Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

1970-luvulla peruskoulussa oli jotain joukkoja ja alkioita matematiikassa. Meikäläisen rinkulat ja alkiot menee tosiaan niin että kuka tahansa haiseva ihminen on se jota välttelen kaikista eniten, koska minulla on äärimmäisen herkkä hajuaisti. Kemikaalien hajut saavat pään pyörryksiin ja särkemään, pahat hajut oksennuksen partaalle. Hienhajuun olen salilla jonkin verran siedättynyt, mutta eipä ole mitään erikoista syytä haistella sitä parisuhteessa tilanteissa joihin ei liity sportti.

Äänet ovat myös aistimus joka on aiheuttanut aivoilleni tuskatiloja, jos ovat kovia ja rumia. Kovin äänekäs tai epämiellyttävällä äänellä puhuva ihminen on se seuraava tapaus josta pysyisin loitolla. Miehillä ärsyttää "rutikuiva" sekä korkea, naismainen ääni ihan esteettisessä mielessä vaikkei se tärykalvoja puhkaisekaan. En pysty kuvittelemaan miten olisin kestänyt äitiyden jatkuvasti huutavan lapsen kanssa...

Ylipainoiset eivät sitten taas vaan yksinkertaisesti sytytä millään tavalla, joten heille en voi tarjota kaveruutta kummoisempaa. Sehän ei näemmä miehille riitä, joten parempi on vain todeta että "etsin valitettavasti toisenlaista miestyyppiä".

***

Helpointa kielenvalinta on silloin kun on saanut kuulla jo vierestä mitä kieltä joku ihminen käyttää. Mutta miksiköhän se nyt olisi ongelma jos joltakulta kysyy että "suomea or in English?" Ne ihmiset jotka haluavat tehdä kaikesta ongelman, ilmeisesti ovat jonkinlaisia kaappisadisteja jotka nauttivat muiden ihmisten hämmentämisestä.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 04, 2022, 07:43:20
Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 02, 2022, 22:05:18
Kysymyspatteristo ei poista sitä tosiasiaa, että vapaa ihminen voi lähteä vaikka Vätsärin erämaahan. Eikä ole tilivelvollinen. Taikka saa kommentoida syytä kysyttäessä vaikka: "Inariin susia naimaan."
Erakkojen ja kylähullujen lisäksi myös diktaattorit ovat vapaita vaikka hyökkäämään Ukrainaan tai aloittamaan parhaassa tapauksessa totaalisen ydinsodan.
Viinapäissään taviskin voi tuntea edes hetken olevansa vapaa kuin runoilijan taivaan lintu. :)

Näin palaammekin kysymyksiin, onko aiheutetun vahingon määrällä ja teon tahallisuuden asteella väliä. Onko nanoaggressio pahempi kuin mega-aggressio olemalla niin salakavala?

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 02, 2022, 22:09:49
Sou? Olisin onnesta soikea jos kaikki minua elämäni varrella häiriköineet olisivat ennemmin vältelleet minua. Ah, se olisi ollut elämää, kun ei aina olisi ollut joku kusipää kimpussa.
Kaikki eivät kuitenkaan välttele toisia ihmisiä vaarallisuuspisteiden mukaan.
Osa käyttäytyy toisille jakelemiensa vaarallisuuspisteidensä motivoimana tavallista aggressiivisemmin, ilkeämmin, ahdistelevammin, kontrolloivammin, kuin joku kusipää kimpussasi.
Omalla käytökselläkin ja pisteytystavoillaan voi vaikuttaa omiin ja toisten vaarallisuuspisteisiin tai ennakkoluuloihin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 04, 2022, 15:06:36
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 02, 2022, 22:09:49
Sou? Olisin onnesta soikea jos kaikki minua elämäni varrella häiriköineet olisivat ennemmin vältelleet minua. Ah, se olisi ollut elämää, kun ei aina olisi ollut joku kusipää kimpussa.
Kaikki eivät kuitenkaan välttele toisia ihmisiä vaarallisuuspisteiden mukaan.
Osa käyttäytyy toisille jakelemiensa vaarallisuuspisteidensä motivoimana tavallista aggressiivisemmin, ilkeämmin, ahdistelevammin, kontrolloivammin, kuin joku kusipää kimpussasi.
Omalla käytökselläkin ja pisteytystavoillaan voi vaikuttaa omiin ja toisten vaarallisuuspisteisiin tai ennakkoluuloihin.

Sille minä en mahda mitään. Jos ei tavan muslimiakaan saa syyttää jihadistien teoista, niin tuskinpa minäkään omiin asioihini keskittyvänä välttelijäluonteena olen vastuussa pimahtelevien ekstroverttien riehunnoista.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 04, 2022, 12:28:16
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 04, 2022, 07:43:20
Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 02, 2022, 22:05:18
Kysymyspatteristo ei poista sitä tosiasiaa, että vapaa ihminen voi lähteä vaikka Vätsärin erämaahan. Eikä ole tilivelvollinen. Taikka saa kommentoida syytä kysyttäessä vaikka: "Inariin susia naimaan."
Erakkojen ja kylähullujen lisäksi myös diktaattorit ovat vapaita vaikka hyökkäämään Ukrainaan tai aloittamaan parhaassa tapauksessa totaalisen ydinsodan.
Viinapäissään taviskin voi tuntea edes hetken olevansa vapaa kuin runoilijan taivaan lintu. :)

Näin palaammekin kysymyksiin, onko aiheutetun vahingon määrällä ja teon tahallisuuden asteella väliä. Onko nanoaggressio pahempi kuin mega-aggressio olemalla niin salakavala?

Ilmeisesti on, koska nykyään riittää ajatuspoliiseja joka oksalle. Ja onhan se paljon helpompaa syyllistää selainen ihminen joka ei ole tehnyt koskaan mitään. Joku white power -tyyppi hakaristitatuointeineen ei olisi helppo kohde suvakkilähetyssaarnaajalle.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 04, 2022, 09:27:18
1970-luvulla peruskoulussa oli jotain joukkoja ja alkioita matematiikassa. Meikäläisen rinkulat ja alkiot menee tosiaan niin että kuka tahansa haiseva ihminen on se jota välttelen kaikista eniten, koska minulla on äärimmäisen herkkä hajuaisti. Kemikaalien hajut saavat pään pyörryksiin ja särkemään, pahat hajut oksennuksen partaalle. Hienhajuun olen salilla jonkin verran siedättynyt, mutta eipä ole mitään erikoista syytä haistella sitä parisuhteessa tilanteissa joihin ei liity sportti.

Äänet ovat myös aistimus joka on aiheuttanut aivoilleni tuskatiloja, jos ovat kovia ja rumia. Kovin äänekäs tai epämiellyttävällä äänellä puhuva ihminen on se seuraava tapaus josta pysyisin loitolla. Miehillä ärsyttää "rutikuiva" sekä korkea, naismainen ääni ihan esteettisessä mielessä vaikkei se tärykalvoja puhkaisekaan. En pysty kuvittelemaan miten olisin kestänyt äitiyden jatkuvasti huutavan lapsen kanssa...

Ylipainoiset eivät sitten taas vaan yksinkertaisesti sytytä millään tavalla, joten heille en voi tarjota kaveruutta kummoisempaa. Sehän ei näemmä miehille riitä, joten parempi on vain todeta että "etsin valitettavasti toisenlaista miestyyppiä".

***

Helpointa kielenvalinta on silloin kun on saanut kuulla jo vierestä mitä kieltä joku ihminen käyttää. Mutta miksiköhän se nyt olisi ongelma jos joltakulta kysyy että "suomea or in English?" Ne ihmiset jotka haluavat tehdä kaikesta ongelman, ilmeisesti ovat jonkinlaisia kaappisadisteja jotka nauttivat muiden ihmisten hämmentämisestä.
Esitit tuossa mielestäni ihan päteviä eli syrjimättömiä syitä omiin mieltymyksiisi.

Miesten niputtaminen seksinvaatijoiksi on vanhaa miehisyyden roolia ylläpitävä stereotypia, ripauksella misandriaa.

Herää kysymys, miksi toiselta edes pitää kysyä millä kielellä hän haluaa keskustella?
Epäilyttävää paapomista.
Lisäksi moisen kyselyn voi ajatella myös omalle kohdalle.
Puhutko suomea? Vai venäjää?

Norma Bates

Kai se on sitten parempi etten ole missään tekemisissä kenenkään enkä minkäänmaalaisen miehen kanssa. En olisi lähimainkaan arvannut että on NOIN jumalattoman vaikeaa kohdata miehiä. Minulle tähän asti riitti että väistelin hullut ja humalaiset suomalaiset miehet, ja lähi-itäläismiehet (paitsi jos syön kebaberiassa).

Toope

Tuntisivatko naiset muuten olonsa turvallisemmaksi hieman "konservatiivisemmassa" yhteiskunnassa kuin "liberaalien tarjoamassa monikulttuurissa"?
Minun mielipiteeni on selvä.

MrKAT

Ennen ilkuttiin kommunisteille että menkää sinne naapurinpuolelle joka paratiisinne on.
Pitäiskö nyt  ilkkua rasistiselle ääri/laitaoikeistolle, että painukaa paratiisiinne Venäjälle tai Unkariin jos länsimainen liberaalius ja naisten laajentuvat oikeudet ja rasisminkielto ei tääälä kerran maistu?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 04, 2022, 23:11:58
Tuntisivatko naiset muuten olonsa turvallisemmaksi hieman "konservatiivisemmassa" yhteiskunnassa kuin "liberaalien tarjoamassa monikulttuurissa"?
Minun mielipiteeni on selvä.

Ai niin kuin Venäjällä vai, jossa sitten kun rusettipää tyttö varttuu naiseksi ja menee naimisiin, aviomies saa rusikoida häntä turpaan? Homoja saa vapaasti metsästää pitkin katuja.

Tuntisin oloni turvalliseksi demokraattisessa maassa jossa oikeuksiaan menettää sitä mukaa enemmän mitä enemmän on muiden kimpussa. Eli rikollisia ei hyysätä. Muuten eletään kuten ennenkin.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 04, 2022, 16:29:37
Kai se on sitten parempi etten ole missään tekemisissä kenenkään enkä minkäänmaalaisen miehen kanssa. En olisi lähimainkaan arvannut että on NOIN jumalattoman vaikeaa kohdata miehiä. Minulle tähän asti riitti että väistelin hullut ja humalaiset suomalaiset miehet, ja lähi-itäläismiehet (paitsi jos syön kebaberiassa).
Varmaankin siksi rasismissa, sovinismissa, misogyniassa, misandriassa, populismissa, ideologioissa, uskonnoissa ym. ajattelun vaikeuden sijasta tarjoillaan helppoja yksinkertaistuksia, räväköitä stereotypioita, tarttuvia hokemia, voimaannuttavia iskulauseita, lohduttavia ja kiihottavia mustavalkoisuuksia.


a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 04, 2022, 15:48:03
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 04, 2022, 15:06:36
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 02, 2022, 22:09:49
Sou? Olisin onnesta soikea jos kaikki minua elämäni varrella häiriköineet olisivat ennemmin vältelleet minua. Ah, se olisi ollut elämää, kun ei aina olisi ollut joku kusipää kimpussa.
Kaikki eivät kuitenkaan välttele toisia ihmisiä vaarallisuuspisteiden mukaan.
Osa käyttäytyy toisille jakelemiensa vaarallisuuspisteidensä motivoimana tavallista aggressiivisemmin, ilkeämmin, ahdistelevammin, kontrolloivammin, kuin joku kusipää kimpussasi.
Omalla käytökselläkin ja pisteytystavoillaan voi vaikuttaa omiin ja toisten vaarallisuuspisteisiin tai ennakkoluuloihin.

Sille minä en mahda mitään. Jos ei tavan muslimiakaan saa syyttää jihadistien teoista, niin tuskinpa minäkään omiin asioihini keskittyvänä välttelijäluonteena olen vastuussa pimahtelevien ekstroverttien riehunnoista.
Rasismin, sovinismin, misogynian, elitismin, tai jonkin muun kusipäisyyden yksi ilmenemismuoto on myös välttely.
Päivittäisen välttelyn kohteeksi joutuminen kaikissa elämän tilanteissa, yhteiskunnan palveluissa ja sosiaalisissa kanssakäymisissä tuottaa syrjitylle ihmiselle hyvin pian vähemmistöstressiä, syrjäytymistä, osattomuuden tunnetta, mielenterveydellistä ja taloudelistakin haittaa.
Vaikka pelkässä välttelyssä syrjinnästä puuttuisikin sen aggressiivisemmat muodot, väkivallasta vittuiluun.
Välttely on yhteisöstä poissulkemisen muoto ja yksi kovimmista rangaistuksista.

Ehkä olisi parempi toivoa että välttelyn tai hyökkäilyn sijasta kusipäät oppisivat rakentavampia eli järkevämpiä tapoja vaarallisuuspisteyttää ja kohdata toisia ihmisyksilöitä.
Tätä toivon itseltäni. :)

a4

Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 04, 2022, 12:28:16
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 04, 2022, 07:43:20
Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 02, 2022, 22:05:18
Kysymyspatteristo ei poista sitä tosiasiaa, että vapaa ihminen voi lähteä vaikka Vätsärin erämaahan. Eikä ole tilivelvollinen. Taikka saa kommentoida syytä kysyttäessä vaikka: "Inariin susia naimaan."
Erakkojen ja kylähullujen lisäksi myös diktaattorit ovat vapaita vaikka hyökkäämään Ukrainaan tai aloittamaan parhaassa tapauksessa totaalisen ydinsodan.
Viinapäissään taviskin voi tuntea edes hetken olevansa vapaa kuin runoilijan taivaan lintu. :)

Näin palaammekin kysymyksiin, onko aiheutetun vahingon määrällä ja teon tahallisuuden asteella väliä. Onko nanoaggressio pahempi kuin mega-aggressio olemalla niin salakavala?
Putosin kärryiltä. Pahoittelut.



Norma Bates

Ai jaa sitä on nyt jo kusipääkin kun ei naisena änge jonkun irakilaismiesjoukon keskelle ripsiään räpsyttelemään. Olen asioinut kaupan kassoilla joilla istuu lähi-itäläisen näköinen tai musta mies. Tämä riittää minulle mainiosti. Jos ehdointahdoin änkisin ulkkismiesten seuraan muualla kuin asiakkaana liikkeissä ja kokisin kovia, lohdutusta ei heruisi KELTÄÄN. Ei ko. miesten etniseltä ryhmältä, ei tasan taatusti suomalaisilta miehiltä. Minua pidettäisiin ihan helvetin tyhmänä.

En kyllä tajua mikä ihmeen dorkaputki sulle napsahti päälle, a4. Muutoin sulla on ollut järkevääkin juttua.

Kopek

En tiedä a4:n matkailuhistoriaa, mutta olipa se mikä tahansa, suosittelen reissua Brasiliaan. Siellä voi kokeilla ihmisten välttelemättömyyttä käytännössä. Rohkeasti vain kadulle kultainen ketju kaulassa ja iPhone taskussa.


https://youtu.be/Zl_1rQ4JR6c

Suomalaisillakin on kokemusta.

Pertti Salolainen ryöstettiin väkivaltaisesti Brasiliassa

Rio de Janeirossa loma- ja kuvausmatkalla ollut Salolainen kertoo lähettämässään tiedotteessa ryöstön tapahtuneen paikallista aikaa iltakahdeksalta Copacabanan vilkkaalla Avenida Atlanticon rantakadulla.

Tilanteessa Salolaista lyötiin takaapäin jollakin esineellä, jonka seurauksena hän menetti hetkeksi tajuntansa ja kaatui maahan.

Ryöstäjät pääsivät pakenemaan paikalta ihmisvilinään saaden saalikseen kultaisen kaulaketjun.


https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000706171.html

P.S. Minullakin on kokemusta. Katuryöstön kohteeksi joutuminen taitaa olla Brasiliassa turistille todennäköisempää kuin että ei joudu.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/79dfec6f-37be-43ed-b7dd-e013df991f2e