Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Miksi Liza Holmbergin nenä näyttää niin kummalliselta?



https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009127300.html
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Olisikohan sama syy kuin M.Jacksonin nenän kummalliset muodonmuutokset, romahdukset ja putoilut?


If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Menestyvän ihmisen korjailtu kokanokka?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Voihan se olla muustakin syystä korjailtu, jos esimerkiksi ei ole ollut ihan muotovalio.

Muistanpa, kun kerran oli uusi tt-lääkäri, joka kurkisteli nenääni, niin tämä tokaisi "tämähän on vino". Kerroin sitten, että nuoruuden hurjina päivinä olin kerran törmännyt ovenpieleen ja nenä oli aika pitkästi kipeä sen jälkeen. Lääkäri totesi lakonisesti, "joo murtuneelta näyttää".

Ei sitä kyllä (luultavasti) päälle päin huomaa, mutta nenän selkää kun sormella hivelee, niin pieni epätasaisuus siellä on. Eli ei ole ihan muotovalio minullakaan, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi mennä tilannetta muuttamaan, kun tulos voisi olla vielä huonompi. Eikä uudelleen muotoilu tukkoisuutta poistaisi, vaan siihen pitäisi tehdä vähän toisenlainen leikkaus, jota voisin jopa harkitakin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Duunikaverilta oli "rassattu" nenää ja kertoi operaation olleen onnistunut ja ilman kulkevan paljon paremmin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Meillä vaihdettiin parisen vuotta sitten porraskäytäviin liiketunnistimella toimivat valaisimet samalla kun niitä vaihdettiin vähemmän energiaa kuluttavammaksi noin muutenkin. Kaikki muutokset käytiin urakoitsijan kanssa läpi kiertäen paikat ja pieniä muutoksia tehtiin vielä alkuperäiseen suunnitelmaan. Urakoitsijalle tuossa yhteydessä oli käynyt kämmi, joka tuotti hänelle melkoisen lisätyön ja se meni hänen piikkiinsä. Tämä noin alkuselostuksena, jotta selittyy urakoitsijan haluttomuus mihinkään hienosäätöön sen jälkeen, kun homma lopulta valmistui.

Kaikki nyt taitaa jo toimia kohtalaisen hyvin, kun oma huoltoyhtiökin niitä on käynyt vielä säätämässä jotenkin. Nimittäin valojen palamisaika oli paikoin aivan turhan pitkä ja joku yksittäinen valaisin saattoi palaa pitkäänkin sen jälkeen, kun saman rapun kaikki muut valot olivat jo sammuneet hyvän aikaa sitten.

Mutta yksi valaisin edelleen toimii täysin idioottimaisesti ja ylläri pylläri: Se on juuri minun asuntoni kerroksessa oleva valo.

Alusta asti siitä reklamoin, mutta jos joku sille jotain oli yrittänyt tehdä, niin muutosta ei kyllä ole tapahtunut. Isännöitsijä heitti jo aika ontuvan selityksen, että valaisin tulkitsee liikkeeksi, kun ovisilmästä sitä olen katsonut. En kyllä tuota ajatusta ole valmis ostamaan. Nyt viisaat päät yhteen, jotta osaan neuvoa huoltoa, jolle olen tällä kertaa asiasta kitissyt.

Mikä voisi olla pielessä tuossa, kun oireet ovat:
- aina, kun olen kotona, porrastasanteella loistaa valo ihan riippumatta siitä, liikkuuko joku muu ja mihin suuntaan porraskäytävässä
- kun lähden ulos, valo sammuu ihan samaa tahtia kuin valot, jotka syttyivät niiden vaikutuspiirissä kulkiessani.
- kun tulen ulkoa kotiin, oman tasanteeni valo on sammuksissa ja syttyy tullessani kotiin, ellei välittömästi edellä ole joku mennyt ja valo siksi palaisi valmiiksi.
- ollessani ulkona ja porraskäytävässä on joku mennyt ylempiin kerroksiin tai lähtenyt ulos, valo syttyy ja sammuu ajallaan kuten pitääkin

Kuulostaa vainoharhaiselta, että tosiaan näyttää siltä, että minun kotona olemiseni pitää valoa palamassa tarpeettomasti, mutta pitkän ajan seuranta kyllä tätä ajatusta tukee täysin. Voiko valaisimen sensorit jumittua "näen liikettä" -asentoon vain minun kotiutuessani?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

^ Sulla on niin laaja aura? Kun tuskin se silmäsi sieltä ovisilmästä ulos asti pullahti.

Olisipa meilläkin liiketunnistinvalot. On vuosien (12) varrella moneen kertaan nyppinyt kun saa kouria ja tonkia sysipimeässä seinää että missä se riivatun kuutio on, jota pitää runnoa että valo syttyy. (Ihmettelen eräänkin naapurin lähiomaista joka joitakin vuosia sitten oli hiippaillut portaat pimeässä ylös asti, koiran tai kahden kanssa. Säikähdin kun avasin oven ja se nainen oli siellä pimeässä, poikansa asuntoon menossa. Jollei sitten ollut hänen naisystävänsä. Ei näissä pysy perillä.)

***

Itse ihmettelen että onko ambulansseissa jotkut erikoisrenkaat? Meinaan kun katselin tässä Ajojahti-nimisen elokuvan joka perustui tositapahtumiin, ambulansseja kiisi alueelle jossa oli räjäytettyä kotitekoisia pommeja kaikkialla oli tietysti kaikenlaista terävää kuten pommiin laitettuja nauloja, lasinsirpaleita ja sitä sun tätä. Jännä ettei sitten renkaat puhkea.

Hippi

^
Jos ambulanssissa oli elokuvan sankarit, niin eihän siihen ydinpommikaan vaikuta.
Ei elokuvia pidä kriittisesti katsoa. Ei silloinkaan, jos se perustuu tositapahtumiin. Kyllä jenkkilässä niihinkin lisätään dramatiikkaa varmaan vähän enemmän kuin tositilanteessa on ollut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 12:44:52
Kuulostaa vainoharhaiselta, että tosiaan näyttää siltä, että minun kotona olemiseni pitää valoa palamassa tarpeettomasti, mutta pitkän ajan seuranta kyllä tätä ajatusta tukee täysin. Voiko valaisimen sensorit jumittua "näen liikettä" -asentoon vain minun kotiutuessani?

Tästä minulla on tietoa! Yhden kaverin kerrostalossa oli todellakin niin herkät käytävän valon sensorit, että ne tarttuivat kaikkeen liikkeeseen, mitä kaverin kämpässä oli. Oli siinä joku järkikin, jota en enää muista. Hänellä koira laukaisi myös eteiseen mennessään ne valot.

Muistan hyvin tämän keskustelun hänen kanssaan, koska hän myös ajatteli, että onko tullut hulluksi. Kun asiaa sitten oikeasti tarkasteltiin, todettiin, että kyllä, sensorit nappaavat juuri hänen kämppänsä liikkeet. En sitä kyllä muista, minkälainen ovisilmä tai oviviritys ylipäätään hänellä oli.

Ja vauvakin silloin otti kantaa, se nauratti, että onpa hänen asiansa joka paikassa nyt

https://www.vauva.fi/keskustelu/3675431/rappukaytavan-liiketunnistin-sytyttaa-valot-kun-liikun-omassa-eteisessa

Todellisuudessa lienee ollut boomi noita valoja asentaa ja vaiva ei ole niin outo ja kummallinen kuin voisi kuvitella?

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 25, 2022, 13:38:34
^
Jos ambulanssissa oli elokuvan sankarit, niin eihän siihen ydinpommikaan vaikuta.
Ei elokuvia pidä kriittisesti katsoa. Ei silloinkaan, jos se perustuu tositapahtumiin. Kyllä jenkkilässä niihinkin lisätään dramatiikkaa varmaan vähän enemmän kuin tositilanteessa on ollut.

Vaan kun on hengenhätä, ambulanssia tuskin voinee pysäköidä jonnekin huitsin kauas laskeumaläntin tuollepuolen?

Hippi

^^
Xante, muuten joo, mutta kun en ikinä näe tuon valon syttyvän, muuta kuin silloin, kun tulen ulkoa kotiin. Olen joskus yöllä jättänyt väliovenkin auki ja ovisilmästä kajastaa valo, vaikka makuuhuoneen kynnykseltä kurkin. Mitään kävelyn ääntä ei taatusti hiiviskelyni ole tuottanut. Joskus olen myös yön pimeydessä hiipinyt ovelle kurkkimaan.

Heh, voin jo kuvitella miten hilpeitä mielikuvia tutkintani saa aikaan. Voisin kuvitella hyvin, että siitä saisi ihan kivan Mr.Bean lyhärin :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Sellaisessakin porraskäytävässä, jossa valot syttyvät liiketunnistimen sytyttämänä, on toki mielekästä olla seinässä valonsytytysnappula, jossa painettavassa napissa palaa valo silloin kun valaisemessa ei.

Sellaisen hämärästi muistan, että tällainen liiketunnistimella sytyttävän valaisimen polttimo tuli puolihulluksi hidassyttyiseksi vilkkuvaloksi ennen kokonaan sammumistaan. 20 minuutin paloaikaa talom kaikissa portaissa yhdessä seliteltiin, ettei ole tarkoitus, että postinjakajalta sammuu valot ja polttimitkin ovat lyhytikäisempiä, jos niitä ahkerasti sytytellään ja sammutellaan. Portaan samoista valaisimista polttimot kuitenkin tuntuvat toistuvasti  pimahtavan.

Senkin muistan, että kun liiketunnistimet linjasaneerauksessa asennettiin, niin alakerran kunnan ostaman asunnon varastettua tavaraa myyvä juoppo ilmeisesti oli tulkinnut liiketunnistimen valvontakameraksi ja vääntänyt sen niin, ettei se liikkeeseen pimeälläkään reagoinut.

Hippi

^
Posti käy nykyään niin harvoin, jotta niiden vuoksi ei täällä mitään säätöjä muuteta ja kolmikerroksisessa talossa ehtii edestakaisin juosta ylös valojen palaessa. Noissa tunnistimet kyllä hoitaa valot palamaan ihan hyvin. Esimerkiksi, kun olen naapurissa illalla naapurirapun kolmannessa kerroksessa lastenvahtina ja vanhemmat tulevat kotiin, niin pari sanaa vaihdetaan ja lähden kotiin saman tien. Tällöin vasta alimman kerroksen valo on ehtinyt sammua, mutta syttyy uudelleen huomatessaan jalkojeni saapuvan. Eli toimii oikein hyvin ja niin kuin pitääkin enkä missään vaiheessa joudu pimeään.

Edelleen siis ihmettelen, miksi tuo oman kerrokseni valo kuvittelee liikettä näkevänsä aina kun olen kotona, vaikka olisin miten hiljaa ja liikkumatta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Minulla nimenomaan ei pala valo siinä katkaisimessa jota joudun hakemaan seinältä kun asunnostani lähden. Tämä kyrsii eniten siksi että joudun vahtimaan ettei kissa lähde ovesta mukaani. Joten ei viitsisi pitää oveaan levällään että näkisi eteisensä valoja käyttäen rappukäytävän tasanteelle.

Norma Bates

Pitääkö käytetystä kamasta maksaa tulli? Esim. divarikirjasta.