanomien lähetystä. En osaa neuvoa väärinkäytoksissä, en osaa kertoa milloin verkossa kulkee esim reitittimen IP-osoite  ja reititin hallinnoi viestien ohjauksen reitittimeen kytkettyihin laitteisiin. CMD/CLI-tasolla katsottava oma ip-osoite ei välttämättä ole se jonka vastaanottaja näkee.

MrKAT

Eikös Google, HS ja semmoset tunnista koneen, josta katselee vaikka menisi muuanne kaverin tai kirjaston wifiin kokeilemaan (joissa eri IP)? Koneessa on tunnistuskeksi tai semmonen.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

^
Kyllä. Monet palvelut edellyttävät kirjautumista ja se toteutetaan tyypillisesti - kuten SMF-foorumeillakin - evästeiden avulla mutta käyttäjävalvonta ei välttämättä pelkästään.
Nuo keksit tietylle sivustolle voi selaimestaan poistaa, että lurkkimisestoa ei pelkkien keksien varaan voi rakentaa. Niinkin voi asettaa. että keksit poistetaan automaattisesti kun selain suljetaan.

Olen ymmärtänyt, että Microsoft sitoisi lisenssinsä laitteen kovalevyn yksikäsitteiseen numeroon ja pitää kirjaa lisenssien rekisteröinneistä. Nettipalveluissa tällaisesta laitteeseen sitomisesta en liene kuullut.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 17, 2023, 23:01:18

P.S. Joku toinen (en katsonut tätä asiaa nyt, vaan olen huomannut sen jo aikaisemmin) näyttää esintyvän Socraten nimellä Hommafoorumilla.

Nimimerkit ovat yksilöiviä vain sillä yhdellä foorumilla, jolle kyseinen nimimerkki on rekisteröitynyt. Socrates tällä foorumilla on nyt tietääksemme se sama Socrates, joka on Näkkäriltä Jatkumon kautta tänne kulkeutunut. Samoin aika moni muukin on saman kierroksen tehnyt nimeään muutamatta.

Kun näistä meidän ympyröistä etäännytään, voidaan törmätä eri foorumeilla ja kommentointipalstoilla samoihin nimiin, mutta niistä ei voi tehdä mitään päätelmää, onko nimimerkin takana sama vai eri henkilö.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

En tiedä mikä mun IP on mutta alapalkissa säätiedotuksissa ja siitepölyvaroituksssa jne kone luulee että olen mukamas Helsingissä.

Just äsken: Google Mapsilla kokeilin ja annoin luvan ottaa selville sijaintini. Se vei mut Helsinkiin. Siellä muka olen. Haha :D
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 17, 2023, 23:01:18
Mihin laitteeseen tai fyysiseen tilaan ip on sidoksissa?

IP on tapa hoitaa tietoliikenne internetissä. IP-osoite on operaattorin antama yksilöivä osoite, jolla tuuttiin tungettu sisältö löytää perille. Puhelimessa se tulee operaattorilta, jolta liittymä on hankittu. Niitä on kahta versiota, IPv4 ja IPv6. Alla olevista linkeistä näkyy mitä laite käyttää, mikä on IPv4-osoite, mikä IPv6-osoite jos se on tuettu.

https://i-p.show
https://v4.i-p.show
https://v6.i-p.show

Kotona modeemilla on IP-osoitteet. Kaikki sen Wifin taikapiirissä tai piuhalla kiinni olevat laitteet näyttävät samaa IPv4-osoitetta. Puhelimella voi kokeilla, että IPv4-osoite todella vaihtuu, kun ottaa Wifin pois päältä ja taas käyttöön.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 17, 2023, 19:08:33
^ sitä olen itsekin ihmetellyt,  mutta ilmeisesti ip osoitteen avulla pystyvät estämään myös lukemisen. Vaikka menen Googlen kautta Hommalle, näen vain sen yleissivun. Kun sieltä klikkaan "keskustelufoorumi", tulee teksti että olen estetty.

Mut on aiemminkin bannattu sieltä ja sama juttu silloinkin.

Guuglelta saa kyllä selaimeen asennetun vps yhteyden ilmaiseksi- jos haluaa olla salainen eikä käytä omaa ip-tään.


Jaska

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 18, 2023, 09:42:47
En tiedä mikä mun IP on mutta alapalkissa säätiedotuksissa ja siitepölyvaroituksssa jne kone luulee että olen mukamas Helsingissä.
Ei se IP-osoite laitteen fyysistä sijaintia kerro. Paikkakunnat taitavat viitata operaattorin kotipaikkaan kun on operaattorin anrtama IP-osoite.

Täällä "oman" IP-osoitteen näkee helpoiten jokaisen oman kantapaikkaviesttinsä oikeasta alakulmasta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 18, 2023, 13:11:49
Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 17, 2023, 19:08:33
^ sitä olen itsekin ihmetellyt,  mutta ilmeisesti ip osoitteen avulla pystyvät estämään myös lukemisen. Vaikka menen Googlen kautta Hommalle, näen vain sen yleissivun. Kun sieltä klikkaan "keskustelufoorumi", tulee teksti että olen estetty.

Mut on aiemminkin bannattu sieltä ja sama juttu silloinkin.

Guuglelta saa kyllä selaimeen asennetun vps yhteyden ilmaiseksi- jos haluaa olla salainen eikä käytä omaa ip-tään.

Siis VPN -vps on varmaan vaasanpalloseura..

web Storesta siis voi hankkia selainlaajennuksen, jos haluaa salata oman IP-nsä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 18, 2023, 06:25:58
Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 17, 2023, 23:01:18

P.S. Joku toinen (en katsonut tätä asiaa nyt, vaan olen huomannut sen jo aikaisemmin) näyttää esintyvän Socraten nimellä Hommafoorumilla.

Nimimerkit ovat yksilöiviä vain sillä yhdellä foorumilla, jolle kyseinen nimimerkki on rekisteröitynyt. Socrates tällä foorumilla on nyt tietääksemme se sama Socrates, joka on Näkkäriltä Jatkumon kautta tänne kulkeutunut. Samoin aika moni muukin on saman kierroksen tehnyt nimeään muutamatta.

Kun näistä meidän ympyröistä etäännytään, voidaan törmätä eri foorumeilla ja kommentointipalstoilla samoihin nimiin, mutta niistä ei voi tehdä mitään päätelmää, onko nimimerkin takana sama vai eri henkilö.
Mutta tärkeintähän lopulta on se näkemys, mitä esitetään, eikä se, kuka esittää?
Esiinnyn itsekin parilla eri nimimerkillä eri foorumeilla.

MrKAT

Tiedepalsta.fi:lla (nimenkin olin jo unohtanut mutta täältä ketjusta löysin) en ollut käynyt liki ½ vuoteen,
nyt kävin. Kovasti on kirjoituksia, foorumi voi paksusti.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!