Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uutisia maailmalta ja Suomesta

Aloittaja Jaska, tammikuu 06, 2019, 22:02:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 51 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

#780
^^
Eivät taida laintulkinnat, tulla tulkituiksi, ihan pian joten laitetaan uutuuksia.>>>

Uutisiin : tikka lähtee nokkimaan muille pölkyille, loppuivatko rahulit vain mistä moinen hillopurkin hylkääminen mahtoi johtua.

Oli vain runsaan vuoden ohjaimissa. Sinä aikana tosin ei "firma" tuottanut ropoakaan, mutta ehkä saatiin sentään jonkin verran valtion, eli veronmaksajien omaisuutta hyödynnettyä.

Va-keen siirettyjen osakkeiden arvo noin 2,5 miljardia ja niistä tulevaa tuottoa ilmeisesti oli mahdollista käyttää, johonkin tarkoitukseen, mutta uusien isäntien tuleminen valtionjohtoon- ei tainnut olla mieleen.
Ai niin, piti lisätä>> Hesarista:


VALTION kehitysyhtiön (Vake) toimitusjohtaja Taneli Tikka on päättänyt jättää tehtävänsä. Tikka perustelee ratkaisuaan uuden hallituksen ohjelmalla.

"Yhtiön tehtävänä on olla kunkin hallituksen strategisten tavoitteiden toteuttamisen työväline ja kun itse tulin Vakeen vuosi sitten, sen fokus [tähtäin] oli vahvasti innovaatio- ja teknologialähtöisenä sijoitusyhtiönä. Näkemykseni mukaan nyt rakentumaan lähtevän Vaken prioriteetit ovat hallitusohjelman mukaan erilaiset, joten mielestäni on sopiva hetki minun tehdä tilaa uudelle toimitusjohtajalle", Tikka sanoo tiedotteessa.

PÄÄMINISTERI Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelmassa todetaan, että "valtion omistaminen on yhteiskunnan aktiivisen uudistamisen väline. Yhtiöomaisuudessa kiinni oleva pääoma on niin merkittävä, että sillä pitää saada nykyistä enemmän kasvua ja työllisyyttä aikaiseksi."

"Pääomien käyttämistä tehostetaan valtion omistajaohjauksen keinoin paitsi nykyisen omistuksen aktivoimiseksi, myös uuden taloudellisen aktiviteetin synnyttämiseksi Suomeen. Valtion kehitysyhtiö Vakella on tässä tärkeä tehtävä."

VALTION kehitysyhtiön hallituksen puheenjohtaja Reijo Karhinen kertoo ymmärtävänsä toimitusjohtaja Tikan ratkaisua.

"Uudessa hallitusohjelmassa korostetaan toisaalta Vaken roolia uuden taloudellisen aktiviteetin synnyttämisessä sekä valtion yhtiöomaisuudessa olevien pääomien tehokkaampaa käyttöä, toisaalta yhtiön välittömämpää nivoutumista hallitusohjelman toimeenpanoon", Karhinen toteaa tiedotteessa


Saares

Safiiri:

"Se väite, josta on tässä jutskailtu oli: poliisin tekemä lain tulkinta ja asenteet ratkaisee tuomion."
Valehtelet! Kukaan ei ole väittänyt että poliisin tekemä lain tulkinta ja asenne ratkaisisi tuomion.
Olen koko ajan yrittänyt parhaani mukaan selittää että tuomioistuimen tekemä ratkaisu perustuu poliisitutkintaan. Ei siis poliisin tekemiin lain tulkintoihin tai peräti jopa asenteisiin. Kun ei  vaan tunnu menevän perille vaikka olen yrittänyt rautalangasta vääntää kyllin yksinkertaista esimerkkiä. Jos ei poliisitutkimusta tehtäisi tai se joutavana sivuutettaisiin, oikeuskäsittelyn tulos varmasti mitätöitääsiin.

Tarkemmin asiaa harkittuani olen tullut tulokseen etteivät väitteesi ole väärinymmärrystä vaan tahallista asian vääristelyä. Joten minä tästä asiasta vaikenen.
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 11, 2019, 04:13:36
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 10, 2019, 23:59:42
Xante:"Niinkun edelleen olen eri mieltä. Ollaan sentään Suomessa ja täällä eivät tuomiot perustu polisitutkinnan tuloksiin."

Jankuta mitä jankutat. Totuus kuitenkin on, että tuomio aina perustuu poliisitutkinnan tuloksiin. Semmoinen tuomio jossa ei ole käytetty poliisitutkintaa on mitätön.

Höpsistä pöpsistä.


T: Xante

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4


safiiri

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 12, 2019, 00:58:16
Safiiri:

"Se väite, josta on tässä jutskailtu oli: poliisin tekemä lain tulkinta ja asenteet ratkaisee tuomion."
Valehtelet! Kukaan ei ole väittänyt että poliisin tekemä lain tulkinta ja asenne ratkaisisi tuomion.
Olen koko ajan yrittänyt parhaani mukaan selittää että tuomioistuimen tekemä ratkaisu perustuu poliisitutkintaan. Ei siis poliisin tekemiin lain tulkintoihin tai peräti jopa asenteisiin. Kun ei  vaan tunnu menevän perille vaikka olen yrittänyt rautalangasta vääntää kyllin yksinkertaista esimerkkiä. Jos ei poliisitutkimusta tehtäisi tai se joutavana sivuutettaisiin, oikeuskäsittelyn tulos varmasti mitätöitääsiin.

Tarkemmin asiaa harkittuani olen tullut tulokseen etteivät väitteesi ole väärinymmärrystä vaan tahallista asian vääristelyä. Joten minä tästä asiasta vaikenen.
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 11, 2019, 04:13:36
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 10, 2019, 23:59:42
Xante:"Niinkun edelleen olen eri mieltä. Ollaan sentään Suomessa ja täällä eivät tuomiot perustu polisitutkinnan tuloksiin."

Jankuta mitä jankutat. Totuus kuitenkin on, että tuomio aina perustuu poliisitutkinnan tuloksiin. Semmoinen tuomio jossa ei ole käytetty poliisitutkintaa on mitätön.

Höpsistä pöpsistä.


T: Xante

No koko keskusteluhan olisi ollut ohi aikoja sitten, jos vain olisit kyennyt myöntämään, että kommenttisi oli löperösti muotoiltu, jos yritit tuota sillä sanoa. (Miäli tästä sekasotkusta oikein bongasin sen, mikä oli sinun kommenttiasi, eikä muiden, kun lainaukset ovat miten sattuu.) Ei ole häpeällistä tarkentaa viestejään, kun on kirjoittanut epäselvästi. Mutta sen sijaan lähdit rakentamaan olkiukkoja muiden viesteistä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/yli-30-vuotta-meni-etta-tajusin-tiedatko-mita-pyttipannun-nimi-oikeasti-tarkoittaa/7414340"Yli 30 vuotta meni, että tajusin" – tiedätkö, mitä pyttipannun nimi oikeasti tarkoittaa?

Pyttipannu on kirjaimellisesti pytt i panna, joka tarkoittaa pieniä palasia pannulla.

Minä taas olen aina luullut, että nimi tulee lauseesta: Spytta på pannan, eli sylkeä pannulla. Hyvä kun tuli väärinymmärrys korjattua.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Juha


https://yle.fi/uutiset/3-10711540

Tästä huomaa, ettei perusasioista valtio huolehdi. Miksi siellä nostetaan palkkaa, ja laitetaan ihmisiä asioille?

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Juha - kesäkuu 12, 2019, 11:44:41

https://yle.fi/uutiset/3-10711540

Tästä huomaa, ettei perusasioista valtio huolehdi. Miksi siellä nostetaan palkkaa, ja laitetaan ihmisiä asioille?

Esim. ministerit ja kansanedustajat eivät saa palkkaa.

Kopek

#788
New York Times lopettaa pilakuvien julkaisemisen aiheutettuaan kohun antisemitistisenä pidetyn piirroksen takia.

https://thehill.com/homenews/media/447829-new-york-times-to-stop-publishing-political-cartoons

Pilakuvat alkavat olla nykyisin haudanvakava asia. Kun tanskalaislehti Jyllands Post aikoinaan julkaisi kiistellyt kuvansa, muslimit monissa eri maissa osoittivat mieltään ja tappoivat toinen tosiaan väkivaltaiksi yltyneissä mielenosoituksissa. Kun ranskalaislehti Charlie Hebdo julkaisi muslimeja ärsyttäviä pilakuvia, silloin muslimit sentään tiesivät keitä pitää tappa ja hyökkäsivät toimitukseen.

Useimmiten pilakuvat eivät sentään johda väkivaltaan, vaikka aiheuttaisivatkin julkisen kohun. Kun japanilainen pilapiirtäjä julkaisi pilakuvan tuomareille rähjäävästä tennispelaaja Serena Williamsista, häntä syytettiin rasismista, koska hän esitti mustaihoisen ihmisen epäkunnioittavassa valossa. Myhemmin syytteistä luovuttiin, mutta tapaus jäi varoittavaksi esimerkiksi siitä, millainen kohu voi seurata.

Suomessakin pilakuvat ovat aiheuttaneet syyttelyä ja julkista keskustelua. Helsingin Sanomien pilapiirtäjä Kari Suomalainen sai aikoinaan potkut rasistisina pidettyjen piirrosten takia. On ollut myös muita kohutapauksia, mutta en nyt käy niitä tässä läpi.

Näistä asioista lukiessa herää kysymys, miksi yhteiskunnallinen herkkähipiäisyys - vai miksi sitä pitäisi sanoa - on lisääntynyt vuosien aikana. Eihän ennen jostakin yksittäisestä pilapiirroksesta riehaannuttu niin kuin nykyisin.

Luulen, että yksi syy on seuraava. Vetoaminen uskonnolliseen tai etniseen rasismiin on yksi helpoimmista tavoista nykyaikana päästä julkisuuteen joko avoimesti omalla nimellä tai välillisesti "minä sain tuon uutisen aikaan" -tunnetilana. Ei tarvitse kuin soittaa tai kirjoittaa lehtien toimituksiin, että nyt on havaittu rasismia, niin lehdet nostavat asian esille. Rasismi on hyvä uutisaihe. Sillä myydään iltapäivälehtiä.

Minäkin saattaisin saada uutisen aikaan, jos viitsisin nähdä vähän vaivaa. Kuulin nimittäin tapauksesta, jossa pääkaupunkiseudun bussissa oli kuljettajan lähellä matkustajille näkyvissä käsin kirjoitettu kyltti "suomalainen kuljettaja". Eräs ulkomailla syntynyt Suomen kansalainen närkästyi tuollaisesta syrjintää osoittavasta kyltistä ja soitti bussifirmaan, jossa tietenkin esitettiin odotetut "pahoittelemme tapahtunutta" ja "tällainen ei kuulu yhtiön toimintatapoihin" ja "puhuttelemme kuljettajia" ja "pydämme anteeksi" ja mitä kaikkea lässytystä sieltä oli esitetty. Kyllä tästä pienen jutun iltapäivälehteen voisi saada. Lehdethän kirjoittavat aivan mitättömistä asioista.

En viitsi nähdä vaivaa, ja sitä paitsi soittajalla on tiettyjä sukulaissuhteita minun suuntaani, joten vihjeen antaja voitaisiin arvata.

P.S. Piirtäjä olikin australialainen.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6155851/Murdoch-owned-newspaper-defends-racist-cartoon-Serena-Williams.html

Onko piirros mielestänne rasistinen?

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 12, 2019, 16:50:51
New York Times lopettaa pilakuvien julkaisemisen aiheutettuaan kohun antisemitistisenä pidetyn piirroksen takia.

https://thehill.com/homenews/media/447829-new-york-times-to-stop-publishing-political-cartoons

Pilakuvat alkavat olla nykyisin haudanvakava asia. Kun tanskalaislehti Jyllands Post aikoinaan julkaisi kiistellyt kuvansa, muslimit monissa eri maissa osoittivat mieltään ja tappoivat toinen tosiaan väkivaltaiksi yltyneissä mielenosoituksissa. Kun ranskalaislehti Charlie Hebdo julkaisi muslimeja ärsyttäviä pilakuvia, silloin muslimit sentään tiesivät keitä pitää tappa ja hyökkäsivät toimitukseen.

Useimmiten pilakuvat eivät sentään johda väkivaltaan, vaikka aiheuttaisivatkin julkisen kohun. Kun japanilainen pilapiirtäjä julkaisi pilakuvan tuomareille rähjäävästä tennispelaaja Serena Williamsista, häntä syytettiin rasismista, koska hän esitti mustaihoisen ihmisen epäkunnioittavassa valossa. Myhemmin syytteistä luovuttiin, mutta tapaus jäi varoittavaksi esimerkiksi siitä, millainen kohu voi seurata.

Suomessakin pilakuvat ovat aiheuttaneet syyttelyä ja julkista keskustelua. Helsingin Sanomien pilapiirtäjä Kari Suomalainen sai aikoinaan potkut rasistisina pidettyjen piirrosten takia. On ollut myös muita kohutapauksia, mutta en nyt käy niitä tässä läpi.

Näistä asioista lukiessa herää kysymys, miksi yhteiskunnallinen herkkähipiäisyys - vai miksi sitä pitäisi sanoa - on lisääntynyt vuosien aikana. Eihän ennen jostakin yksittäisestä pilapiirroksesta riehaannuttu niin kuin nykyisin.

Luulen, että yksi syy on seuraava. Vetoaminen uskonnolliseen tai etniseen rasismiin on yksi helpoimmista tavoista nykyaikana päästä julkisuuteen joko avoimesti omalla nimellä tai välillisesti "minä sain tuon uutisen aikaan" -tunnetilana. Ei tarvitse kuin soittaa tai kirjoittaa lehtien toimituksiin, että nyt on havaittu rasismia, niin lehdet nostavat asian esille. Rasismi on hyvä uutisaihe. Sillä myydään iltapäivälehtiä.

Minäkin saattaisin saada uutisen aikaan, jos viitsisin nähdä vähän vaivaa. Kuulin nimittäin tapauksesta, jossa pääkaupunkiseudun bussissa oli kuljettajan lähellä matkustajille näkyvissä käsin kirjoitettu kyltti "suomalainen kuljettaja". Eräs ulkomailla syntynyt Suomen kansalainen närkästyi tuollaisesta syrjintää osoittavasta kyltistä ja soitti bussifirmaan, jossa tietenkin esitettiin odotetut "pahoittelemme tapahtunutta" ja "tällainen ei kuulu yhtiön toimintatapoihin" ja "puhuttelemme kuljettajia" ja "pydämme anteeksi" ja mitä kaikkea lässytystä sieltä oli esitetty. Kyllä tästä pienen jutun iltapäivälehteen voisi saada. Lehdethän kirjoittavat aivan mitättömistä asioista.

En viitsi nähdä vaivaa, ja sitä paitsi soittajalla on tiettyjä sukulaissuhteita minun suuntaani, joten vihjeen antaja voitaisiin arvata.

P.S. Piirtäjä olikin australialainen.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6155851/Murdoch-owned-newspaper-defends-racist-cartoon-Serena-Williams.html

Onko piirros mielestänne rasistinen?

Ei suoranaisesti. Kovin on kyllä saatu muistuttamaan vanhojen rasististen pilapiirrosten afrikkalaista. Haitilais-japanilainen vastustajansa näyttää jostain syystä skandinaaviselta blondilta.


-:)lauri

#790
Kyseinen kuva on tosiaan kuin suoraan Jim Crow -aikakaudelta, kuten kuvasta metelin nostaneet toteavat. Minulla on kuitenkin sen verran historiaton tulokulma aiheeseen, että en pidä kyseisen kaltaista karikatyyriä rasistisena, mutta koska monella muulla on vielä tuoreessa muistissa Jim Crow -aikakausi myös pilapiirrosten osalta, olisi parempi, ettei huulia ja nenää korostettaisi tummaihoisista piirrettävissä karikatyyreissä.

Muutenkin olen keskiluokkainen länsimaalainen valkoinen mies, joten olen aavistuksen verran jäävi arvioimaan sitä, mikä asia mahtaa olla rasistinen tummaihoisten mielestä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Juha


Mistä hallitus aikoo saada terveyskeskuksiin tuhat uutta lääkäriä? "Vaikka työnantaja joustaisi, nuoret lääkärit eivät halua tänne töihin"

https://yle.fi/uutiset/3-10827740


Nuoret menevät, minne on kannattavaa mennä. Hoksaavat nopeasti.

Toisaalta yhteiskunnan roolista jos puhutaan, niin mitä se vaikuttavin juttu on? Onko millä tavoin yhteiskunta, tai mitä se yhteiskunta vaikuttavimmillaan on?

Ihan turhaa puhetta, kun saadaan mitä tehdään.

a4

Kahdeksan maailman rikkainta omistaa yhtä paljon varallisuutta kuin puolet maailman väestöstä.
Entäpä Suomessa?
Seitsemän rikkainta suomalaista omistaa varallisuutta yhtä paljon kuin 40% suomalaisista.
https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-laski-seitsemalla-suomalaisella-varallisuutta-yhta-paljon-kuin-40-prosentilla-vahavaraisimmista-yhteensa/

Juha

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 13, 2019, 13:43:10
Kahdeksan maailman rikkainta omistaa yhtä paljon varallisuutta kuin puolet maailman väestöstä.
Entäpä Suomessa? [...]


Pahin seuraus tästä on ympäristötuho. Linkkiä on ehkä vaikea tajuta, tosin itse veikkaan näin.

Ihmisten olot tietysti suorasti ottaen heikot, siis suurella osalla.

-:)lauri

#794
Usan demarien Joe Biden piti vaalipuheen, jossa hän yritti antaa vaikutelman, kuinka hän ja Obama ovat melkein bestikset. Luulin että tuolla kaverilla olisi terve minäkuva, mutta ilmeisesti joutuu lainaamaan sen Obamalta. Ei jatkoon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.