Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uutisia maailmalta ja Suomesta

Aloittaja Jaska, tammikuu 06, 2019, 22:02:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 31 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 23, 2020, 14:42:16
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 23, 2020, 12:41:09
Ja Darwin-palkinto menee...:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/30b85e6f-0525-4129-bf93-db82aac53a4bYhdysvalloissa 64-vuotias "Mad Mike" Hughes on kuollut yritettyään laukaista itse tehdyn raketin aavikkoseudulla Kaliforniassa. Hän oli itse raketin kyydissä. Onnettomuudesta kertovat CNN ja BBC.

Hughes on halunnut selvittää, onko maapallo litteä. Tähän liittyi myös lauantaina tehty rakettikoe. Hughesin tavoitteena oli lopulta päästä avaruuteen asti
....
No kerrankin on harvinaisen osuvaa todeta, että hemmo ei tainnut olla mikään raketti-insinööri.

Taisi kuitenkin onnistua todistamaan, että hemmon kohdatessa maan, hemmosta tulee litteä...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 23, 2020, 17:03:39
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 23, 2020, 14:42:16
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 23, 2020, 12:41:09
Ja Darwin-palkinto menee...:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/30b85e6f-0525-4129-bf93-db82aac53a4bYhdysvalloissa 64-vuotias "Mad Mike" Hughes on kuollut yritettyään laukaista itse tehdyn raketin aavikkoseudulla Kaliforniassa. Hän oli itse raketin kyydissä. Onnettomuudesta kertovat CNN ja BBC.

Hughes on halunnut selvittää, onko maapallo litteä. Tähän liittyi myös lauantaina tehty rakettikoe. Hughesin tavoitteena oli lopulta päästä avaruuteen asti
....
No kerrankin on harvinaisen osuvaa todeta, että hemmo ei tainnut olla mikään raketti-insinööri.

Taisi kuitenkin onnistua todistamaan, että hemmon kohdatessa maan, hemmosta tulee litteä...

No ehkä se todistus meni riittävän lähelle alkuperäistä tavoitetta.

Aave

#2327
Vihreiden ehdotus: äänestysikärajaksi 16 vuotta – mitä mieltä sinä olet? (IS).

Ei helvetissä. Ehkä muistanette vielä, millaisia itse olitte 16-vuotiaina? Vihreille tämä kyllä varmasti sopisi senkin puolesta, että monet puolueen kannattajat eivät ole kehittyneet henkisesti ja tiedollisesti 16-vuotiasta lukiolaistyttöä kummemmaksi, vaikka ikää muuten olisi karttunut jo toinen mokoma.

"Vihreät ovat esittäneet äänestysikärajan laskua myös aiemmin. Vuonna 2018 puolue esitti, että äänestysikäraja laskettaisiin 15 ikävuoteen".

Unohdetaan se lukiolaistyttökin, ja taannutaan yläkoululaiseksi.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - helmikuu 23, 2020, 22:22:53
Vihreiden ehdotus: äänestysikärajaksi 16 vuotta – mitä mieltä sinä olet? (IS).

Ei helvetissä. Ehkä muistanette vielä, millaisia itse olitte 16-vuotiaina? Vihreille tämä kyllä varmasti sopisi senkin puolesta, että monet puolueen kannattajat eivät ole kehittyneet henkisesti ja tiedollisesti 16-vuotiasta lukiolaistyttöä kummemmaksi, vaikka ikää muuten olisi karttunut jo toinen mokoma.

"Vihreät ovat esittäneet äänestysikärajan laskua myös aiemmin. Vuonna 2018 puolue esitti, että äänestysikäraja laskettaisiin 15 ikävuoteen".

Unohdetaan se lukiolaistyttökin, ja taannutaan yläkoululaiseksi.

Ainakin puolikasääni pitäisi antaa. Moni 16-vuotias ymmärtää tulevaisuutta paremmin kuin 70-vuotias. Ja tulevaisuushan on heidän.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

^Tosiaan, sekin Greta & co. 
Olin itse muuten jo ala-asteella poliittisesti aktiivi...

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 23, 2020, 23:29:40
Ainakin puolikasääni pitäisi antaa. Moni 16-vuotias ymmärtää tulevaisuutta paremmin kuin 70-vuotias. Ja tulevaisuushan on heidän.
Vihreiden puoluetoimistossa on mitä ilmeisemmin tehty matematiikkaharjoituksia nuorisovaalien perusteella. Niiden mukaanhan nuoriso äänestäisi vihreitä (ja perussuomalaisia). Odotan SDP:n ulostuloa asiassa ja vaatimusta, että äänestysoikeuden alaraja nostetaan 70 vuoteen.  ;D

Tuossa äänestysiän laskemisessa olisi monia ongelmia. Ensinnäkin se, että vaikka jotkut 16-vuotiaat ovat kypsiä muodostamaan maailmankuvan, niin suuri - kenties jopa suurin - osa on vielä niin alttiita ulkopuolisille vaikutuksille, että annetut äänet eivät todellisuudessa olisi heidän, vaan vanhemman, opettajan, kaveripiirin johtajan tai jonkun muun lisä-ääniä.

Olen myös huolissani mahdollisesta koulun puoluepolitisoimisesta. Satatuhatta uutta vaikutuksille altista äänestäjää varmasti kiinnostaa puoluekoneistoja. Se jakaisi koululaisia jo nuoresta eri ryhmiin. Ja kun aikuisten kiistat ovat paljon kärjekkäämpiä kuin lasten "Tappara vai Ilves"-kinastelut.

Myös se, että vajaavaltaisille annettaisiin päätösoikeus jopa valtakunnallisiin asioihin vaikuttaa myös vähintäänkin oudolta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 24, 2020, 09:27:32

Myös se, että vajaavaltaisille annettaisiin päätösoikeus jopa valtakunnallisiin asioihin vaikuttaa myös vähintäänkin oudolta.

Tämä ennen kaikkea.

Nykyäänhän tilanne on niin, että nuoret aikuiset ovat poliittisesti varsin passiivisia. Noin puolet 18-vuotiaista äänestää, ja muutamaa vuotta vanhemmat ovat vielä laiskempia.

Saares

#2332
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 23, 2020, 23:38:56
^Tosiaan, sekin Greta & co. 
Olin itse muuten jo ala-asteella poliittisesti aktiivi...
Teiniliitto?
Wikipedia:
"Teiniliitto puoluepolitisoitui 1970-luvun alussa nopeasti ja kommunismin ollessa suosiossa vähemmistökommunistit eli taistolaiset saivat haltuunsa liiton johtopaikat. Monet siihen asti puolueettomat liiton ideologiset suunnannäyttäjät "kääntyivät" taistolaisiksi vuosien 1970–1971 aikana.[10] Virallisesti liittoa johti koko 1970-luvun ajan vasemmiston ja keskustan "yleisdemokraattinen rintama" ja puheenjohtajan paikka kuului vielä vuosikymmenen alkupuolella sosialidemokraateille. Taistolaisilla oli kuitenkin vuodesta 1972 alkaen puolet hallituspaikoista, enemmistö piirisihteereistä ja pääsihteerin paikka.[11] Lopulta he kaappasivat puheenjohtajankin paikan. Parhaimmillaan liiton 18 piiristä 16:tta johti vähemmistökommunisti. Teiniliitosta muodostui näin nuortaistolaisen liikkeen keskeinen rekrytointikanava. Risto Ahosen mukaan 1970-luvulla Teiniliitosta tuli kuitenkin yleispoliittinen lausuntoautomaatti, eikä taistolaisten tavoitteeksi ottama vallankumous johtanut mihinkään hyvään järjestön kannalta.[12] Kontrasti 1960-luvun kansainvälistyvään ja keskustelevaan Teiniliittoon oli suuri."

Xantippa

Ennenhän politikoiminen ja nimenomaan puoluepolitiikka oli ihan yleistä kouluissa. Oli ties mitä oppilaskuntavaaleja, joihin ihan reilusti mentiin jonkun puolueen edustajana, mistä tie sitten saattoi jatkua nuorisoliittojen kautta eduskuntaan. Omana aikanani tätä enää ei ollut, peruskoulu ilmeisesti lopetti tämän, myös lukiosta. Joku muu muistanee/tietää paremmin.

Ilmiselvät ongelmathan tuossa voi nähdä, mutta toisaalta taas, olihan nuoriso silloin erittäin poliittisesti aktiivista. On vähän elämälle vierasta sekin ajatus, että ensin pidetään lapsosia lapsina kouluissa, äänestykset ovat tyyppiä "luokan kivoin kaveri", jne ja sitten oletetaan, että 18-vuotiaina heille kasvaa paitsi ymmärrys myös kiinnostus valtion politiikkaan.

T: Xante

urogallus

Milloin ennen? 30-luvun lopulta 60-luvun lopulle koulut taisivat olla erinomaisen epäpoliittisia, osaksi tietoisen politiikan seurauksena. Eli vaikkapa ns. puserolain.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Puserolaki

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 24, 2020, 09:51:18
Milloin ennen? 30-luvun lopulta 60-luvun lopulle koulut taisivat olla erinomaisen epäpoliittisia, osaksi tietoisen politiikan seurauksena. Eli vaikkapa ns. puserolain.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Puserolaki

Olettaisinkin, että politikoiminen kaikkialla, myös kouluissa, oli aktiivista nimenomaan 1960-70 luvuilla, kasarilla alettiin jo tykätä enemmän markkinataloudesta ja oltiin sitä mieltä, että kasvatetaan täällä yksilöllisiä kuluttajia. Mutta kuten sanottua, omat kokemukset heikohkot, mutta olettaisin täällä olevan tietävämpiä.

T: Xante

ROOSTER

Ei tainnut vielä 60-luvulla kouluissa olla paljoa politikointia mutta heti 70-luvun alussa tilanne meni ihan överiksi. Teiniliiton kokouksissa tarkistettiin valtakirjoja suurin osa ajasta. Olivat yleisdemokraatit ja taistolaiset sekä kokoomus. Minä kannoin ylpeänä keltaista Ole Porvari-rintanappia ensisijaisesti vastalauseena taistolaisvyörytykselle. Taisinpa liimailla muutaman Adolf Ivar Arwidsson-tarrankin sähkönjakokaappeihin.

"Ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia"

Tuo nuorisopolitikointi tuotti mm. sellaiset nimet valtakunnanpolitiikkaan kuin E.Tuomioja, B.Wahlroos, J.Ollila, E.Liikanen, I.Kanerva, E.Aho, S.Hassi, K.Sasi, B.Zyscowicz, M.Viialainen ym.ym.

Minä fanitin Beniä aina 70-luvun lopulle asti. Hänellä asiat taisivat mennä siten, että hänestä tuli nöyrä puoluetyömyyrä ja oma aate jäi vähän unhoon. Välillä häneltä on nykyisin kuultu sellaisiakin lausuntoja jotka eivät ole yhtään hänen suuhunsa sopivia.

Jännää huomata, miten asiat kehittyvät vuosien varrella. Ihmiset muuttuvat, minä muiden mukana, ja näkevät asioita uudessa valossa ja uuden tilanteen mukaisena. Toiset muuttuvat "olosuhteiden" eli rahan tai vallan takia.

Tällä tietysti tarkoitan sitä, että itse olen ollut aina oikeassa mutta maailma ympärillä on muuttunut koko ajan siten, että se on ollut yleensä väärässä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 24, 2020, 10:56:11
Tällä tietysti tarkoitan sitä, että itse olen ollut aina oikeassa mutta maailma ympärillä on muuttunut koko ajan siten, että se on ollut yleensä väärässä.

Olet siis aina ollut samaa mieltä mitä minä!  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 24, 2020, 12:08:51
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 24, 2020, 10:56:11
Tällä tietysti tarkoitan sitä, että itse olen ollut aina oikeassa mutta maailma ympärillä on muuttunut koko ajan siten, että se on ollut yleensä väärässä.

Olet siis aina ollut samaa mieltä mitä minä!  ;D

Niinpä.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

#2339
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 24, 2020, 10:56:11

Jännää huomata, miten asiat kehittyvät vuosien varrella. Ihmiset muuttuvat, minä muiden mukana, ja näkevät asioita uudessa valossa ja uuden tilanteen mukaisena. Toiset muuttuvat "olosuhteiden" eli rahan tai vallan takia.

Tällä tietysti tarkoitan sitä, että itse olen ollut aina oikeassa mutta maailma ympärillä on muuttunut koko ajan siten, että se on ollut yleensä väärässä.

Olisi mielenkiintoista lukea tarkemmin, miten Rooster on muuttunut vuosien varrella. Onko raha ja valta ollut syynä valaistumiseen vai muutenko se vain on tapahtunut.

Minunkin poliittisessa ajattelussani on tapahtunut muutoksia, vaikka perusasiat eli yksilönvapauden ja oikeudemukaisuuden puolustaminen ovat aina olleet osa poliittista ajatteluani. Asioiden painotuksissa ja painoarvoissa on korkeintaan tapahtunut muutoksia.

Jonnekin parikymppiseksi asti olin poliittisesti epäaktiivinen. Kannatin epämääräisesti oikeistoa vastapainona vasemmistolle, mutta tämän tarkemmin en asiaa miettinyt. Politiikka ylipäätään ei kiinnostanut. Minua kiinnostivat tavalliset arkipäiväiset jollakin tavalla tekniikkaan liittyvät asiat kuten polkupyörien ja mopon ja auton ja veneen kunnosteleminen ja kaikenlainen "rakentelu" (radiosysteemit, vahvistinsysteemit, kaiutinkaapit ynnä muuta). Ensimmäinen politiikkaa sivuava hanke, jossa olin 18-vuotiaana mukana, oli vaalijulisteiden ideoiminen eräille "nuorliberaalien" ehdokkaille kn-vaaleissa. Oli täysin sattumaa, että ajauduin julisteiden suunnittelutiimiin.