Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Testaa itsesi ja vertaa muihin

Aloittaja ROOSTER, elokuu 22, 2019, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 16 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Testaa, miten hyvin muistat 80-luvun laitteet! Jos saat 12/12, olet todellinen elektroniikka­guru   https://www.is.fi/viihde/art-2000009504598.html

Wau, kotoasi taisi 80-luvulla löytyä paljon tuon ajan uusinta tekniikkaa!

    Vastasit oikein 11 kysymykseen
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

#2011
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 08, 2023, 19:34:54
Testaa, miten hyvin muistat 80-luvun laitteet! Jos saat 12/12, olet todellinen elektroniikka­guru   https://www.is.fi/viihde/art-2000009504598.html

Wau, kotoasi taisi 80-luvulla löytyä paljon tuon ajan uusinta tekniikkaa!

    Vastasit oikein 11 kysymykseen


Jotkut 80-luvun laitteet tulivat minulle tutuiksi vasta 90-luvulla, jos ylipäätään tulivat. Joistakin en ole kuullutkaan. Olinkin vähän jälkijunassa näissä asioissa. Tietokoneethan olivat 1980-luvulla vielä hyvin kalliita laitteita. Tai no, ostin ensimmäisen tietokoneeni nipin napin 1980-luvun puolella eli vähän ennen joulua (15. päivä) vuonna 1989. Joulun pyhinä sitä vähitellen testailin ja opettelin käyttämään. Internet-aika alkoi osaltani vasta yhdeksän vuotta myöhemmin. Vähän olin kokeillut jo sitä ennen mm. siskon luona, jolla oli kone nettiyhteydellä. Kävin katsomassa anarkistien sivuja. 

Minua harmittaa se, että ensimmäinen yritykseni "päästä nettiin" keväällä 1996 epäonnistui. Yritin sitä Richardinkadun kirjastossa, mutta en osannut käyttää tietokonetta. Tarkemmin sanottuna en tiennyt, että hiirtä pitää klikata kaksi kertaa. Minulla oli pelkkiä DOS-koneita ilman hiirtä. Noina vuosina olin talodellisista syistä johtuen todella jäljessä kehityksestä. Ihmiset ostivat Windows-koneita raivona, ja minä jouduin katselemaan vain sivusta.

On suorastaan säälittävää muistella sitä, kun ostin ensimmäisen tietokonehiiren ja sain sen jollakin tavalla toimimaan vanhassa DOS-läppärissä. Sillä pystyi pelaamaan jotain alkeellista piip-piip-peliä, joka oli vähän kuin kännyköiden matopeli. Siinä liikutettiin etenevää kursoria ja tehtiin sen avulla neliöitä, jos oikein muistan. Ihmettelimme hiirtä kuin suurtakin ihmettä. Muilla ne olivat jo Windows-koneissaan   jokapäiväisessä käytössä. Kun ei ole rahaa, jää jälkeen.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 08, 2023, 19:34:54
Testaa, miten hyvin muistat 80-luvun laitteet! Jos saat 12/12, olet todellinen elektroniikka­guru   https://www.is.fi/viihde/art-2000009504598.html

Wau, kotoasi taisi 80-luvulla löytyä paljon tuon ajan uusinta tekniikkaa!

    Vastasit oikein 11 kysymykseen


Wau, kotoasi taisi 80-luvulla löytyä paljon tuon ajan uusinta tekniikkaa!
Vastasit oikein 11 kysymykseen



Painokysäri meni väärin :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 08, 2023, 20:41:19
Painokysäri meni väärin :D

Juuri näin pääsi täälläkin käymään. Oltiin silloin varmaan niin voimissamme, ettei tuntunut kilot missään.  ::) :P
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

11 oikein. Yksi rakkine oli ihan nevö hööt ov.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 08, 2023, 23:18:05
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 08, 2023, 20:41:19
Painokysäri meni väärin :D

Juuri näin pääsi täälläkin käymään. Oltiin silloin varmaan niin voimissamme, ettei tuntunut kilot missään.  ::) :P

Sama vika Rahikaisella. Kerrankin kysymyksiä, jotka olivat minun kompetenssini huomioon ottaen riittävän helppoja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - huhtikuu 09, 2023, 10:17:58
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 08, 2023, 23:18:05
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 08, 2023, 20:41:19
Painokysäri meni väärin :D

Juuri näin pääsi täälläkin käymään. Oltiin silloin varmaan niin voimissamme, ettei tuntunut kilot missään.  ::) :P

Sama vika Rahikaisella. Kerrankin kysymyksiä, jotka olivat minun kompetenssini huomioon ottaen riittävän helppoja.

Jälleen testin jo tehneiden kommentit siivittivät oikeaan vastaukseen vaiheassa kysymyksessä.  :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Historiakysymykset ovat tainneet olla jo täällä.

Syntyvyyttä ja väestönkasvua koskevassa kysymyksessä arvasin väärin. Sellaista testiä ei ole taidettu vielä keksiä, josta saisin täydet pisteet. Tietoni eivät ole edes peruskoulutasoa.




Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 09, 2023, 10:44:05
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - huhtikuu 09, 2023, 10:17:58
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 08, 2023, 23:18:05
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 08, 2023, 20:41:19
Painokysäri meni väärin :D

Juuri näin pääsi täälläkin käymään. Oltiin silloin varmaan niin voimissamme, ettei tuntunut kilot missään.  ::) :P

Sama vika Rahikaisella. Kerrankin kysymyksiä, jotka olivat minun kompetenssini huomioon ottaen riittävän helppoja.

Jälleen testin jo tehneiden kommentit siivittivät oikeaan vastaukseen vaiheassa kysymyksessä.  :D

Pitääpä lopettaa vihjeiden antaminen. Vaikka en kyllä ymmärrä, miten tämäkin "vihje" auttoi oikean valinnan tekemään. Kukaan meistä ei sanonut sitä, miten vastasimme  ???
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Vanhempi testi. Ei tartte tehdä, jos jo tuttu.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/11/16/testaa-itsesi-millainen-nettikeskustelija-olet

Kuulut todennäköisesti ryhmään nimeltä Kehitykseen tyytyväiset. Koska olet rohkea, sinulla on mahdollisuus kysyä muilta keskustelijoita heidän näkemyksiään ja jopa nostaa esiin ristiriitoja. Aktiivisena keskustelijana pystyt nostamaan aiheita esiin isommankin porukan keskuuteen. Hienoa, että näet, mikä tässä ajassa on hyvää!

Muista, että sinulla voi olla keskustelussa arvovaltaa, mikä tuo mukanaan tietyn vastuun. Voit käyttää kykyjäsi rakentavan ja kunnioittavan keskustelun edistämiseen. Muilla keskusteluun osallistuvilla ei välttämättä ole yhtä mutkaton ja rohkea suhtautuminen keskustelemiseen tärkeistä ja vaikeistakin asioista. Sinulla on kuitenkin kyky pitää huolta keskustelun pelisäännöistä. Sinulla on tärkeä rooli siinä, että keskustelu pysyy kaikkien osalta rakentavana ja toisia kunnioittavana.

Jos haluat kehittyä keskustelijana, pohdi, että pitäisikö sinun vielä vahvistaa kuuntelemistaitoasi? Pystyisitkö ehkä aloittamaan keskusteluja itsellesi uusilla alustoilla? Laajenisiko oma ajattelutaito vielä laajemmaksi kuuntelemisen avulla? Aina keskusteluihin ei tarvita voimakkaita mielipiteitä - myös uteliaisuus ja kiinnostus muista ihmisistä vie keskustelua eteenpäin.

ROOSTER

Yleissivistystesti.  https://www.is.fi/viihde/art-2000009367916.html

Onko sinulla hyvä yleis­sivistys? Testaa 20 kysymyksellä

Bravo bravissimo! Aivan mahtava tulos.

    Vastasit oikein 18 kysymykseen
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Bravo bravissimo! Aivan mahtava tulos.
Vastasit oikein 14 kysymykseen


Aika vaatimaton tulos.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi


Tiedätkö, mitä ruoka nykyään maksaa? 13 kysymyksen testi paljastaa, miten hyvin olet perillä arkisten tuotteiden hinnoista

Tuloksesi: 8 / 13
Tavallinen hintatietäjä!
Suoriuduit testistä melko hyvin. Tarkkailet selvästi ruokatuotteiden hintoja ja tiedät suurin piirtein, paljonko ne tällä hetkellä kaupoissa maksavat. Jonkin verran jäi parannettavaa, joten pidä silmät auki seuraavalla kauppareissulla.



Hankaluutena tuossa oli, että K-kaupan hinnat tahtoi mennä väärin, kun tiesin tai oli hyvä näppituntuma Prisman saman tai vastaavan tuotteen hinnasta. Sinä tuli useampikin virhe.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Nuo tiedätkö hinnan -testit on varsin pitkälle arvauskisoja. K-kauppiaat hinnoittelevat itsenäisesti ja jopa S-ketjussa on vaihtelua. Jos suuruusluokan tietää, niin riittäköön.

Yleissivistyksestä 18/20. Tänään on ollut sen verran kuormittava päivä ettei pysynyt kaikessa ihan skarppina.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur