Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Foorumin vikalista

Aloittaja Herra, tammikuu 02, 2019, 19:54:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 34 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Muistan että Näkkärin aikoihin oli myös joskus jotain tuon tapaista, mutta en sitten tarkemmin, mikä olisi ollut ongelman takana tai miten se korjaantui.
Mahtaisiko Jaska muistaa?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#151
Ei Jaska muista Näkökulmalta tuollaista. Pienellä kokeilulla en myöskään saanut Firefoxilla ilmiötä haaviin. En myöskään muista smf-koodista katsoneeni, miten toimitaan.

Ajattelen että käyttäjästä on kustakin luetusta ketjusta pointeri mihin viestiin saakka ketju on ollut käyttäjän näytöllä. Muodosta "Näytä edellisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit" voisi päätellä että järjestelmällä on tieto edellisen ja nykyisen istunnon ajankohdasta. Mitä istunto sitten tarkoittaneekaan huomioiden esimerkiki salliiko Hipin selain Kantapaikan keksit, javascriptin, onko Hippi ikuisesti sisäänkirjautuneena, käyttääkö Kantapaikkaa samanaikaisesti useammalta selainvälilehdeltä. Kenties esim 15 minuuttia ilman selaimelta foorumille lähetettyä palvelupyyntöä (siirtymistä linkillä, viestin lähetystä yms,) kirjaa edellisen aktiivisuushetken edellisen istunnon lopuksi ja uuden alkaneeksi, jolloin edelisen käynnin jälkeen on vähemmän aikaa.

Että toisiakin saman alueen ketjuja katsotaan lukematta luetuiksi, tuntuu oudolta. Olisiko tapana lukea ketjuja alueittain? Senkin voisi ajatella vaikuttavan, jos vaihdellaan kirjautuneena lukemista ja lurkkimista tai useammalla tunnuksella kirjautumista.

Itse varmaan kokeilisin poistaa selaimesta kyseisen sivuston keksit ja katsoa onko sillä vaikutusta.

Minusta minulle on tapahtunut, että kun Firefoksissani on vanha välilehti sivulle "Näytä uudet vastaukset viesteihisi" niin esim koneen buuttauksen jälkeen kun palaan tuohon välilehteen, niin saan ajan tasalle päivitetyn listan kun joskus aikaisemmin näytettiin vain vanha tilanne selaimen muistista. tämä on selaimen ominaisuus, lukupointerit taastuskin ovat esim. kekseissä

Ennenkin olen ihmetellyt, että jos menen Saksitut ketjuun listan Uusi täpästä, niin joudun jonnekin ketjun puoliväliin tai alkuun enkä viimeisimpien joukoon niin kuin odottaisin.


-:)lauri

Mulla on käynyt viimeaikoina samoin kuin Hipillä. Eli jos keskustelualueella on kahdessa ketjussa lukemattomia viestejä niin tosen ketjun avaaminen merkitsee toisenkin ketjun avatuksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lenny

Hankalalta tuntuu tämän selvittely. Ainoa asia joka tuli mieleen on palvelimen kellon tarkistaminen, mutta kun sekin päivitetään verkkopalvelun kautta ja on tarkka.

Kokeilkaa tyhjentää selaimen välimuisti ja/tai keksit, tai sitten esim. chromen "guest"-tilillä, tai incongnitona. Tuleeko aina sama ilmiö vastaan?
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

Poistin jo eilen keksit eikä siitä tuntunut olevan apua.

Nyt kokeilin kolmannella selaimella, jolla en muistini mukaan ole käynyt täällä koskaan, tai ainakaan todella pitkään aikaan. Tällä kolmannella ainakaan ei tullut ilmiöitä esiin eli:

- lurkkien luettuun ketjuun pääsin suoraan, kirjautuessani ja
- kuittaa lukemattomien listalta vain yhden luetuksi.

Pitää päivemmällä ihmetellä enemmän, miten saan korjattua tuon pääasiassa käyttämäni selaimen toiminnan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Nämä voi olla joskus hankalia testata. Parasta on kokeilla täysin neitseellisellä selainprofiililla, ja helpoiten se onnistuu Chromella käyttämällä guest-profiilia. En tiedä onko firefoxilla vastaavaa.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

-:)lauri

Mua tää ei ole varsinaisesti haitannut eikä tää selvästi mulla jokakerta tee tätä. Ehkä Joulun tienoilla tai vuodenvaihteessa huomasin kuitenkin tapahtuvan muutaman kerran. Esim. tänään ei ongelmaa. Tosin nyt tänään olen ollut eri koneella kuin tolla toisella koneella, jolla ongelma muutaman kerran ilmeni.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tällä toisella koneella vika ilmenee edelleen. Eli mulla se laittaa avatusta ketjusta seuraavan ketjun luetuksi. Polku:

Yhteiskunta -> Uusin viesti  -> kantapaikka.net

Tämän jälkeen kun klikkaan Yhteiskunta-alueelle, äskeisestä ketjusta seuraava ketju merkattu luetuksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - tammikuu 05, 2021, 12:21:06
Tällä toisella koneella vika ilmenee edelleen. Eli mulla se laittaa avatusta ketjusta seuraavan ketjun luetuksi. Polku:

Yhteiskunta -> Uusin viesti  -> kantapaikka.net

Tämän jälkeen kun klikkaan Yhteiskunta-alueelle, äskeisestä ketjusta seuraava ketju merkattu luetuksi.

Katsotaan korjaantuisiko se SMF 2.1:n myötä. Jos sen julkaisu venyy tai jos se ei korjaa tätä, palataan asiaan.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Jaska

#159
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - tammikuu 05, 2021, 12:21:06
Tällä toisella koneella vika ilmenee edelleen. Eli mulla se laittaa avatusta ketjusta seuraavan ketjun luetuksi. Polku:

Yhteiskunta -> Uusin viesti  -> kantapaikka.net

Tämän jälkeen kun klikkaan Yhteiskunta-alueelle, äskeisestä ketjusta seuraava ketju merkattu luetuksi.
En oivaltanut

Siiskö toiminta:
Normaali käyttöliittymä  (https://kantapaikka.net/index.php)
Siirry alueelle Yhteiskunta (-> https://kantapaikka.net/index.php/board,1.0.html )
Ketjujen järjestyksenä Uusin viesti laskeva
Napautetaan ensimmäistä [Uusi] täppää eli mennään ketjuun jossa on tuorein lukematon viesti
Palataan selaimen edelliselle sivulle eli Yhteiskunta-alue näytetään selaimen muistista
F5:llö tuoreutetaan sivu: Katsotun sivun lisäksi [Uusl] täppä on kadonnut myös seuraavalta ketjulta jossa esiintyi

Hippi

^
Juuri noin toimii. Kaksi "uusi" läpyskää katoaa.

Tämä nyt on siinä mielessä outo ilmiö, että sitä ei ole kaikilla eikä meilläkään kaikilla koneilla tai selaimilla, kuten edellä on kerrottu.
Kokeilin juuri tuota toimintaa, kun olin poistellut evästeet ja palauttanut Operan kaikki asetuksetkin alkuperäiseksi. Nämä toimet ei vielä ole korjanneet tilannetta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Kokeilin samoilla ohjeilla, enkä pystynyt toistamaan ongelmaa. Selain firefox.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

No, ehkäpä tuo aikanaan katoaa yhtä salaperäisesti kuin on tullutkin. Kyllä sen kanssa voi elää, kun muistaa olla päivittämättä sitä lukemattomien listaa uusia viestejä läpikäydessään. Tietty voisin käyttää foorumin selailuun tuota yhtä selainta, jolla ilmiötä ei ainakaan vielä ole.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Ei ole totta!

Tuossa äsken nostin kädet pystyyn ja päätin, etten anna tämän nyt häiritä itseäni. Ongelma onkin kadonnut Operalla. Eilen siis ensin putsasin evästeet pois, mikä ei sitten muuttanut mitään, vaikka annoin valohoitoakin. Myöhemmin vielä palautin selaimen alkuperäiset asetukset ja kävin ne läpi ja muuttelin ne, joista päättelin, ettei voi olla tämänkaltaisiin ongelmiin vaikutusta. Yön yli kone oli sammutettuna. Nyt aamulla AVG-ohjelmani, joka pitää koneeni ajan tasalla ja siistinä, teki määräaikaistarkistuksen ja ehdotti siivousta (ylimääräistä tauhkaa, välimuistia yms.), jonka annoin sen tehdä.

Joku noista nyt tämän selaimen sai toimimaan oikein, mutta edelleen Edge kuittaa ylimääräistä luetuksi, mutta tällä ei nyt ole väliä.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että joku noista omista toimistani vaikutti, sillä omat toimeni kohdistuivat vain tähän Operaan?

Jossain toisaalla varmaan olen sanonut, etten ole koskaan oppinut ymmärtämään tietokoneen sielunelämää. Joskus olisi senkin ymmärtäminen tarpeen :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Dos-aikaan tuntui, että tietokoneen toiminnan voi ymmärtää, ei enää.

Kun selaimessa klikkaat linkkiä tai Yhteiskunta alueella painat F5-näppäintä, niin kantapaikan palvelimelle https://kantapaikka.net lähtevässä sanomassa on muutakin kuin että IP-osoitteesi pyytää sivua  https://kantapaikka.net/index.php/board,1.0.html. Palvelimelle kerrotaan käyttöjärjestelmästäsi, selaimestasi, koneesi teknisistä ominaisuuksista kuten näytön koosta sekä niiden keksien sisältö jotka koneessasi on kantapaikka.net palvelimelle. On koodattua tietoa kuten mistä Hipin auki olevasta istunnosta (välilehdestä) pyyntö on lähetetty. On vaikea kuvitella, että koneeltasi tarkoituksellisesti lähtisi tietoa joka voidaan tulkita sellaisen sivun lukemiseksi jolla et ole käynyt, Ajattelisin, että palvelin muuttaisi ketjun lukupointeria vain muodostaessaan käyttäjälle lähetettävän sivun - pointeri voinee olla esim. palvelimen oma kellonaika sivua rakennettaessa.

En muista tarkemmin, mutta jonkinlaista epäloogisuuden näköisyyttä olen joskus saanut aikaan käsittelemällä tunnuksellani samoja tietoja useammassa välilehdessä / selaimessa / koneessa harrastaen myös ulos- ja sisäänkirjautumista.

Onko muuten havaintoja niistä ketjuista, joitten uusien viestien täppä on itse ketjussa käymättä kadonnut? Jos menee ketjun viimeisiin viesteihin niin onko siellä viestejä, joita ei itse ole lukenut? Eli istuuko tuo malliin, että joku on siirtänyt ketjun lukupointeria ilman viestien saamista tunnuksenomistajan ruudulle.

Periaatteessa Uusi-täpän poistuminen voisi tulla myös siitä, että Edward tai kirjoittaja poistaa uusimpia viestejä ketjuista. Mutta tällaista lienee niin vähän, ettei se riitä selittämään havaintoja. Tai pitäisikö tällaisia kokevan vaihtaa salasanaa?