Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Pyrin välttämään julkkispoliisi (nyt voin jo suurta inhoa tuntien kirjoittaa p-sanan, kun kesä on ohi)... tiedätte kyllä kenen... ihmistennöyryyttämispropagandaa, mutta tällä kerran tein poikkeuksen nähdäkseni millaista roskaa nyt on tarjolla. Propagandavideoissa esitetyt "vakavat vaaratilanteet", joiden vuoksi ihmisiltä on viety ajokortteja ja annettu sakkoja, eivät nimittäin usein ole näyttäneet oikeasti vaarallisilta.

Ei tämäkään tilanne ole ollut oikeasti vaarallinen. Jalankulkijalla ei ole ollut pienintäkään riskiä jäädä raitiovaunun alle ellei hän itsemurhamielessä tahallaan kävelisi sinne.



Jalankulkija on aivan varmasti nähnyt raitiovaunun saapumisen ja lähtenyt kävelemään suojatien yli siinä ajatuksessa, että raitiovaunu menköön ensiksi ohi, ja hän ylittää suojatien sen mentyä. Mutta kun väliin on yhtäkkiä tullut poliisimoottoripyörä ja pysähtynyt, ilmeisesti raitiovaununkin olisi pitänyt tehdä salamajarrutus, niin että matkustajat lentelevät. Se ei ole kuitenkaan niin tehnyt, ja niinpä poliisi on saanut aiheen sakotusorgioille. Siinä on rangaistu matkustajiakin, jotka ovat joutuneet odottamaan pysähtyneessä vaunussa. Videon lopussa moottoripyörä ajaa raitiovaunun eteen ja pysäyttää sen.

Julkisen liikenteen kuljettaja taitaa selvitä pienemmällä rangaistuksella kuin tavallinen kuski.

En kiistä lainrikkomusta. Kyse on vain siitä, oliko aiheutettu vaara todellinen, eli vaarantuiko jalankulkijan henki.

Hayabusa

^
Juu, tuossa ei varsinaista vaaratilannetta näy. "Syyllinen" on moottoripyöräpoliisi, koska suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä on ehdoton sääntö. Siinä ei ole väliä onko ajoneuvo polkupyörä vai rekka. Säännöt onkin laadittu siten, että vaaratilanteen mahdollisuutta ei saa aiheuttaa, kolahtamisesta nyt puhumattakaan.

Ilmeisesti suojatien ylityksessä ilmaisun "esteetön kulku" suhteen on tapahtunut jotain laventumista, sillä olen viime aikoina havainnut, että autoilijat pysähtyvät vaikka välissä olisi kaistoja ja jopa keskikoroke kulkiessani suojatiellä - enkä edes hoiperpele kovinkaan pahasti.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Tähän mennessä lienee haukuttu jo kännykkää naputtelevat autoilijat, pyöräilijät ja jopa jalankulkijatkin. Viimeksi mainitussa on vielä yksi alaryhmä, joka vaatii oman haukkumisensa, eli kännykkää rassaavat jalankulkijat, joilla on koiranulkoilutus menossa.

Tänään olin vähällä ajaa taas koiranulkoilutushihnaan. Yleensä nämä osaa jo kaukaa nähdä ja varoa, kun ajaessa katse on yleensä hieman pidemmällä havainnoimassa, mitä edessä on. Tällä kertaa hihna oli poikki suojatien niin, että ihminen seisoi tai aseteli äärimmäisen hitaasti leveyssuunnassa keskellä leveää suojatietä katse tiukasti kännykässä ja koira oli sivussa miltei suojatien reunan ulkopuolella. Hihnaa siinä oli sellaiset puolitoista tai lähemmäksi kaksi metriä näiden otusten välillä. Kaiken kukkuraksi hihna oli keltainen, joten en sitä huomannut ennen kuin olin jo aivan kohdalla.

Mainittu pari peitti koko leveydeltä sen osuuden suojatiestä, joka oli ilman koroketta, eli tulkitsin sen pyörätienjatkeeksi. Koko tapahtuma-ajan meillä oli vihreä valo, joten mitään syytä maleksintaan ei olisi ollut. Toiselta puolelta vastaantulevat jalankulkijatkin tekivät äkkimutkaa siltä kaistalta pois ja oikeastaan tämä poukkoilu sai minut tajuamaan, että olin ajamassa esteeseen. Onneksi ajoin kävelyvauhtia ja ehdin pysähtyä. Sanojani kyseiselle koiranulkoiluttajalle en ehtinyt valita, vaan annoin tulla mitä oli kielen päällä.

Muutenkin ihmetyttää suojatiellä ihmisten poukkoilu ilman minkäänlaista ryhmittymistä. Pahimmillaan mennään ylityksen aikana koko suojatien leveyden yli tai kesken matkaa aivan arvaamattomasti vaihdetaan kaistaa. Nopeasti kävelevänä noita joutuu väistelemään aika usein.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 09, 2023, 17:53:19
Nopeasti kävelevänä noita joutuu väistelemään aika usein.

Jaahas.  :o ;D

Nyt tarkkana siellä, myös sanajärjestyksen kanssa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 09, 2023, 18:31:18
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 09, 2023, 17:53:19
Nopeasti kävelevänä noita joutuu väistelemään aika usein.

Jaahas.  :o ;D

Nyt tarkkana siellä, myös sanajärjestyksen kanssa.

Huopsista ja yhdeksän pisteen kielioppivirhe vielä verbin persoonamuodosta.

Mutta tosiaan, sakeassakin ruuhkassa ihmiset kävelevät monasti kuin olisivat kulkuväylän ainoita käyttäjiä. Sitä tuossa yritin sanoa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

#545
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 09, 2023, 18:45:17
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 09, 2023, 18:31:18
Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 09, 2023, 17:53:19
Nopeasti kävelevänä noita joutuu väistelemään aika usein.

Jaahas.  :o ;D

Nyt tarkkana siellä, myös sanajärjestyksen kanssa.

Huopsista ja yhdeksän pisteen kielioppivirhe vielä verbin persoonamuodosta.

Mutta tosiaan, sakeassakin ruuhkassa ihmiset kävelevät monasti kuin olisivat kulkuväylän ainoita käyttäjiä. Sitä tuossa yritin sanoa.
Kieliopillisesti ihan oikea virke!
- Noita joutuu, vaikken noitiin usko.
- Noita joutuu väistelemään, me joudumme.

ROOSTER

Minulla olisi pari uliulia liikennekäyttäytymiseen liittyen.

Taustaksi voin kertoa, että ajokokemusta erilaisilla moottoriajoneuvoilla on jotain 1,2 miljoonaa, polkupyörällä pelkästään kolmena viime vuotena 6000km ja kävellen myös aika paljon. Siksi olen hämmästynyt, erityisesti pakettiautolla liikkuvien, kanssaliikkujien ihmeellisestä suhtautumisesta pyöräilijöihin.

Edellispäivänä sattui kaksi tapausta, poikkeuksellisen lyhyellä aikavälillä.

Ensimmäisessä tulin merkittyä pyörätien jatketta liikenneympyrän vierestä (miksi muuten nuo laitetaan ihan ympyrän kylkeen, vaikka tilaa olisi kauempanakin?). Vanhana höperönä on hankala saada itseään kammettua pyörän päältä poies ja takaisin, joten yritän aina kalibroida vauhtini niin, että mahdolliset autot pääsevät poistumaan ympyrästä sujuvasti. Tämän onnistuminen edellyttää tietysti, että ympyrässä ajava auto ilmoittaa aikeestaan poistua pyörylästä - vaikkapa vilkuttamalla. Tämä kyseinen asshole kuitenkin pyörähti ympyrässä melko haipakkata, ulostautuessaan antamatta signaalia ja havaitessaan minut, löi liinat kiinni ja pysähtyi.  Siinä täysjarrutuksen tein minäkin ja ihmettelin, mitä nyt. Minä en luottanut enää kyseisen kuskin osaamiseen enkä suostunut lähtemään enää liikkeelle ennen häntä, mistä vilkuton ääliö oli selvästi närkästynyt. Menetimme sujuvuuden, aikaa, jouduin vaaratilanteeseen, olin kaatua ja jouduin könyämään uuteen vauhtiin, pahoitimme molemmat mielemme - kaikki ainoastaan siksi, ettei ääliö vilkuttanut merkiksi liikenneympyrästä poistumiseksi.

Jatkoin matkaa ja muutaman sadan metrin päässä toinen pakettiautoilija teki temppuvalikoimasta seuraavan. Ajoin pyörätietä ja hän ohitti minut reippaasti ajaen samaan suuntaan, vain hiukan ennen risteystä josta hän aikoi kääntyä oikealle. Molemmat hidastimme vauhtia ja koska hän ei sujahtanutkaan edestäni oikealle jouduin perklsatan taas pysähtymään. Samalla tavalla kuin ed. tapauksessa olimme melko tovin paikoillamme kunnes hän sitten kääntyi ja minä uskalsin jatkaa matkaani. Minusta hänen olisi pitänyt hiljentää ajoissa ja antaa minulle signaali, että minut on huomioitu. Kun pyöräilijä on pakotettu pysähtymään häntä on turha viittoilla astumaan ikäänkuin mestauslavalle - kuka haluaisi otta riskin antautumisesta tuollaisen ajattelemattoman vilkuttoman kuskin mielenoikkujen kohteeksi.

Harmittaa, kun lähes ainoa liikennerike mitä seurataan on ylinopeus, vaikka maailma on täynnänsä vakavampaa piittaamattomuutta kuin tyhjällä tiellä satasen nopeus 80-alueella. Autoilijana riipii kun peräpuskurissa roikutaan vaikka mittarissa on itselläkin överspeed, erityisesti kun se roikkuja on 40tonnin rekka.

Nyt kun vauhtiin pääsin, niin sellaiset terveiset sille uuden M-sarjan BMW-omistajalle, että jos ensi kerralla invapaikalle oven eteen pysäköidessäsi ei ole tarvittavaa lätkää tuulilasilla, voin hermostuksissani puskurilla ihan pikkuisen raapaista autoasi kylkeen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Huomaan kuuluvani Roosterin kanssa eri leireihin liikennekysymyksessä. Teen erilaisia virheitä, ja niiden vastapainoksi asenteeni on ymmärtäväinen ja salliva muiden tekemille virheille. Ajattelen, että sattuuhan sitä. Joskus minulle, joskus muille. Tämä on asenteeni yleisestikin, myös muualla kuin liikenteessä.

En nimittele virheisiin syyllistyviä vaan ajattelen, on minullekin sattunut joskus samanlaisia kömmähdyksiä. Eli heittäköön se ensimmäisen kiven, joka itse on virheetön. Koska en ole, jätän kiven heittämättä.

Olen tehnyt vuosien kuluessa jokseenkin kaikki mahdolliset virheet ja rikokset, mitä maantieliikenteessä voi tehdä. En tiedä, mitkä ovat olleet juridiikan mielikuvitusmaailmassa pahimpia, ja mitkä taas reaalimaailmassa pahimpia. Joskus ne voivat olla yhtä aikaa kumpaakin.

Jos reaalimaailmassa ja juridisessa maailmassa pahimpia tapauksia muistelen, niin aika paha oli se, kun vuonna 2011 ajoin Puolassa punaista valoa päin suojatien yli 70 kilometrin tuntinopeudella, ja vain nopea reaktio pelasti suojatiellä kävelleet ihmiset jäämästä autoni alle. Nimittäin heidät reaktionsa. Minä huomasin suojatien olemassaolon vasta sen ohitettuani. Liikennevaloja en ehtinyt nähdä koskaan, mutta todennäköisesti autoille paloivat punaiset valot ja jalankulkijoille vihreät. Jos jalankulkijat olisivat jääneet auton alle, seurauksena olisi voinut olla hautajaiset ja minulle hyvin pitkä oleskelu paikallisessa vankilassa. Katsoin tien yläpuolella olevaa liikenneopastinkylttiä ja sitä katsoessani suojatie ja liikennevalot jäivät huomaamatta. Oli ilta ja hämärää ja edessäpäin näkyi paljon erilaisia valoja.

2000-luvun alussa ajoin punaisia päin suuren tien yli risteyksessä kahdeksaakymppiä. Huomasin ylittäväni tietä vasta siinä vaihessa, kun näin sivulta tulevat autot, joille oli juuri vaihtunut vihreä valo. Olin tulossa kylpylä Serenasta keskustaan. Google-kartan mukaan Rajatorpantien ja Vihdintien risteys vastaa muistikuvaani siitä, minkä tyyppinen risteys oli. Ehkä se oli tämä paikka. Ajoin Vihdintietä Helsingin keskustaan päin. Tällöinkin oli pimeä ilta. En huomannut risteystä enkä liikennevaloja.

Hitaammassa vauhdissa tapahtuneita "ohoh, tuossa oli suojatie ja punainen valo, enpäs huomannut" -tyyppisiä läpiajoja on ollut muutamia.

Ehkä olen asshole ja ääliö, mutta kerhoon kuuluu muitakin.

Toope

Monet autoilijat kääntyvät ulommalle kaistalle risteyksessä. Se on väärin. Risteyksessä/ympyrässä tulee kääntyä lähimpään kaistaan, sitten vaihtaa kaistaa! Välimerkkiä käyttäen myös.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 09, 2023, 23:05:33
Monet autoilijat kääntyvät ulommalle kaistalle risteyksessä. Se on väärin. Risteyksessä/ympyrässä tulee kääntyä lähimpään kaistaan, sitten vaihtaa kaistaa! Välimerkkiä käyttäen myös.

Mihin lähimpään kaistaan? Mitä lähimpään?

Monikaistaiset liikenneympyrät ovat ainakin minulle painajainen, joissa ajaessa pelkään, milloin pellit kolisevat, ja syy on tietenkin minun.

Pariisin kauhuympyrässäkin on tullut ajettua. Jos suomalainen on painajainen, tuo on superpainajainen.



Yleensäkin paikat, joissa monta autoa kääntyy yhtä aikaa eri "kaistoilla" laajassa risteyksessä, ovat aivan kauheita. Jos kaistat olisi merkitty selkesti katuun maalatuilla viivoilla, ajaminen olisi helpompaa, mutta eihän niitä viivoja välttämättä ole.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 09, 2023, 21:00:24
Huomaan kuuluvani Roosterin kanssa eri leireihin liikennekysymyksessä. Teen erilaisia virheitä, ja niiden vastapainoksi asenteeni on ymmärtäväinen ja salliva muiden tekemille virheille. Ajattelen, että sattuuhan sitä. Joskus minulle, joskus muille. Tämä on asenteeni yleisestikin, myös muualla kuin liikenteessä.

En nimittele virheisiin syyllistyviä vaan ajattelen, on minullekin sattunut joskus samanlaisia kömmähdyksiä. Eli heittäköön se ensimmäisen kiven, joka itse on virheetön. Koska en ole, jätän kiven heittämättä.

Olenhan minäkin tehnyt huomattavan määrän erilaisia virheitä ja ollut useammankin kerran ääliö. Se tekeekin minusta asiantuntijan.

Nuo jutut mitkä aiheuttivat hermostumista ovat toisen tahallista välinpitämättömyyttä - sitä haluan karsia. Jos on vain kömpelö kuski, hänet pitää ohjata kotiin lepäämään ja palaamaan kaistoille vasta kun vireystila on taas kunnossa. Liikenteessä voi oikeasti vaikka kuolla, kuten sinäkin kerroit.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

En tiedä onko autoilijat täällä Vantaalla erilaisia kuin muualla, mutta minun on ollut jokseenkin helppo oppia lukemaan autoilijoiden aikomuksia ollessani pyörällä liikenteessä.

Yleensä jo kaukaa autoilijat hidastavat vauhtia nähdessään meidän saapuvan samoihin aikoihin risteykseen ja tällöin itse taas poljen hiukan tarmokkaammin päästäkseni nopeasti risteyksen yli. Välillä kyllä vähän nolottaakin, että saattaa koko liikenne pysähtyä vain siksi, että yksi kiireetön täti-ihminen pääsee turvallisesti jatkamaan matkaansa. Eniten nolottaa tilanteet, joissa autoilija hyvin ehtisi ajaa risteyksen läpi, jos olisi jatkanut samalla nopeudella. Minä nimittäin aina risteystä lähestyessäni jo vähän pudotan vauhtia siltä varalta, että päästän kiireisimmät menemään ensin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 10, 2023, 10:44:36
En tiedä onko autoilijat täällä Vantaalla erilaisia kuin muualla, mutta minun on ollut jokseenkin helppo oppia lukemaan autoilijoiden aikomuksia ollessani pyörällä liikenteessä.

En tiedä, mutta yritän silti ratkaista. Luultavasti kyseessä on kolme pointtia.

1. Me Tarzan You Jane. Tarkoittaa sitä, että kipakasti polkevaa naista kunnioitetaan pyöräilijänä enemmän kuin raahustavaa äijää.

2. Vantaalla autoilijat ovat tosiaan erilaisia. Kopekin esimerkkiristeyksessä meikäläisillä olisi vaikeuksia mutta ison kaupungin motoristit ovat sopeutuneet.

3. Hippi on luottavaisempi ja osaa tulkita hienovaraisempia vihjeitä kuin mr.R. Vaatii paljon suorituskykyä ja herkkyyttä tulkita nopeasti vaihtuvissa tilanteissa ihmisten eleistä heidän aikomuksiaan, etenkin jos on kasvosokeuden piirteitä*. Minulla on semmoista ongelmaa, että pitää jonkuin aikaa katsella ihmisen kasvoja ennenkuin osaan sanoa mitään arviota hänen tunnetilastaan tai aikomuksistaan. (Joskus tuosta intensiivisestä katselemisesta on ollut/tullut/aiheutunut muuta hupia  :) )


*
Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/viihde/art-2000000142002.htmlPahimmassa tapauksessa kasvosokeudesta kärsivät eivät toisinaan tunnista edes kumppaniaan tai lapsiaan.

Toisilla taas on vaikeuksia muistaa kollegoitaan. Edustusroolinsa takia kasvosokeus on Victorialle tavallista kiusallisempi ongelma.

Onnekseen hänellä on avustajia, jotka auttavat häntä ihmisten muistamisessa.

Luulen, että kasvosokeus (itsediagnoosi ja jatkoksi oletus perään) aiheuttaa myös hienovaraisten vihjeiden lukutaidottomuutta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 10, 2023, 10:29:31
Nuo jutut mitkä aiheuttivat hermostumista ovat toisen tahallista välinpitämättömyyttä - sitä haluan karsia.

Jokin toiminta voi näyttää tahalliselta, vaikka se ei sitä olisikaan. Olen monta kertaa yrittänyt toimia tietyllä tavalla, mutta tullut antaneeksi muille täysin vastakkaisen käsityksen siitä, mikä on ollut aikomukseni. Kohteliaisuus toista kohtaan ja toisen huomioon ottaminen voi näyttää toisen silmissä itsekkäältä törkeydeltä, jos toinen tulkitsee toiminnan väärin.

Liikenteessä olen huomannut sen, että virheitä tekevät ainoastaan muut. Liikenteessä mitään ei tapahdu vahingossa, vaan kaikki on tahallista ja tehty itsekkäistä motiiveista.

En kirjoittanut edellä olevaa omasta näkökulmastani vaan kuvailin sitä, miten yleisesti tunnutaan ajattelevan.

Asenteet ovat maaseudulla ehkä vähän erilaiset kuin kaupungeissa.

Maaseudulla ihmiset toimivat vuoron perään eri rooleissa eli välillä jalankulkijoina ja välillä autoilijoina ja joskus ehkä pyöräilijöinäkin. Viimeksi mainitut ovat maaseudulla yleensä harrastajatason "mummopyöräilijöitä" kauppareissuillaan. Kaupungeista tutut kahdella pyörällä liikkuvat kypäräpääohjukset ovat maaseudulla lähes tuntemattomia.

Kaupungissakin toimitaan eri rooleissa, mutta siellä liikkumistavat ja roolit ovat eriytyneempiä. Ihmiset ovat jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tai autoilijoita, mutta eivät niin usein kaikkea näitä kolmea samassa persoonassa kuin maalla.

Käytännössä ero näkyy siinä, että maalla ihmiset katsovat suojatietilanteita kaikkien kolmen roolin läpi. Jalankulkija antaa auton mennä, koska autoilijana hän ymmärtää, että se on kätevintä. Autoilija ei pysähdy odottamaan, koska jalankulkijana hän ymmärtää, että auton kannattaa mennä ensiksi. Kaupungissa sen sijaan jalankulkija voi olla vain jalankulkija, joten hän astuu suojatielle ja saa aikaa jarrujen kirskuntaa, kun autot pysähtyvät - sen sijaan, että hän odottaisi pari sekuntia ja antaisi autojen mennä ensiksi. Autoilijat ovat tottuneet siihen, että jalankulkija lähtee joka tapauksessa

Jos autoilija ajaa kaupungissa suojatien yli pysähtymättä ja päästämättä jalankulkijaa ensiksi, se on törkeää ja laitonta ja ties mitä. Jos maaseudulla tekee saman, se on normaalia. Kaupungin tavat tosin ovat levinneet jossakin määrin maallekin.

En ottanut kantaa oikein-väärin -kysymykseen. Kuvailin vain liikennekulttuurin eroja.

Oma kantani on se, että jos suojatien ääressä odottavan liikuntarajoitteisen mummon takia pysäyttää auton, pakottaa tavallaan mummon menemään suojatien yli auton edestä, mikä on luultavasti mummon kannalta epämukavaa. Liikkuuhan hän hitaasti ja vaivalloisesti. Jos sen sijaan ei pysäytä autoa, mummo voi ylittää suojatien auton mentyä omassa rauhassaan ja ilman stressiä. Todennäköisesti tämä on hänellekin mieluisampi vaihtoehto. Autoilija ehkä rikkoo lakia, kun ei pysäytä, mutta joskus laittomuus on parempi vaihtoehto kuin laillisuus. Olosuhteet ja tilanne ratkaisevat.

Edellä kuvattu pätee tilanteisin, joissa autoja on vain yksi. Jos autoja on pitkä jono, asia on toinen. Silloin pysäyttäminen lienee paras vaihtoehto.

Hippi

Kaupungissa jalankulkija-pyöräilijän roolin lisäksi on aika yleistä olla myös julkisen liikenteen käyttäjä.

Kyllä itse liikenteessä pyrin katsomaan sujuvuutta kokonaisuuden kannalta, jos vain mahdollista. Valottomassa kadunylityksessä yleensä teen tilaa lähestyvälle autolle, jos en ehdi ylittää katua hidastamatta muuta liikennettä. Peräännyn niin selvästi jalkakäytävän takareunaan, että tyhminkin autoilija ymmärtää, että minä en juuri nyt ole menossa kadun yli. Monestihan autot tulevat muutaman auton letkassa ja jos näen, että letkan jälkeen ei ole muita tulossa, niin en pysäytä letkaa. Samoin toimin, jos bussi on tulossa. Parhaassa tapauksessa bussissa istuu maksua vastaan kymmeniä ihmisiä eikä minulla ikinä ole niin kiire, että noiden matkaa pitäisi vuokseni hidastaa.

Mutta kaiken tuon kiltteyden jälkeenkin, joudun kaula pitkänä kurkkimaan keskikaistan liikennettä ylittäessäni katua pysähtyneen auton editse, olipa siinä liikennevalot tai ei, jotta en joutuisi giljotiiniin. Koskaan ei voi olla varma, onko sieltä tulossa se idiootti "pianhan se vaihtuu vihreäksi" tai "vielä ehdin vanhoilla vihreillä" -hengessä, vaikka valo oikeasti ei antaisi lupaa mennä. Nuo idiootit kyllä aina muistuttavat olemassa olostaan, joten liian rennosti ei ikinä tule oltua liikkeellä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️