Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yhteiskunnallisia kysymyksiä ja pohdintoja

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, tammikuu 02, 2019, 22:41:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Laika

#1035
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 29, 2022, 12:00:15
Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 29, 2022, 01:04:19
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 28, 2022, 07:47:04
^
Baudinkin tulkinnoista tuntuu puuttuvan palikoita jotka likaisivat Venäjää. Syitä en lähde arvailemaan.

Tarkoitatko että analyysin täytyy olla epäkelpo, jos se ei jollain tapaa likaa Venäjää?

Erikoinen periaate, sanoisin.
Vähemmän erikoinen kuin Venäjän puhtoisuuden periaate.

Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 27, 2022, 22:44:27
Niin kuin aiemmin totesinkin, varsinkin taitavalle propagandalle vielä varsinaista valehteluakin ominaisempaa on, että tieto tuotetaan tarkasti poliittisten päämäärien tueksi, ja kaikki sellainen tieto, mikä ei noita päämääriä tue, siistitään pois. Tarinaan sopimattomia palasia ei yksinkertaisesti käsitellä.

Mitä A4 mahtaa ölöttää? Tarkoitatko sanoa, että erehdyn lukiessani Helsingin Sanomista, CNN:ltä, NY Timesista, Kalevasta, Lapin Kansasta, The Independentistä, BBC:ltä, Yleltä, Washington Timesista... mihin Ukrainan kriisiä koskeviin kysymyksiin läntisessä mediassa yleisesti ei puututa? Että edustan kenties jonkinlaista enemmistöä, jonka ulkopoliittista kantaa on runtattu läpi niin EU:ssa, Yhdysvalloissa kuin kotoisammin meillä Suomessa, ja siksi sinun tehtäväsi on nyt pyrkiä tuomaan ääni niille toisinajattelijoille ja reunamarginaaliin jätetyille äänille, jotka muuten uhkaavat jäädä huomiotta?

Siihen minun tekisi mieleni puolestani todeta seuraavasti. Olen tietysti yksimielinen kanssanne siitä, että venäläisiltä loppuivat bensiini, ruoka ja kuorma-autot 77 päivää sitten, 67 päivää sitten ammukset ja ohjukset 59 päivää sitten, ja viimeisimpänä tankit. Yksituumaisuuttahan isänmaan asia vaatii! Siitä huolimatta kantani itse sotaan pysyy.

Ja sallit tai et -implikaatiosi siitä, että esitän Venäjän olevan 'puhtoinen', on läpeensä hävytön hyökkäys minua kohtaan (ja voisin myös demonstroida sen olevan valhe, jos kirjoitusteni lukeminen mitään teille ylipäätään demonstroisi). Jos sinussa on miestä, niin sano se suoraan, tai pidä muussa tapauksessa louskuttava suusi kiinni. Minä en ole missään vaiheessa puolustellut tätä sotaa. Erityisen hävyttömän hyökkäyksestä minua kohtaan tekee, että olen kaiken aikaa puhunut rauhanneuvottelujen puolesta. Meillähän ei saa olla sodanvastainen saati ymmärtää konfliktin muitakin osapuolia, tai leimautuu putinistiksi. Inhottaa lukea sinultakin noita hyökkäyksiä, kun olen aiemmin pitänyt sinua semminkin järkevänä ihmisenä.

Luin juuri toisaalta palstalla nurinoita siitä, minkä vuoksi Natossa (!) vaaditaan yksimielisyyttä, kun nyt on kyse suomalaisten demokraattisesta oikeudesta juntata päätös jäsenyydestään läpi ilman kansanäänestystäkään -kysymättä edes niiltä, joiden pitäisi Suomen sotilaallinen turvallisuus kuulemma taata. Ajattelin ensin, 'tämän täytyy olla vitsi'. Vaan vitseillä on taipumus imitoida todellisuutta, joten miksipä ei.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

-:)lauri

#1036

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008804683.html


B. Wahlroos on siis mieltä, että pakotepolitiikka on sotaa painottaakseen heti perään, ettei ilman koulutusta sodankäyntiin saisi ottaa kantaa sotaan. Sitten tapahtuu jotain ja Wahlroos ottaa kantaa, ettei talouspakotteiden tulisi koskea maakaasua.

Luulen, että kukaan klassinen liberalisti ei hoksannut.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 04, 2022, 21:34:28
Minä en ole missään vaiheessa puolustellut tätä sotaa.

Ei Putinkaan ole puolustanut. Ukrainalaisten ei olisi pitänyt aloittaa sotaa maahan saapuvia venäläisiä ystäviä vastaan eikä amerikkalaisten johtaman militaristis-imperialistisen blokin pitäisi tukea tällaista toimintaa. 

Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 04, 2022, 21:34:28
Erityisen hävyttömän hyökkäyksestä minua kohtaan tekee, että olen kaiken aikaa puhunut rauhanneuvottelujen puolesta.

Kun Zelenskyin johtama natsihallinto olisi luikkinut pakoon Kiovasta, venäläiset olisivat voineet käydä ystävällismielisen uuden hallinnon kanssa rakentavia rauhanneuvottuja veljeskansan palauttamiseksi emomaan yhteyteen.

Ei sotaa vaan rauhanomainen jälleenyhdistyminen.

Se, että alkokin sota, on yksinomaan amerikkalaisten sodanlietsojien syytä.

Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 04, 2022, 21:34:28
Meillähän ei saa olla sodanvastainen saati ymmärtää konfliktin muitakin osapuolia, tai leimautuu putinistiksi.

Ei kukaan kiellä ymmärtämästä. Murhien ja ryöstöjen ja raiskausten ja silmittömän tappamisen "ymmärtäminen" vain helposti tulkitaan näiden asioiden hyväksymiseksi.

a4


Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 05, 2022, 13:50:31
Kun Zelenskyin johtama natsihallinto olisi luikkinut pakoon Kiovasta, venäläiset olisivat voineet käydä ystävällismielisen uuden hallinnon kanssa rakentavia rauhanneuvottuja veljeskansan palauttamiseksi emomaan yhteyteen.

Ei sotaa vaan rauhanomainen jälleenyhdistyminen.

Se, että alkokin sota, on yksinomaan amerikkalaisten sodanlietsojien syytä.
Tuon jälkeen Kopek puhuu natseista ja inhimillisyydestä...
Kuvottavaa Putinin nuoleskelua.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 05, 2022, 13:50:31
Ukrainalaisten ei olisi pitänyt aloittaa sotaa maahan saapuvia venäläisiä ystäviä vastaan eikä amerikkalaisten johtaman militaristis-imperialistisen blokin pitäisi tukea tällaista toimintaa.
Mutta eiväthän he aloittaneet. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ei toisinpäin.
Mitä uutisia poika luet?

Laika

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 07, 2022, 22:12:23
Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 04, 2022, 21:34:28
Omasta mielestäni ihmettelin Baudin kannanottoja, en sinun.

Minä taas ihmettelen, mitä varten mitään Baudin lausumasta on turhaa etsiä valtamediasta. Olen varma, että sinuakaan se ei ole ihmetyttänyt vähääkään kaikkien näiden kuukausien aikana.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

-:)lauri

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008869421.html

Mielestäni erinomainen tilannekuva siitä, kuinka ilmatilaa hallitsee ideologia, jonka mukaan tieteellä ei ole itseisarvoa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

^
Juu. Tosin en ole varma ideologian ideologisuudesta. Eli onko sen pohjalla mitään oikeaa oppia vai onko se vain hapuilua pikavoittojen saamiseksi kavereille.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - heinäkuu 09, 2022, 20:57:51
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008869421.html

Mielestäni erinomainen tilannekuva siitä, kuinka ilmatilaa hallitsee ideologia, jonka mukaan tieteellä ei ole itseisarvoa.
Tiede on toisarvoinen, politiikka ykkönen. Jos näin on yliopistoissa (eritoten hum/yhtk.tiet), meillä on ongelma.

-:)lauri

#1045
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 09, 2022, 22:27:42
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - heinäkuu 09, 2022, 20:57:51
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008869421.html

Mielestäni erinomainen tilannekuva siitä, kuinka ilmatilaa hallitsee ideologia, jonka mukaan tieteellä ei ole itseisarvoa.
Tiede on toisarvoinen, politiikka ykkönen. Jos näin on yliopistoissa (eritoten hum/yhtk.tiet), meillä on ongelma.

Et ilmeisesti taaskaan tutustunut aiheeseen (linkittämäni mielipidekirjoitus), joten avataan sitä hieman. Jos tiede olisi itseisarvoista, yliopistolla (eli opiskelijoilla ja opettajilla ja tutkijoilla) olisi autonomia päättää omasta politiikastaan. Nyt näin ei ole, vaan kaiken maailman Toopet saavat päättää siitä yliopistojen ja yliopistoväen puolesta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Tampereella vietettiin nännifestareita:
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008936243.html
Miksi ei tissikuvia? Tuo on kusetusta. Jos tuollaisia festivaaleja järjestetään, sitten pitää olla kuvia kans! >:(
Muutenhan se on vähän yx ja sama...?

Sosiologisesti katsoisin, että kyse on yhteiskunnallisesta aiheesta.

-:)lauri

#1047
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 09, 2022, 22:18:58
^
Juu. Tosin en ole varma ideologian ideologisuudesta. Eli onko sen pohjalla mitään oikeaa oppia vai onko se vain hapuilua pikavoittojen saamiseksi kavereille.

Olen samaa mieltä toiminnan motiiveista, vaikka käytänkin eri kieltä. Määrittelen ideologian tiivistetysti niin, että se tarkoittaa hyväksi katsottuja tapoja, käytäntöjä ja tavoitteita ja ne ihminen valitsee siitä riippumatta, tekeekö hän sen tietoisesti vai ei. Ideologia (hyväksi katsomansa tavat, käytännöt ja tavoitteet) on helposti vain sitä primitiivisempi, mitä vähemmän sille on ajatuksiaan uhrannut. Määrittelemälläni tavalla se ei kuitenkaan ole sen vähempää ideologinen kuin omaksumalla tavat, käytännöt ja tavoitteet tietoisen prosessin tuloksena, sillä kuten määrittelin, kyse ideologiassa on periaatteessa vain tavoista, käyttäytymisestä ja tavoitteista.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - heinäkuu 09, 2022, 22:45:22
Et ilmeisesti taaskaan tutustunut aiheeseen (linkittämäni mielipidekirjoitus), joten avataan sitä hieman. Jos tiede olisi itseisarvoista, yliopistolla (eli opiskelijoilla ja opettajilla ja tutkijoilla) olisi autonomia päättää omasta politiikastaan. Nyt näin ei ole, vaan kaiken maailman Toopet saavat päättää siitä yliopistojen puolesta.
Itse en kiellä yliopistojen autonomiaa ja oikeutta päättää omista opintorakenteistaan, mutta onhan rahoittajalla aina sanansa sanottavana....!
Ei valtionrahoitus tarkoita kaikkea humanistista hörhöilyä, on myös vastuu käyttää rahoja (=verorahoja!) tieteeseen, eikä stanan lesborunoustutkimukseen. Kärjistän toki, mutta jokainen ymmärtää, mitä tarkoitan.

Kyllä minä väitän, että nykyisessä taloustilanteessa, jossa Marinin tyttöhallituksella on 7 miljardin vuosittainen alijäämä, yliopistoista voitaisiin leikata 500 miljoonaa heti heittämällä tuota humanistipseudotiedeporukkaa pihalle. Yliopisto on eräs niitä osa-alueita, joita on yhteiskunnan verorahoillla aivan turhaan paisutettu!
t. Toope, yhteiskuntatieteilijä/humanisti.

Toope

On olemassa tärkeitä tieteitä. On olemassa vähemmän tärkeitä tieteitä...