Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

En ole koskaan tykännyt sanasta "värillinen", koska värillinen verrattuna mihin? Eihän värittömiä ihmisiä ole olemassakaan. Ja nyt sitten porukat tykkää olla jotain POCeja. Joku Lähi-idästäkin tullut nainen halusi sellainen olla. Kumma kun mustat eivät suutu, että ns. valkoiseen rotuun kuuluva julistautuu värin persoonaksi.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 09:26:05
Eli kun minä olen kulttuurirasisti, mutta en ihonvärirasisti, niin a4 tekee kaikkensa jotta minun sanomisistani saisi väänneltyä ja puristettua ihonvärirasistinkin esille.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta onko erilaiset kulttuurit arvottu joskus aikojen alussa eri ihmisjoukoille, vai mistä johtuu, että lähi-itäläisillä on erilainen kulttuuri kuin pohjoismaalaisilla, ja japanilaisilla on erilainen kulttuuri kuin näillä kummallakaan?

Mikko Ellilä julkaisi aikoinaan blogijutun, jossa hän väitti, että erilaiset ihmiset luovat erilaisia kulttuureja. Halla-aho kommentoi kirjoittamalla, että hän on samaa mieltä. Ellilän kirjoituksen pointti oli siis se, että kulttuurierot ovat seurausta ihmisten eroista.

Ellilä tuomittiin kirjoituksensa johdosta sakkoihin, koska hän oli esittänyt asiansa liian kärkevin sanankääntein. Kai tuollaisen mielipiteen muuten olisi voinut esittää.

Sanottakoon minua rasistiksi, jos halutaan, mutta olen tietyin varauksin jossakin määrin samaa mieltä. Tällä hetkellähän tällainen mielipide tuntuu olevan aivan hyväksytty, kun puhutaan venäläisistä ja Venäjän hyökkäyssodasta. Toisen maailmansodan aikainen propaganda on kaivettu esiin ja sitä esitetään muina miehinä. Väite on se, että Venäjä on sellainen valtio kuin se on, koska venäläiset ovat sellaisia kuin he ovat. Mongoliperimä vaikuttaa, ja mitä kaikkea on esitetty.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 09:26:05
Onko tosiaan niin jumalattoman vaikea mieltää että rasistejakin on joka lähtöön? Että ei me kaikki rasismoida kaikkea mahdollista? Kyllähän se toki alkaa sekin vituttaa että kun on itse päättänyt että mustaihoinen ei ole sen kummempi kuin valkoihoinen, niin sitä päätöstä pitää yrittää nakertaa kaikin mahdollisin tavoin. Minä päätin noin sen takia että minusta mustien ja valkoisten toiminta ei eroa toisistaan millään tavalla.

En tunne henkilökohtaisesti mustaihoisia, joten en pysty edes pienessä mittakaavassa sanomaan, onko valkoisten ja mustien toiminta erilaista. Tilastot - siellä missä etnisiä tilastoja tehdään - puhuvat sen puolesta, että mustien ja valkoisten toiminnassa on eroa. Kahden yksilön välillä sitä ei vielä huomaa, koska mukana ovat luontaiset yksilöiden ominaisuudet ja niiden erot. Miljoonan ihmisen kohdalla tilastollisia eroja alkaa jo näkyä. Johtuvatko erot "rodusta" vai jostakin muusta, se on toinen kysymys.

Jos lähtökohta on se, että erilaiset ihmiset tuottavat erilaisia kulttuureja, onko tällöin kulttuurien arvosteleminen välillistä rasismia, koska arvostelemalla kulttuuria arvostellaan samalla sen luoneita ja siinä eläviä ihmisiä?

Jos ajatellaan, että kulttuuri on täysin irrallinen ja sattumanvarainen tekijä sen keskuudessa eläviin ihmisiin nähden, tällöinkö kulttuuria tvoi arvostella vapaasti, eikä sitä voida pitää ihmisten arvostelemisena?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 09:26:05
Eli kun minä olen kulttuurirasisti, mutta en ihonvärirasisti, niin a4 tekee kaikkensa jotta minun sanomisistani saisi väänneltyä ja puristettua ihonvärirasistinkin esille.
Minä olen persukulttuuri-, natsikulttuuri-, NL-kulttuuri- ja Putin-kulttuuri-rasisti?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 10, 2023, 23:03:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 09:26:05
Eli kun minä olen kulttuurirasisti, mutta en ihonvärirasisti, niin a4 tekee kaikkensa jotta minun sanomisistani saisi väänneltyä ja puristettua ihonvärirasistinkin esille.
Minä olen persukulttuuri-, natsikulttuuri-, NL-kulttuuri- ja Putin-kulttuuri-rasisti?

Mikä ettei, jos koet että sinun kulttuurisi on parempi, ja sinua tökkii pahasti em. kulttuurit tai useimmat piirteet niissä.

Tampereella oli osoitettu mieltä "äärioikeistolaista hallitusta" vastaan. Mielenosoittajien joukossa oli liehunut NL:n lippu, josta Sebastian Tynkkynen huomautti Twitterissä että tuommoisesta lipusta pitäisi sanoutua irti. Hänelle vastattiin että lippu symboloi työväkeä.

Siinähän sitä taas selitellään ja väännetään keskenään.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 23:55:42
Tampereella oli osoitettu mieltä "äärioikeistolaista hallitusta" vastaan. Mielenosoittajien joukossa oli liehunut NL:n lippu, josta Sebastian Tynkkynen huomautti Twitterissä että tuommoisesta lipusta pitäisi sanoutua irti. Hänelle vastattiin että lippu symboloi työväkeä.

Siinähän sitä taas selitellään ja väännetään keskenään.
Mediaproffa Koivunen korjaa, että se oli maolaisten eli Kiinan kommarien lippuja. Samaa näin muualla twitterissä ja sen että se oli tuomittua yleisesti ja hajurakoa otettu. Kuulemma olisi kutsumatta änkeytyneet sekaan ja järjestäjien vaikea tämmöistä valvoa. Eli useimmat ottaneet hajuraon molempiin ääriin mitä twitterissä näin.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 11, 2023, 00:00:45
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 23:55:42
Tampereella oli osoitettu mieltä "äärioikeistolaista hallitusta" vastaan. Mielenosoittajien joukossa oli liehunut NL:n lippu, josta Sebastian Tynkkynen huomautti Twitterissä että tuommoisesta lipusta pitäisi sanoutua irti. Hänelle vastattiin että lippu symboloi työväkeä.

Siinähän sitä taas selitellään ja väännetään keskenään.
Mediaproffa Koivunen korjaa, että se oli maolaisten eli Kiinan kommarien lippuja. Samaa näin muualla twitterissä ja sen että se oli tuomittua yleisesti ja hajurakoa otettu. Kuulemma olisi kutsumatta änkeytyneet sekaan ja järjestäjien vaikea tämmöistä valvoa. Eli useimmat ottaneet hajuraon molempiin ääriin mitä twitterissä näin.

Tämäkin täysin käsittämätöntä että miten voi olla maolainen, jos on yhtään kuullut millainen tyyppi Mao oli naisille. Luulisi että jokainen nykykommari on automaattisesti myös feministi.

Änkeytyneet väkisin sekaan... Jos natsilippu olisi liehunut, niin eiköhän ne liehuttelijat olisi saaneet kyytiä välittömästi.

kertsi

#2031
Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 10, 2023, 21:58:13
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 10, 2023, 09:26:05
Eli kun minä olen kulttuurirasisti, mutta en ihonvärirasisti, niin a4 tekee kaikkensa jotta minun sanomisistani saisi väänneltyä ja puristettua ihonvärirasistinkin esille.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta onko erilaiset kulttuurit arvottu joskus aikojen alussa eri ihmisjoukoille, vai mistä johtuu, että lähi-itäläisillä on erilainen kulttuuri kuin pohjoismaalaisilla, ja japanilaisilla on erilainen kulttuuri kuin näillä kummallakaan?

Mikko Ellilä julkaisi aikoinaan blogijutun, jossa hän väitti, että erilaiset ihmiset luovat erilaisia kulttuureja. Halla-aho kommentoi kirjoittamalla, että hän on samaa mieltä. Ellilän kirjoituksen pointti oli siis se, että kulttuurierot ovat seurausta ihmisten eroista.

Ellilä tuomittiin kirjoituksensa johdosta sakkoihin, koska hän oli esittänyt asiansa liian kärkevin sanankääntein. Kai tuollaisen mielipiteen muuten olisi voinut esittää.

Sanottakoon minua rasistiksi, jos halutaan, mutta olen tietyin varauksin jossakin määrin samaa mieltä. Tällä hetkellähän tällainen mielipide tuntuu olevan aivan hyväksytty, kun puhutaan venäläisistä ja Venäjän hyökkäyssodasta. Toisen maailmansodan aikainen propaganda on kaivettu esiin ja sitä esitetään muina miehinä. Väite on se, että Venäjä on sellainen valtio kuin se on, koska venäläiset ovat sellaisia kuin he ovat. Mongoliperimä vaikuttaa, ja mitä kaikkea on esitetty.
...
Jos lähtökohta on se, että erilaiset ihmiset tuottavat erilaisia kulttuureja, onko tällöin kulttuurien arvosteleminen välillistä rasismia, koska arvostelemalla kulttuuria arvostellaan samalla sen luoneita ja siinä eläviä ihmisiä?

Jos ajatellaan, että kulttuuri on täysin irrallinen ja sattumanvarainen tekijä sen keskuudessa eläviin ihmisiin nähden, tällöinkö kulttuuria tvoi arvostella vapaasti, eikä sitä voida pitää ihmisten arvostelemisena?

Ilman mitään evidenssiä tuollaisia väitteitä kuin tuo boldaamani voi sanoa nollaväitteiksi. Ellilä taitaa muistaakseni olla julkirasisti, joten eipä ihme, että nimenomaan hänen selkänsä taakse sinä piiloudut.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Kulttuuri



Kulttuurilla on monia toisiinsa liittyviä merkityksiä:

- Yhteisön tai koko ihmiskunnan henkisten ja aineellisten saavutusten kokonaisuus: tässä merkityksessä käytetään myös sanaa sivistys.[1]
- Arkeologinen kulttuuri: arkeologisen aineiston tyyppien avulla määriteltävä esihistoriallisen ajan kansa.[2]
- Yhteiskuntatutkimuksen näkökulmasta: erottelujen järjestelmä, jonka avulla ihminen luokittelee ympäristöä, arvottaa itseään ja muita sekä rakentaa identiteettiä.[3]
- Jaettujen asenteiden, arvojen, tavoitteiden ja käytäntöjen kokoelma, joka on luonteenomainen instituutiolle, organisaatiolle, ihmisryhmälle tai yhteiskunnalle.
- Opittujen ja opetettavien taitojen tai kykyjen summa.
- Ne käytöksen piirteet, jotka vaihtelevat maantieteellisesti alueittain.


Eli käsittääkseni kulttuureilla EI käsitetä niitä käytöksen piirteitä, jotka muka vaihtelisivat roduttain.

Lis. On toki olemassa alakulttuureita, päällekkäisiäkin. Jollain maantieteellisellä alueella voi olla monia alakulttuureita. Mutta jos väittää, että kulttuuri riippuu rodusta, pitää yrittää esittää jotain todisteita, jollei halua profiloitua ihan rasistipelleksi.

Lis. Em. wikisivulta:
LainaaKun nykyaikaisessa ihmiskäsityksessä ihminen on evoluution tuote, niin loogisesti "hengenviljelyä" ei voi enää pitää luonnon vastakohtana. Kaikki ihmisen tekeleetkin ovat tässä katsannossa osa luontoa. Sen sijaan esimerkiksi kulttuuriympäristö on ihmisen muokkausten jälkeen yleensä selkeästi erotettavissa muusta luonnosta.[6] Ihminenkin voidaan syntyessään käsittää olevan "luonnonlapsi", josta kasvatuksen kautta muokkautuu kulttuurinsa edustaja, muokkaaja ja eteenpäin siirtäjä. Kulttuuriksi voidaan laveimmassa merkityksessä katsoa lukeutuvan kaiken sen tietämyksen, joka siirtyy sukupolvelta toiselle muutoin kuin geenien välityksellä. Ihmistä ei voi pitää ainutlaatuisena kulttuurieläimenä, sillä muutkin älykkäät eläimet pystyvät opettamaan seuraavalle sukupolvelle työkalujen käyttöä, muuttoreittejä ja metsästystapoja.[7]
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 10, 2023, 21:58:13
Mikko Ellilä julkaisi aikoinaan blogijutun, jossa hän väitti, että erilaiset ihmiset luovat erilaisia kulttuureja. Halla-aho kommentoi kirjoittamalla, että hän on samaa mieltä. Ellilän kirjoituksen pointti oli siis se, että kulttuurierot ovat seurausta ihmisten eroista.
Itse väittäisin ja mielipiteilisin että ympäristö luo erilaisia ihmisyhteisöjä kulttuureineen.
Ihmisten erilaisuus taitaa olla suurempaa yksilöiden välillä kuin ryhmien välillä.

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 10, 2023, 12:54:12
Tässä hieman historiaa eräästä sanasta ja sen muuttumisesta neutraalista sanasta ei-hyväksyttäväksi. Kyseessä oli Yhdysvaltojen sisäpolitiikassa tapahtunut mustien aktivistien voimannäyttö, joka levisi maailmanlaajuiseksi. Mustat saivat tässä yhdessä asiassa alistettua valkoiset alistettua tottelemaan - mustilta itseltäänhän sanaa ei ole vieläkään kielletty.

When did the word Negro become socially unacceptable?

It started its decline in 1966 and was totally uncouth by the mid-1980s. The turning point came when Stokely Carmichael coined the phrase black power at a 1966 rally in Mississippi. Until then, Negro was how most black Americans described themselves. But in Carmichael's speeches and in his landmark 1967 book, Black Power: The Politics of Liberation in America, he persuasively argued that the term implied black inferiority. Among black activists, Negro soon became shorthand for a member of the establishment.


https://jimcrowmuseum.ferris.edu/question/2010/october.htm
Wikistä taisi löytyä myös syykin:
However, during the late 1950s and early 1960s, the word Negro began to be criticized as having been imposed by white people, and having connotations of racial subservience and Uncle Tomism. The term Black, in contrast, denoted pride, power, and a rejection of the past.
https://en.wikipedia.org/wiki/Negro#United_States

Muutenkin kielen ja sanojen muuttuminen on normaalia elävälle kielelle:

Vielä 70-luvulla neekeri-sana on ollut mukana esimerkiksi aapisessa. Kun sana on kuulunut normaaliin keskusteluun ja jopa oppimiseen, yli viisikymppisillä voi olla vaikeuksia jättää sanaa pois puheesta.
– Se täytyy vain oppia. Sanat eivät ole vain sanoja, niihin voi liittyä tiettyjä sävyjä, ja ne kantavat käyttöhistoriaansa mukanaan. Sanalla voi olla halventava tai loukkaava vaikutus, vaikka itse ajattelisi, että sana on neutraali. Maailma muuttuu ja sanat sen mukana, Grönros sanoo.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-n-sanasta-tuli-paha-ja-kielletty-asiantuntija-kertoo/136286

Tällä hetkellä esim. tasa-arvoistuvat monet sukupuolitetut sanat kuten vaikkapa esimies tai palomies.

Norma Bates

Ahaa, eli 50+ iässä kuuluu olla idiootti.

Joskus kauan KAUAN sitten en muista missä ihmettelin miksi sitä mies-päätettä olisi ihan pakko käyttää. Kaikki nauroivat minulle päin virtuaalinaamaa. Osittain tämän takia vituttaa kun feminismi on ikäänkuin kaapattu uusfeminismiuskovaisille jotka kuvittelevat ettei ennen heitä ole ollut mitään feminismiä. Ja nyt nämä saavat jotain tiedostamiskohtauksia miten ihan kaikki musliminaiset eivät saakaan valita vapaasti hiusten peittämistä, ja vihaavat niitä kauhtanoita.

Kai tämänkin nyt intersotkuletkut omivat itselleen. Mutta kai pitäisi olla hyvillään. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

MrKAT

Laura  Linkoneva @LauraLinkoneva
joskus apteekissa asiakas vaati toista kassaa auki, koska ainoalla aukiolevalla kassalla oli huivipäinen nainen töissä.
apteekkari tuli ja käski asiakkaan muualle asioimaan.
tältäkin näyttää #nollatoleranssi

- https://twitter.com/LauraLinkoneva/status/1679480054525358080


Laura Pollari @LauraPollari
Tänään palasi mieleen tanskalaisen kampaamon omistaja, jonka penkissä istuessani näin kerran mielenkiintoisen episodin.
Sisään kampaamoon laukkasi asiakas, joka alkoi aika lailla heti ladella asiattomuuksia eräälle työntekijälle.
Omistaja kuunteli niitä sivusta alle minuutin.
-----
Sen jälkeen hän käveli rauhallisesti asiakkaan luo, nosti sormensa ovea kohti ja karjaisi kurkku suorana "UD!" eli "ulos".
Tuolta näyttää nollatoleranssi  @PetteriOrpo
-----
...
Sari @Sari03506474
Poikani 20-v kuunteli hämmästyneenä bussissa, kun keski-ikäinen mies käytti todella rasistista kieltä nälviessään  tummaihoiselle miehelle.
Poika nousi penkiltä, käveli päänaukojan luo ja sanoi "sä pidät nyt suus kii!"
Olin niin ylpeä. Tältäkin näyttää #nollatoleranssi.
------
Laura Pollari
@LauraPollari
taptaptap hienosti tehty!

-------
- https://twitter.com/LauraPollari/status/1679419867995205632
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Kannattaa ilmanmuuta valita nimenomaan se musliminainen kassalla tai missä hyvänsä ja olla normaalin ystävällinen. Näin nainen kokee työelämässä olemisen miellyttäväksi ja mielekkääksi. Naisella työssäkäyminen voi johtaa emansipoitumiseen. Hoksaa että enpäs menekään sen serkun kanssa naimisiin. Voin tehdä muutakin kuin lapsia. Onkohan sittenkään pakko olla muslimi...

Kaikki pikkujutut tuon edistämiseksi on hyvä hyödyntää.

Toope

Harmi olla valkoinen heteromies...
Muuten voisin ruikuttamalla saada vaikka mitä...
- - -
Se, mikä on tärkeää on, koetaanko yhteiskuntamme lähi-itäläistyminen ja afrikkalaistuminen positiivisena vai negatiivisena ilmiönä?
Jos mietitte, äänestäkää sen mukaan!

MrKAT

#2037
Eeva Kärkkäinen @epekoo  {Keskustalainen, ministeriön avustaja tms}
Somalitaustaista poikaa oli yläasteikäisenä hyvistä arvosanoista riippumatta kannustettu koulussa ammattikouluun. Opettajaperheen lapsi halusi kuitenkin lukea pidemmälle, meni lukioon ja on nyt lääkäri. Meillä on paljon rakenteita, jotka johtavat kuvattuun eriytymiseen.
...
------
Satu Hassi @satuhassi
Myös monet tummaihoiset tytöt ovat kertoneet että heille on suositeltu lähihoitajakoulutusta vaikka olisivat saaneet koulussa huippuarvosanoja. Ohjauksen ei todellakaan tulisi olla pärstäkertoimesta kiinni.
------
Nizo Dara @NzhoDara
Mua ja mun ystäviä kehoitettiin kans hakemaan amikseen lähäreiksi, siitä huolimatta, että oli lähes 9 keskiarvot. Kuulemma yliopisto tai amk olivat liian vaikeit meille.
Ystäväni ja minä ollaan kumpiki korkeakoulun käyneitä ja ystävällä maisterin paperitkin.

- https://twitter.com/epekoo/status/1680893808333004801

Tuossa näyttäisi olevan ilmiö, jonka nimeä ei saa enää Floridan kouluissa lausua ääneen, koska suuri tabu, ja se on:
  Rakenteellinen rasismi.

Sen ei tarvi olla ilkeää tai tahallista vaan usein voi olla alitajuista, huomaamattoman tahatonta, hyvääkin tarkoittavaa.

Nizo Dara vaikutti tutulta nimeltä, twitteristä. Ja tässä hänet esitelläänkin: Tehy-lehdessä 2.12.2022. Hän on Irakin kurdeja joka jo lapsena pakolaisleirillä ihaili Punaisen Puolikuun sairaanhoitajia. Nykyään hän on teho-osastonhoitaja Meilahden sydänkirurgian osastolla. Vaikka hänellä on lukihäiriö, joka huomattiin aikuisena. Silti keskiarvo oli 8,7 peruskoulussa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Naispuolista rasistista toopeilua "riikan"-vuonna 2008:



Ennen otsikoitiin suoraan. Nyt otsikoitaisiin varovaisemmin esim:
  "Viivi Avellánin kommentit herättivät somessa epäilyjä mahdollisista rasismikytköksistä"
   tai "Onko Viivi rasisti? Somessa häntä syytetään..."
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Eli me olemme tässä ja nyt rasisteja, koska toistakymmentä vuotta sitten joku on ollut. Koskaan ei muuttua saa, muuttua emme voi? Mitä ihmettä se rasisminvastainen toiminta sitten hyödyttää millään tavalla, koska meidät on jo pysyvästi syntisiksi tuomittu ja armoa on turha anoa, koska aina löytyy jostain joku joka on sanonut rumasti?

Meinaan vaan että kun maahanmuuttajataustaisten perheiden kansakunnan toivot tekevät tässä ja nyt rikoksia, niin miten heidän kohdallaan sitten pitäisi kyetä olemaan toiveikas ja uskoa että kyllä he siitä muuttuvat, vaikka nyt tulikin vähän ryösteltyä tai raiskailtua? Jos me suomalaiset emme kykene muuttumaan edes semmoisessa asiassa kuin päänaukomisessa, miten kukaan muukaan pystyisi yhtään missään? Samaa lajia kuitenkin ollaan kaikki.