Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 15 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Sellainen asia on varmaan hyvä sanoa vielä erikseen, että myös tietty kohu voi tämmösestä nousta niin että sen jälkeen ihmiset on jotenkin hirmu varmoja että kaikki puhe jostakin on ihan paskaa --- kun tällaista olis ehkä hyvä käsitellä niin, että siihen mahdolliseen rasisimiin takertumisen sijaan sanottais tommoselle miehelle vaan että kiitos mutta olet poliitikkona nyt ihan vitun urpo --- ja sen jälkeen siirryttäis vaan puhumaan oikeasti järkevästi siitä, mitä se olisi oikeasti halunnut sanoa jos olisi osannut.

Norma Bates

Somessa oli tällainen kommentti:

Maahanmuuttajatkin ovat ihmisiä, eikä mihään heterogeninen massa ihmisiä. Ihmisiä on monenlaisia, sekä rehellisiä työssäkäyviä, ja myös rikollisia.
Keskustelussa tuntuu vaan olevan vasemmiston kanta, että kaikki ovat äitin pieniä enkeleitä, ja oikeiston mielestä taas etupäässä raiskaajia/murhaajia. Vasemmiston olisi aika tunnustaa, että joukossa tulee myös ihmisiä, jotka eivät tänne sopeudu, ja jotka eivät kunnioita muiden ihmisarvoa, joten heillä ole sijaa yhteiskunnassamme.
Oikeisto vuorostaan saisi tunnustaa sen faktan, että suuri osa maahanmuuttajista ovat ahkeria, töitä tekeviä, yhteiskuntaan sopeutuneita, joilla on täysi oikeus olla täällä.
Tämän jälkeen voisimme lopettaa tämän turhan väännön ja korjata ongelmat ja päästä eteenpäin tällaisestä juupaseipäs rasisti-suvakki vaahtoamisesta. Jos keskustelette joskus jonkun maahanmuuttaja naapurinne kanssa, huomaatte pian, että hänkään ei kaipaa tänne näitä ongelmien aiheuttajia.


Joitakin satunnaisia ulkomaalaisten kommentteja olen nähnyt mediassa ja somessa, joissa on korostunut juuri tuo jälkimmäinen. Eivät ulkomaalaistaustaisetkaan ole kädet ojossa valmiina syleilemään tervetulleeksi jokaikistä ulkomailta tulevaa ihmistä, oli sitten vaikka omaa etnistä ryhmääkin.

kertsi

#1472
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 27, 2021, 10:19:08
Sellainen asia on varmaan hyvä sanoa vielä erikseen, että myös tietty kohu voi tämmösestä nousta niin että sen jälkeen ihmiset on jotenkin hirmu varmoja että kaikki puhe jostakin on ihan paskaa --- kun tällaista olis ehkä hyvä käsitellä niin, että siihen mahdolliseen rasisimiin takertumisen sijaan sanottais tommoselle miehelle vaan että kiitos mutta olet poliitikkona nyt ihan vitun urpo --- ja sen jälkeen siirryttäis vaan puhumaan oikeasti järkevästi siitä, mitä se olisi oikeasti halunnut sanoa jos olisi osannut.
Tuo olisi aika ylimielistä - ja pahimmassa tapauksessa aivan liian hyväntahtoisen silkkihanskaista -persunkäsittelyä, että tulkitsisi hänen puolestaan mitä hän olisi oikeasti halunnut sanoa, jos olisi osannut.

Jos persu on oikeasti ESIMERKIKSI sitä mieltä, että hän haluaisi ampua kaikkki tulokkaat rajalle, ja työntää kaikki kymmenennenkin polven maahanmuuttajat uuniin, niin että voitaisiin sitten keskenämme hiihdellä täällä hissukseen kuin huopatossutehtaalla, niin hänen tulkitsemisensa ihan vaan vilpittömästi huolestuneeksi kansalaiseksi ja ihan vaan Tampereen kaupungin budjetin paukkumisen estämiseksi toimivaksi hyväntahtoiseksi kunnon ihmiseksi ja valtuutetuksi olisi kyllä virhetulkinta.

Lis. Tämän nimenomaisen yhden TIETYN tamperelaispersun aivoituksista en tiedä sen enempää kuin mitä tässä keskustelussa on kerrottu.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

^ Ei, kertsi, vaan joko pyrit ihmisten sun mielestä epämiellyttävästä harkinnasta huolimatta käymään rakentavaa keskustelua etkä jää kiinni paskaan -- tai sitten sä teet täsmälleen samaa kuin sellainen joka jää kiinni Mohammedin ja Ahmedin tekemiin rikoksiin ja puhuu niistä.

Siinä sä voit valita periaatteessa että jäätkö siihen ilkamoimaan miten tyhmiä tai natseja tai pedofiileja tai rikollisia toiset on, oli se niiden ryhmä sitten "persut" tai "muslimit" tai "maahanmuuttajat" -- tai sitten sä voit vaan jättää tällaisen omaan arvoonsa ja yrittää oikeasti tehdä jotain hyödyllistä tai rakentavaa.

Toki jos sun mielestä toi paska on rakentavaa, niin sitten me ollaan vaan eri linjoilla siitä, millä on oikeasti hyviä vaikutuksia ja millä ei -- ja siitä me voidaan olla vaan eri mieltä.

kertsi

No, mitenkäs sä MO otat selvää, mitä tämä tamperelaispersu oikeasti halusi sanoa silloin, kun ulosantinsa oli pelkkää rasistista paskaa?

Jos se vaakkuu kuin ankka, kävelee kuin ankka jne...
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 27, 2021, 11:19:32
No, mitenkäs sä MO otat selvää, mitä tämä tamperelaispersu oikeasti halusi sanoa silloin, kun ulosantinsa oli pelkkää rasistista paskaa?

Jos se vaakkuu kuin ankka, kävelee kuin ankka jne...

Se ei ole ainoa eikä todennäköisin mahdollisuus, että se teki sen täysin tietoisesti ja rasistisessa tarkoituksessa.

Mähän voin myös tulkita sun toimintaa silleen, että siellä on joku kaikkeutta syleilevä viha vaan takana, jonka takia sä haluat toimia tolleen että persuille saa tehdä sen mitä maahanmuuttajille tai kenellekään muulle ihmiselle ei. Tai sitten mä voin ajatella, että kyllä sun tarkoitus siinä on täysin hyvä ja ymmärrettävä ja validi.

Tietyssä pisteessä tietysti rasisti on rasisti ja mulkku on mulkku, mutta sitä ennen on tosi pitkä tie, jossa ihmiset myös ovat sitä ja tulevat siksi, millaisena heitä kohtelet.

Jos sä lähtökohtaisesti tulkitset ihmisiä tollasella tavalla mitä nyt teet persuille, mun mielestä se vie meitä tosi synkillä tavoilla päin helvettiä. Mutta silti mulla on sympatiaa sitä halua kohtaan tehdä niin, koska se myös vois olla oikeasti ja tahallaan rasisitinen. Mutta mieti sitä niin, että tee niin kuin haluaisit että sua itseäs kohdeltais, niin ehkä siinä silti voi olla riittävä tiukkuus ja kovuus ja muu sitten kuitenkin mukana.

kertsi

Nyt ei kyllä vastaukseksi tullut mitään, mikä olisi auttanut ottamaan selvää, mitä tämä tamperelaispersu oikeasti halusi sanoa silloin, kun ulosantinsa oli pelkkää rasistista paskaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 27, 2021, 11:32:54
Nyt ei kyllä vastaukseksi tullut mitään, mikä olisi auttanut ottamaan selvää, mitä tämä tamperelaispersu oikeasti halusi sanoa silloin, kun ulosantinsa oli pelkkää rasistista paskaa.

Pelkkää paskaa. Sitähän maahanmuuttoon, rasismiin jne liittyvä keskustelu Suomessa on. Huudellaan aidan yli iskulauseita kuuntelematta mitä siellä toisella puolella on sanottavaa. Puhuttamattakaan, että ajateltaisiin miksi he niin sanovat. Ei siis ole mitään keskustelua, on vain paskan lapioimista. Jos joku edes yrittää keskustella, niin paskaa tulee niskaan molemmilta puolilta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Melodious Oaf

#1478
Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 27, 2021, 11:32:54
Nyt ei kyllä vastaukseksi tullut mitään, mikä olisi auttanut ottamaan selvää, mitä tämä tamperelaispersu oikeasti halusi sanoa silloin, kun ulosantinsa oli pelkkää rasistista paskaa.

Ei sen ulosanti ollut pelkästään rasistista paskaa vaan se oli todennäköisesti ylilyönti ja huonosti harkittua puhetta -- ihan samalla tavalla kuin iso osa sun vihan ja turhautumisen ilmaisusta on ylilyöntiä ja huonosti harkittua. Sillä erolla tietysti että sä et nyt – onneksi — seiso siellä salissa noita asioita sanomassa. Vaikka pahoin pelkään, että sun käsitys tosta asiasta on suurin piirtein se, että se mitä ja miten sä sanot asiat taas on oikein sanoa juuri siellä salissa ja samassa yhteydessä, missä tää poliitikon tarina oli huonosti harkittu.

Jos meidän koko keskustelu rasismista on sitä että ihmiset vaan ilmaisee niiden vihaa ja turhautumista yhteen suuntaan ja toiseen, kun meidän pitäis oikeasti ratkaista asioita ja tehdä päätöksiä, silloin tilanne on vähän sama kuin että lapset johtais tätä maata ja vaan kiukuttelis eikä hoitais mitään.

Mä väännän tän kersi sulle nyt rautalangasta:

Tässä ei ole kyse siitä että sun pitää saada tietää ja saada pääsy siihen, mitä toisten ihmisten tajunnassa tapahtuu ja päästä siitä esittämään jotain joko ihailevia tai tuomitsevia arvioita. Se voi olla joku sun elämässä sulle hauska ja tärkeä asia. Mutta politiikassa se pointti on hoitaa ne helvetin asiat  :) eikä se se että kertsi tietää mitä kaikkien pään sisällä tapahtuu ja kertoo mitä mieltä hän siitä on.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 27, 2021, 09:50:25

Se ei oikeasti edes vaadi mitään normaalia korkeampaa älyä -- mutta sä voit valita, onko tää kaveri vaan niin saatanan tyhmä, sokaistuuko se jotenkin siitä, miten se on muka rohkeaa tai sillä saa huomiota ja se ei huomaa, että nyt se tekee oikeasti myös isoa vahinkoa ja vie koko homman aivan paskaraiteille (kun sillä olis siinä se oikea ja tärkeä pointtikin maahanmuutosta) vai onko se tyyppi oikeasti rasisti ja tekee sen kaiken täysin tahallaan.

Kerro sinä Brutto, miksi se tekee noin :D



Tamperelaisvaltuutettu lienee väsynyt siihen, ettei hänen mielestään  nyky-yhteiskuntamme vakivammasta ongelmasta suostuta keskustelemaan. Mainittakoon, että tässä tapauksessa tuo ongelma oli se, että Ruotsin kuvio tulee toistumaan tällä Suomessa ja johtaa tietyillä alueilla sisällissodan kaltaiseen tilanteeseen. Ja sisällisota on aina dekadia vakavampi ongelma kuin joidenkin ihmisryhmien mielen pahoittuminen. Valtuutettu ajatteli, että jos nämä kaksi asiaa ovat keskenään ristiriidassa, niin antaa ihmisten pahastua mieluummin kuin ajaudutaan aseellisiin konflikteihin joissa syntyy ruumiita ja jotka eivät ole enää kenenkään hallinnassa.

Oletan siis valtuutetun tarkoittaneen pelkkää hyvää ja täten priorisoineen valtuustossa käsiteltäviä ongelmia tärkeysjärjestykseen. Ja hän teki sen omalla kielellään ja omalla tyylillään mihin hänellä oli moraalinen oikeus.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Melodious Oaf

#1480
Lainaus käyttäjältä: Brutto - lokakuu 27, 2021, 12:04:52
Tamperelaisvaltuutettu lienee väsynyt siihen, ettei hänen mielestään  nyky-yhteiskuntamme vakivammasta ongelmasta suostuta keskustelemaan. Mainittakoon, että tässä tapauksessa tuo ongelma oli se, että Ruotsin kuvio tulee toistumaan tällä Suomessa ja johtaa tietyillä alueilla sisällissodan kaltaiseen tilanteeseen. Ja sisällisota on aina dekadia vakavampi ongelma kuin joidenkin ihmisryhmien mielen pahoittuminen. Valtuutettu ajatteli, että jos nämä kaksi asiaa ovat keskenään ristiriidassa, niin antaa ihmisten pahastua mieluummin kuin ajaudutaan aseellisiin konflikteihin joissa syntyy ruumiita ja jotka eivät ole enää kenenkään hallinnassa.

Oletan siis valtuutetun tarkoittaneen pelkkää hyvää ja täten priorisoineen valtuustossa käsiteltäviä ongelmia tärkeysjärjestykseen. Ja hän teki sen omalla kielellään ja omalla tyylillään mihin hänellä oli moraalinen oikeus.

Niin minäkin oletan.

Mutta olen täysin vakavissani sitä mieltä, että meillä tapahtuu se mikä Puolassa on tapahtumassa, Unkarissa on tapahtumassa sen lisäksi, mikä Ruotsissa on jo tapahtunut, jos me ei tehdä helvetin selkeäksi sitä, että me ei tuomita ihmisiä niiden uskonnon eikä ihonvärin eikä somaliuden eikä minkään muun tällaisen perusteella — kuten esimerkiksi etunimen  :D

Valtuutettu ilmaisee asiasta huolta aivan niin kuin Xantippa monesti ilmaisee huolta tai kertsi nyt tässä ilmaisee huolta, mutta kun se ei nyt auta eikä riitä sen asian korjaamiseen, vaan se ainoastaan vetoaa ihmisten rasistisiin käsityksiin ja aktivoi niitä. Millä taas päästään siihen, että meillä yhteiskunta pirstaloituu ja eriytyy -- joka me loppupeleissä voidaan korjata sitten enää jollain Unkarin ja Puolan tyyppisillä keinoilla.

Tai sitten me voidaan nyt pelata toi asia aivan helvetin tarkasti ja kunnolla. Siinä on se valinta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - lokakuu 27, 2021, 12:04:52
Oletan siis valtuutetun tarkoittaneen pelkkää hyvää ja täten priorisoineen valtuustossa käsiteltäviä ongelmia tärkeysjärjestykseen. Ja hän teki sen omalla kielellään ja omalla tyylillään mihin hänellä oli moraalinen oikeus.

Ja miten meni, noin niin kun Bruton mielestä, valtuutettuhan ei ole täällä (?) vastaamassa edes siihen, onko aivotelma oikea?

Onko nyt priorisoitu ja valtuustossa ongelmat tärkeysjärjestyksessä?

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 27, 2021, 12:08:44
Valtuutettu ilmaisee asiasta huolta aivan niin kuin Xantippa monesti ilmaisee huolta tai kertsi nyt tässä ilmaisee huolta, mutta kun se ei nyt auta eikä riitä sen asian korjaamiseen, vaan se ainoastaan vetoaa ihmisten rasistisiin käsityksiin ja aktivoi niitä. Millä taas päästään siihen, että meillä yhteiskunta pirstaloituu ja eriytyy -- joka me loppupeleissä voidaan korjata sitten enää jollain Unkarin ja Puolan tyyppisillä keinoilla.

Tai sitten me voidaan nyt pelata toi asia aivan helvetin tarkasti ja kunnolla. Siinä on se valinta.

Ja mikä on nyt aivan helvetin tarkka ja kunnollinen pelisuunnitelma käytännössä? Mitä me saadaan valita, siis oikeasti, muutakin kuin kantamme esim. rasismiin?

Tähän mennessähän sitä on vain ilmaistu huolta prioriteeteista ja siitä, että toiset ilmaisevat vain huolta.

T: Xante

Melodious Oaf

Mulla ei ole sulle Xantippa enää mitään asiaa näissä isoissa ja sua kiihdyttävissä kysymyksissä.

Se syy on se, että se miten sinä ja nyt kertsi reagoitte tähän tekee  teistä rasisteja persuja kohtaan ja persuista rasistisempia maahanmuuttajia kohtaan --  ja sinusta ja aivan kaikista tähän osallistuvista ihmisistä lapsen tasoisia hölmöjä.

Mikään mitä mä sulle sanon tai teen ei voi muuttaa sitä että se on kuitenkin se, mistä sä itse saat niitä kiksejä ja mikä sulle tässä on kivaa —— tee vaan sitä mistä itse nautit, mutta älä kysy multa mitään.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 27, 2021, 13:05:00
Mulla ei ole sulle Xantippa enää mitään asiaa näissä isoissa ja sua kiihdyttävissä kysymyksissä.

Se syy on se, että se miten sinä ja nyt kertsi reagoitte tähän tekee  teistä rasisteja persuja kohtaan ja persuista rasistisempia maahanmuuttajia kohtaan --  ja sinusta ja aivan kaikista tähän osallistuvista ihmisistä lapsen tasoisia hölmöjä.

Mikään mitä mä sulle sanon tai teen ei voi muuttaa sitä että se on kuitenkin se, mistä sä itse saat niitä kiksejä ja mikä sulle tässä on kivaa —— tee vaan sitä mistä itse nautit, mutta älä kysy multa mitään.

Selvä. Jätämme siis asian siihen, että on asioita, joista sinä et kykene keskustelemaan menemättä henkilökohtaisuuksiin. Se johtunee siitä, että näissä asioissa sinun puheesi, niin hienoja ja hyviä kuin ne ovatkin (meidän pitää valita parempi ymmärryksen tie!) ovat vain puheita, aivan kuten toisillakin ja tästä huomauttaminen saa sinut kiihtymyksen tilaan, jonka kuvittelet toisten jakavan.

Tästä keskustelusta en kuitenkaan vuoksesi poistu, ellei ylläpito näin käske, vaan aion edelleenkin tuoda omia mielipiteitäni julki. Suorat kysymykset mielelläni jätän kyllä sinulta kysymättä.

T: Xante

Melodious Oaf

Tässä mä olen sanonut aivan täsmälleen, mikä mun mielestä on se keskitie. Se että sä et sitä tosta kuvauksesta näe tai se on sulle mahdoton tavoittaa, kertoo mun mielestä lähinnä siitä, ettei sua kiinnosta tässä se vaan että sulla on aivan sun omat intressit edes puhua näistä asioista.

Se on täysin OK enkä mä siihen edes halua yrittää vaikuttaa.

Kysy Brutolta tai kysy Hayabusalta, mitä se MO nyt niiden mielestä tarkoittaa -- tai mieti sitä itse ja lue niitä vanhoja viestejä tarkemmin sen sijaan että vaadit multa sulle osoitettua tekstiä ja apua ja tukea koko ajan lisää.

Toi ei ole multa kohtuuton vaatimus eikä kohtuuton raja vetää.