Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kielipoliisi pamputtaa

Aloittaja Amore, heinäkuu 21, 2019, 17:51:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha


En osaa puhua taktikoinnista, tai mistään menetelmistä. Kerroin sen, mitä tiedän siitä, miten asiat ovat, tai voisivat olla. Useissa yhteyksissä korostanut sitä, että tärkeintä skenarointi on suoraa vallitsevuutta koskien, vaikka tyhmältä näyttää, eikä oikein kaupaksi mene. Ei näitäkään kannata turhaan alkaa päkistelemään. Saa itselleen vain suoliongelman.

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 19, 2021, 11:36:03
Hyvä kolumni kökköenglannin voitonmarssista: https://yle.fi/uutiset/3-11871662

LainaaNyt tuli vuosi 2021, ja Turun keskustalle luotiin viimein identiteetti. Mainostoimisto Briiffin tuottaman imagon mukaan Turun keskustan uusi nimi on Turku center. Kuvassa, jossa valokuvamallit hyppivät äksän näköisen häkkyrän päällä, lukee Turku Food Fashion Event Lifestyle Center. Turun Ydinkeskustayhdistyksen toiminnanjohtaja Heli Järvelä kertoo, että nyt "kaikkien toimijoiden ei tarvitse "keksiä uudestaan", miksi keskusta on sijainniltaan erinomainen ja miten herättää tunteita omassa kohderyhmässään, kun valmiit sanoitukset ja kuvitus ovat jo olemassa."

Tämä kaikki on nykyaikaa, ja sen luonteenomainen piirre on, että siitä on kaikki muut ajat poistettu. Mainostoimistot kykenevät keksimään mille hyvänsä asialle, jopa Suomen vanhimmalle kaupungille, imagon vailla historiaa, paikkaa tai omaleimaisuutta.

Se, jos mikä, herättää tunteita. Brändin luonut mainostoimisto kertoo Facebook-sivullaan, että se "brainstormasi, workshoppasi ja crowdsourcasi" uuden markkinointibrändin. Olisinpa todella halunnut olla mukana. Olisin niin halunnut kokea, miten aivoissa myrskyää, kun keksii että Turun keskustan brändi voisi olla Turku center.

Kerran Tukholmassa juttelin retkeilymajassa yhden iäkkään amerikkalaisen maailmanmatkaajan kanssa. Kysyin häneltä miltä tuntuu, kun kaikkialla maailmassa törmää mainoskökköenglantiin. Mies vastasi että se ei haittaa, hän on tottunut. Kotona USA:ssa käytetään ihan yhtä huonoa kieltä...

Maailmankielen asema ei ole pelkästään hyväksi.
Olin aikeissa laittaa saman artikkelin, mutta hyvä kun olit jo ehtinyt. Tasotonta touhua, kaikin puolin. Turku on kyllä ollut viime aikoina muutenkin otsikoissa kaupunkilaisten rahojen hussaamisesta turhuuksiin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 19, 2021, 13:00:00
Turku on kyllä ollut viime aikoina muutenkin otsikoissa kaupunkilaisten rahojen hussaamisesta turhuuksiin.
Turku on hyvä esimerkki kaupungeistamme, jotka eivät arvosta historiaansa.

ROOSTER

Sanonta "kovanaama" on monille tuttu. Entä onko "kovanahkainen" pahempi kuin "kovanaamainen", ainakin pinta-alallisesti on enemmän.

Sitten on vielä jääkiekkotermi "kovaluinen". Jos luut ovat hirveän kovia, niin ne ovat väistämättä myös hauraita.

Jos kovanahkainen kovaluinen kovanaama törmää päin kimmoisaa, nopeaa ja joustavaa hyökkääjää, kumpi kärsii enemmän?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:44:46
Sanonta "kovanaama" on monille tuttu. Entä onko "kovanahkainen" pahempi kuin "kovanaamainen", ainakin pinta-alallisesti on enemmän.

Kovanahkainen osaa ottaa vastaan iskuja, kovanaama taas on yleensä antavana osapuolena. Tietysti uskottavan kovanaaman pitäisi myös osata ottaa turpaan, mutta se ei ole hänelle ns. ydinosaamista.

Hippi

Onhan sitten jokunen "kovapäinenkin" , joka ei opi tai usko ei sitten niin millään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:44:46
Sanonta "kovanaama" on monille tuttu. Entä onko "kovanahkainen" pahempi kuin "kovanaamainen", ainakin pinta-alallisesti on enemmän.

Sitten on vielä jääkiekkotermi "kovaluinen". Jos luut ovat hirveän kovia, niin ne ovat väistämättä myös hauraita.

Jos kovanahkainen kovaluinen kovanaama törmää päin kimmoisaa, nopeaa ja joustavaa hyökkääjää, kumpi kärsii enemmän?

Urogallus jo ennättikin, mutta olethan itsekin tätä tematiikkaa avannut niin mainiolla sanonnalla, että jäi ainakin minun käyttökieleeni: niin kovanahkainen, että ei enää selkärankaa tarvitsekaan.

Kiitos tästä, muuten, näin jälkikäteen.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 23, 2021, 11:47:21
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:44:46
Sanonta "kovanaama" on monille tuttu. Entä onko "kovanahkainen" pahempi kuin "kovanaamainen", ainakin pinta-alallisesti on enemmän.

Kovanahkainen osaa ottaa vastaan iskuja, kovanaama taas on yleensä antavana osapuolena. Tietysti uskottavan kovanaaman pitäisi myös osata ottaa turpaan, mutta se ei ole hänelle ns. ydinosaamista.

Osuvasti määritelty.

Clint Eastwoodin elokuvissa hän yleensä saa ainakin kerran turpaansa niin että roikuu. Sitten hän palaa takaisin ja kostaa. Onko hänen hahmonsa siis sekä kovanaama, että kovanahka?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 23, 2021, 11:51:25
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:44:46
Sanonta "kovanaama" on monille tuttu. Entä onko "kovanahkainen" pahempi kuin "kovanaamainen", ainakin pinta-alallisesti on enemmän.

Sitten on vielä jääkiekkotermi "kovaluinen". Jos luut ovat hirveän kovia, niin ne ovat väistämättä myös hauraita.

Jos kovanahkainen kovaluinen kovanaama törmää päin kimmoisaa, nopeaa ja joustavaa hyökkääjää, kumpi kärsii enemmän?

Urogallus jo ennättikin, mutta olethan itsekin tätä tematiikkaa avannut niin mainiolla sanonnalla, että jäi ainakin minun käyttökieleeni: niin kovanahkainen, että ei enää selkärankaa tarvitsekaan.

Kiitos tästä, muuten, näin jälkikäteen.

T: Xante

Ole hyvä.

Jostain syystä tämä kovistelu ja siihen liittyvä sanailu kiinnostaa. Sanojen semantiikan takaa voi paljastua jotain mielenkiintoista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 23, 2021, 11:49:02
Onhan sitten jokunen "kovapäinenkin" , joka ei opi tai usko ei sitten niin millään.

Juu. Näitä minäkin olen bongannut, välillä ollut sellainen itsekin.  :D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:53:51
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 23, 2021, 11:51:25
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:44:46
Sanonta "kovanaama" on monille tuttu. Entä onko "kovanahkainen" pahempi kuin "kovanaamainen", ainakin pinta-alallisesti on enemmän.

Sitten on vielä jääkiekkotermi "kovaluinen". Jos luut ovat hirveän kovia, niin ne ovat väistämättä myös hauraita.

Jos kovanahkainen kovaluinen kovanaama törmää päin kimmoisaa, nopeaa ja joustavaa hyökkääjää, kumpi kärsii enemmän?

Urogallus jo ennättikin, mutta olethan itsekin tätä tematiikkaa avannut niin mainiolla sanonnalla, että jäi ainakin minun käyttökieleeni: niin kovanahkainen, että ei enää selkärankaa tarvitsekaan.

Kiitos tästä, muuten, näin jälkikäteen.

T: Xante

Ole hyvä.

Jostain syystä tämä kovistelu ja siihen liittyvä sanailu kiinnostaa. Sanojen semantiikan takaa voi paljastua jotain mielenkiintoista.

Tämä on totta, mutta onko niin, että tämä kovistelu on enimmäkseen negavoittoista? Tarkoitan, että ainakaan kovapäisyys ei ole mikään kohteliaisuus, kovanahkainenkin kai tulkitaan ikävähköksi ominaisuudeksi.

Toisaalta "kova luu" on suomalaisittain kohteliasuus, kai?

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 23, 2021, 11:55:29
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 23, 2021, 11:49:02
Onhan sitten jokunen "kovapäinenkin" , joka ei opi tai usko ei sitten niin millään.

Juu. Näitä minäkin olen bongannut, välillä ollut sellainen itsekin.  :D

On kaikenlaista kovapäisyyttä, uskominen on yleensä kaikkein kovapäisintä.

Jos ei usko millään, on se ilmeisesti pakkosyötön torjumista, tutkiminen on sitten toinen juttu, monet eivät suostu tutkimaan millään..saati ajattelemaan -

kertsi

Kovanahkaisuus kuulostaa omaan korvaani omituiselta, sillä eikös se pikemminkin ole paksunahkaisuus-sana, mitä haetaan? Jos nahka on liian kova (eli kuivunut ja paksu?), se murtuu iskusta.

Paksunahkainen ei vähästä hätkähdä, kestää esimerkiksi kritiikkiä paremmin kuin ohuempinahkainen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Alkaa pikkuhiljaa käydä tunteisiin että netissä tavantakaa porukat kuulostavat siltä kuin eivät puhuisi suomea äidinkielenään (tai minkä hyvänsä sukulaisensa kielenä), vaikka ovat ihan kantasuomalaisia. Tai supeja. Tai mitä hyvänsä, ihan sama.

Ilmeisesti syynä siihen että sanat jätetään taivuttamatta ja tuutista tulee mitä tahansa paskaa johtuu siitä että käytetään jotain puhelimen ehdottelijaohjelmaa, mitä lie, joka sieltä sitten nappaa ihan minkä tahansa sanan mitä kuvittelee ihmisen aikovan seuraavaksi käyttää. Risuaitatouhuskelut tietenkin vielä lisäävät tuota töks töks -tyyppistä kirjoitusta.

Sadan vuoden päästä täällä varmaan kaikki myös sanovat että minä hakea auto ja minä mennä kauppa. Ja kukaan ei enää vahingossakaan myöskään muista sellaista sanaa kuin "kukaan", vaan se jostain saatanallis-perkeleellisestä syytä aina oltava että "ketään". Onko ketään syönyt päänsä viimeaikoina. No vittu on kyllä tällä menolla. Paitsi tuo päänsyönti taisi olla meikäläisen nuoruusvuosien kotkotuksia.  :P

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 24, 2021, 10:50:21
Sadan vuoden päästä täällä varmaan kaikki myös sanovat että minä hakea auto ja minä mennä kauppa.

Tai näin: Ninachukua gari na ninaenda dukani

Erilaiset muotisanonnat ovat ehkä hetken hauskoja mutta alkavat pian kyllästyttää ja sen jälkeen ärsyttää.

Kaupan kassahenkilö: "Elikkä viisitoista euroa"
1970-luvun poliitikko: "Nythän on niin, että tänä päivänä meillä.... läpäläpä"

https://www.is.fi/perhe/art-2000005264191.html