Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Voisiko ne olla sellofaania?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 14, 2022, 09:31:27
^
Voisiko ne olla sellofaania?

Tuo on juuri se sana, mikä oli tulemaisillaan mieleeni, mutta en saanut siitä kiinni. Muistin, että on joku tällainen aikaisemmin yleisesti käytetty sana, jonka olen kuullut usein, mutta en vain muistanut, mikä se on.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sellofaani

P.S. Vanhat värivalokuvat ovat mielenkiintoisia ja tietyllä tavalla nostalgisia. Yksi materiaali loistaa poissaolollaan - nimittäin varsinainen muovi. On puuta ja peltiä ja kumia ja kangasta ja nahkaa, mutta ei muovia.

Jaska

Myös sellofaani (läpinäkyvä selluloosa-asetaatti) ja  selluloidi ovat muoveja. Ensimmäisen synteettisen muovin bakeliitin kehitti Leo Hendrik Baekeland 1907  fenolista ja formaldehydistä.

Penska-ajalta muistan, että paperikaupasta sai ostaa elokuvafilmiä, filkkaa. Sitä käärittiin parikymmentä senttiä tai enemmän tiukaksi rullaksi jonka väliin laitettiin vanha kengänauhan pätkä sytytyslangaksi ja käärittiin sanomalehden palaan kuin karamellipaperiin. Sitten suurennuslasilla, brennarilla auringossa sytytettiin sytyslanka kytemään ja kohta kärtsäri päästi ilmoille komean savutuprahduksen.

Muisto Keijo Kullervo

Meillä on mökillä perunamaalla kasvatettavana 'Timo' perunaa, mutta on ongelma:

1. Kasvamaan panemme idätettyinä ja lisäämme perunalannoitetta, mutta kasvaa vartta - liian pitkäksi - todella on varjoisella paikalla perunamaa.

2. Tulee vähän perunoita?

Missä vika...

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

^
Tuossa on hyvä tiivistetty ohje perunan kasvattamiseen ikään kuin omaksi iloksi https://www.plantagen.fi/peruna.html

Ainakin tuon ohjeen mukaan kasvupaikka pitäisi olla valoisa.
Onkohan multaaminen jäänyt tekemättä kun taimet on päässeet hyvään kasvuun? Se ainakin tuossa ohjeessa vaikutti tärkeältä toimenpiteeltä. Mutta uskoisin kyllä, että suurin syy on liian varjoisa kasvupaikka.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 14, 2022, 17:44:11
^
Tuossa on hyvä tiivistetty ohje perunan kasvattamiseen ikään kuin omaksi iloksi https://www.plantagen.fi/peruna.html

Ainakin tuon ohjeen mukaan kasvupaikka pitäisi olla valoisa.
Onkohan multaaminen jäänyt tekemättä kun taimet on päässeet hyvään kasvuun? Se ainakin tuossa ohjeessa vaikutti tärkeältä toimenpiteeltä. Mutta uskoisin kyllä, että suurin syy on liian varjoisa kasvupaikka.

No... Ainakin unohdin multauksen ja varjoinen paikka?

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

urogallus

Eikös multauksen tärkein tehtävä ole estää päivänpolttamia eli niitä vihreitä perunoita? Toinen syy tietysti on lannoitus.

Jotkut ovat sitä mieltä, ettei perunaa pidä kovasti lannoittaa. Liika typpi kasvattaa vain varsia tjsp.

Jaska

Juu multauksella estetään perunoiden vihertymistä auringonvalossa.

Peruna viihtyy parhaiten lämpimässä ja valoisassa paikassa. Yli 30 astetta on jo haitaksi mukuloiden kehittymiselle.

Arvaisin tässä haitaksi kovin varjoisaa kasvupaikkaa.

https://petla.fi/viljelyohjeet/kasvuolosuhteet/

MrKAT

Alkoholista humalaan ilman pisarankaan juomista?

Sukulainen (raitis) osallistui talkooporukassa väkevien tarjoiluun ja huomasi että kollegalla silmät toljottaa ja moni kollega alkoi tehdä virheitä ja itsekin oli "tokkurassa" monituntisen illan lopuksi. Kollegojen kanssa tuli kiistaa että voivatko he olla humalassa vaikkeivat juo. (Sukulainen uskoo, mutta he kollegat eivät usko ja alkomittaria ei älynneet kokeilla).

  Tein pitkällisiä  fysikaalis-kemiallisia analyysilaskelmia, ja arvion että 3,5-8 tunnissa voi tulla 1 promillen humalaan pelkistä höyryistä (siis jos huonetila on suorastaan valeltu alkoholilla niin että ilmatila on kyllästynyt alkoholihöyrystä n. +20 C:ssä). Juomat ei ole 100% puhdasta alkoholia kuitenkaan.  Kuutio +20C ilmaa voi sisältää maksimissaan 17 grammaa vettä ja 110 grammaa alkoholia.

  Sitten löysin googlaten 2 imppaamiskonstia (villitystä):
1) Alkoholi höyry villitys: https://yle.fi/uutiset/3-6675876
2) "Dude Gets Drunk Without Drinking 1 Drop Of Alcohol": 
https://www.youtube.com/watch?v=LQFmKPA-iAg
Molemmista on varoitukset että suoraan menee aivoihin eikä vatsa osallistu joten vatsa ei varoita yliannostuksesta. Pitemmässä käytössä keuhkojen solutkin voisi vaurioitua tjsp.

Tarjoilijan työ on siis terveydelle haitallista vaikka ois raivoraitis?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Socrates

^ Väitetään, että Mika Myllylä imppasi viinaa ja ehkä myös kuoli siihen.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 18, 2022, 21:52:48
Alkoholista humalaan ilman pisarankaan juomista?

Sukulainen (raitis) osallistui talkooporukassa väkevien tarjoiluun ja huomasi että kollegalla silmät toljottaa ja moni kollega alkoi tehdä virheitä ja itsekin oli "tokkurassa" monituntisen illan lopuksi. Kollegojen kanssa tuli kiistaa että voivatko he olla humalassa vaikkeivat juo. (Sukulainen uskoo, mutta he kollegat eivät usko ja alkomittaria ei älynneet kokeilla).

  Tein pitkällisiä  fysikaalis-kemiallisia analyysilaskelmia, ...

Voin kertoa ilman mitään laskelmia, että "humalaan" pääsee ihan ilman alkoholiakin.
Vuorokauden valvominen vastaa promillen humalaa
Lainaa
Yli vuorokauden valvominen vastaa tuoreen tutkimuksen mukaan jopa yhden promillen, 16:n tunnin valvominen 0,5 promillen humalaa. Väsymys ja rattiin nukahtaminen johtavat usein keskimääräistä rajumpiin liikenneonnettomuuksiin. Yksi väärä havainto tai virheellinen ohjausliike voi johtaa kuolemaan.

Eli hyvin nukkuneen, hieman maistissa olevan kuskin kyydissä on turvallisempaa kuin pitkään valvoneen raivoraitiin suharin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Kyllä menee ne höyryt päähän ihan tehokkaasti.

Olin kesätöissä koululaisena sairaalan laboratoriossa ja tuolloin ei vielä ollut mitään kertakäyttöneuloja ja -ruiskuja, vaan ne putsattiin aina käytön jälkeen. ne oli jonkun vesi- ja saippuapesun käyneet jo läpi, kun tulivat minulle. Minun tehtävänä oli vetää neulan läpi ruisku täyteen spriitä (ei denaturoitua) ja pari kertaa tyhjentää ja täyttää uudelleen. Putsattavaa riitti ja se sprii oli avonaisessa astiassa siinä nokkani alla tunnin tai pari, minkä se lotraus kesti. Tuon jälkeen välineet menivät vielä autoklaaviin puhtauden maksimoimiseksi.

Loppu iltapäivä meni kyllä hiukan sumussa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 19, 2022, 12:18:18
Kyllä menee ne höyryt päähän ihan tehokkaasti.

Olin kesätöissä koululaisena sairaalan laboratoriossa ja tuolloin ei vielä ollut mitään kertakäyttöneuloja ja -ruiskuja, vaan ne putsattiin aina käytön jälkeen. ne oli jonkun vesi- ja saippuapesun käyneet jo läpi, kun tulivat minulle. Minun tehtävänä oli vetää neulan läpi ruisku täyteen spriitä (ei denaturoitua) ja pari kertaa tyhjentää ja täyttää uudelleen. Putsattavaa riitti ja se sprii oli avonaisessa astiassa siinä nokkani alla tunnin tai pari, minkä se lotraus kesti. Tuon jälkeen välineet menivät vielä autoklaaviin puhtauden maksimoimiseksi.

Loppu iltapäivä meni kyllä hiukan sumussa.

Haa, samantyyppinen kokemus poikasena.

Minun tehtäväni oli pestä maalipensseleitä tinnerillä. Olin vahingossa vapaaehtoisesti yli työajan, myöhästyen bussista. Onneksi siitä tuli niin kauhea päänsärky ja pahoinvointi, etten ajautunut imppaajaksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 19, 2022, 12:18:18
Kyllä menee ne höyryt päähän ihan tehokkaasti.

Olin kesätöissä koululaisena sairaalan laboratoriossa ja tuolloin ei vielä ollut mitään kertakäyttöneuloja ja -ruiskuja, vaan ne putsattiin aina käytön jälkeen. ne oli jonkun vesi- ja saippuapesun käyneet jo läpi, kun tulivat minulle. Minun tehtävänä oli vetää neulan läpi ruisku täyteen spriitä (ei denaturoitua) ja pari kertaa tyhjentää ja täyttää uudelleen. Putsattavaa riitti ja se sprii oli avonaisessa astiassa siinä nokkani alla tunnin tai pari, minkä se lotraus kesti. Tuon jälkeen välineet menivät vielä autoklaaviin puhtauden maksimoimiseksi.

Loppu iltapäivä meni kyllä hiukan sumussa.
Olin itse poikasena labrassa töissä apupoikana. Sain sieltä lipeän aiheuttaman palovamman, joka näkyi liki 10 vuotta kädessä. Soli normimeininkiä silloin... :)

Hippi

Viimeisen parin viikon aikana olen huomannut paikallisen Prisman ruokapuolella melkoisen paljon aukkoja hyllyissä. Olen käynyt ruokakaupassa pidemmän aikaa suunnilleen samaan aikaan päivästä, joten tuskin on kyse siitä, ettei hyllyjä ole vielä ehditty täyttämään.

Onkohan tuotepula yleisempikin ilmiö vai onkohan se nyt tuon yhden kaupan ongelma vain?

Ei tässä mitään katastrofia ole päässyt syntymään, mutta on vaan ihmetyttänyt, jotta miksihän niitä aukkoja nyt on tullut, kun aikaisemmin esim. kesäaika tmv ei ole näkynyt tuolla tavalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️