Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

^

Nämä ovat kyllä luvattoman helppoja, mutta olin testin kanssa eri mieltä: minusta ihmisen tekemä aktiviteetti on toimintaa, mutta laitteen tekemä toiminto.

T: Xante

Hippi

Tuloksesi: 12 / 12
Merkitysten mestari!
Uskomaton tulos! Oikeat vastaukset tulevat selvästi selkärangastasi. Olet todellinen sanaseppo!


Ei tarvinnut edes miettiä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 19, 2021, 17:52:22
Nämä ovat kyllä luvattoman helppoja, mutta olin testin kanssa eri mieltä: minusta ihmisen tekemä aktiviteetti on toimintaa, mutta laitteen tekemä toiminto.

Minusta toiminto on vain mahdollisuus toimintaan. Laitteen tekemiset taas ovat toimintaa.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - marraskuu 19, 2021, 18:29:27
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 19, 2021, 17:52:22
Nämä ovat kyllä luvattoman helppoja, mutta olin testin kanssa eri mieltä: minusta ihmisen tekemä aktiviteetti on toimintaa, mutta laitteen tekemä toiminto.

Minusta toiminto on vain mahdollisuus toimintaan. Laitteen tekemiset taas ovat toimintaa.

Minusta laite ei voi olla toimija ja mainoksetkin mainostavat mainioita toimintoja, jota jokainen laite tekee, älypuhelimet ihan itsestään suorastaan.

Lisäksi toiminto ja toiminta ovat kaksi eri asiaa.

T: Xante

Muoksis: lisään, laite ei voi olla toimija siten kuten  ihminen, vaan laite vain suorittaa ohjelmoituja toimintoja. Eli siis pidin outona kyselyn muotoilua änkeä nämä samaan lauseeseen "ihmisen tai laitteen tekemä aktiviteetti".

Hippi

Tässä nyt kielitoimiston sanakirjasta

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/toiminto

1.
jatkuvan toiminnan vaihe; erillinen teko, toimi.
Hermojärjestelmän toiminnot.

2.
laitteen tms. (valittavissa oleva) toimintatapa.
Tulostustoiminnot.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/toiminta

toimiminen.
Aktiivinen toiminta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hiha

Mielenkiintoista. Olin sitä mieltä että toiminto. Kun muistelen muullakin kuin selkäytimellä, tiedän että historiallisesti tekemistä sanotaan toiminnaksi.

Nykyisessä atomisoituneessa maailmankuvassa tekemisen potentiaalia ja aktiota on vaikea ja turha erottaa toisistaan. Kun toteutan tai vaikka puhelin toteuttaa jonkun toiminnon, se on edelleen toiminto. Miksi sanoa sitä toiminnaksi - siinä olisi häsläämisen sivumaku.

Kotus on viime aikoina hyväksynyt niin paskaa, anteeksi, deskriptiivistä suomea, että luulenpa toiminnonkin olevan kohta uusi normaali.

Hippi


Jäikö koulutunneilta mitään ihmisen biologiasta päähän? Testaa 12 kysymyksellä

Biologia oli varmasti lempituntisi koulussa!
Vastasit oikein 12 kysymykseen


Kyllä oli, siis yksi lemppareistani.
Mutta ihmettelen, jos noihin kysymyksiin joku vastaa väärin. Oli ne niin idioottimaisia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

^
Biologia oli varmasti lempituntisi koulussa!

    Vastasit oikein 12 kysymykseen

Oppiaine oli kyllä lemppari mutta opettaja vei parhaan terän. Olimme lajin sisällä suuntautuneet eri asioihin - mikä pölhö! Antoi muistaakseni vain 8, mikä oli suuri vääryys.

Tuossa testissä on myös vaikeampia kysymyksiä, kylkiluitten määrää piti oikein miettiä, koska en viitsinyt alkaa tunnustella.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2021, 20:43:32

Jäikö koulutunneilta mitään ihmisen biologiasta päähän? Testaa 12 kysymyksellä

Biologia oli varmasti lempituntisi koulussa!
Vastasit oikein 12 kysymykseen


Kyllä oli, siis yksi lemppareistani.
Mutta ihmettelen, jos noihin kysymyksiin joku vastaa väärin. Oli ne niin idioottimaisia.
Yksi muka väärin, en usko. Iltasanomat on väärässä.

ROOSTER

Onko siitä jo neljäkymmentä vuotta kun 80-luku alkoi...huhhu. Musiikkiaiheinen visa sen ajan biiseistä.

Tuloksesi: 12 / 16
Aika hyvin!

Muistelet todennäköisesti kaiholla 80-lukua, sillä vuosikymmenen suosituimmat kappaleet ovat sinulla kiitettävän hyvin muistissa!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 19, 2021, 23:32:55
Mielenkiintoista. Olin sitä mieltä että toiminto. Kun muistelen muullakin kuin selkäytimellä, tiedän että historiallisesti tekemistä sanotaan toiminnaksi.

Nykyisessä atomisoituneessa maailmankuvassa tekemisen potentiaalia ja aktiota on vaikea ja turha erottaa toisistaan. Kun toteutan tai vaikka puhelin toteuttaa jonkun toiminnon, se on edelleen toiminto. Miksi sanoa sitä toiminnaksi - siinä olisi häsläämisen sivumaku.

Kotus on viime aikoina hyväksynyt niin paskaa, anteeksi, deskriptiivistä suomea, että luulenpa toiminnonkin olevan kohta uusi normaali.
Hyvä pointti. Voisiko älyllistyvien laitteiden ja maallistuvien ihmisten maailmassa kyse olla myös toiminnan määrittelyn suhteen juuri maailmankuvan muutoksesta kielessä ja sen käsitteissä?

Hippi

Lopetin sen 80-luvun jollotustestin siinä vaiheessa, kun kymmenen kysymyksen jälkeen vain yksi oli oikein. Suomi-POP/Rock ei koskaan ole ollut minulle mitenkään kovin läheistä. Enkä itse asiassa taida osata monenkaan laulun sanoja millään kielellä. Varmaan osansa sillä, etten myöskään itse laula. Se on minun ympäristötekoni.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Tuloksesi: 13 / 15
Mahtavaa!

Sinun levylautasellasi (tai Spotifyssasi) pauhaavat edelleen vanhat kasarisuosikit – ja mitäs sitä suotta hyvää vaihtamaan. Tätä tulosta kelpaa juhlia kuin olisi vuosi -85!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 21, 2021, 18:37:48
Onko siitä jo neljäkymmentä vuotta kun 80-luku alkoi...huhhu. Musiikkiaiheinen visa sen ajan biiseistä.

Tuloksesi: 12 / 16
Aika hyvin!

Muistelet todennäköisesti kaiholla 80-lukua, sillä vuosikymmenen suosituimmat kappaleet ovat sinulla kiitettävän hyvin muistissa!
Mikä visa? Missä?

15/13

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 21, 2021, 20:29:38
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 21, 2021, 18:37:48
Onko siitä jo neljäkymmentä vuotta kun 80-luku alkoi...huhhu. Musiikkiaiheinen visa sen ajan biiseistä.

Tuloksesi: 12 / 16
Aika hyvin!

Muistelet todennäköisesti kaiholla 80-lukua, sillä vuosikymmenen suosituimmat kappaleet ovat sinulla kiitettävän hyvin muistissa!
Mikä visa? Missä?

15/13

Se on salaisuus...https://www.youtube.com/watch?v=rmlHpmY9_oA

psst...( https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008417715.html )
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS