Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Älykkyys vs. viisaus

Aloittaja -:)lauri, maaliskuu 03, 2019, 02:15:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 08, 2024, 13:15:05Monet tutkimukset osoittaa että vasemmistoliberaaleilla on paitsi korkeampi IQ (ÄO) niin useammin yliopistollinen arvosana kuin oikeistokonservatiiveilla.

"Yliopistollinen arvosana" ei mittaa älykkyyttä. Ei ainakaan humanistisissa tieteissä. Loppututkintoihin vaaditaan etupäässä ahkeruutta ja älykkäät ovat yleensä laiskoja koska ovat tottuneet saavuttamaan tavoitteensa ponnistelematta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Saares

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 08, 2024, 12:34:54
Lainaus käyttäjältä: Brutto - huhtikuu 08, 2024, 08:20:23
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 08, 2024, 07:54:38Wikipedia kuvaa viisautta rakentavana älykkyytenä, eli yksilöllisen suoriutumisen sijasta yhteisöllisenä älykkyytenä.

Tulkinta on peräisin ilmeisesti vasemmistopiireistä. Koska he itse eivät juurikaan menesty älykkyystesteissä yms, muuttivat he sanan merkitystä siten että älykkyyttä/viisautta onkin istua nuotiopiirissä siteeraten Palefacea ja laulaen porukalla Kumbayaa.

Ihmisillä noin yleensäkin on taipumus asettaa oma itsensä mittapuuksi älykkyydelle/viisaudelle.

Oman kokemukseni mukaan viisaat ovat melko vetäytyvää porukkaa, joka viihtyy parhaiten omissa oloissaan.

;D

Voi Bruttoseni, kun olet nyt taitanut trillahtaa sala liitto teorioiden (erikseen kirjoitettuna) kaninkoloon ihan mukkelismakkelis ja päistikkaan.

Tuskinpa valtaosa suomen- ja englanninkielisen wikipedian kirjoittajakunnasta on vasemmistolaista, ja siten tuskinpa wikin määritelmätkään ovat vasemmistolaisia. Tuskinpa valtaosa psykologeista, kultturien välisen psykologian tutkijoista, sosiaalipsykologeista, gerontologeista, filosofeista, kognitiotieteilijöistä, teologeista, jne. piireistä, joissa viisautta määritellään ja tarkastellaan, on vasemmistolaisia. (Kulttuuriväestä osa voisi ehkä ollakin.)

Mutta ymmärtäähän sen, että oikeistolainen tai totuuden jälkeisen ajan oikeistopopulisti voi tuntea uhkaavana ja "vasemmistolaisena" viisaus-käsitteen, johon liitetään esimerkiksi seuraavat asiat (wikipedian mukaan):

- tieto ihmisen elämästä eri olosuhteissa
- Viisaus on laaja-alaista, syvällistä ja tasapainoista tietämystä, joka on sovellettavissa erityisiin tilanteisiin.
- tieto siitä, mitä ei voi tietää ja miten käsitellä rajallista tietoa.
- Viisautta käytetään omaksi tai toisten hyväksi
- Viisaudelle tunnusomaista on sen sosiaalinen luonne
- viisauteen yhdistyvät tieto ja arviointi perustuvat sosiaaliseen vuorovaikutukseen
- Viisauden on yleensä havaittu kohdistuvan muiden hyödyksi tai muiden etujen ajamiseen
- oikeudenmukaisuus omien lähtökohtien perustana
- monimerkityksisyyden ja esteiden ymmärtäminen
- tavoite ymmärtää, mitä tiedetään ja mitä tieto merkitsee
- ymmärtämisen syvyys, joka ilmenee ajan ja paikan huomioon ottamisena
- kognitiivisen moninäkökulmaisuus
- etiikka
- hyväntahtoisuus
- Yhteinen hyvä
- Oikeudenmukaisuus
- Myötätunto

Jos oma tietokäsitys perustuu salaliittoteorioille ja oman somekuplan öyhötykselle, ei viisauden edellyttämälle tietoon liittyville taidoille liene käyttöä. Kovimmat ja kylmimmät arvot omaava oikeistolainen tuskin korostaa empatiakykyä, inhimillisyyttä, ihmisoikeuksia, oikeudenmukaisuutta, yhteistä hyvää, sosiaalisuutta, näkökulmien moninaisuutta, yms.. Käyhät kyykkyyn ja minä-minä -oikeistolaiselle hyvä päätös lienee sellainen, jonka seurauksena harvat rikkaat rikastuvat ja enemmistö eli köyhät köyhtyvät.

Tosin oikeudenmukaisuus esim. taidetaan määritellä oikeistossa erilailla kuin vasemmistossa. Vrt. tasavero vs. progressiivinen verotus. Vrt. pahoinvointiyhteiskunta (jossa köyhä joutuu tekemään kolmea duunia säilyäkseen hengissä) vs. hyvinvointiyhteiskunta. Vrt. suuret tuloerot vs. pienet tuloerot. Vrt. Yksityiset sairausvakuutukset vs. Kela. Vrt. oma kodin läntisen kirjastosiiven kirjasto vs. ilmainen yhteinen kirjastolaitos.

Mitä tulee älykkyyden jakautumiseen oikeisto-vasemisto-akselilla, siitä muistelen jonkun (Lauri?) kertoneen tutkimuksista, joiden perusteella vasemmistoon älykkyyttä olisi kertynyt enemmän, mutta en mene vannomaan, muistanko oikein. Oikeistolaisuus liitetään esim. kiihkouskovaisuuteen, joten ainakin siltä kantilta voisikin tuo älykkyys jakautua niin kuin muistelen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisaus
https://en.wikipedia.org/wiki/Wisdom

Lyhyesti: voiko oikeistolainen olla viisas?
Juu tai ei.

Socrates

En pidä viisaudesta, koska siinä on jotain kamalan sovinnaista.

Ajatellaan, että kannon nokassa sinisiä ajatuksia miettivä kansanmies omaa jotain ihmeellistä viisautta, vaikka hän ei välttämättä ymmärrä mistään mitään.

Miksi muka kärsimätön impulsiivinen ihminen ei voisi olla viisas? Moni anarkisti, perseilijä ja sikamainen räyhääjä on luova ja omaa realistisen kuvan elämästä.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

Älykkyys on ihmeellinen epeli. Sillä on korrelaatio lähes kaikkeen inhimilliseen. Paitsi ihon pigmenttiin - ja nettikeskusteluista päätellen älykkyyteen.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

#154
Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 08, 2024, 12:34:54
Lainaus käyttäjältä: Brutto - huhtikuu 08, 2024, 08:20:23
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 08, 2024, 07:54:38Wikipedia kuvaa viisautta rakentavana älykkyytenä, eli yksilöllisen suoriutumisen sijasta yhteisöllisenä älykkyytenä.

Tulkinta on peräisin ilmeisesti vasemmistopiireistä. Koska he itse eivät juurikaan menesty älykkyystesteissä yms, muuttivat he sanan merkitystä siten että älykkyyttä/viisautta onkin istua nuotiopiirissä siteeraten Palefacea ja laulaen porukalla Kumbayaa.

Ihmisillä noin yleensäkin on taipumus asettaa oma itsensä mittapuuksi älykkyydelle/viisaudelle.

Oman kokemukseni mukaan viisaat ovat melko vetäytyvää porukkaa, joka viihtyy parhaiten omissa oloissaan.

;D

Voi Bruttoseni, kun olet nyt taitanut trillahtaa sala liitto teorioiden (erikseen kirjoitettuna) kaninkoloon ihan mukkelismakkelis ja päistikkaan.

Tuskinpa valtaosa suomen- ja englanninkielisen wikipedian kirjoittajakunnasta on vasemmistolaista, ja siten tuskinpa wikin määritelmätkään ovat vasemmistolaisia. Tuskinpa valtaosa psykologeista, kultturien välisen psykologian tutkijoista, sosiaalipsykologeista, gerontologeista, filosofeista, kognitiotieteilijöistä, teologeista, jne. piireistä, joissa viisautta määritellään ja tarkastellaan, on vasemmistolaisia. (Kulttuuriväestä osa voisi ehkä ollakin.)

Mutta ymmärtäähän sen, että oikeistolainen tai totuuden jälkeisen ajan oikeistopopulisti voi tuntea uhkaavana ja "vasemmistolaisena" viisaus-käsitteen, johon liitetään esimerkiksi seuraavat asiat (wikipedian mukaan):

- tieto ihmisen elämästä eri olosuhteissa
- Viisaus on laaja-alaista, syvällistä ja tasapainoista tietämystä, joka on sovellettavissa erityisiin tilanteisiin.
- tieto siitä, mitä ei voi tietää ja miten käsitellä rajallista tietoa.
- Viisautta käytetään omaksi tai toisten hyväksi
- Viisaudelle tunnusomaista on sen sosiaalinen luonne
- viisauteen yhdistyvät tieto ja arviointi perustuvat sosiaaliseen vuorovaikutukseen
- Viisauden on yleensä havaittu kohdistuvan muiden hyödyksi tai muiden etujen ajamiseen
- oikeudenmukaisuus omien lähtökohtien perustana
- monimerkityksisyyden ja esteiden ymmärtäminen
- tavoite ymmärtää, mitä tiedetään ja mitä tieto merkitsee
- ymmärtämisen syvyys, joka ilmenee ajan ja paikan huomioon ottamisena
- kognitiivisen moninäkökulmaisuus
- etiikka
- hyväntahtoisuus
- Yhteinen hyvä
- Oikeudenmukaisuus
- Myötätunto

Jos oma tietokäsitys perustuu salaliittoteorioille ja oman somekuplan öyhötykselle, ei viisauden edellyttämälle tietoon liittyville taidoille liene käyttöä. Kovimmat ja kylmimmät arvot omaava oikeistolainen tuskin korostaa empatiakykyä, inhimillisyyttä, ihmisoikeuksia, oikeudenmukaisuutta, yhteistä hyvää, sosiaalisuutta, näkökulmien moninaisuutta, yms.. Käyhät kyykkyyn ja minä-minä -oikeistolaiselle hyvä päätös lienee sellainen, jonka seurauksena harvat rikkaat rikastuvat ja enemmistö eli köyhät köyhtyvät.

Tosin oikeudenmukaisuus esim. taidetaan määritellä oikeistossa erilailla kuin vasemmistossa. Vrt. tasavero vs. progressiivinen verotus. Vrt. pahoinvointiyhteiskunta (jossa köyhä joutuu tekemään kolmea duunia säilyäkseen hengissä) vs. hyvinvointiyhteiskunta. Vrt. suuret tuloerot vs. pienet tuloerot. Vrt. Yksityiset sairausvakuutukset vs. Kela. Vrt. oma kodin läntisen kirjastosiiven kirjasto vs. ilmainen yhteinen kirjastolaitos.

Mitä tulee älykkyyden jakautumiseen oikeisto-vasemisto-akselilla, siitä muistelen jonkun (Lauri?) kertoneen tutkimuksista, joiden perusteella vasemmistoon älykkyyttä olisi kertynyt enemmän, mutta en mene vannomaan, muistanko oikein. Oikeistolaisuus liitetään esim. kiihkouskovaisuuteen, joten ainakin siltä kantilta voisikin tuo älykkyys jakautua niin kuin muistelen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisaus
https://en.wikipedia.org/wiki/Wisdom

Tässäpä malliesimerkki siitä, miten yhteiskunnalliset keskustelut polarisoituvat, miten ihmiset poteroituvat yhä syvemmälle poteroihinsa. Riittää vain se, että leimaa poliittiset vastustajat esim. tyhmiksi niin kuin Brutto tuossa, niin johan alkaa tulla sapekasta vastinetta, jossa Bruton oma viiteryhmä leimataan jos jonkinlaisilla leimoilla. Nih.

Mitä luulette tästä:

Luulen, että persut/äärikoikeistolaiset/rasistit pitävät vihervasemmistoa/antirasisteja idiootteina. Ja vastaavasti, vihervasemmistolaiset pitävät persuja/äärioikeistolaisia/rasisteja aivan idiootteina myöskin, kun eihän kukaa täyspäinen voi uskoa silleesti niin kuin he!
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - huhtikuu 08, 2024, 13:59:48En pidä viisaudesta, koska siinä on jotain kamalan sovinnaista.

Ajatellaan, että kannon nokassa sinisiä ajatuksia miettivä kansanmies omaa jotain ihmeellistä viisautta, vaikka hän ei välttämättä ymmärrä mistään mitään.

Miksi muka kärsimätön impulsiivinen ihminen ei voisi olla viisas? Moni anarkisti, perseilijä ja sikamainen räyhääjä on luova ja omaa realistisen kuvan elämästä.
Jos jälleen kerran haluaa "viisaudesta" tuollaisen kliseisen kuvan maalata.

Kärsimätön, impulsiivinen ihminen voi olla hyvinkin viisas, mutta saattaa olla, että hänen kärsimätön, impulsiivinen luonteensa estää häntä käyttäytymästä viisaasti. Eli esim. ei kestä tyhmempiään, vaan alkaa komentelemaan ja kiistelemään näiden kanssa, jolloin ei vaan näyttäydy viisaana.

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 08, 2024, 15:10:09Kärsimätön, impulsiivinen ihminen voi olla hyvinkin viisas, mutta saattaa olla, että hänen kärsimätön, impulsiivinen luonteensa estää häntä käyttäytymästä viisaasti. Eli esim. ei kestä tyhmempiään, vaan alkaa komentelemaan ja kiistelemään näiden kanssa, jolloin ei vaan näyttäydy viisaana.

T: Xante


Millä perusteella konfliktien välttely on viisautta?
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - huhtikuu 08, 2024, 15:16:04
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 08, 2024, 15:10:09Kärsimätön, impulsiivinen ihminen voi olla hyvinkin viisas, mutta saattaa olla, että hänen kärsimätön, impulsiivinen luonteensa estää häntä käyttäytymästä viisaasti. Eli esim. ei kestä tyhmempiään, vaan alkaa komentelemaan ja kiistelemään näiden kanssa, jolloin ei vaan näyttäydy viisaana.

T: Xante


Millä perusteella konfliktien välttely on viisautta?

Eiköhän tuo lukeudu "se riippuu" -juttuihin. Ja viisautta on valita oikein.  :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

TSS

^^ Konfliktien kohtaamisessa tai välttelyssä on omasta mielestäni olennaista osata valita sotansa oikein. On viisasta arvioida etukäteen konfliktin lopputuloksen odotusarvoa ja konfliktin käsittelyyn kuluvia resursseja.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - huhtikuu 08, 2024, 15:16:04
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 08, 2024, 15:10:09Kärsimätön, impulsiivinen ihminen voi olla hyvinkin viisas, mutta saattaa olla, että hänen kärsimätön, impulsiivinen luonteensa estää häntä käyttäytymästä viisaasti. Eli esim. ei kestä tyhmempiään, vaan alkaa komentelemaan ja kiistelemään näiden kanssa, jolloin ei vaan näyttäydy viisaana.

T: Xante


Millä perusteella konfliktien välttely on viisautta?
Jos konfliktista ei seuraa mitään rakentavaa, ei siinä nimenomaan ole mitään järkeä. Silloin se, kuten muutkin haitalliset, rikkovat asiat kannattaa jättää väliin.

Tuohan on kuin kysyisit, että millä perusteella polven hajottamisen välttäminen on viisautta.

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 08, 2024, 16:03:50Jos konfliktista ei seuraa mitään rakentavaa, ei siinä nimenomaan ole mitään järkeä. Silloin se, kuten muutkin haitalliset, rikkovat asiat kannattaa jättää väliin.
T: Xante

Harvoin etukäteen voi tietää seuraako konfliktista jotain rakentavaa.

Jatkuvasta konfliktien välttelystä rakentuu harvoin viisautta.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - huhtikuu 08, 2024, 16:16:18
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 08, 2024, 16:03:50Jos konfliktista ei seuraa mitään rakentavaa, ei siinä nimenomaan ole mitään järkeä. Silloin se, kuten muutkin haitalliset, rikkovat asiat kannattaa jättää väliin.
T: Xante

Harvoin etukäteen voi tietää seuraako konfliktista jotain rakentavaa.

Jatkuvasta konfliktien välttelystä rakentuu harvoin viisautta.
Hyvin harvoin siitä, että kärsimätön ja impulsiivinen ihminen heittäytyy konfliktiin ihmisten kanssa, joita pitää tyhmempinä kuin itseään (muistathan taas, mistä tässä puhuttiin) on seurannut viisaita tuokiota ja älyllisyyden kasvua.

T: Xante

kertsi

#162
Lainaus käyttäjältä: Socrates - huhtikuu 08, 2024, 13:59:48En pidä viisaudesta, koska siinä on jotain kamalan sovinnaista.

Ajatellaan, että kannon nokassa sinisiä ajatuksia miettivä kansanmies omaa jotain ihmeellistä viisautta, vaikka hän ei välttämättä ymmärrä mistään mitään.

Miksi muka kärsimätön impulsiivinen ihminen ei voisi olla viisas? Moni anarkisti, perseilijä ja sikamainen räyhääjä on luova ja omaa realistisen kuvan elämästä.

Riittäviä ja riittävän kattavia ehtoja sille, että jotakuta pidettäisiin viisaana, eivät ole että on luova ja omaa realistisen kuvan maailmasta. Ihminen voi olla luova, esim. luova hullu, ilman, että on viisas. Ihmisellä voi olla realistinen kuva elämästä, mutta ei se vielä tarkoita, että ihminen viisas olisi, jos esimerkiksi ei pysty tekemään viisaita päätöksiä, jos esimerkiksi empatiakykyä tai mielikuvitusta ei ole riittävästi pystyäkseen ennoikoimaan päätöksen seuraukset.

Tässä aletaan mennä kyllä liikaa yksilöpsykologian suuntaan, poispäin yhteiskunnallisista kysymyksistä ja pohdinnoista, eli tämän keskustelun aiheesta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 08, 2024, 16:22:30Hyvin harvoin siitä, että kärsimätön ja impulsiivinen ihminen heittäytyy konfliktiin ihmisten kanssa, joita pitää tyhmempinä kuin itseään (muistathan taas, mistä tässä puhuttiin) on seurannut viisaita tuokiota ja älyllisyyden kasvua.

T: Xante

Kuka on sanonut, että hän pitää muita tyhminä? Keksit sen omasta päästäsi.

Konflikteista ei välttämättä seuraa viisaita tuokioita tai älyllisyyden kasvua, mutta yhteiskunnallinen kehitys perustuu mm hallinnon ja opposition väliseen lähes jatkuvaan konfliktiin.

Laajemmin ajatellen evoluutio vaatii konflikteja. Jos kaikki olisivat aina olleet samaa mieltä heimopäällikön kanssa eläisimme vieläkin luolissa.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 08, 2024, 16:39:40Tässä aletaan mennä kyllä liikaa yksilöpsykologian suuntaan, poispäin yhteiskunnallisista kysymyksistä ja pohdinnoista, eli tämän keskustelun aiheesta.

Olen samaa mieltä, että tämä keskustelu leviää mahdottoman laajaksi.

Tosin jo alkuasetelma oli vaikea, koska esimerkiksi Wikipedia myöntää, että viisaus on hyvin monella tavalla määritelty käsite. Ehkä sitä on turha yrittää pilkkoa.
Kävelevä kremppakertymä