Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Minulla on muistikuva että olisin jostain lukenut että ruoan kuvitteleminen saa vatsan reagoimaan ruoansulattamiseen valmistautumalla.

Ehkä aivot eivät osaa tehdä jyrkkää eroa mielikuvituksen ja todellisten aistimusten välillä?

Hippi

^
Mielestäni en siinä syömisiä sen enempää ajatellut, sillä rönötin edelleen hoidettavana ja keskityin rentoutumaan.
Itselläni vatsa ei juurikaan reagoi ruuan ajatteluun. Tuota olen kummastellut, että mitenhän pitkään minun on pitänyt kellosta katsoa "joko on nälkä".

Siksi tuota nyt ihmettelinkin, että mistä se vatsanälkä tupsahti nyt väärään aikaan, mutta selitys voi olla tuo ruuan kieltäminen, jota aivot pitivät epämiellyttävänä ajatuksena ja ryhtyi vastaiskuun ruuan hankkimiseksi.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 07, 2022, 11:09:35
Minulla on muistikuva että olisin jostain lukenut että ruoan kuvitteleminen saa vatsan reagoimaan ruoansulattamiseen valmistautumalla.

Ehkä aivot eivät osaa tehdä jyrkkää eroa mielikuvituksen ja todellisten aistimusten välillä?

Autiomaassa raahautuva voi nähdä unikuvia jäätelöstä tai virvoittavista vesistä, kun Fata Morgana niitä loihtii hänen mieleensä.

Puutteessa oleva miespuolinenkin voi saada erektion kuvia katselemalla--tai vain aatosten "voimalla"

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 07, 2022, 11:19:43
Siksi tuota nyt ihmettelinkin, että mistä se vatsanälkä tupsahti nyt väärään aikaan, mutta selitys voi olla tuo ruuan kieltäminen, jota aivot pitivät epämiellyttävänä ajatuksena ja ryhtyi vastaiskuun ruuan hankkimiseksi.

Aivan, aivot ohjaavat toimintaamme yllättävän paljon myös alitajuisesti, tiedostamattamme.

Pystyn myös helposti olemaan syömättä pitkiäkin aikoja mutta siihen pitää ennalta varautua. Yksi hyvä keino on syödä aspiriinia pari nappia ennen paastoa. Hirmu päänsärky nimittäin saattaa iskeä muuten.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 07, 2022, 11:36:53
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 07, 2022, 11:19:43
Siksi tuota nyt ihmettelinkin, että mistä se vatsanälkä tupsahti nyt väärään aikaan, mutta selitys voi olla tuo ruuan kieltäminen, jota aivot pitivät epämiellyttävänä ajatuksena ja ryhtyi vastaiskuun ruuan hankkimiseksi.

Aivan, aivot ohjaavat toimintaamme yllättävän paljon myös alitajuisesti, tiedostamattamme.

Pystyn myös helposti olemaan syömättä pitkiäkin aikoja mutta siihen pitää ennalta varautua. Yksi hyvä keino on syödä aspiriinia pari nappia ennen paastoa. Hirmu päänsärky nimittäin saattaa iskeä muuten.

Luulen, että "alitajunta" on aliarvostettua ja oikeastaan on vain tajunta jonka tilat toimivat "tiedostamattoman mielen tasolla pääsääntöisesti.

Päänsärkykin on oire (nälässä) ja ohjeistaa syömään- luulisin,, mieli on vain konstikas ja kuluttaa energiaa vastustamiseen, mutta jokainen vastustaminenkin on jossain vaiheessa ohi ja palauttaa kropan tahtoineen tasapainoon, ainakin jossain määrin.
Mutta älkää uskoko mitä sanon, kokeilkaa itse..

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 07, 2022, 11:42:37
Päänsärkykin on oire (nälässä) ja ohjeistaa syömään-

Juu, sitähän se on. Valtavat aivot vaativat valtavasti energiaa, nopeammin kuin mitä rasvamaksa pystyy luovuttamaan.

Kokeilin karppausta joskus. Aluksi oli päänsärkyä mutta sitten keho aloitti vararavintojen hyödyntämisen ja päänsärky helpotti, hengitys alkoi haista ja paino putosi nopeasti. Noudatin tuota dieettiä vuoden verran mutta lopetin kun se on kuulemma haitallista ja vaarallista ja hellanympäristö oli aina ruokottoman rasvaisessa kunnossa. Mutta toimii. Olen pitkällä hyväksymisprosessissa jossa tarkoituksena on kelpuuttaa kehopositiivisesti pieni ylipainoisuus. Hyvän ruuan ystävänä on melko vaikeaa pysyä ns. hoikkana. BMI on täällä jossain 28 huitteilla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Minä hieman epäilen sitä, onko elimistömme tottunut paastoon, kun ihmiset/kädelliset/apinasukuiset ovat hyvin sekasyöjiä? Ymmärrän, että petoeläimillä ja raadonsyöjillä voi olla pitkiäkin aikoja, että ollaan ilman ravintoa (koska noiden ravinto on yksipuolista), mutta kädelliset taas ovat löytäneet helposti pientä syötävää koko ajan suurten aterioiden välillä? Onko sinänsä elimistöllämme tarvetta paastoon? Luulen, ettei varsinaista tarvetta ole, vaikka tuskin pieni paasto sinänsä pahaakaan tee.

Tarvitseeko elimistömme paastoa? Kysymys on eri asiasta, kun lehtien ohjeista: Haluaako ihmismieli jotain paaston kaltaista. Tarkoitan sitä, että onko tuo mielikuva vaiko tarpeellinen ilmiö?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 08, 2022, 00:23:54
Tarvitseeko elimistömme paastoa? Kysymys on eri asiasta, kun lehtien ohjeista: Haluaako ihmismieli jotain paaston kaltaista. Tarkoitan sitä, että onko tuo mielikuva vaiko tarpeellinen ilmiö?

Vieläkin useassa paikassa käytössä olevassa polttomoottorissa on aina silloin tällöin tarpeen öljynvaihto. Moottori käydessään tuottaa kaikenlaista jätettä ja ei-toivottavia tahmoja jotka tukkivat voitelujärjestelmää ja aiheuttavat ennenaikaista kulumista. Siksi pitää välillä päästää kaikki paha tarkkaan ulos, siis paskainen öljy, uuden tieltä. Tekisikö paasto samaa ihmiselle -  olisi ikäänkuin öljynvaihto?

Tuossa karppauksessa yksi huomio oli, että kun keho alkoi käyttää omaa rasvavarastoa polttoaineenaan niin munuaisten kohdalta tuli selkä kipeäksi. Rasvaan on sitoutunut kaikenlaista  ja kun painon laskiessa sen ylimäärä poistuu pissan kautta niin munuaiset joutuvat kovin koville. Siksi voisi kuvitella, että pienemmin askelin toteutettu niukka ravinto tekisi saman kuin kova paasto mutta pehmeämmin ja vähemmän kriittisiä elimiä rasittaen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Öljynvaihto/polttomoottori taitaa olla epäkelpo vertauskuva paastolle / ihmisen fysiologialle. Mitä tapahtuu paastossa suolistobakteereille? Kuolevat massoittain? Kun suolistobakteereilta loppuu ruoka, ehkä alkavat nakertaa suoliston seinämiä ravinnokseen? Suoliston terve floora ja fauna taitavat olla kyllä niin tärkeitä, että jos meinaa paastota pidempään, kannattaisi ehkä ottaa selvää paaston vaikutuksesta mikrobiomiin.

Mitä tulee munuaisiin, niin tiedän erään diabeetikon, joka laihtui karppaamalla ja tilapäisesti parantui diabeteksesta laihduttuaan. Häneltä hajosivat munuaiset (ehkä karppaamisen takia?). Lihoi sitten takaisin samoihin mittoihin ja ylikin. Luulen, että diabeteskin palasi. (Hän kuoli sittemmin syöpään. Veikkaan, että hänen syöpänsä liittyi jotenkin diabetekseen, immuunipuolustushan taitaa heiketä diabeetikoilla.)

On olemassa sairauksia, joissa paastoa ei suositella. Muistelisin ainakin näissä ei suositeltane:
- jos on vähänkään häikkää munuaisissa (monella on tietämättään)
- jos on syömishäiriö
- jos on diabetes (Suomessa n 500 000 henkilöä sairastaa 2. tyypin diabetesta tietämättään)
- jos on raskaana

Tai, kuten Terveyskirjasto asian esittää:

"Paasto ei sovi useimmille pitkäaikaissairaille (kuten diabeetikoille tai sydänsairaille), raskaana oleville, imettäville, alipainoisille, syömishäiriöistä kärsiville tai kärsineille, lapsille tai vanhuksille."

"Paastosta ei ole osoitettu olevan fysiologista hyötyä terveydelle. Oikein toteutettuna paastosta ei ole haittaakaan terveelle ihmiselle. Erilaisten paastojen vaikutuksista ihmisille ei ole tarpeeksi luotettavia pitkäaikaistutkimuksia."

Ja ihan tiedoksi, paasto voi laukaista syömishäiriön.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 08, 2022, 10:59:47
Öljynvaihto/polttomoottori taitaa olla epäkelpo vertauskuva paastolle / ihmisen fysiologialle.

Olen huonompiakin vertauksia kuullut.

Jotta voisi täysin ymmärtää vertauksen, pitää tuntea polttomoottorin toiminta ja voitelujärjestelmä perusteellisesti. Samoin, mutta vielä paljon suuremmassa määrin, pitäisi tuntea kehon toiminta ennen päätöstä siitä, mikä on parasta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Em. Terveyskirjaston linkistä:

LainaaPaastoamisen yhteydessä puhutaan usein elimistön kuona-aineiden poistosta. Elimistössä on kuitenkin omasta takaa tehokkaat kuonan poistajat: maksa ja munuaiset. Paastoja on harjoitettu jo vuosisatoja, mutta tieteellisiä tutkimuksia paastosta ja sen vaikutuksista ihmisiin ei ole vielä tehty monen vuosikymmenen ajan. Paastosta ei ole osoitettu olevan fysiologista hyötyä terveydelle, mutta oikein toteutettuna siitä ei ole haittaakaan terveelle ihmiselle. Paaston merkityksestä terveydelle ei kuitenkaan voi nykytiedon pohjalta tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Erilaisten paastojen vaikutuksia on tutkittu useasti eläimillä, mutta pitkäaikaisia ihmistutkimuksia ei ole tehty tarpeeksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 08, 2022, 11:11:35
Em. Terveyskirjaston linkistä:

LainaaPaastoamisen yhteydessä puhutaan usein elimistön kuona-aineiden poistosta. Elimistössä on kuitenkin omasta takaa tehokkaat kuonan poistajat: maksa ja munuaiset. Paastoja on harjoitettu jo vuosisatoja, mutta tieteellisiä tutkimuksia paastosta ja sen vaikutuksista ihmisiin ei ole vielä tehty monen vuosikymmenen ajan. Paastosta ei ole osoitettu olevan fysiologista hyötyä terveydelle, mutta oikein toteutettuna siitä ei ole haittaakaan terveelle ihmiselle. Paaston merkityksestä terveydelle ei kuitenkaan voi nykytiedon pohjalta tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Erilaisten paastojen vaikutuksia on tutkittu useasti eläimillä, mutta pitkäaikaisia ihmistutkimuksia ei ole tehty tarpeeksi.

Aivan oikein. Tuosta lainauksesta selviää hyvin se, että ei tiedetä vielä edes riittävän hyvin kehon toimintaa. Siksi onkin parasta, että opettelee kuuntelemaan mitä oma kroppa sanoo. Se kyllä yrittää useimmiten kertoa, me emme vain ymmärrä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Aave

Jos Putin ja Biden olisivat autokauppiaita, kummaltako ostaisitte mieluummin auton? :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

^Hmm. Ei ole häävit vaihtoehdot:
-autojobbari Putin ei saisi toimitettua lupaamiaan "erikoisvarusteita"
-koslakauppias Biden nukahtaisi kesken tarjouksen teon.
Pitäisikö ostaa Pandalta?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur