Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 17 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Uskooko joku oikeasti tuollaisiin "uutisiin"?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 06, 2023, 18:34:26
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 06, 2023, 10:54:14
Edelleenkin olen sitä mieltä että yhdestäkään ihmisryhmästä ei pidä käyttää mitään sellaista nimikettä jolle ei ole samalle tasolle asettuvaa omaa sanaa toiselle/toisille ryhmille.
Voihan tasa-arvon ja ihmisarvon ymmärtää noinkin.

#keskitysleirisymmetriaa #rasismikuuluukaikille #silmäsilmästäkohtisokeutta

Risuaitanimikkeilläsi ilmeisesti viittaat siihen että minun mielestäni pitäisi löytyä tasa-arvoisesti haukkumanimike kaikille ihmisryhmille, että ko. nimikkeitä voisi käyttää? Minä kun ajattelin asian niin että jos kaikille on jokin "erityisnimike", niin sitten se ei ole haukkumanimike. Kun verbaliikka ns. tasoittuu, sieltä ei sitten voida nostaa yhtä yksittäistä ryhmää ronkittavaksi. Tai sitten toisaalta turrutaan niin ettei ketään enää kiinnosta itkeä parkua jostain sanasta. Vaikea sanoa miten kävisi, koska tällaista koetta tuskin suoritetaan.

Tai minä nyt en ole koskaan kuullut että miten barbaarit nimittelivät kreikkalaisia, vai nimittelivätkö. Tai prostituoidut asiakkaitaan. Ja mitä näitä nyt sitten on, nimiteltyjä ihmisryhmiä. Että ovatko nimitelleet takaisin.

Norma Bates

Afrikan tähti -gatessa jäi huomaamatta että miten se peli alunperin on luotu:

https://yle.fi/a/3-12150800

Afrikan tähden ideana on etsiä pelilaudalta yhtä timanttia ja samalla kerätä muita jalokiviä ja varoa rosvoja. Lopuksi pelaajat kiirehtivät pelilaudan alku- ja loppupisteisiin Kairoon ja Tangeriin.

Pelin kehitti 1940-luvun lopussa vain tuolloin vain 19-vuotias Kari Mannerla, ja se julkaistiin vuonna 1951. Tuolloin suuri osa Afrikan valtioista oli vielä Euroopan siirtomaavallan alaisia.

Tutkija Olli Löytty Turun yliopistosta kertoo osallistuneensa keskusteluun Afrikan tähden kolonialistisuudesta jo 1990-luvun lopulla. Tuolloin hän sai Kari Mannerlalta pelin de luxe -version postissa, ja mukana oli saatekirje. Siinä Mannerla kertoo Löytyn mukaan olleensa pelin tekoaikaan vielä Tarzan-kirjailija Edgar Rice Burroughsin "uhri" ja että perehtyminen Afrikan historiaan oli sittemmin osoittanut hänen kuvansa olleen kovin romanttinen. Mannerla kuoli vuonna 2006.

– Pelissä näkyy jo 1800-luvulta peräisin oleva seikkailukirjojen ja tutkimusmatkailun kuvasto. Sen julkaisuajankohta oli vielä kolonialismin kulta-aikaa, Löytty kertoo.

Kolonialismilla tarkoitetaan ilmiötä, jossa ihmiset ja valtiot ottavat hallintaansa toisten ihmisten asuttamia valtioita ja alueita ja puuttuvat niiden yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Ilmiöön liittyy usein taloudellinen hyväksikäyttö.


Ilmeisesti peliä ei kielletty. Ja ainakin joku kauppa taisi netota metelillä, kun myi peliä solkenaan. En nyt muista mikä kauppa.

Jos peli kiellettäisiin, seuraavaksi pitäisi kieltää Suomessa myös Indiana Jones -elokuvat ja Aku Ankka ainakin Roopen seikkailuiden osalta. Indiana ryöstelee ympäri maailmaa eri kansojen kulttuuriaarteita. Roope on oikein kolonialismin kukkanen joka ryöstää vieläkin enemmän kuin Jones.

Xantippa

Minä ymmärsin Norman sanomisen siten, että n-sana ei tulisi käyttää sen vuoksi, että sen historia on kuin onkin erilainen kuin muiden haukkumasanojen. Ja olen tästä hänen kanssaan samaa mieltä.

On eri asia nimitellä ihmistä läskiksi kuin orjaksi, noin yksinkertaistaen.

Kyllähän mustilla on useitakin haukkumanimiä valkoisille, jauhonaamoja ja mitä näitä on, mutta heillä ei ole mahdollisuutta ladata niihin tietenkään samaa historiallista halveksuntaa.

T: Xante

Norma Bates

Niin, mielestäni se "neekeri" viittaa jonkinlaiseen ali-ihmisyyteen. Eskimo-sanasta en tiedä. Onko se alunperin vähätteleväksi tarkoitettu? Tiedän vain että jotkut intiaaniheimot ovat halveksuneet inuiitteja.

En tiedä pystyisikö neekeri-sanasta viemään latauksen pois. Juicehan laulaa "neekeri se on vaan pikkasen tummempi, ei hakaristi oo ristiä kummempi". Mutta eipä taida auttaa. Tai edes tämä Kaken "me halutaan olla neekereitä". Varsinkin kun jälkimmäinen biisi esittää että sitten sitä vaan pidetään hauskaa.

Että kaiketi parempi vaan haudata koko sana.

Hippi

Mikko Alatalollakin on "neekerilaulu", jossa pikemminkin tuodaan esiin etenkin maaseudulla noihin laulun tekemisen aikoihin kai aika yleisiäkin ennakkoluuloja. Sanat löytyvät https://www.musixmatch.com/lyrics/Mikko-Alatalo/Kyllä-sitä-ollaan-ny-niin-neekeriä
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2023, 08:47:56
Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 06, 2023, 18:34:26
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 06, 2023, 10:54:14
Edelleenkin olen sitä mieltä että yhdestäkään ihmisryhmästä ei pidä käyttää mitään sellaista nimikettä jolle ei ole samalle tasolle asettuvaa omaa sanaa toiselle/toisille ryhmille.
Voihan tasa-arvon ja ihmisarvon ymmärtää noinkin.

#keskitysleirisymmetriaa #rasismikuuluukaikille #silmäsilmästäkohtisokeutta

Risuaitanimikkeilläsi ilmeisesti viittaat siihen että minun mielestäni pitäisi löytyä tasa-arvoisesti haukkumanimike kaikille ihmisryhmille, että ko. nimikkeitä voisi käyttää? Minä kun ajattelin asian niin että jos kaikille on jokin "erityisnimike", niin sitten se ei ole haukkumanimike. Kun verbaliikka ns. tasoittuu, sieltä ei sitten voida nostaa yhtä yksittäistä ryhmää ronkittavaksi. Tai sitten toisaalta turrutaan niin ettei ketään enää kiinnosta itkeä parkua jostain sanasta. Vaikea sanoa miten kävisi, koska tällaista koetta tuskin suoritetaan.

Tai minä nyt en ole koskaan kuullut että miten barbaarit nimittelivät kreikkalaisia, vai nimittelivätkö. Tai prostituoidut asiakkaitaan. Ja mitä näitä nyt sitten on, nimiteltyjä ihmisryhmiä. Että ovatko nimitelleet takaisin.
Tässä on vain sellainen ongelma itselläni että rasistisista nimikkeistä puhuttaessa "erityisnimikkeinä", mieleeni nousee Venäjän tappavan hauska tapa puhua "erikoisoperaatiosta" Ukrainassa.
Ja rasistisen verbaliikan turruttavasta vaikutuksesta mieleeni nousee rasismin normalisointi tai sinelmähallituksen luottamusliiman haistelu.

Yleisemminkin nimittelyllä on käsitteenä toisia halventava maku omassa suussani.
Kokemuksen ja tupakoinnin syventämällä rintaäänellä ja muutamalla sovinistisella rintakarvalla voin kehua nimitelleeni elämäni aikana muita ihmisiä niin paljon etten ole pysynyt laskuissa tai muista kaikkia kirjatakseni ylös.
Viinasta taas jää melko aito kissan paskan maku suuhun, jos ei sylje lasiin tai suoraan pulloon. 

Norma Bates

No höh. Siksihän ne ovatkin erityisnimikkeitä, kun niillä halutaan erityisesti tuoda joku esille negatiivisessa mielessä. Minä nyt vaan olen edelleenkin sitä mieltä että kulttuuri tekee ihmisestä retaleen, ei ihonväri. Sen huomaa siitä että mm. silpomista harrastavat niin mustat kuin valkoiset. Ekaa kertaa törmäsin ko. oksetukseen 1994 kun televisiossa yhtäkkiä esitettiin turkkilainen äijä pikkutytön kimpussa, kun oli pitänyt tulla joku hupiohjelma.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2023, 09:03:35
Niin, mielestäni se "neekeri" viittaa jonkinlaiseen ali-ihmisyyteen.

Minä en näe mitään yhteyttä ali-ihmisyyteen, vaan neekeri on minulle aivan sama asia kuin musta tai tummaihoinen. Ei se synnytä mitään negatiivista mielikuvaa, koska en juuri koskaan kuullut käytettävän sitä haukkumasanana.
Kävelevä kremppakertymä

a4

Lainaus käyttäjältä: Socrates - heinäkuu 09, 2023, 19:58:36
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2023, 09:03:35
Niin, mielestäni se "neekeri" viittaa jonkinlaiseen ali-ihmisyyteen.

Minä en näe mitään yhteyttä ali-ihmisyyteen, vaan neekeri on minulle aivan sama asia kuin musta tai tummaihoinen. Ei se synnytä mitään negatiivista mielikuvaa, koska en juuri koskaan kuullut käytettävän sitä haukkumasanana.
Sinä oletkin sivistynyt.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2023, 18:46:47
No höh. Siksihän ne ovatkin erityisnimikkeitä, kun niillä halutaan erityisesti tuoda joku esille negatiivisessa mielessä. Minä nyt vaan olen edelleenkin sitä mieltä että kulttuuri tekee ihmisestä retaleen, ei ihonväri. Sen huomaa siitä että mm. silpomista harrastavat niin mustat kuin valkoiset. Ekaa kertaa törmäsin ko. oksetukseen 1994 kun televisiossa yhtäkkiä esitettiin turkkilainen äijä pikkutytön kimpussa, kun oli pitänyt tulla joku hupiohjelma.
Sinä kun ajattelit asian niin että jos kaikille on jokin "erityisnimike", niin sitten se ei ole haukkumanimike.
Kun erityisnimikkeillä halutaan erityisesti tuoda joku esille negatiivisessa muodossa.
No höh.

Erityisnimikkeistä itselleni tulee ensimmäisenä mieleen esim. erityisluokat, erityisosaajat, erityispiirteet, erityisherkät ja erityismaininnat.

Itse koen että nimittelyn kutsuminen erityisnimikkeiden käytöksi kuulostaa samalta kuin rokotevastaisuuden kutsuminen rokotekriittisyydeksi. Hiukan eri asioita. Paljonkin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 09, 2023, 20:38:30
Lainaus käyttäjältä: Socrates - heinäkuu 09, 2023, 19:58:36
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2023, 09:03:35
Niin, mielestäni se "neekeri" viittaa jonkinlaiseen ali-ihmisyyteen.

Minä en näe mitään yhteyttä ali-ihmisyyteen, vaan neekeri on minulle aivan sama asia kuin musta tai tummaihoinen. Ei se synnytä mitään negatiivista mielikuvaa, koska en juuri koskaan kuullut käytettävän sitä haukkumasanana.
Sinä oletkin sivistynyt.

Tämähän menee hassunhauskaksi. Eli nyt on sitten ok käyttää N-sanaa kun on sivistynyt. Minä kun kuvittelin ihan päinvastoin, eli että sivistyneet ihmiset eivät käytä tätä sanaa, koska se aiheuttaa mielipahaa joillekin kuulijoista. Ja niitä, joille se ei aiheuta mielipahaa, ei ole mitään erityistä tarvista mielistellä. Osa näistä porukoista kun on kumminkin sellaista hehettelijää ja hohottelijaa joka ilmeisesti saa orkut heti kun kuulee N-sanan lausuttavan.

Mutta eipä siinä, tällä foorumilla on kyllä muutenkin porukat melko kieroutuneita.

Menisikö tämä sitten niin että jos ihmisellä on minkäänmoista tunne-elämää, silloin on hän tekee väärin käytti tai oli käyttämättä jotain tarpeetonta ja tympeää sanaa. Jos ei omaa minkäänlaista tunne-elämää, silloin saa puhua mitä sylki suuhun tuo.

Xantippa

Komppaan nyt kyllä tässä asiassa Normaa. Jos maailman tahtoo nähdä sellaisena, että asiat ovat riippuvaisia ainoastaan siitä, miten Minä ne näen, mitä fiiliksiä ne Minussa herättävät, niin ei se kyllä mistään sivistyksestä kerro - pikemminkin päinvastoin.

Sen sijaan yritys ymmärtää esim. n-sanan historiallista painolastia, vaikka se Suomessa ei erityisen vahva olekaan, on nimenomaisesti sivistystä. Ei täällä impivaarassa paljosta muustakaan ole tiedetty, mutta käyttöön on osattu ottaa. Miksi ei siis näitäkin asioita joltisenkin haltuun.

T: Xante

Norma Bates

Jäsen a4:n kanssa keskusteleminen on vähän kuin ennenmuinoin oli näitä freudilaisia terapeutteja. Jos potilas kieltää jonkin asian, niin sitten jäädään siihen jumittamaan ja terapeutti innostuu että tässä on resistenssiä ja potilas nimenomaan on kiinnostunut ko. asiasta. Sanotaan nyt vaikka että terapeutti ehdottaisi miespotilaalle että "haluat yhtyä äitiisi" ja potilas kiukustuneena kieltäisi että en todellakaan, niin freudilaisen terapeutin mielestä vastaanpano olisi selvä todiste siitä että kyllä se nyt niin vain on kuitenkin ja selvä motherfucker sohvalla pötköttää.

Eli kun minä olen kulttuurirasisti, mutta en ihonvärirasisti, niin a4 tekee kaikkensa jotta minun sanomisistani saisi väänneltyä ja puristettua ihonvärirasistinkin esille.

Onko tosiaan niin jumalattoman vaikea mieltää että rasistejakin on joka lähtöön? Että ei me kaikki rasismoida kaikkea mahdollista? Kyllähän se toki alkaa sekin vituttaa että kun on itse päättänyt että mustaihoinen ei ole sen kummempi kuin valkoihoinen, niin sitä päätöstä pitää yrittää nakertaa kaikin mahdollisin tavoin. Minä päätin noin sen takia että minusta mustien ja valkoisten toiminta ei eroa toisistaan millään tavalla.

Yhtä idiootteja me ollaan kaikki. Eikä joidenkin hypettämällä aasialaisten korkealla älylläkään ole pitkälle päästy, kun ei saada yhtään mitään maailman ongelmia ratkaistua. Välillä oksettaa joku Japanikin, ja sitten netissä hilluvat pikku insinöörit ovat siihen kulttuuriin niin jumalattoman lääpällään. Kannattaisikohan muuttaa siihen maahan pikkutyttöjen pöksyjä haistelemaan, jos on niin upea maa?

Kaikesta ja kaikista saa kyllä sontaa ulos kun tarpeeksi puristaa.

Kopek

Tässä hieman historiaa eräästä sanasta ja sen muuttumisesta neutraalista sanasta ei-hyväksyttäväksi. Kyseessä oli Yhdysvaltojen sisäpolitiikassa tapahtunut mustien aktivistien voimannäyttö, joka levisi maailmanlaajuiseksi. Mustat saivat tässä yhdessä asiassa alistettua valkoiset alistettua tottelemaan - mustilta itseltäänhän sanaa ei ole vieläkään kielletty.

When did the word Negro become socially unacceptable?

It started its decline in 1966 and was totally uncouth by the mid-1980s. The turning point came when Stokely Carmichael coined the phrase black power at a 1966 rally in Mississippi. Until then, Negro was how most black Americans described themselves. But in Carmichael's speeches and in his landmark 1967 book, Black Power: The Politics of Liberation in America, he persuasively argued that the term implied black inferiority. Among black activists, Negro soon became shorthand for a member of the establishment.


https://jimcrowmuseum.ferris.edu/question/2010/october.htm