Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uutisia maailmalta ja Suomesta

Aloittaja Jaska, tammikuu 06, 2019, 22:02:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 37 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 02, 2023, 19:55:58
Hyvässä yhteiskunnassa sinulla ei ole vain vapauksia, sinulla on vastuitakin.
Tämä on asia, jonka vihervasemmisto vääristyneen liberalismikäsitteineen unohtaa.

Niin. Vastuu heikommista.

Muistelen nykyisen presidenttimmekin varoittaneen jo aikoja sitten, että ylenmääräinen ahneus ja toisista huolehtimatta jättäminen aiheuttaa katastrofin sitten myöhemmin. Hän puhui kokeemuksen äänellä, 90-luvun leikkauksilla oli hurjat seuraukset.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Kuten olen monesti todennut, "oikeustajuni" poikkeaa yleisestä oikeustajusta ja lakiin kirjatusta "oikeustajusta".

Tapauksia löytyy lähes päivittäin. Esimerkiksi tästä rikoksesta en olisi tuominnut niin kuin oikeus tuomitsi.

Mustasukkainen mies törmäsi autolla toiseen mieheen – seurauksena saa istua yli kaksi vuotta linnassa
27-vuotias mies tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja rattijuopumuksesta. Käräjäoikeuden mukaan auton ajonopeus oli törmäyshetkellä ainakin 30 km/h.


https://yle.fi/a/74-20058611

En olisi tuominnut syytettyä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Minun mielestäni oikeus antoi tuplarangaistuksen.

Miten voi pahoinpidellä toisen ihmisen vaarantamatta hänen turvallisuuttaan?

Eikö pahoinpitely jo itsessään käsitä kohdehenkilön fyysisen koskemattomuuden ja turvallisuuden vaarantamisen? Näin ollen pahoinpitelytuomion päälle ei pitäisi antaa erikseen tuomiota turvallisuuden vaarantamisesta.

Jos tekijä olisi hakannut rautakangella uhrin jalat poikki, olisiko se ollut turvallisempaa? Jos tekijä olisi pudottanut uhrin katolta niin, että uhrin jalat olisivat katkenneet, eikö hän silloin olisi vaarantanut uhrin turvallisuutta?

Rakastuminen -> Mustasukkaisuus -> Rikos -> Rangaistus ->  ?

-:)lauri

Poiminta twitteristä

Pitkistä psykoterapioista on tarkoitus siirtyä lyhyisiin terapiainterventioihin. Niitä ei enää antaisi psykoterapeutti, vaan viiden päivän koulutuksen saanut työntekijä. - https://yle.fi/a/74-20057654

What could possibly go wrong?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - marraskuu 03, 2023, 23:51:24
Poiminta twitteristä

Pitkistä psykoterapioista on tarkoitus siirtyä lyhyisiin terapiainterventioihin. Niitä ei enää antaisi psykoterapeutti, vaan viiden päivän koulutuksen saanut työntekijä. - https://yle.fi/a/74-20057654

What could possibly go wrong?

Minusta korttelipubin kuuntelijoille ja paskanjauhajille pitäisi maksaa korvausta. He tekevät ruohonjuuritason mielenterveystyötä ja ennaltaehkäisevää toimintaa. Kaikki mielenterveyden hyväksi tehtävä työ, ja harrastus, on tärkeää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 04, 2023, 00:03:50
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - marraskuu 03, 2023, 23:51:24
Poiminta twitteristä

Pitkistä psykoterapioista on tarkoitus siirtyä lyhyisiin terapiainterventioihin. Niitä ei enää antaisi psykoterapeutti, vaan viiden päivän koulutuksen saanut työntekijä. - https://yle.fi/a/74-20057654

What could possibly go wrong?

Minusta korttelipubin kuuntelijoille ja paskanjauhajille pitäisi maksaa korvausta. He tekevät ruohonjuuritason mielenterveystyötä ja ennaltaehkäisevää toimintaa. Kaikki mielenterveyden hyväksi tehtävä työ, ja harrastus, on tärkeää.
Emmekös ole aika samanlaisia, kun kuuntelemme kaikenmaailman hörhojen nettikommentointia?!

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 03, 2023, 22:27:35
Kuten olen monesti todennut, "oikeustajuni" poikkeaa yleisestä oikeustajusta ja lakiin kirjatusta "oikeustajusta".
Minun oikeustajuuni ei mahdu poliisi joka seuraa vierestä kun terroristit joukkomurhaavat.
Tuo kirjoittamani kuulostaa jo niin hullulta olkiukolta että pahoittelen jos ymmärsin tai kärjistin kantasi väärin.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 03, 2023, 22:27:35
Kuten olen monesti todennut, "oikeustajuni" poikkeaa yleisestä oikeustajusta ja lakiin kirjatusta "oikeustajusta".

Tapauksia löytyy lähes päivittäin. Esimerkiksi tästä rikoksesta en olisi tuominnut niin kuin oikeus tuomitsi.
Mustasukkainen mies törmäsi autolla toiseen mieheen – seurauksena saa istua yli kaksi vuotta linnassa
27-vuotias mies tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja rattijuopumuksesta. Käräjäoikeuden mukaan auton ajonopeus oli törmäyshetkellä ainakin 30 km/h.


https://yle.fi/a/74-20058611

En olisi tuominnut syytettyä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Minun mielestäni oikeus antoi tuplarangaistuksen.

Miten voi pahoinpidellä toisen ihmisen vaarantamatta hänen turvallisuuttaan?
---

Jos humalassa ajaa reilua ylinopeutta jos se yksistään on törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, josta on säädetty rangaistus.
Osumisesta tuli sitten se törkeä pahoinpitely, kun se kohdistui tahallisesti tiettyyn ihmiseen.

Oikeushan oli miestä kohtaan lempeä, kun ei ollut syyttäjän kanssa samaa mieltä siitä, että kyseessä olisi ollut tapon yritys, vaan tarkoituksena oli pelkkä vahingoittaminen.

Mutta älä ole huolissasi, rangaistukset on varmasti sovitettu yhteen niin, että tuomio alenee siihen nähden miten olisi tuomiot olleet erikseen annettuna.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 04, 2023, 10:40:29
Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 03, 2023, 22:27:35
Kuten olen monesti todennut, "oikeustajuni" poikkeaa yleisestä oikeustajusta ja lakiin kirjatusta "oikeustajusta".
Minun oikeustajuuni ei mahdu poliisi joka seuraa vierestä kun terroristit joukkomurhaavat.
Tuo kirjoittamani kuulostaa jo niin hullulta olkiukolta että pahoittelen jos ymmärsin tai kärjistin kantasi väärin.

Ei oikeustajuni niin paljon poikkea yleisestä, että minäkään joukkomurhia tai niihin puuttumattomuutta hyväksyisin.

Oikeustajuni poikkeaa kuitenkin siinä määrin yleisestä, että en pidä hyväksyttävänä sitä, että jonkin keinotekoisen lakiteknisen seikan takia toinen ihminen saa samasta teosta ankaramman rangaistuksen kuin toinen.

Syy siihen, miksi olen kieroutunut sillä tavalla kuin olen, saattaa löytyä lapsuuden ja nuoruuden kokemuksistani. Sieltähän meidän kaikkien kieroutumat tavalla tai toisella juontuvat. Ainakin osittain. Meidän psyykemme ja oikeuskäsityksemme ja maailmankatsomuksemme rakentuvat niistä palikoista, joita on käytettävissä, kun olemme 0-10 -vuotiaita ja vielä siitä vähän ylikin.

Perheen vanhimpana lapsena minua kohdeltiin kotona ankarammin kuin nuorempia veljiäni, mikä ei voinut olla vaikuttamatta käsityksiini siitä, mikä on OK ja mikä ei. Kun tämän lisäksi vielä elin tiukempien kotisääntöjen alaisuudessa kuin suurin osa kavereistani, tälläkin oli merkitystä. Oli katkeraa kuunnella, kun kaverini puhuivat koulussa edellisen illan TV-elokuvasta tai lännensarjan jaksosta, jota minä en ollut saanut katsoa enkä koskaan saanut katsoa. Kaikki puhuivat asiasta, joka oli heille sallittu mutta minulta kielletty. Kun kaiken tämän lisäksi alaluokkien naisopettajamme sattui olemaan äärimmäisen mielivaltainen ja puolueellinen, niin tässäpä olikin rakennuspalikoita, millä saadaan aikaan oikeudenmukaisuuden, rangaistusten ja auktoriteettien suhteen yliherkkä ihminen.

Kylän pahimpiin auktoriteettikapinallisiin minun lisäkseni kuului rehtorin poika, joka myös oli elänyt saman tyyppisessä kotikurissa. Pappien ja muiden silmäätekevien pojat tekivät irtiottonsa vasta myöhemmällä iällä, kun vanhempiensa valvovan silmän alta pääsivät.

Minulla "auktoriteettikapina" ei ilmennyt avoimesti teoissani niin kuin rehtorin pojalla, joka oli vähällä joutua vankilaankin törttöilyistään. Kapinani oli peitellympää, ja se jatkuu yhä. Kyllä minäkin sain poliisit liikkeelle - myös suojelupoliisin - ja aiheutin jopa eduskuntakyselyn poliittisilla touhuillani. Pari yötä vietin putkassakin, mutta syytettä mistään rikoksesta ei nostettu. Kekkoslandiassa joutui ongelmiin mitättömistä jutuista, jollaisia nykyisin voisi levitellä "somessa" aivan vapaasti.

Edellä luettelin muutamia mahdollisia syitä sille, miksi "punainen lamppu" syttyy päässäni ehkä vähän eri yhteyksissä kuin ihmisillä keskimäärin.

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 04, 2023, 11:27:53
Oikeustajuni poikkeaa kuitenkin siinä määrin yleisestä, että en pidä hyväksyttävänä sitä, että jonkin keinotekoisen lakiteknisen seikan takia toinen ihminen saa samasta teosta ankaramman rangaistuksen kuin toinen.

Tarkoitatko tuolla sitä "paljousalennusta"? Aikaisemmin linkkasin johonkin ketjuun hyvän kirjoituksen, jossa asia selitettiin ja kyllähän se auttoi ymmärtämään tuotakin.

Pinotut rangaistukset saattaisi johtaa siihen, että erittäin ahkera pikkurikollinen kiinni jäätyään voisi saada järjettömän pitkän rangaistuksen, jos kustakin määrättäisiin erikseen rangaistus ja ne sellaisenaan olisi kärsittävä. Nyt sen sijaan katsotaan käsiteltävää rikoskokonaisuutta ja siitä määrätään asianmukainen rangaistus.

Tuohan meillä on kaiketi ollut jo kauan, mutta nyt asia on noussut esiin, kun aika usein juuri seksuaalirikosten kohdalla on lehtijutuissa mainittu, miten on otettu joko aiemmat tuomiot huomioon tai miten on yhteen sovittelun perusteella tuomiota kohtuullistettu. Nämä jutut on tälläkin foorumilla tarkoin huomioitu ja ne ovat kovasti herättäneet tunteita.

Tässä nyt uudelleen vielä Vierashuoneessa professori Minna Kimpimäki: Miksi aiempi tuomio vaikuttaa rangaistusta alentavasti?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Islannissa kirjaimellisesti muhii pinnan alla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/dca58b59-bbd0-418a-bb52-e078992daf34

Islannissa on koettu viikon sisään yli 10 000 maanjäristystä samoihin aikoihin, kun maan pinta on alkanut nousta.
Asiantuntijoiden mukaan se viittaa vahvasti vulkaanisen toiminnan voimistumiseen
...
– Tyypillistä on että hiljaista kautta kestää noin 800–1000 vuotta. Mutta sitten kun siellä rupeaa purkautumaan, siitä seuraa aktiivisempi kausi. Sitä kautta voi jatkua jopa 400 vuoden ajan.


Voi jopa mennä kartat uusiksi tulivuorten purkausten myötä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 04, 2023, 19:33:58
Islannissa kirjaimellisesti muhii pinnan alla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/dca58b59-bbd0-418a-bb52-e078992daf34

Islannissa on koettu viikon sisään yli 10 000 maanjäristystä samoihin aikoihin, kun maan pinta on alkanut nousta.
Asiantuntijoiden mukaan se viittaa vahvasti vulkaanisen toiminnan voimistumiseen
...
– Tyypillistä on että hiljaista kautta kestää noin 800–1000 vuotta. Mutta sitten kun siellä rupeaa purkautumaan, siitä seuraa aktiivisempi kausi. Sitä kautta voi jatkua jopa 400 vuoden ajan.


Voi jopa mennä kartat uusiksi tulivuorten purkausten myötä.

Myös pääkaupunki lienee vaarassa on melko lähellä noita seutuja.

Purkaukset eivät kuitenkaan liene räjähdysmaisia, kun ei ole jääjärveä niiden kohdilla, eikä mannerjää sen päällä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009947519.htmlHän ihmettelee, eivätkö viranomaiset saa yksineläjien sukulaisia selville omista järjestelmistään.

– On erittäin kummallista, että poliisi ei toimi, kaupunki ei toimi, eikä sosiaalihuolto toimi.
...
Helmikuun 2021 puolivälissä lahtelainen asianajotoimisto Lehtinen & Koponen lähetti Timolle yli 7 000 euron laskun.

Olen myös huomannut, että kaikenlaista kummallista voi tapahtua kun perunkirjoituksen aika koittaa. Omaisille byrokratia voi olla tuskastuttavaa. Ulkopuolinen selvitys on arvaamattoman kallista. Kolikoiden mättämisestä palautusautomaattiin 225€ tuntuu koko laskusummaan verrattuna kohtuulliselta.

Olikohan se Pulkkisessa usein mainittu Koponen joku kuuluisa lakihenkilö?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

Guinean (Tasavalta Länsi-Afrikassa) ex-diktaattori Moussa Dadis Camara on päässyt pakoon vankilasta. Hänet haki sieltä pois raskaasti aseistautunut kommandoryhmä, ja pakomatkalla käytiin myös taistelu Guinean pääkaupungissa. Tapauksesta enemmän RFI.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 03, 2023, 22:27:35
Kuten olen monesti todennut, "oikeustajuni" poikkeaa yleisestä oikeustajusta ja lakiin kirjatusta "oikeustajusta".

....
https://yle.fi/a/74-20058611

En olisi tuominnut syytettyä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Minun mielestäni oikeus antoi tuplarangaistuksen.

Miten voi pahoinpidellä toisen ihmisen vaarantamatta hänen turvallisuuttaan?

Eikö pahoinpitely jo itsessään käsitä kohdehenkilön fyysisen koskemattomuuden ja turvallisuuden vaarantamisen? Näin ollen pahoinpitelytuomion päälle ei pitäisi antaa erikseen tuomiota turvallisuuden vaarantamisesta.

Enpä epäile tuomarien ammattitaitoa. Tuomarien tehtävä on tuomita niin kuin laki on annettu. Lehtien rikouskuvauksista vielä usein puuttuu seikkoja jotka ovat olleet vaikuttamassa päätökseen. Tai toimittaja on oikonut kuvausta selvemmäksi.

Kopekin kanta kuulostaa sille, että hänestä ei tulisi tuomita rangaistukseen siitä, että ei käytä autoa niin kuin on säädetty. Ylnopeus itsessään näyttää olevan oikeuskäytännössä liikenneturtvallisuuden vaarantamista, vaikka ei aihutettaisi vaaraa kenellekään, ainakaan muille. Ylinopeutta tässä ei varmaan ollut. Rangaistus näyttää tulleen siitä, että autolla tarkoituksellisesti aiheutettiin vakava ruumiinvamma - ei autoa ole lupa sellaiseen käyttää. Minusta tässä on suuri ero siihen että sääret oiisi rikottu rautakangella. Tuskin rautakangen väärinkäyttöä on erikseen säädettty rangaistavaksi. Uhrin kannalta ei ole väliä, mutta lainsäätäjän kannalta on. Ei uhrin kannalta silläkään ole suurtä merkitystä, että tyttöystävästään mustasukkainen ajoi autolla vahingoittamistarkoituksessa hänen päälleen humalassa. Mutta siitäkin on rangaistus paikallaan. Vankeustuomion pituutta en juuri kykene kommentoimaan. Ehdollisella selviäminen olisi minusta kuitenkin ollut liian lievää.