Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sananvapaudesta

Aloittaja Edward, helmikuu 15, 2019, 04:07:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 22 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Jos ystävällisesti asiansa esittävää miestä kohtelee kaksi naista aivan niin kuin se olisi tehnyt jotain pahaa ja väärää, miksi se silloin itse puolustaisi naisia jos niitä kohdellaan huonosti?

Toi on kuitenkin retorinen kysymys. Ei kai ihmisiä puolusteta oman itsen takia vaan niiden takia.

Ton pointin tarkoitus on sanoa että jos teitä kiinnostaa ihmisarvoinen ja reilu kohtelu sukupuoleen katsomatta, minusta te ikään kuin sahaatte nyt tässä sitä oksaa itse altanne kun ette toteuta sitä käytännössä.

kertsi

#1711
Lainaus käyttäjältä: Saares - marraskuu 05, 2021, 14:02:29
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 05, 2021, 11:52:56
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 04, 2021, 17:58:18
Nyt Ukkolan kolumnit otetaan taas aivan liian tosissaan. Hänhän itse myönsi Viimeinen sana-ohjelmassa että hän kirjoittaa 1-puolisesti, hän oikein sanoi vihaavansa tasapuolisia toisaalta-toisaalta-juttuja.

Viimeinen sana
Sanna Ukkola sanoo kärjistävänsä kolumneissa mielipiteitään

- https://areena.yle.fi/1-50699944
Ihan hyvä 13,5 minuutin pläjäys. Kannatti katsoa.
...
Tuolla videolla puhutaan Jari Aarnion kolumneista, joista ensimmäisessä (tai ensimmäisissä?) Aarnio käsitteli omaa oikeustapaustaan (LISÄYS: ennen oikeuskäsittelyä), minkä molemmat haastatellut journalistit näkivät ongelmallisena, ja minäkin kai - ainakin jos Aarnion tarkoitus oli vaikuttaa oikeudenkäynnin lopputulokseen. Varmaankin jokin laki sellaisen vaikuttamisyrityksen kieltää?
...

Oletko ihan tosissasi sitä mieltä ettei syytetty (Aarnio) saisi kirjoittaa omassa asiassaan? Esittää omaa näkemystään, puolustautua? Vain diktatuureissa on tuommoinen käytäntö. Ensin luetaan tuomio, sitten etsitään syyt.
Lisäsi tuon nyt boldaamani kohdan kommenttiini. Eli kyse siis oli ennen oikeudenkäyntiä blogin pitäminen, jos sillä pyrittiin vaikuttamaan itse oikeudenkäyntiin.

Videon kaksi journalistia näkivät asian ongelmallisena. Itse en ole ihan varma. En tiedä miten lainsäädäntö suhtautuu asiaan, mutta jokin sellainen mielikuva on, että oikeudenkäyntiin ei saisi ennen oikeudenkäyntia yrittää vaikuttaa, vaan oikeudenkäynnin pitäisi olla puolueeton, vailla biasia, ja lautamisten ja tuomarin/tuomarien(?) mielipiteisiin ei saisi ennen oikeudenkäyntiä yrittää vaikuttaa. Ja tuomareiden ja lautamiesten pitää olla riippumattomia. Heidän päätöksiään ei saisi ostaa esimerkiksi rahalla, tai julkisella paheksunnalla tai väkivallalla uhkaamalla tai millään muullakaan tavoin.

Tämä mielikuva ehkä on tullut jenkkiläisistä oikeussalidraamoista, joissa jury sulkeutuu johonkin hotelliin pähkäilemään, ja kaikki yhteydet ulkomaailmaan estetään, jotta jyryn riippumattomuus ja puolueettomuus ei vaarantuisi.

Ei minulla ole kyllä kovin vahvaa mielipidettä tästä, ja kuuntelen mielelläni jonkun oikeusoppineen kannan tähän.

Aarnion periaatteellista sananvapautta (siinä missä kenenkään muunkaan) kumpikaan haastateltu journalisti ei kiistänyt, enkä kiistä minäkään. Siis sananvapautta oikeudenkäynnin jälkeen.

USA:ssa henkilö, joka saa pitkän rikostuomion, kai menettää kansalaisluottamuksensa, eikä enää saa esimerkiksi äänestää? Suomessa ei sellaista ole (enää). Ehkä sekin liittyy tähän sananvapausasiaankin, sillä jos et saa äänestää, et saa ääneäsi kuuluviin (välillisesti, edustajasi välityksellä).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Sanna Ukkola on täysin oikeassa siinä, että feministinaisten ja muiden loukkaantujien tulee niellä kritiikki. Se ei kohdistu vain heihin, se kohdistuu kaikkiin. Sananvapauskeskustelu ei ole uhrihierarkiaa, kun kaikkia kritisoidaan.

Kaikkia juuri pitää/saa arvostella. Jos esität poliittisisia näkemyksiä julkisesti, saat julkista palautetta. Toimii täällä, toimii kaikkialla. Se on reilu peli.

a4

Yhteenvetona voisi kai sanoa että nykyinen laki kieltää uhkailun rikoksena. Rikoksen uhrille kuuluu oikeus tehdä rikosilmoitus.

Herjaaminen ja maalittaminen voivat uhkailun tavoin muodostua rikoksen tunnusmerkit täyttäväksi toiminnaksi.
Viime kädessä viranomainen tekee arvion toiminnan laadusta.
Lakejakin joudutaan uudistamaan toimintaympäristön ja arvojen muuttuessa.

Muu lievempi epäasiallinen kommunikointi ansaitsee tasa-arvoisesti sen arvolle sopivaa vastaanottoa, epäasiallisuuteen sortumatta.

Vaatii vastaanottajalta omaa taitoa erottaa rakentava kritiikki epäasiallisuudesta.

Kolumnejakin voi myös lukea kolumnityylillä tai objektiivisemmalla tyylillä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 05, 2021, 20:46:29
Sanna Ukkola on täysin oikeassa siinä, että feministinaisten ja muiden loukkaantujien tulee niellä kritiikki. Se ei kohdistu vain heihin, se kohdistuu kaikkiin. Sananvapauskeskustelu ei ole uhrihierarkiaa, kun kaikkia kritisoidaan.

Kaikkia juuri pitää/saa arvostella. Jos esität poliittisisia näkemyksiä julkisesti, saat julkista palautetta. Toimii täällä, toimii kaikkialla. Se on reilu peli.

Ei niellä, vaan todeta että "joka toista haukkuu, sen oma napa paukkuu" taikka "jos sanot mua rumaksi, muutun sun kuvaksi". Nämä loihe lausumaan Harald Hirmuinen jossakin albumissa. Tarkoitan sitä että sensijaan että alkaa itkemään, osoittaa miten typerä ja naurettava se päänaukoja on. En tosin tiedä miten tämä tapahtuisi niin että se toinen sitten luovuttaa, eikä jatka räksytystä. Toisaalta jos tappouhkaukseen asti mennään, niin sehän osoittaa että se koira älähti johon kalikka kalahti, eli nämä jotka alkavat tappamisella uhkailemaan paljastavat vain miten pahasti heillä itsellään on mennyt tunteisiin.

Ehkäpä tapolla uhkailevalle pitäisi vaikka todeta että jasso sulta lirahti sitten alle, ehkä sun äitees vaihtaa sun vaippas.  ::)

kertsi

#1715
Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 05, 2021, 20:46:29
Sanna Ukkola on täysin oikeassa siinä, että feministinaisten ja muiden loukkaantujien tulee niellä kritiikki. Se ei kohdistu vain heihin, se kohdistuu kaikkiin. Sananvapauskeskustelu ei ole uhrihierarkiaa, kun kaikkia kritisoidaan.

Kaikkia juuri pitää/saa arvostella. Jos esität poliittisisia näkemyksiä julkisesti, saat julkista palautetta. Toimii täällä, toimii kaikkialla. Se on reilu peli.

Kysyisin, millä tavalla "kritiikki" tai "palaute" - huom. lainausmerkeissä -, jonka luonnehdinnoissa on seuraavat sanat (alla *)), on oikeasti rakentavaa kritiikkiä, josta on hyötyä Suomen asioiden hoidossa, tai joiden käytöstä on jotain hyviä seurauksia? Jos on, niin millaisia hyviä seurauksia? Sanat ovat täällä puidusta valtioneuvoston tutkimuksesta Viha vallassa: Vihapuheen
vaikutukset yhteiskunnalliseen päätöksentekoon
, twitterviesteissä käytettyjä sanoja. Millä lailla esimerkiksi kunnanvaltuuston tai eduskunnan työstä tulee laadukkaampaa, jos "palaute" on tuollaista?

Raportin yhdeenvedossa sanotaan: "Vihapuheen taustalla voi olla
impulsiivista toimintaa, mutta sitä käytetään myös tietoisesti poliittiseen painostukseen, jonka tavoitteena on jonkun henkilön tai poliittisen näkemyksen vaientaminen. "


Millä lailla poliittinen painostus niin, että henkilö vaiennetaan, häpäistään, tai ajetaan kokonaan pois politiikasta parantaa poliittista päätöksentekoa?
Millä lailla vihapuhe, jonka takia kohteiden fyysinen ja psyykkinen toimintakyky ja luottamus kanssaihmisiin heikkenee, parantaa mielestäsi poliittista päätöksentekoa?

*) raportissa: "kokosimme 221 hälytyssanan listan, joista 182:ta käytettiin Twitter-aineistomme päättäjiin kohdistetuissa viesteissä. Alla on lista sanoista sekä sanan sisältäneiden viestien lukumäärä."

paska: 11888
helvetti: 8093
vittu: 8091
saatana: 4572
perse: 3605
vituttaa: 1826
vittuilla: 1804
jumalauta: 1529
neekeri: 978
kusipää: 873
huora: 788
mulkku: 749
ääliö: 677
akka: 594
läski: 592
hyysätä: 449
ämmä: 428
ryssä: 426
muija: 401
pervo: 360
pillu: 355
kyrpä: 350
aivopieru: 326
kurttu: 323
punikki: 311
kätyri: 306
matu: 280
kulli: 259
kyttä: 256
öyhötys: 230
elukka: 215
paskiainen: 214
äpärä: 207
reppana: 205
turvapaikkaturisti: 203
eukko: 192
hihhuli: 179
kikkeli: 173
mustalainen: 173
kusipäinen: 158
dorka: 149
luuseri: 146
soijapoika: 124
kukkahattutäti: 124
hintti: 110
aivoton: 109
munaton: 99
vatipää: 96
sossupummi: 89
molopää: 77
harppu: 73
portto: 70
lesta: 68
narttu: 65
rättipää: 63
kurppa: 62
paskainen: 60
vajakki: 60
ulisija: 56
runkkari: 56
lutka: 55
älykääpiö: 51
perseennuolija: 47
vajaaälyinen: 47
räkänokka: 46
nilkki: 45
lahtari: 41
femakko: 37
hyysääjä: 36
hupakko: 35
imbesilli: 33
hinaaja: 32
penikka: 32
bimbo: 31
hyysäri: 30
kusettaja: 30
rääpäle: 30
jutku: 30
lumppu: 27
natsisika: 26
tissiposki: 26
manne: 25
eunukki: 24
naikkonen: 24
punkero: 24
ihmisjäte: 23
paviaani: 22
tytteli: 22
kamelikuski: 20
kanttura: 20
feminatsi: 19
pissis: 19
tantta: 18
limanuljaska: 18
kehäraakki: 18
daiju: 18
persläpi: 18
pirttihirmu: 17
mulkero: 17
somppu: 17
älypää: 17
rullahuuli: 17
luupää: 16
vanhapiika: 16
misu: 14
maatuska: 13
ruikuttaja: 13
munapää: 13
ählämi: 13
vanhapoika: 13
ituhippi: 12
perseaukinen: 10
venakko: 10
hutsu: 10
debiili: 10
kehari: 9
vittupää: 9
siiderivalas: 9
runkku: 9
mulkvisti: 8
piipertäjä: 8
sakemanni: 8
kyylä: 8
sotanorsu: 8
kumihuuli: 8
frigidi: 8
koukkunokka: 7
hinuri: 7
vinosilmä: 7
mutakuono: 7
lessu: 7
jakorasia: 7
tuhkamuna: 7
pikkupillu: 7
lättäpillu: 7
taliaivo: 6
hinttari: 6
kusenpolttama: 5
hömelö: 5
homppeli: 5
lortto: 5
mokkakikkeli: 5
susinarttu: 5
taatelintallaaja: 4
kusiaivo: 4
pallinaama: 4
deeku: 4
epäsikiö: 4
kumipää: 4
lerssi: 4
jutsku: 4
liimapää: 3
happopää: 3
sosiaalitantta: 3
maalaisjuntti: 3
luuska: 3
vesipää: 3
fagotti: 3
lakupekka: 3
vamppi: 3
valkoroska: 2
bönde: 2
huara: 2
mutiainen: 2
pihtari: 2
lunttu: 2
vittunaama: 2
huorahtava: 2
nokikeppi: 2
svedu: 2


Ja kyllä, olen itsekin joskus sortunut käyttämään joitakin listattuja sanoja. En kuitenkaan ole niin älyllisesti perverssin epärehellinen, että väittäisin sellaisia viestejäni palautteeksi tai kritiikiksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

En hyväksy nimittelyä. Mutta kenet on ajettu pois politiikasta? Eihän terroristeillekaan anneta periksi, miksi kukaan antaisi vihapuhujille?

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 06, 2021, 11:39:39
Lainaa
*) raportissa: "kokosimme 221 hälytyssanan listan, joista 182:ta käytettiin Twitter-aineistomme päättäjiin kohdistetuissa viesteissä. Alla on lista sanoista sekä sanan sisältäneiden viestien lukumäärä."

paska: 11888
helvetti: 8093
vittu: 8091
saatana: 4572
perse: 3605
vituttaa: 1826
vittuilla: 1804
jumalauta: 1529
...
Ja kyllä, olen itsekin joskus sortunut käyttämään joitakin listattuja sanoja. En kuitenkaan ole niin älyllisesti perverssin epärehellinen, että väittäisin sellaisia viestejäni palautteeksi tai kritiikiksi.

Jumalauta Kertsi! Tämähän on helvetin hyvä.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

#1718
Norma, en tiedä, listataanko raportissa yksittäisiä ihmisiä, jotka on ajettu pois politiikasta, tai yksittäisten ihmisten vastauksiakaan. Lisäys: Kyselyyn kyllä vastattiin anonyymisti, joten tuskin. En ole kokonaan lukenut läpi.

Seuraavassa artikkelissa mainitaan joidenkin ehdokkaiden jättäytyneen pois vaaleista vihapuheen vuoksi joissain puolueissa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ehdokkaita-jattaytynyt-pois-kuntavaaleista-verkon-karjekkaan-keskustelun-ja-vihapuheen-takia/8143370
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 06, 2021, 12:27:18
Norma, en tiedä, listataanko raportissa yksittäisiä ihmisiä, jotka on ajettu pois politiikasta, tai yksittäisten ihmisten vastauksiakaan. En ole kokonaan lukenut läpi. Seuraavassa artikkelissa mainitaan joidenkin ehdokkaiden jättäytyneen pois vaaleista vihapuheen vuoksi joissain puolueissa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ehdokkaita-jattaytynyt-pois-kuntavaaleista-verkon-karjekkaan-keskustelun-ja-vihapuheen-takia/8143370

On se hivenen eri asia että onko ajettu jo mukana ollut pois, vai eikö lähde alunperinkään. Mutta nyt vasta muistinkin että eksäni taisi olla aikoinaan ehdolla jonkin sen ajan maahanmuuttokriittisen puolueen listalta, ja tämän johdosta joku haukkui hänet yhdellä anonyymifoorumilla. Vaikka tuskinpa tunsi eksääni tai tiesi tämän agendasta kauheammin, kun eksä ei ollut aiemmin ollut politiikassa mukana. Eikä sitten kyllä myöhemminkään.

kertsi

Lisäys: Kyselyyn kyllä vastattiin anonyymisti, joten tuskin. (Boldaus edellisessä viestissäni.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Herää kysymys pitäisikö jokainen politiikkaan aikova kurssittaa kestämään vihapuhetta siihen reagoimatta. Tuo em. eksäni väitti että jotkut erikoisjoukkojen naiset mitkä lie agentit koulutetaan olemaan piittaamatta raiskatuksi joutumisesta.  :(

kertsi

Raportin kohdassa "2.5 Vihapuheen kohdistuminen etnisiin ja muihin
vähemmistöihin " eräs haastateltu kunnanvaltuutettu:

Maahanmuuttoon liittyvien teemojen ja kohujen läsnäolo mediassa usein voimistaa vihapuhetta (Pöyhtäri, Haara & Raittila 2013). Maahanmuuttajataustainen haastateltava
kuvaa: "Esimerkiksi tämänvuotinen moskeijan ampumajuttu, missä muslimi tapettiin,
niin mulle lähetetiin videoita että: "ai ku mä nautin", montakin sellaista että "ai ku mä
nautin", "näin sit teille pitäis tehdä", että "tämä odottaa sinua myös".

Rasismin motivoiman vihapuheen vakavuudesta todistaa myös useamman haastateltavan kuvaama vihapuheen vaikutus maahanmuuttajataustaisten päättäjien halukkuuteen lähteä ehdolle joko kunnallisvaltuustoon kuin eduskuntaan. Yksi haastateltava kuvaa omakohtaisesti:


LainaaMä sanon edelleenkin, niin mä oon pieni poliitikko. Mitä sitten kun mä
suurenen? Ja se on muuten suuri syy, miksi en ole lähtenyt eduskuntavaaleihin. (Useampi puoluejohtaja) on tullut sanomaan, että nyt on pakko lähteä,
mutta ei, mä en oo valmis todellakaan, koska mulla on semmonen kutina, että
jos mä meen, niin mä myös pääsen. Niin sitten kun mä pääsen, sit alkaa koventua se peli. Ja onko mulla riittävää voimaa siihen, niin se on mulla vielä
harkinnassa, koska mun äiti itki että älä mene, isä itki että älä mene, että sut
kyllä tapetaan. Että kyllä se hidastaa mua jollain tavalla.

...
Monet ruotsinkieliset mainitsevat heihin kohdistuvasta suoranaisesta kielivihasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Edelleenkin tutkimuksesta:
Sukupuolierot kuntapäättäjien vihapuhekokemuksissa:
Miehet (n=670) Naiset (n=572):
Itse ollut kohteena 28% (±3.4%) 42% (±4.0%)
Läheiset olleet kohteena 14% (±2.6%) 14% (±2.9%)
Halventaminen tai solvaaminen 20% (±3.0%) 34% (±3.9%)
Uhkaaminen 10% (±2.3%) 18% (±3.2%)
Vihamielisyys ryhmiä kohtaan 10% (±2.3%) 20% (±3.3%)
 
Kyselyvastausten perusteella suomalaisista kuntapäättäjistä naiset kokevat vihapuhetta huomattavasti miehiä enemmän. Sama ero toistuu halventamisen, uhkausten ja myös ryhmiin kohdistuvan vihamielisyyden kohtalla.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että naisten vastaanottama vihapuhe on laadultaan erilaista kuin miesten kokema vihapuhe. Kuten vastaajien vastauksissa toistuvat raiskaustoiveet vihjaavat, naispäättäjien kohtaamassa vihapuheessa ja sen uhassa on paikoin läsnä seksuaalisen väkivallan elementti. Avovastauksissa on myös mainintoja seksuaalisesta häirinnästä. Haastateltava nainen pohdiskelee vihapuheen sukupuolittumisen näkyvän siinä, että se on ulkonäkökeskeistä ja seksualisoitunutta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Edelleenkin tutkimuksesta:
Eduskunnassa työskentelevä vastaaja kuvaa vihaviestien tyyliä, sukupuolittumista ja kytkeytymistä tiettyihin ideologioihin:

LainaaRaiskaus- ja tappotoiveiden esittämistä, toiveita, että minulle ja lapsilleni tapahtuu pahoja asioita. Vähättelyä, haukkumista, huorittelua. Viestit erittäin
vahvasti sidottuja sovinismiin ja rasismiin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️