Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Viherpeukalointia kotona ja puutarhassa

Aloittaja Hippi, tammikuu 07, 2019, 20:00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Pistin härkäpavut esikasvatukseen. 3 eri sorttia, yhteensä 47kpl. 2 kaupan siemenistä, yksi omista.

Aiemmin olen jo kylvänyt viidakkokurkut. Kuudesta siemenestä tosin vain yksi on itänyt.

Leikkasin puolet karviaispensaista alas, jätin kustakin vain pari nuorta versoa jäljelle. Vielä pitäisi leikata ja sitoa vattuja.

Hippi

En tiedä pitkä talviko vai viime kesän kokemukset on hiukan vienyt intoa parvekeviljelyltä enkä ole laittanut läheskään niin paljon eri chilejä kuin tavallisesi. On kyllä paria laatua minitomaatteja tulemassa ja muutamaa laatua chiliä. Pari chililajiketta ei itänyt, mutta en niiden sijaan enää mitään laittanut, kun olin myöhässä muutenkin.

Oli hiukan masentavaa huomata, että viimekesänä ne ylimääräiseksi jääneet taimet, jotka heivasin pihalle suojaistaan paikkaan pihlajan alle koristepensaiden viereen, paikkaan jossa kukkapenkin kasvusto vielä piilotti ruukut hyvin, tuottivat moninkertaisesti sen, mitä parvekkeella satoa tuli. Kasvuolosuhteet oli tuolla pihalla niin paljon paremmat kuin paahtavan ajoittain kummalla parvekkeella, johon vielä tuppaa ötököitä tulemaan. Pihalla kastelin viljelyksiäni päivittäin ja ajoittain niille kasteluveden mukana meni samaa kastelulannoitetta kuin pihakukille tarjosin. Parvekkeella olevilla olin ostanut oikein tomaatille ja chilille sopivaa nestemäistä lannoitetta, mutta eipä siitäkään paljoa iloa ollut.

Olen nyt tässä miettinyt, jotta jospa heivaan tänä kesänä kaikki pihalle. Parvekkeelle jätän ehkä vain jonkun yksittäisen, jos pihalle ei kaikki mahdu, sillä se jemmapaikka ei ole kovin laaja. Onneksi ihmiset täällä kulkee niin laput silmillään, etteivät huomanneet, mitä herkkuja kukkapenkin syrjässä oli kasvamassa.

Voi olla, että nyt kokeilen rohkeammin käyttää kaihtimia ehkäisemään paahdetta parvekkeella. Viime kesänä, kun kaihtimet olivat uudet, en ehkä ollut riittävän rohkea. Luultavasti valoa riittää kuitenkin tarpeeksi, sillä pihalla kasvaneetkin olivat muun kasvuston suojassa niin, että olivat pikemminkin hajavalossa ja suoraa aurinkoa tuli melkoisen vähän.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Muuton myötä taimien kasvatus vaikeutui, vaikka nykyisessä asunnossa on parveke ja entisessä ei ollut.
Siinä oli kuitenkin erkkeri, johon tuli erinomaisesti valoa ja huonelämpö.

Parvekkeelle paistaa vain vähän aikaa ja muulloin siellä on vielä niin kylmä, ettei taimia voi pitää siellä. Jos en ole paikalla siirtämässä taimia, ne eivät saa auringonvaloa sitä vähääkään.

Muutoinkin kasvimaan pito mökillä on vaikeutunut juuri nyt kun olisi enemmän aikaa panostaa siihen. Joku eläin syö melkein kaiken ja toukat tuhosivat marjapensaat. Omenapuut ovat ihan finaalissa, osan jo kaadoin pois. Uusien istuttaminen vaatisi aikamoista maanparannustöitä, ojitusta ja varjostavien puiden kaatamista.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

Otin viime viikon lopulla talvehtineen ruukkuruohosipulin sisään. Piti poistaa kuolleet varret ja ruukku jäi keittiön pöydälle. Vajaassa viikossa varret ovat venähtäneet 20 senttiä. Ovat toki hentoja vielä, mutta kasvun on lähes nähnyt silmissä. Ainakin on selvää mikä on tällä viikolla kaikkeen ruokaan lisättävä yrtti ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Löysin vinkin avulla siemenperunoita Hakaniemen torilta. Niitä ei muuten tahdo löytää oikein mistään. Hinta on kova, neljä euroa kilo, mutta tärkeintä, että niitä saa.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

^
Minä kasvatin parina kesänä parvekkeella perunaa ihan tavallisesta ruokakaupan multaperunoista :D

Vuorasin isohkon (n. 40x50x40) muovisen säilytyslaatikon jätesäkillä ja täytin puutarhamullalla. Olin pitänyt niitä multaperunoita hyvän aikaa jääkaapin juureslokerossa, joten niissä oli hyvät idun alut jo kun lykkäsin ne multiin. Eipä kestänyt kauaa, kun jo iloiset perunan varret putkahtivat esiin. Eihän siitä paljoa satoa tullut, mutta oli naapurin pojilla ihmettä, että "perunoita voi tehdä itsekin".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^ kyllä onnistuu noinkin kunhan muistaa ajoissa siirtää potut paikkaan, missä itävät. Jos laittaa täysin iduttomia perunoita maahan, kestää tosi kauan että nousevat maan päälle.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 25, 2023, 13:50:18
^
Minä kasvatin parina kesänä parvekkeella perunaa ihan tavallisesta ruokakaupan multaperunoista :D
...
Eihän siitä paljoa satoa tullut, mutta oli naapurin pojilla ihmettä, että "perunoita voi tehdä itsekin".

:D

Taloudellisestihan perunoiden kasvattaminen parvekkeella tai vähän isommallakaan pläntillä ei tarjoa kummoista hyötyä. Paremminkin menoja, vähintään Socrun siemenperunat. Mutta se onkin sitä viherpeukalointia ja harrastamista. Ja kyllähän harrastuksen pitää jotain maksaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Jos tosiaan ruokakaupan perunoista nuo laittaa, niin eihän sille paljoa hintaa tule. Minulla on aika usein noita istuttamista vaille olevia perunoita, kun useimmiten tulee ostettua hiukan enemmän kuin tarvitsen ja sitten ne ylimääräiset jäävät odottamaan tulevaa käyttöä.

Puutarhamulta taas on ikään kuin vaivan palkkana verotettua taloyhtiön multaa, jota tilaan huollolta joka kevät parikymmentä säkkiä pihatöitä varten. Samasta kuormasta nyysin mullat myös tomaateille ja chileille multaa siinä vaiheessa, kun istutan ne lopullisiin isoihin ruukkuihin.

Vastikkeeksi sitten olen omaan laskuuni ostanut kesäkukkien siemeniä, joita istuttelen pitkin pihaa. En kehtaa niin vähäisiä laskuttaa talolta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Socrates - huhtikuu 19, 2023, 09:23:19
Muutoinkin kasvimaan pito mökillä on vaikeutunut juuri nyt kun olisi enemmän aikaa panostaa siihen. Joku eläin syö melkein kaiken...

Veikkaan peuroja. Ne todella syövät kaiken. Meilläkin niitä käy, vaikka mökki on aika asutulla alueella eikä kaukana taajamasta. Viime kesänä suojasin kukkia itse tehdyllä karkotteella, jota suihkuttelin kasveihin. Litkussa oli vahvaa chiliä ja valkosipulia. Ohje taisi löytyä Hyötykasviyhdistyksen sivuilta. Jokaisen sateen jälkeen joutuu tietenkin suihkuttelemaan uudelleen. Olenkin miettinyt, että jos haluaa suojata pensaita, niin niissä toimisi paremmin jokin köynnös, johon on pujoteltu chilin palasia tms.
All you need is Love

urogallus

No itse ostin viime viikolla Hankkijalta 3kpl 5kg siemenperunapusseja. Maksoivat reilun 10 per pussi. Ei ole paha hinta.

Viime vuonna tuli sen verran hyvin pottuja, että viimeisiä syötiin helmikuun alussa. Silloin oli 12,5kg siementä. Oma kasvimaani alkaa kyllä olla jo kondiksessa ja tuotto sen mukaista, eli sanoisin, että kyllä potunviljelyssä voi päästä tuntipalkoillekin. Työtä loppujen lopuksi on hyvin vähän. Muokkaus + lannoitus, kylvö, kitkentä + multaus, sadonkorjuu. Ei lopultakaan kovin montaa tuntia mene 5 siemenkilon pottupläntin (n. 10m2) hoitoon.

Amore

Olen laskeskellut, että jos syö n. 2 kg perunaa viikossa (285g/pv), niin silloin perunaa kuluu 104 kg vuodessa.

En muista ihan tarkkaan, mikä on irtoperunan hinta Lidlissä (kaiketi keskimäärin halvin kauppaketjuista), mutta hieman alle euron se on. Heitetään tähän nyt vaikka kilohinnaksi 0,85e. Vuoden potut tällä hinnalla maksaisivat 88,40e.

Mutta ostoperunat eivät tuota sitä iloa ja virkistystä, minkä kasvattamisesta saa. Itse kasvatetut myös yleensä maistuvat "paremmilta" kuin kaupan potut.
All you need is Love

ROOSTER

^
Ei omatarveperunanviljely ole taloudellisessa mielessä ollenkaan kannattavaa, mutta jos haluaa välttää keinolannoitteita, hyönteis-, kasvi-, tauti-, lois-, peittaus- ja muita torjunta-aineita, niin peruna on oiva aloituskasvi. Ammattimaiset perunanviljelijät käyvät ruiskuttamassa perunamaataan noin 10 kertaa kasvukauden aikana, eri tarkoituksia varten. Varsiston hävittämiseen on omat aineensa.

Eräs parhaimman makuisista perunasadoista syntyi kun ihan vaan nurmikolle laitettiin perunoita riviin ja peitettiin ne paksulla kerroksella puutarhan perkausjätteitä ja ruohonleikkurin keräyssäiliöt. Peruna tarvitsee runsaasti vettä ja valoa - sitä aiotaan kasvattaa myös Marsissa. Se on joustava eläjä, sopii kaikkialle niinkuin RKP hallituksiin.

Parempata perunata: https://www.frex.fi/

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 25, 2023, 16:54:28
Peruna tarvitsee runsaasti vettä ja valoa - sitä aiotaan kasvattaa myös Marsissa. Se on joustava eläjä, sopii kaikkialle niinkuin RKP hallituksiin.

Peruna ei tarvitse vettä kuin keitettäessä - vanha puutarhan sananlasku.

Pottu on peräisin kuivilta seuduilta, ja Suomen ilmastossa vesi ei yleensä ole ongelma. Olen kyllä joskus kastellut pottumaata kun on ollut viikkojen kuivia kausia, mutta yleensä mennään ilman.

urogallus

Kaikista kolmesta härkissatsista on ekat itäneet. Tänään kylvin sokerimaissit purkkeihin, 32 kpl kaikkiaan. Pistän vielä salkopavut, ruusupavut ja pensaspavut likoamaan. Papuja on siis tilauksessa.