Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 10, 2022, 08:37:55
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 10, 2022, 07:51:24
Puhujan mukaan tämä bigotryläinen ei pidä joidenkin kulttuurien piirteistä, mutta rasisti on se varsinainen peeveli, koska hän menee ja toimii.

Menee ja toimii ja tekee mitä?

Jotakuinkin samoja juttuja kuin natsit juutalaisia kohtaan. Kanada-dokumentissa käytiin läpi sitä miten media jatkuvasti vaahtosi sitä miten aasialaiset tulevat hyökynä Kanadaan ja vievät kaikki työpaikat. Lopulta väki kävi niin kuumana että hyökkäsi mellakoimaan aasialaisten asuttamaan kaupunginosaan. Kiinalaisia riepotettiin pahasti. Mutta japanilaiset ehtivät valmistautua, ja laittoivat hanttiin riehujille. Ja siitä hyvästä heidät sitten haukuttiin mediassa.

Jossain toisessa dokumenttisarjassa tai yksittäisessä dokumentissa olen kuullut juttua miten USA:ssa joku mustaihoisten oliko peräti kokonainen kaupunki tuhottiin.

Jos jokin etninen ryhmä elää kaikessa rauhassa eikä ole kellekään häiriöksi, silloin heidän kimppuunsa käyminen on sitä silkkaa rasismia.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 10, 2022, 08:40:16

Erilaisia kuin ketkä ja miten?

T: Xante

Jos joku kertoo näheensä kaupungilla kaksi romaninaista, pitäisikö häntä moittia rasistisesta asenteesta ja perusteettomasta olettamuksesta ja kysyä, kertoivatko naiset hänelle olevansa romaneja, vai mistä hän muka tiesi, että he ovat. Eiväthän romanit ole millään tavalla erilaisia.

Kaksi naista ja kaksi naista. Jos päättelette, että jompikumpi naispareista on romaneja ja toinen ei, oletteko ennakkoluuloisia rasisteja?


kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 10, 2022, 08:41:35
Jos jokin etninen ryhmä elää kaikessa rauhassa eikä ole kellekään häiriöksi, silloin heidän kimppuunsa käyminen on sitä silkkaa rasismia.

Jos joku ihminen elää kaikessa rauhassa eikä ole kellekään häiriöksi, silloin hänen kimppuunsa käyminen siksi, että hän kuuluu johonkin etniseen ryhmään, on sitä silkkaa rasismia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 10, 2022, 09:04:48
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 10, 2022, 08:40:16

Erilaisia kuin ketkä ja miten?

T: Xante

Jos joku kertoo näheensä kaupungilla kaksi romaninaista, pitäisikö häntä moittia rasistisesta asenteesta ja perusteettomasta olettamuksesta ja kysyä, kertoivatko naiset hänelle olevansa romaneja, vai mistä hän muka tiesi, että he ovat. Eiväthän romanit ole millään tavalla erilaisia.

Kaksi naista ja kaksi naista. Jos päättelette, että jompikumpi naispareista on romaneja ja toinen ei, oletteko ennakkoluuloisia rasisteja?

Tapasi mukaan kiersit kysymyksen. Kyllä, kuvassa on romaninaisten pukuihin ja verkkariasuihin pukeutuneita naisia.

Mutta kysymys kuuluikin: millä tavalla he ovat erilaisia?

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 10, 2022, 09:40:03
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 10, 2022, 08:41:35
Jos jokin etninen ryhmä elää kaikessa rauhassa eikä ole kellekään häiriöksi, silloin heidän kimppuunsa käyminen on sitä silkkaa rasismia.

Jos joku ihminen elää kaikessa rauhassa eikä ole kellekään häiriöksi, silloin hänen kimppuunsa käyminen siksi, että hän kuuluu johonkin etniseen ryhmään, on sitä silkkaa rasismia.

En katsoisi hyvällä kimppuun käymistä vaikka etninen motivaatio puuttuisi.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 10, 2022, 09:48:49

Tapasi mukaan kiersit kysymyksen. Kyllä, kuvassa on romaninaisten pukuihin ja verkkariasuihin pukeutuneita naisia.

Mutta kysymys kuuluikin: millä tavalla he ovat erilaisia?

T: Xante

Elämäntavoiltaan ja vaatetukseltaan.

Alkuperäisessä kommentissani mainitsin romanien elämäntavat ja tyylin ja kysyin, perustuuko heidän syrjimisensä näihin asioihin vai mahdollisiin fyysisiin eroihin. Lopuksi kysyin, mikä syy heidät pakottaa olemaan erilaisia, ja lisäisin, että jos syy on ollut ajankohtainen 500 vuotta sitten, onko se edelleen.

En selvästikään viitannut fyysisiin ominaisuuksiin, koska niihin pakottavat korkeintaan geenit, ja jos ne ovat pakottaneet 500 vuotta sitten, mikseivät ne pakottaisi edelleenkin. Tarkoitin muunlaista syytä. En tiedä, mikä syy on, joten sen vuoksi esitin kommenttini kysymyksen muodossa.

Tähän tietysti voidaan vastata, ettei mikään syy pakota romaneja olemaan sellaisia kuin he ovat, vaan he ovat omasta tahdostaan sellaisia kuin ovat aivan samoin kuin musliminaiset omasta tahdostaan pukeutuvat huiveihin ja kaapuihin ilman että heitä kukaan pakottaisi.

Ehkä mitään pakkoa ei ole olemassa, joten kysymyksen voisi lieventää muotoon, miksi romanit ovat vapaaehtoisesti sellaisia kuin ovat. Miksi he ilmeisen vapaaehtoisesti haluavat erottua muista ja korostaa omaan joukkoonsa kuulumista.

Tähän kysymykseen ei todennäköisesti ole vastausta kuten ei kysymykseen, miksi lestadiolaiset ovat lestadiolaisia.

Miksi lestadiolaisia kohtaan saa vapaasti harjoittaa vihapuhetta, mutta jos sitä harjoittaa romaneja kohtaan, syyllistyy helposti kiihottamiseen kansanryhmää kohtaan. Miksi muslimit omine luontaisine tapoineen ja romanit omine luontaisine tapoineen nauttivat erityistä lainsuojaa, mutta lestadiolaiset eivät nauti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 10, 2022, 12:00:55
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 10, 2022, 09:48:49

Tapasi mukaan kiersit kysymyksen. Kyllä, kuvassa on romaninaisten pukuihin ja verkkariasuihin pukeutuneita naisia.

Mutta kysymys kuuluikin: millä tavalla he ovat erilaisia?

T: Xante

Elämäntavoiltaan ja vaatetukseltaan.


No, mitäpä voit kertoa kuvan romaninaisten elämäntavoista?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 10, 2022, 12:16:36
No, mitäpä voit kertoa kuvan romaninaisten elämäntavoista?
Rakentamista vai loisimista?

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 10, 2022, 08:41:35
Jos jokin etninen ryhmä elää kaikessa rauhassa eikä ole kellekään häiriöksi, silloin heidän kimppuunsa käyminen on sitä silkkaa rasismia.
Eri ryhmät elävät/vaikuttavat eri tavoin. Tuo on sama kysymys haluaisitko naapureiksesi juutalaisia vai romaneja?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 10, 2022, 12:00:55
Elämäntavoiltaan ja vaatetukseltaan.

Sinähän se tietäjä olet. Minua et koskaan näkisi noiden verkkarinaisten tapaan pukeutuneena, mutta minä en silti menisi sanomaan, että he eroavat minusta elämäntavoillaan.

Mitä minä niistä tiedän. Näen vain vaatetuksen, johon en jukolauta eläissäni pukeutuisi.

T: Xante

Norma Bates

Kuten olen ennenkin sanonut, minulla on kaksi ikävää kokemusta romaneista. Ensimmäinen että varastivat isältäni omaisuutta ja rahaa ennen kuin isäni kuoli. Toinen että kun halusin olla suvaitsevainen edellisestä kokemuksesta huolimatta ja vuokrasin jollekin romaninaiselle asunnon kävi seuraavaa:

Ensin joku ex-naapureistani kuvaili että kyseessä on uskovainen ihminen, eli siis oli tuntevinaan tämän vuokralaiseksi haluavan. Kukaan ei millään tavalla estellyt että älä nyt "niille" vuokraa. Mutta sitten kun olin vuokrannut, yksi toinen ex-naapurini (se joka tapasi päissään vittuilla minulle silloin kun asuin alueella) keuhkosi minulle siitä hyvästä, ja sain kuulla että 26,5 neliön asunnossani oli yöpynyt "30 ihmistä". Siihen aikaan en osannut ajatella että kai siinä saa yöpyä vaikka sata peräkkäin ja päällekkäin. Mistä minä tiedän. Jotain tästä nyt sitten kumminkin mussutin vuokralaiselleni kun säikähdin sitä ex-naapurini raivoamista. En tiedä siitäkö se sitten johtui, vai muutenko vaan tuli aika nostaa kytkintä, mutta 3 kk asumisen jälkeen vuokralaiseni katosi jättäen 1 kk vuokran maksamatta.

Niin ja siitähän minulle oli kanssa huudettu että kun koko seutu kuhisi romaneja.

Joku, olisiko ollut silloinen talonmies, sitten kauhealla kiireellä tuputti minulle vuokralaiseksi jotain parikymppistä juippia, siis ihan "tavista", etten nyt vaan jatkossa vuokraa kelle sattuu. Myöhemmin minulle tuli ero ekasta eksästäni, ja jouduin ilmoittamaan että tarvitsen sen kopperon itselleni. Vuokralaiseni joka oli asunut siitä 3 kk sanoi että minun pitää hankkia hänelle asunto. En nyt sitä sitten kumminkaan tehnyt, ja hän asui siinä lopulta 6 kk ja jätti puolet vuokrista maksamatta. Sen alun 3 kuun vuokrankin kattoi itseasiassa takuuvuokra.

Tyypin isä oli sanonut pojan muuttaessa että "jos tulee jotain ongelmia, hän jeesaa". Soitin sitten isukille ja kysyin että mites kun on nyt 3 kk vuokrat maksamatta, että maksatko. Hän että ei maksa. Tähän minä että sinähän lupasit auttaa jos tulee jotain. Tähän ukko että "apua on niin monenlaista".

Joten kyllä joo, paskapäitä on joka ryhmässä. Mutta jos kahdesti tulee nimenomaan romanien uunottamaksi, niin kyllähän sitä saisi aika erikoinen ihminen olla että antaisi heille tilaisuuden 3. koitokseen.

Kopek

Helsingin Sanomat 5.10.2022:

"Perimä säätelee niin älyä kuin sinnikkyyttä ja iloa oppia. Tämä vaikuttaa siihen, kuinka pitkälle kouluttaudumme."

"Kaksoset ovat luonnon järjestämä koeasetelma, jonka avulla voi tutkia geenien ja ympäristötekijöiden vaikutusta yksilöihin."

"Esimerkiksi vuonna 2021 Turun yliopiston tutkijat julkaisivat suomalaiseen kaksosaineistoon perustuvan tutkimuksen, jonka mukaan peräti noin puolet koulutuseroista liittyy jollain tapaa perimään."


Eivätkö tällaiset väitteet ole rasistisia?

Voiko edellä esitetyistä väittämistä tehdä sen rasistisen johtopäätöksen, että vaikka ympäristötekijöiden vaikutus opintomenestykseen poistettaisiin, erot etnisten ryhmien välillä eivät silti kokonaan poistuisi, koska osa eroista perustuu perimään?

https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=171
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008885671.html

Lähinnä tässä asiassa ihmetyttää ristiriitaisuus. Toisaalta väitetään, että ihmiset ovat samanlaisia, ja erot ihmisten välillä johtuvat vain ympäristöstä. Samaan aikaan todistellaan, että erojen taustalla onkin geenejä. Päättäisivät nyt, kumpi totuus on totta.

Arvaan jo miten Kertsi kommentoi (iskit sisar auni muukku ah).

Xantippa

^

Niin, mikä se perimä sitten oikeastaan on? Tarkoitan, että jos taustalla on esimerkiksi satojen vuosien ajan "perimää", joka tarkoittaa riittävää ruokaa, hyviä hygieniaoloja, lämmintä asumista, voisi olettaa, että sellaisella perimällä pärjää paremmin kuin henkilö, joka tulee niukemmista oloista.

Minua ihmetyttää kaksoistutkimukset sikäli, että kuinka usein todella päästään tutkimaan kaksosia, joiden ympäristö on ollut aivan erilainen? Lisäksi oma käsitykseni on, että jos samoista oloista tulevilla jokin homma voi olla 50 % erilainen, se tarkoittaa, että homma on aika summamutikkaista.

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 05, 2022, 10:11:38
Helsingin Sanomat 5.10.2022:

"Perimä säätelee niin älyä kuin sinnikkyyttä ja iloa oppia. Tämä vaikuttaa siihen, kuinka pitkälle kouluttaudumme."

"Kaksoset ovat luonnon järjestämä koeasetelma, jonka avulla voi tutkia geenien ja ympäristötekijöiden vaikutusta yksilöihin."

"Esimerkiksi vuonna 2021 Turun yliopiston tutkijat julkaisivat suomalaiseen kaksosaineistoon perustuvan tutkimuksen, jonka mukaan peräti noin puolet koulutuseroista liittyy jollain tapaa perimään."


Eivätkö tällaiset väitteet ole rasistisia?

Voiko edellä esitetyistä väittämistä tehdä sen rasistisen johtopäätöksen, että vaikka ympäristötekijöiden vaikutus opintomenestykseen poistettaisiin, erot etnisten ryhmien välillä eivät silti kokonaan poistuisi, koska osa eroista perustuu perimään?

https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=171
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008885671.html

Lähinnä tässä asiassa ihmetyttää ristiriitaisuus. Toisaalta väitetään, että ihmiset ovat samanlaisia, ja erot ihmisten välillä johtuvat vain ympäristöstä. Samaan aikaan todistellaan, että erojen taustalla onkin geenejä. Päättäisivät nyt, kumpi totuus on totta.

Arvaan jo miten Kertsi kommentoi (iskit sisar auni muukku ah).

Ero on suhteellinen. Kaksoset ovat syntyjään lähinnä toisiaan, mutta elämän varrella he saavat myös kopioitumisen edetessä mutaatioita joilla eroavat toisistaan- eli matkan varrella on opittujakin asioita jotka muokkaavat ihmistä.

Geenit kyllä ohjaavat ihmistä eikä samanlaista ihmistä ole (edes kaksoset)  Lumikiteitäkään ei ole löytynyt kahta samanlaista (tokko on isommin etsittykään, vaikka tiedetään ainakin yhden ihmisen siihen panostaan kuvaamalla niitä monia vuosia.)

Vaistotkin tottelevat kyllä geenejä- muutenhan tiikeritkin olisivat kesyjä kissanpoikia- no ehkä ne sitä toisinaan ovatkin opittuaan olemaan pienestä asti ihmisen seurassa.

Mutta sama koskee ihmistäkin- häijyksi oppiminen lienee mahdollista.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 05, 2022, 10:11:38
Helsingin Sanomat 5.10.2022:

"Perimä säätelee niin älyä kuin sinnikkyyttä ja iloa oppia. Tämä vaikuttaa siihen, kuinka pitkälle kouluttaudumme."

"Kaksoset ovat luonnon järjestämä koeasetelma, jonka avulla voi tutkia geenien ja ympäristötekijöiden vaikutusta yksilöihin."

"Esimerkiksi vuonna 2021 Turun yliopiston tutkijat julkaisivat suomalaiseen kaksosaineistoon perustuvan tutkimuksen, jonka mukaan peräti noin puolet koulutuseroista liittyy jollain tapaa perimään."


Eivätkö tällaiset väitteet ole rasistisia?

Voiko edellä esitetyistä väittämistä tehdä sen rasistisen johtopäätöksen, että vaikka ympäristötekijöiden vaikutus opintomenestykseen poistettaisiin, erot etnisten ryhmien välillä eivät silti kokonaan poistuisi, koska osa eroista perustuu perimään?

https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=171
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008885671.html

Lähinnä tässä asiassa ihmetyttää ristiriitaisuus. Toisaalta väitetään, että ihmiset ovat samanlaisia, ja erot ihmisten välillä johtuvat vain ympäristöstä. Samaan aikaan todistellaan, että erojen taustalla onkin geenejä. Päättäisivät nyt, kumpi totuus on totta.

Arvaan jo miten Kertsi kommentoi (iskit sisar auni muukku ah).
Sanoisin, että ristiriita on omassa päässäsi, kun mätkit itse luomaasi olkinukkea.

Boldaus minun. Itse en ole tuollaista väitettä esittänyt (niin kuin ehkä tuossa yrität mahdollisesti vihjailla), enkä kyllä muista lukeneeni sellaista muiltakaan. Kuka tuollaista väittää? Linkki?

Ihmisten väliset erot johtuvat sekä geeneistä, että ympäristöstä/kokemuksista, että ympäristön aikaansaamista epigeneettisistä muutoksista perimään.

Se, että samanmunaisilla kaksosilla on alunperin sama perimä ei tarkoita, että afrikkalaiset olisivat sitä-ja-tätä tai sellaisia-ja-tällaisia (lisää tähän oma rasistinen lempiväitteesi), tai että erirotuiset pitäisi tappaa tai ottaa orjaksi, tai mitä asioita nyt tuolla jatkuvasti toistamallasi asiallasi nyt haluatkin ajaa. Et ole nimittäin toistaiseksi muistaakseni koskaan vastannut kysymykseen "Entä sitten?". Mitä siitä mielestäsi pitäisi seurata, että eri rodut ovat erilaisia? Miksi toistat samaa kaksosväitettä eri muodoissa vuosikausia?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️