Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Vaikeaselkoinen teksti on ihan eri juttu kuin typo.

Tarkoitan sellaisia silmiinpistäviä virheitä, jotka olisi pitänyt nähdä jo kirjoittaessa, mutta ilmestyvät näkyviin vasta, kun korjata ei enää voi. Ihan esimerkiksi tuo harmistukseni tuli tilanteessa, jossa aloitin viestini sanalla Äiti, mutta siihen oli puikahtanut Öiti ja huomasin virheeni liian myöhään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Täällä virheiden lukumäärä on suuressa kasvussa.

Käytän nykyään kannettavaa, sen nappulat ovat pieniä, niissä on heikko tunto ja jotkut näppäimet ovat runsaasta (toisten) pelailusta kuluneita. Kaiken kruununa, jostain syystä välilyöntinäppäimen painaminen siirtää välillä kursorin jonnekin ihan muualle - miksi, se ei ole vielä selvinnyt. Tekstin selkeys kärsii merkittävästi kun virke jatkuu toisessa kappaleessa, alkaen jonkun sanan keskeltä.

Lisäksi editointi ja stilisointi on millimetrinosatarkkuudella suoritettavaa toimintaa, etenkin kun totuin iMacin 29"tuumaiseen ja nyt on vain neljännes kuvapinta-alasta. Enää ei ilman suurennuslaseja päässä tahdo onnistua. Taitaa olla niin, että kun on isompaan tottunut, niin pieni ei tunnu miltään.

Lisäksi viestieni perillemenoa sotkee poukkoileva ajatusmaailma, jonka kukkasia on varmaan vaikea joskus ymmärtää. Yritän välillä keventää huumorilla, mutta sekin menee harvoin perille tai on alalaatua.. Miksi kaikki on niin vaikeaa?

Sitten pakollinen hyvä puoli asiassa: Täytyy lukea tekstinsa tarkemmin ennen julkaisua, siinä voi jokunen huonokin  jäädä lähettämättä. Toisaalta, näyttäisi siltä, että palstakirjailijalla lähetyskynnys laskee suoraviivaisesti ajan ja määrän kertyessä. Lopputuloksena varmaan bänni ja rikossyyte.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 17, 2021, 10:02:26
Kaiken kruununa, jostain syystä välilyöntinäppäimen painaminen siirtää välillä kursorin jonnekin ihan muualle - miksi, se ei ole vielä selvinnyt.

Minulla tuo tapahtuu sen vuoksi, että onnistun huomaamattani hipaisemaan läppärin kosketushiirtä - siksi kai suomeksi sanotaan touchpadiä?
Joka tapauksessa tarkoitan sitä suorakaiteen muotoista aluetta, jonka insinöörit ovat suunnitelleet hiiren käyttöä varten. Niille ei kai kukan ole kertonut, että ihan tavallinen hännällinen hiiri on miljoona kertaa parempi eikä tuolla hivelyhiirellä pysty edes pelaamaan. Se siis on ihan haitakkeena ollut jokaisessa käyttämässäni läppärissä.

Tulipa nyt mieleen, etten ole koskaan huomannut etsiä löytyisikö jostain asetuksista sen poistaminen käytöstä kokonaan. Sillä säästyisi monelta hankaluudelta. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 17, 2021, 10:15:38
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 17, 2021, 10:02:26
Kaiken kruununa, jostain syystä välilyöntinäppäimen painaminen siirtää välillä kursorin jonnekin ihan muualle - miksi, se ei ole vielä selvinnyt.

Minulla tuo tapahtuu sen vuoksi, että onnistun huomaamattani hipaisemaan läppärin kosketushiirtä - siksi kai suomeksi sanotaan touchpadiä?
Joka tapauksessa tarkoitan sitä suorakaiteen muotoista aluetta, jonka insinöörit ovat suunnitelleet hiiren käyttöä varten. Niille ei kai kukan ole kertonut, että ihan tavallinen hännällinen hiiri on miljoona kertaa parempi eikä tuolla hivelyhiirellä pysty edes pelaamaan. Se siis on ihan haitakkeena ollut jokaisessa käyttämässäni läppärissä.

Tulipa nyt mieleen, etten ole koskaan huomannut etsiä löytyisikö jostain asetuksista sen poistaminen käytöstä kokonaan. Sillä säästyisi monelta hankaluudelta. :)

Hei juu! Niinpä. Se touchpad on juuri siinä välilyöntinäppäimen alla, sitä varmaan tulee hipaistua. Jos sen tp:n saisi ohjelmoitua pois niin olisipa hienoa. Minulla on aivan mainio ja tarkka häntähiiri kyllä käytössä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Ensimmäinen asia, jonka teen, kun otan uuden läppärin käyttöön, on ottaa touchpad pois käytöstä. Ihan ensimmäinen. Sitten vasta mietin muuta tärkeää, kuten taustakuvia.

Yksinkertaisesti kun en voi kirjoittaa hipomatta padia tavallani, joka on lähes kymmensormijärjestelmä (muutamia omia liikkeitä lisätty opittuun), sillä peukaloni lepäävät juuri sillä alueella valmiina iskemään välilyöntiä.

Muutenkin se on minusta hankala pyöriäinen verrattuna koneen keskellä olevaan pieneen punaiseen. Tästä tosin ovat lähes kaikki muut kanssani eri mieltä.

T: Xante

Muoksis: kyllä kaikissa koneissani on ollut Asetukset alla ihan "muuta hiiren asetuksia" tms.  Kohdasta lisäasetukset olen yleensä löytänyt padin.

Hippi

^^
No niin, asetuksistahan se löytyi kohdasta "Laitteet".
Siellä se kulkee nimellä kosketuslevy, kun minulla on suomenkielinen versio win10:stä. Ensimmäisenä siellä on vipu, josta voi valita, että onko käytössä vai ei.

Ei vaikuta hivelyt enää :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#681
Jos läppäriä pitää nimensä mukaisesti sylissä niin kuin minä useimmiten, ei häntähiiri mikään optimaalinen ole, kun ei ole pöytää, millä sitä liikuttaisi. Itse istun yleensä nojatuolissa jalat rahilla, ja läppäri lepää reisilläni alustalla (semmoisella reiällisellä, jossa ilma kiertää, Claes Ohssonista. Siinä oli tuuletinkin, mutta se hajosi.). Nojatuolin kädensijat eivät häntähiiren alustaksi kelpaa. Pitäisi olla oikein leveä läppärinalusta/jäähdytysalusta, jossa alareunassa olisi stoppari, jotta hiiri pysyisi läppärin vieressä. Onkohan sellaisia alustoja?

Nykyiseni taitaa olla tällainen chill mat:
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 17, 2021, 10:33:06
^^
No niin, asetuksistahan se löytyi kohdasta "Laitteet".
Siellä se kulkee nimellä kosketuslevy, kun minulla on suomenkielinen versio win10:stä. Ensimmäisenä siellä on vipu, josta voi valita, että onko käytössä vai ei.

Ei vaikuta hivelyt enää :D

Eikö ole mainio tunne? Juu tosiaan varmaan kiinni vähän koneen nimestä, mistä löytyy, mutta kaikista on tähän asti löytynyt. Yhdessä vaiheessa tosin duunissa heidän koneellaan tämä oli niin radikaali muutos, että se täytyi pyytää IT-helpparin tekemään admin-tunnareilla ;D

Olin hämmästyksekseni kuulemma ainoa, joka moista pyysi. Sanoin, että en voi ottaa konetta käyttöön, ennen kuin tekevät, joten asia on kiireellinen!

T: Xante

Muoksis: juuri tuosta syystä Kertsi lienee itselleni piintynyt tavaksi käyttää kosketuspainiketta, vai mikä tuon punaisen pienen virallinen nimi on: olen käyttänyt läppäriä enimmäkseen paikoissa, joissa hiirelle ei ole tilaa kätevästi.

Hippi

Minulla on divaanisohva, jossa on vasemmalla puolellani tasainen käsinoja juuri oikealla korkeudella vasemman käden levätä nojalla ja käyttää hännällistä hiirtä.

Läppäri on taittuvajalkaisella läppäri"pöydällä", joka on juuri läppärin kokoinen. Voin käyttää sitä joko niin, että se seisoo jaloillaan edessäni tai jalat taitettuna alleen, jolloin koko juttu lepää koipieni päällä. IKEA:sta tuon aikanaan löysin, mutta nyt ei ole aivan samanlaista tarjolla siellä.

Omani on aika paljon tämän näköinen:


Hyvin pysyy läppäri tuossa, vaikka ei ole etureunan jarrua, sillä läppärissähän on pienen tassut itsessään.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Täällä Linux Mint ja seuraava ketju: Asetukset -> Hiiri ja kosketuslevy -> Ota kosketuslevy käyttöön , tuosta viimeisestä vaan vipu toiseen asentoon.  ;D

On hienoa kun asia, avullanne, saatiin kuntoon. Tässä palkkioksi kukkapuska.  :D

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Kiitos :)

Tuokin on mielenkiintoista, miten ei ole ikinä käynyt mielessä, että tuonkin turhakkeen saa pois käytöstä. Sitä vaan on aina manannut, että tielle on tuollainenkin vempain suotta laitettu. Nyt vasta, kun kapineen haitallisuus tuli puheeksi, niin juolahti mieleen etsiä sen poistamista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Tässä vielä ihan samanlainen kuin itselläni on. Tuota mallia IKEA möi seitsemän vuotta sitten. Mahtaako tuota nyt mistään enää saada. Hyvin on toiminut ja ainakin minulle on ollut sopiva.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 17, 2021, 10:55:07
Kiitos :)

Tuokin on mielenkiintoista, miten ei ole ikinä käynyt mielessä, että tuonkin turhakkeen saa pois käytöstä. Sitä vaan on aina manannut, että tielle on tuollainenkin vempain suotta laitettu. Nyt vasta, kun kapineen haitallisuus tuli puheeksi, niin juolahti mieleen etsiä sen poistamista.

Minä mielelläni olen mukana auttamassa miestä, joka unissaankin eläimiä hoivaa!

Hauskaa sekin, miten erilailla suhtaudumme: minä taas heti ajattelin, että pakkohan tämä on pois päältä saada, koska kaikkihan tätä varmaan vihaa  ;)

T: Xante

a4

Sohvalla on mukava surffata isosta taulutelevisioruudusta.
Syliin mahtuu langaton näppis jos jotain ihan pakko päästä kirjoittamaan ja sivupöydälle langaton hiiri.
Pöytäkoneella tai läppärillä. Tällä hetkellä pöytäkoneella.

Hippi

^
Ei pysty, kun katselen läppärin ruudun yli telkkarista kulloinkin tulevaa ohjelmaa ainakin toisella silmällä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️