Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Miten tän nyt kauniisti sanois, ei ne Suomessa hyvin yleiset käsitykset kaikista että mitä on jotkut somalit tai muut rättipäät kuitenkaan ole koko totuuksia yhtään sen enempää kuin toi totuus tietyn viikon tutkinnoista jollakin virkamiehellä Örebrossa on koko totuus sellaisena kuin se nyt tossa oli esitetty.

Samalla tavalla vois lukea listan nimiä jostakin viikon tutkintojen epäillyistä tietyn tyyppisissä rikoksissa, missä kaikki on sarjaa Pekka, Pentti, Veijo ja niin edelleen :D Onhan sekin TOTTA mutta onko se sellainen asia, jonka pelkästään huomaaminen ja esille nostaminen ja isontaminen auttaa vai ei.

Voiko joku selittää tässä laiskalle ihmiselle sen, mikä niillä oli siinä asialistalla ja mistä oltiin päättämässä tai mitä siinä varsinaisesti käsiteltiin?

Aave

^^
Ai, että oikein ikäviä ja epämieluisia faktoja oli lukenut. Voi kamalaa paikkaa, ilmiselvää rasismia!

Sitä voisi kuvitella että Tampereen kaupunginvaltuustossa vetäisi jopa riemuidiootin hiljaiseksi pelkästään kaupunkikonsernin sosiaalikuluja vilkaisemalla, mutta nämä on kuulkaas nyt niitä tärkeämpiä, kokemuksellisia asioita.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Norma Bates

Olenko silmät kierossa tahi ristissä lueskellut puhelimesta tuota Ylen linkkiä aiemmin, kun nyt vasta huomasin tämän kohdan:

Vallinin puheenvuorot liittyivät hänen tekemäänsä aloitteeseen kiintiöpakolaisten vastaanoton keskeyttämisestä. Toisiaan seuraavilla puheenvuoroilla hän perusteli, miksi aloite pitäisi palauttaa uudelleen käsittelyyn.

Vallin muun muassa vertasi Tampereen tilannetta Ruotsiin ja siteerasi ruotsalaisen poliisin sometekstiä vuodelta 2017. Teksti sisälsi useita ulkomaalaistaustaisia etunimiä ja rikosnimikkeitä. Hän sanoi pakolaisperheiden pääsevän Tampereella ohituskaistalle asuntojonoissa.


https://yle.fi/uutiset/3-12159133

Tosiaan tuossa aiemmin koko keissi oli minulle ihan täysi mysteeri.

Melodious Oaf

Toi nyt on täysin taas sun pätemistä ja tärkeilyä, että mä muka pidin niitä nimiä jotenkin järkyttävänä tai vastenmielisenä.

Mutta mähän olenkin riemuidiootti par excellence   ja mun käsitykset MISTÄÄN ASIASTA ei ole lähellekään sitä tasoa kuin Aaveen vastaavat. Ja on hyvä muistaa myös se, että sitten kun me ruvetaan kunnoilla heittämään kaikki sarkasmit ja vittuilut ja muut kehiin eikä puhuta vain asiaa, niin mä olen siinä se, joka lopulta näyttää kaikista valjuimmalta ja idiooteimmalta :D

Aave

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 26, 2021, 13:31:05
Toi nyt on täysin taas sun pätemistä ja tärkeilyä, että mä muka pidin niitä nimiä jotenkin järkyttävänä tai vastenmielisenä.

Mutta mähän olenkin riemuidiootti par excellence   ja mun käsitykset MISTÄÄN ASIASTA ei ole lähellekään sitä tasoa kuin Aaveen vastaavat. Ja on hyvä muistaa myös se, että sitten kun me ruvetaan kunnoilla heittämään kaikki sarkasmit ja vittuilut ja muut kehiin eikä puhuta vain asiaa, niin mä olen siinä se, joka lopulta näyttää kaikista valjuimmalta ja idiooteimmalta :D
Viittasin Bruton lainaamaan tekstiin, mikä käy kyllä vähemmän sumealle ihmiselle kaksoisnuolesta selväksi.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

Siis se asia oli se kysymys että mitä ne siinä käsitteli, mutta ei sen väliä, luen siitä itse kun kerkiän. Varmaan tää nyt ei ollut taas mua varten tääkään keskustelu. Herrat on hyviä ja jatkaa keskenään.

Melodious Oaf

#1461
Lainaus käyttäjältä: Aave - lokakuu 26, 2021, 13:35:50
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 26, 2021, 13:31:05
Toi nyt on täysin taas sun pätemistä ja tärkeilyä, että mä muka pidin niitä nimiä jotenkin järkyttävänä tai vastenmielisenä.

Mutta mähän olenkin riemuidiootti par excellence   ja mun käsitykset MISTÄÄN ASIASTA ei ole lähellekään sitä tasoa kuin Aaveen vastaavat. Ja on hyvä muistaa myös se, että sitten kun me ruvetaan kunnoilla heittämään kaikki sarkasmit ja vittuilut ja muut kehiin eikä puhuta vain asiaa, niin mä olen siinä se, joka lopulta näyttää kaikista valjuimmalta ja idiooteimmalta :D
Viittasin Bruton lainaamaan tekstiin, mikä käy kyllä vähemmän sumealle ihmiselle kaksoisnuolesta selväksi.

Aijjai, nyt mä kyllä tulkitsin koko asian aivan päin persettä, enkä suinkaan ensimmäistä kertaa :)

Mutta siis tämmösenä drive-by-kommenttina koko asiaan: Tarvitaan sekä yhteiskuntarauhan ja jokseenkin yhtenäisen yhteiskuntajärjestyksen vaalimista että osittain siihen liittyen vähemmän yliampuvia ja rasistisia käsityksiä esimerkiksi meidän muslimivähemmistöistä ja muista ulkomaalaistaustaisista. Nehän voi olla vaikeita asioita edistää samaan aikaan tietysti, mutta mun mielestä toi ei ole täysin mahdoton yhtälö kuitenkaan.

Brutto

Koko tämän rasismivouhkauksen perimmäinen tavoite on viedä perussuomalaisilta kieli ja sanat, joilla he käyvät poliittista keskustelua. Sana kerrallaan heidän käyttämänsä kieli julistetaan kielletyksi, kunnes persuilla ei ole enää välineitä ilmaista poliittisia tavoitteitaan.

Nykyään ei enää vaivauduta edes tarkalleen kertomaan, mitkä persujen ilmaisut luokiteltiin rasistisiksi. Sanotaan vain, että xxxx käytti rasistista kieltä, jolloin joku auktoriteetti on tehnyt valmiiksi määrittelyn käytetyn kielen rasistisuudesta lukijoiden puolesta. Ja tämän uppoaa juuri lukiolaistyttöihin, joilta puuttuu kokonaan kyky ajatella, mutta jotka ovat kuuliaisia auktoriteeteille joiden on kerrottu olevan auktoriteetteja.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kansanedustaja Tampereella oikein puhui, niin voisi arvioida, kuinka rasistista kieltä hän on käyttänyt.

Oma kysymyksensä on se, miksi perussuomalaispoliitikot ylipäätään käyttävät kirjoituksissaan ja puheissaan kieltä, josta voi seurata ongelmia tai jopa tuomio. Tekevätkö he sen huomiota herättääkseen tai oman ryhmänsä suosiota kalastellakseen vai pelkästään vahingossa.

Jos on oikein kiihtynyt jostakin asiasta, silloin voi tulla sanoneeksi jotain harkitsematonta, jota joutuu selittelemään tai pyytelemään anteeksi. Tämä pätee kaikkiin. Mutta ovatko perussuomalaispoliitikot kiihtyneitä?

Sekin on myönnettävä, että nykyisessä ilmapiirissä voi joutua hyvin vähäpätöisestä asiasta ongelmiin. Ennen vanhaan samanlaiset jutut eivät herättäneet yhtä voimakasta kuohuntaa ja kritiikkiä. Ainahan on käytetty kovaa kieltä. Nykyisin yksi ainoa väärin valittu sana, vaikka sillä ei edes tarkoittaisi sitä, miten se pahantahtoisesti voidaan tulkita, voi johtaa vakaviin seurauksiin. Mieleen tulee tapaus Oulun kaupunginvaltuussa - vai mikä se paikka oli - jossa joku erehtyi puhumaan ihmisroskasta.

Poliitikon kannattaa olla tarkkana siitä, mitä hän puhuu ja kirjoittaa.

Kun yksi ja sama poliitikko on vähän väliä oikeudessa tuomittavana kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, se herättää kysymyksen, mikä tässä oikein on taustalla.

Brutto

^Nykymääritelmän mukaan mikä tahansa viesti on rasistinen, jos siinä edes jollakin tavalla kritisoidaan maahanmuuttoa tai annetaan edes ymmärtää, että maahanmuutosta saattaa seurata myös ongelmia. Tulkitsija vetää moisesta viestistä mutkat suoriksi ja väittää sen loukkaavan maahanmuuttajia. Maahanmuutosta kuuluu nykynormin mukaan kertoa vain hyvää ja pelkästään iloisia asioita.

Juuri nähtiin, että jopa vieraaseen kulttuuriin liittyvän etunimen mainitseminen samassa lauseessa yhteiskunnallisen ongelman kanssa luokitellaan itkupotkuraivarin kera loukkaavaksi ja siten rasistiseksi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - lokakuu 27, 2021, 07:26:27
Koko tämän rasismivouhkauksen perimmäinen tavoite on viedä perussuomalaisilta kieli ja sanat, joilla he käyvät poliittista keskustelua. Sana kerrallaan heidän käyttämänsä kieli julistetaan kielletyksi, kunnes persuilla ei ole enää välineitä ilmaista poliittisia tavoitteitaan.

Nykyään ei enää vaivauduta edes tarkalleen kertomaan, mitkä persujen ilmaisut luokiteltiin rasistisiksi. Sanotaan vain, että xxxx käytti rasistista kieltä, jolloin joku auktoriteetti on tehnyt valmiiksi määrittelyn käytetyn kielen rasistisuudesta lukijoiden puolesta. Ja tämän uppoaa juuri lukiolaistyttöihin, joilta puuttuu kokonaan kyky ajatella, mutta jotka ovat kuuliaisia auktoriteeteille joiden on kerrottu olevan auktoriteetteja.

Enpä ole pitkään aikaan nauranut näin makeasti!

Vai viedään persuilta, jotka ovat uudistaneet koko poliittisen kielen käytön agendansa mukaiseksi, sanat! No, keksikööt uusia, siihen ovat sentään jo kykynsä osoittaneet.

Mikään auktoriteetti ei tähän asti ole pysynyt perässä, joten epäilen kykyään, keitä he ovatkaan, myös vastaisuudessa.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - lokakuu 27, 2021, 07:56:04
Juuri nähtiin, että jopa vieraaseen kulttuuriin liittyvän etunimen mainitseminen samassa lauseessa yhteiskunnallisen ongelman kanssa luokitellaan itkupotkuraivarin kera loukkaavaksi ja siten rasistiseksi.

Tässä hyvä esimerkki persukielestä. Vaahdotaan sanoista, mutta irrotetaan ne lauseista ja lauseiden kontekstista, minkä päälle uhriudutaan.

Kieltämättä tämä on lakannut toimimista, kuten kaikki hyvät asiat aikanaan. Nyt jäämme odottelemaan uutta kielen uudistajaa, koska vanha taitaa olla vetäytynyt. Tai tehtailee varjossa.

T: Xante

Saares

Tarkoititko tätä tapausta?
Vaiko jotain muuta samanlaista? Näitähän riittää.

Melodious Oaf

#1468
Lainaus käyttäjältä: Brutto - lokakuu 27, 2021, 07:56:04
^Nykymääritelmän mukaan mikä tahansa viesti on rasistinen, jos siinä edes jollakin tavalla kritisoidaan maahanmuuttoa tai annetaan edes ymmärtää, että maahanmuutosta saattaa seurata myös ongelmia. Tulkitsija vetää moisesta viestistä mutkat suoriksi ja väittää sen loukkaavan maahanmuuttajia. Maahanmuutosta kuuluu nykynormin mukaan kertoa vain hyvää ja pelkästään iloisia asioita.

Juuri nähtiin, että jopa vieraaseen kulttuuriin liittyvän etunimen mainitseminen samassa lauseessa yhteiskunnallisen ongelman kanssa luokitellaan itkupotkuraivarin kera loukkaavaksi ja siten rasistiseksi.

Mun mielestä täsmällisesti ei ollut kyse vain vieraaseen kulttuuriin liittyvän etunimen mainitsemisesta. Ja se ei ollut edes rasistinen se juttu täysin, vaan siinä flirttaillaan ihmisten ihan oikeasti todellisten rasistisen käsitysten kanssa tavalla, joka erityisesti poliitikolta on jopa sen omien tavoitteiden vastaista -- vähän niin kuin ne Toopen heitot ovat hänen omien aitojen pyrkimyksiensä vastaisia.

Se ei oikeasti edes vaadi mitään normaalia korkeampaa älyä -- mutta sä voit valita, onko tää kaveri vaan niin saatanan tyhmä, sokaistuuko se jotenkin siitä, miten se on muka rohkeaa tai sillä saa huomiota ja se ei huomaa, että nyt se tekee oikeasti myös isoa vahinkoa ja vie koko homman aivan paskaraiteille (kun sillä olis siinä se oikea ja tärkeä pointtikin maahanmuutosta) vai onko se tyyppi oikeasti rasisti ja tekee sen kaiken täysin tahallaan.

Kerro sinä Brutto, miksi se tekee noin :D

LISÄYS: Siis... ei kai poliitkot nyt mitään velhoja ole, mutta mun mielestä on täysin perusteltua sanoa, että sä voit heittää jotain työmaakopissa tai baarikeskustelussa tai kaveris kanssa saunassa, mutta ne puheet mitä virkaan valittu poliitikko esittää julkisesti ja varsinkin siellä salissa ei nyt vaan jumalauta ole sellaisia että niitä arvioidaan täsmälleen samalla tavalla kuin jotain Bruton kaverin yksityisesti Brutolle sanomaa asiaa :D

Vaikka Brutto voi tietysti ottaa ja ymmärtää sen niin kuin se ymmärtäis jos joku sen kaveri sille noin sanois. Mutta kun kaikki maailman ihmiset eivät ole Bruttoja, ja jos halutaan että meidän yhteiskunta toimii, niin sellaisesta harhakäsityksestä tai sellaisen toivomisesta olis hyvä päästää irti aika helvetin äkkiä.

Melodious Oaf

Koska siis :D Me voidaan tehdä tästä maasta esimerkiksi niin kuin Unkari -- ja mä uskon että osa persuista olis siinä ihan messissä ja iso osa ei.

Brutto voi omasta puolestaan kertoa onko hänestä Unkarissa (tai Puolassa) hommat hyvällä mallilla ja sitäkö hän toivoo tänne -- vai onko kuitenkin ja edelleen sekä Suomi että jopa Ruotsi ehjempiä yhteiskuntia ja vapaampia maita.

Mun mielestä ne on -- ja tästä voidaan sitten ihan faktoilla käydä väittelyä jos ollaan eri mieltä.

Valitse mihin sä olet tätä maata viemässä ja seiso sen takana äläkä luikertele niin kuin joku löysä mulkku :P