Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Xantippa

^^

Tuossahan ei ollut pointti siinä, pitääkö sinusta, vaan nimenomaan päinvastoin. Kyse oli siitä, että sinä et ole määrittelevä tekijä, vaan ryhmä, johon kuulut. Sinua saa mulkoilla ja suuntaasi räkiä, koska olet keski-ikäinen ämmä.

Vähän samaan tapaan kuin kaikkia ulkkiksia saa haukkua, heidän olemuksestaan ja olemassa olostaan saa keuhkota ja vauhkota, koska he kuuluvat johonkin etniseen ryhmään, suvakkeja saa haukkua, koska kuuluvat suvakkilahtariryhmään...jne.

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Ei, ainakin omalla kohdallani on kyse vain edes jonkinlaisesta älyllisestä rehellisyydestä, joita keskusteluissa vaadin.

Pyydän lainaamaan yhden kohdan, jossa olen piessyt suomalaista miestä olan takaa.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Et, mutta et kyllä myöskään ole painottanut, että valitat nyt tässä kokemuksia, jotka ovat ihan muualla koettuja ja ihan muista ihmisistä. Varsinkin, kun nämä viestisi tulevat vastauksena jonkun palstalaisen kirjoituksiin, niin aika helposti syntyy mielikuva, että juuri tällä palstalla kokemaasi valitat.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 11:14:07
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Ei, ainakin omalla kohdallani on kyse vain edes jonkinlaisesta älyllisestä rehellisyydestä, joita keskusteluissa vaadin.

Pyydän lainaamaan yhden kohdan, jossa olen piessyt suomalaista miestä olan takaa.

T: Xante

En ymmärrä miksi sinun kommenttejasi pitäisi alkaa esittelemään sinulle itsellesi että huomaisit jotta saa sen vaikutelman että han-suomalaisuus on ainoa ongelma tässä maassa ja ulkkismiesten teoista ei saa sanoa mitään.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 11:22:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Et, mutta et kyllä myöskään ole painottanut, että valitat nyt tässä kokemuksia, jotka ovat ihan muualla koettuja ja ihan muista ihmisistä. Varsinkin, kun nämä viestisi tulevat vastauksena jonkun palstalaisen kirjoituksiin, niin aika helposti syntyy mielikuva, että juuri tällä palstalla kokemaasi valitat.

Tämä on liian pieni mesta ollakseen koko oleilualueeni edes netissä.

Norma Bates

Tulipa tässä mieleeni että suvaitsevaisuuskeskusteluhan on täysin nyrjähtänyt. Mielestäni järjellistä olisi keskustella siitä että ulkomaalaisella on oltava oikeus elää ja olla Suomessa ilman että häntä mulkoillaan, syljetään kohti ja vallan sorretaan ja poljetaan. Vastaisin että kyllä on oikeus, jos ei ole rikollinen.

Sensijaan tällä foorumilla keskustelemme nyt siitä että onko alkuasukkaalla oikeus pahoittaa mielensä kun mulkoillaan ja syljetään kohti ulkomaalaisen taholta. Vastaus ilmeisesti on että ei.

Ja Facessa ei saa puhua ikävistä tositapahtumista jos ne koskevat etnisiä vähemmistöjä.

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:56:48
Tulipa tässä mieleeni että suvaitsevaisuuskeskusteluhan on täysin nyrjähtänyt. Mielestäni järjellistä olisi keskustella siitä että ulkomaalaisella on oltava oikeus elää ja olla Suomessa ilman että häntä mulkoillaan, syljetään kohti ja vallan sorretaan ja poljetaan. Vastaisin että kyllä on oikeus, jos ei ole rikollinen.

Sensijaan tällä foorumilla keskustelemme nyt siitä että onko alkuasukkaalla oikeus pahoittaa mielensä kun mulkoillaan ja syljetään kohti ulkomaalaisen taholta. Vastaus ilmeisesti on että ei.

Ja Facessa ei saa puhua ikävistä tositapahtumista jos ne koskevat etnisiä vähemmistöjä.

Mulla on kanssa Facessa yksi kaveri, jolle aina sattuu kaikenlaista ikävää. Mieskuviot menee vituilleen ja sitä huijataan, ja niin edelleen. Nyt kun tätä on jatkunut sen 10 vuotta, mitä olen hänet tuntenut, väkisin on alkanut hiipiä epäilys, että hän on jollain tavalla altis joutumaan altavastaajaksi tai sitten hänellä on jostain muusta syystä intressi liioitella näitä kokemuksiaan somessa, koska sillä saa, no ainakin jonkinlaista huomiota.

En minä missään nimessä sanoisi, että ei saa kertoa FB:ssä huonoja kokemuksia. Mutta jos minut ryöstettäisiin tai sattuisi jotakin ikävää, käsittelisin sitä varmaan läheisten kanssa kasvotusten, enkä usko, että tilittäisin siitä Facebookissa.

Mutta ilman muuta jokainen taaplaa tyylillään.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:50:47
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 11:14:07
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Ei, ainakin omalla kohdallani on kyse vain edes jonkinlaisesta älyllisestä rehellisyydestä, joita keskusteluissa vaadin.

Pyydän lainaamaan yhden kohdan, jossa olen piessyt suomalaista miestä olan takaa.

T: Xante

En ymmärrä miksi sinun kommenttejasi pitäisi alkaa esittelemään sinulle itsellesi että huomaisit jotta saa sen vaikutelman että han-suomalaisuus on ainoa ongelma tässä maassa ja ulkkismiesten teoista ei saa sanoa mitään.

Sille en voi mitään, minkä vaikutelman sinä saat. Kieltämättä se onkin ollut minun ongelmani keskustelussa kanssasi, että mielestäsi vaikutelmasi niin minusta kuin monesta muustakin ovat - minun mielestäni - jokseenkin kummallisia ja vinksahtaneita.

T: Xante

Aasilaulu

#54
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:00:27
Siksi itse otan sen kannan että suurempi oikeus minulla on oleskella lähiseudulla kuin jollain kiittämättömällä mulkoilijalla. Ei hänen tarvitse minua kiitellä, mutta mulkoilkoon tai räkiköön vihaisena niin etten minä sitä näe.

En ole koskaan ajatellut sitä, onko minulla suurempi oikeus oleskella jossakin Suomen alueella kuin Pohjoismaiden kansalaisella, EU-maan kansalaisella tai jonkun muun maan kansalaisella. Jos rupeaisin ajattelemaan, että tässä vallitsee joku tällainen oleskeluoikeuksien hierarkia, kokisin sen itse lähinnä raskaana. Se johtaa sellaiseen, että kytätään ja kyräillään toinen toisiamme.

Tässä asiassa en ole kuitenkaan täysin eri mieltä kanssasi. Kyllä tietyssä mielessä kotimaassaan on kotonaan, ja vielä tätä sidettä vahvistaa se, jos myös vanhempien ja esivanhempien kotiseudut ovat olleet samoilla alueilla. Itse ajattelen sitä kuitenkin niin, että ihminen voi myös kotiutua johonkin toiseen maahan, ja koteja voi joissain tapauksissa ehkä olla useammassa kuin yhdessä maassa -- varsinkin jos tarkoitetaan kodilla jonkinlaista sidettä maahan.

Tämän ajattelemista ehkä helpottaa, jos päästät irti siitä sylkevän ja sinusta mulkoilevan muslimin tai mustan kaverin kuvasta, mihin muuten olet itse tulkinnut hänen ajatuksensa ja tunteensa nimenomaan sinua kohtaan. Joka kerta kun toistelet tällaista kuvaa, vahvistat oman tarinasi totuutta. Totta kai sillä voi olla jokin sinua lohduttava tai eheyttävä vaikutus myös -- jos tunnet olosi hyljeksityksi tai väheksytyksi yms, on kuitenkin joku muu, joka on sitten vielä osattomampi ja "vähempiarvoinen".  Kannattaa kuitenkin ehkä miettiä sitä, mitä teet omalle tarinallesi ja omakuvallesi, jos toistelet aina näitä ikäviä kokemuksia ja ikäviä havaintoja ihmisistä, ja sitten kerrot aina ihmisille siitä, kuinka nämä ovat olleet niitä käänteentekeviä kohtia elämässäsi ja kuinka niiden takia olet se, mikä olet. Niiden tapahtumien merkityshän paisuu, kun käytät niitä tällä tavalla. Ei siinä mitään, jos todella haluat, että sinun olemistasi jatkuvasti määrittää joku mulkoilevan arabin tai neekerin kuva tai se epärehellinen romani tai joku muu sinullle pettymyksen tuottanut henkilö. Saahan niistä varmaan jotain vitutusvoimaa myös :D

Mutta neutraalimpi esimerkki tästä kodin rakentamisesta voisi olla vaikka se, että kuvittele jotain ruotsinsuomalaista. Se on muuttanut 1960-luvulla töiden perässä Ruotsiin, ja toisin kuin moni muu sinne lähtenyt, tämä yksilö päättikin perustaa sinne perheen ja jäädä asumaan. Jossain vaiheessa siitä tulee hänenkin kotimaansa, ja ehkä hän kokee silti olevansa myös suomalainen. Ehkä hän joskus ajattelee negatiivisesti Ruotsista tai ruotsalaisista ja tulee sellaisia hetkiä, että mielessä käy, että ei vittu mitä paskaa :D Tai tulee koti-ikävä johonkin lapsuuden tai nuoruuden maisemiin Suomessa, mutta samaan aikaan tietää, ettei siihenkään enää ole mitään suoraa tai helppoa paluuta.

Voidaan katsoa, että hänellä, jos hän on Suomessa syntynyt ja suomalaista sukujuurta, on tietyssä määrin "enemmän oikeutta" oleskella Suomessa kuin Ruotsissa, vaikka sitten elämänhistoria olisikin sellainen, että jossain kohtaa suurimman osan ajasta vakinainen asuinmaa on ollut Ruotsi. Ehkä tällaisella henkilöllä "kotimaa" on vähän fluidi käsite. Jossain vaiheessa tuntuu, ettei sellaista ole ollenkaan, jossain vaiheessa se voi olla vain toinen tai molemmat.

Nyt jos sille tulee joku asperger-täti Ruotsissa räyhäämään, että mene kotiisi täältä mulkoilemasta, senkin finnjävel, mitä sen pitäisi tästä ajatella? Että niin oletkin muuten tässä täsmälleen oikeassa, hienoa kun kerrot?

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:51:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 11:22:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Et, mutta et kyllä myöskään ole painottanut, että valitat nyt tässä kokemuksia, jotka ovat ihan muualla koettuja ja ihan muista ihmisistä. Varsinkin, kun nämä viestisi tulevat vastauksena jonkun palstalaisen kirjoituksiin, niin aika helposti syntyy mielikuva, että juuri tällä palstalla kokemaasi valitat.

Tämä on liian pieni mesta ollakseen koko oleilualueeni edes netissä.

No sä nyt vain onnistut kirjoittamaan aika lahjakkaasti nämä valituksesi niin, että vaikutelmana on valitus siitä, miten sinulle tällä palstalla vastaillaan. Miten vaikkapa äskeinen vastauksesi Xantelle oikein pitäisi ymmärtää? Että kyse ei olekaan hänen kommenteistaan, vaikka juuri niistä saat vaikutelman, että ulkkismiesten tekemisistä ei saa sanoa mitään? Ihme kuurupiiloa harrastat nyt.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Aasilaulu - elokuu 20, 2019, 12:04:41
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:56:48
Tulipa tässä mieleeni että suvaitsevaisuuskeskusteluhan on täysin nyrjähtänyt. Mielestäni järjellistä olisi keskustella siitä että ulkomaalaisella on oltava oikeus elää ja olla Suomessa ilman että häntä mulkoillaan, syljetään kohti ja vallan sorretaan ja poljetaan. Vastaisin että kyllä on oikeus, jos ei ole rikollinen.

Sensijaan tällä foorumilla keskustelemme nyt siitä että onko alkuasukkaalla oikeus pahoittaa mielensä kun mulkoillaan ja syljetään kohti ulkomaalaisen taholta. Vastaus ilmeisesti on että ei.

Ja Facessa ei saa puhua ikävistä tositapahtumista jos ne koskevat etnisiä vähemmistöjä.

Mulla on kanssa Facessa yksi kaveri, jolle aina sattuu kaikenlaista ikävää. Mieskuviot menee vituilleen ja sitä huijataan, ja niin edelleen. Nyt kun tätä on jatkunut sen 10 vuotta, mitä olen hänet tuntenut, väkisin on alkanut hiipiä epäilys, että hän on jollain tavalla altis joutumaan altavastaajaksi tai sitten hänellä on jostain muusta syystä intressi liioitella näitä kokemuksiaan somessa, koska sillä saa, no ainakin jonkinlaista huomiota.

En minä missään nimessä sanoisi, että ei saa kertoa FB:ssä huonoja kokemuksia. Mutta jos minut ryöstettäisiin tai sattuisi jotakin ikävää, käsittelisin sitä varmaan läheisten kanssa kasvotusten, enkä usko, että tilittäisin siitä Facebookissa.

Mutta ilman muuta jokainen taaplaa tyylillään.

Ja kenenkään tyyli ei ole sen oikeampi kuin toisenkaan. Eikä siitä minun silmissäni saa mitään irtopisteitä että keskustelee livenä, kun on sattumoisin tutustunut ihmisiin joita on mahdollista tavata face to face. Minusta nettikeskustelu on ihan yhtä aitoa keskustelua kuin saman pöydän ääressä keskusteleminenkin.

Mutta aivan kuten en livenä kertoisi kaikkia mielipiteitäni suvaitsevaisuuteen kallellaan olevien tuttujeni ksnssa, en tee niin netissäkään. On yksi kaveri joka on avoimesti persu, mutta en mene kovin pitkälle hänen seinällään olevissa ketjuissa, koska en halua sen saman tahon tutkaan joka bannailee häntä. Yhden Oulun raiskauksista raivostuneen kaverini kanssa keskustelen yksityisesti. Hän oli aiemmin suvaitsevaisempi kuin minä, nykyään suvaitsemattomampi.

Kriittisimmät lausunnot noin muutoin teen nimimerkillä ryhmissä ja tällä foorumilla.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 14:33:20
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:51:57
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 11:22:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 11:02:59
safiiri,

Sanoinko jossain vaiheessa että puhun aina ja pelkästään palstalaisista?

Mutta kyllähän sinun ja Xanten linja läheltä sitä liippaa että suomalaista miestä saa piestä olan takaa, muttei ulkkismiehistä saa sanoa mitään ikävää. Sehän on pakkopitämistä että mitään ikävää ei saa sanoa.

Onko siis niin, että tällaisia henkisiä ihmisiä ei palstalta löydy? Tällaisten kanssa olet tekemisissä jossain muualla?

Et, mutta et kyllä myöskään ole painottanut, että valitat nyt tässä kokemuksia, jotka ovat ihan muualla koettuja ja ihan muista ihmisistä. Varsinkin, kun nämä viestisi tulevat vastauksena jonkun palstalaisen kirjoituksiin, niin aika helposti syntyy mielikuva, että juuri tällä palstalla kokemaasi valitat.

Tämä on liian pieni mesta ollakseen koko oleilualueeni edes netissä.

No sä nyt vain onnistut kirjoittamaan aika lahjakkaasti nämä valituksesi niin, että vaikutelmana on valitus siitä, miten sinulle tällä palstalla vastaillaan. Miten vaikkapa äskeinen vastauksesi Xantelle oikein pitäisi ymmärtää? Että kyse ei olekaan hänen kommenteistaan, vaikka juuri niistä saat vaikutelman, että ulkkismiesten tekemisistä ei saa sanoa mitään? Ihme kuurupiiloa harrastat nyt.

Lukemattomia kertoja olen kertonut foorumilla jotain mitä sattui jossain muualla ja sitten sinä ja Xante alatte siitä vääntämään ilmeisesti sillä toiveella että en niiskuttaisi enää mistään asiasta mikä liittyy maahanmuuttoasioihin. Onko teidän jokaikinen kerta ihan pakko? Ja minä sitten jankutan sillä toiveella että jompikumpi teistä joku päivä suvaitsisi meikäläisenkin kaltaisia ihmisiä, eli arempia naisia jotka eivät halua lisää uhkia elämäänsä. Kuurupiilo johtuu siutä etten haluaisi olla aina teidän hampaissanne ja sanoa suoraan että tällä foorumilla tulette ikäänkuin vaatimaan että pitää tapella henk.koht. juuri teidän kahden kanssa, ihan kuin kellään muulla ei olisi mitään kommentoitavaa.

En minä tiedä minkä takia teistä kumpikaan ei kykene asettumaan aran naisen asemaan. Johtuukohan se iästä.

Yksi nettituttuni väitti tässä juuri että minusta on tullut vuoden mittaan kovempi. Enpä tiedä.

Norma Bates

Ei minusta suomalaisellakaan ole mitään oikeutta mulkoilla ja räkiä kohti. Missään maassa. Emmänyt oikein ymmärrä että minkä tähden kaikkea pahaa oloa pitää niin loputtomiin ymmärtää kun ei mitään siutä mitä itse olen sanonut vuodesta 2015 eteenpäin ymmärrä kuin rajakit. Jos siis ulkkiksista puhe. Minullehan hommeli on simppeli: miksei suomalaisella ole enää mitään oikeuksia omassa maassaan edes ruikuttaa, mutta ulkomaalaisella ei ole mitään velvollisuuksia edes käyttäytyä asiallisesti.

Ehkä joku päivä näytän kieltä jos joku mulkoilee. Katsotaan sitten mitä tuleman pitää.

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 15:10:25
Ei minusta suomalaisellakaan ole mitään oikeutta mulkoilla ja räkiä kohti. Missään maassa. Emmänyt oikein ymmärrä että minkä tähden kaikkea pahaa oloa pitää niin loputtomiin ymmärtää kun ei mitään siutä mitä itse olen sanonut vuodesta 2015 eteenpäin ymmärrä kuin rajakit. Jos siis ulkkiksista puhe. Minullehan hommeli on simppeli: miksei suomalaisella ole enää mitään oikeuksia omassa maassaan edes ruikuttaa, mutta ulkomaalaisella ei ole mitään velvollisuuksia edes käyttäytyä asiallisesti.

Ehkä joku päivä näytän kieltä jos joku mulkoilee. Katsotaan sitten mitä tuleman pitää.

Mä en ole koskaan tähän kohtiräkimiseen itse törmännyt, niin on vaikea ottaa kantaa. Mutta jotenkin "mulkoilu" syytöksenä tuntuu vähän kummalliselta. Oletko varma, että et itse "mulkoile" ulkomaalaisia tai värillistä väkeä, kun näet heitä katukuvassa?

On se totta kai ikävää, jos joku mulkoilee. Mutta minusta ihmisellä on oikeus kohdistaa katseensa suht vapaasti ja olla vaikkapa pahalla tuulella, jos siltä tuntuu. Kyllä minä säikähtäisin, jos joku oikein murhaavasti katsoisi lähelle tullessaan, mutta sellaista en muista tapahtuneen. Sitä en ole niin seurannut, mihin jossain kauempana olevat kohdistavat katseitaan ja onko ne kuinkakin mulkoilua tai ei.

Mä jotenkin... siis :D eihän mulla ole mitään nokankoputtamista siihen, miten Norma katselee tai arvioi toisten katseita. Se on hänen oma asiansa. Mutta jos itse kulkisin sillä tavalla varuillani yleisillä paikoilla, että katsoisin, mihin muut katsovat ja mulkoilevatko he, voisin kuvitella että silloin jo käyttäytyisin itse sen verran vihamielisen tai omituisen oloisesti, että varmaan tästä mulkoilusta kasvaisi ihan merkittävä ilmiö minunkin elämässäni.