Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Kyllä se yhdyssanana tekstissä näyttäisi olevan vrt. esim sana "velipoika":

Minä menen
En pelkää toverikuolemaa
Hänen kanssaan minä lähden
Sielunkellotkin jo löi
Minä menen
Takaisin en ikävöi


Tulkitsen tuon niin, että kuolema on toveri joka on koko elämän ajan kulkenut ihmisen rinnalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Hipin selitys lienee oikea, tosin itse olen aina mieltänyt sen toverikuolemaksi, ts. kuolemaksi toverien vuoksi, tyyliin uhrikuolema. Siis että en pelkää kuolla toverien vuoksi enkä ikävöi, noin niin kun partisaanivalssin hengessä.

Mutta tuo "hän" kyllä viittaisi siihen, että kyse muusta.

T: Xante

Hayabusa

Onko kellään levyä? Ja onko siinä Juicen raapustamat sanat? Minä kirjoittaisin tuon näin:
en pelkää toveri Kuolemaa.
Samalla tavalla kuin kirjoitetaan toveri Lenin.
Silloin sisältö vastaisi Hipin kuvausta.

Olen tosin lukihäröinen maallikko näiden kirjoitusasujen suhteen. ::)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Silloin tulkitsisin tuon, että laulaja ei pelkää kuolla toverinsa kanssa yhdessä. Mutta toveri ei olisi kuolema. Äh, emmätiiä! Juice oli varsin monimerkityksellinen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^

Toverikuolemahan on tuossa persoona, johon viitataan seuraavassa säkeessä "Hänen kanssaan .... "

Niin, ja tulkinnoista. En ole ikinä missään yhteydessä tulkinnut laulun saloja, ja ensimmäisen kerran tässä olen nyt lyönyt kätösen Juicen tekstiin, että kai minäkin voin ehkä tuossa erehtyä :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

#1461
Jäin eilen kanavasukkuloinnin päätteeksi katselemaan neloselta uusintojen uusintaa Juice -leffasta, jossa siis klovni heittää veivin jää soimaan lopputeksteihin. Siitä syystä asia alkoi taas pohdituttamaan ihan haitaksi asti.

Lukitsen tässä vaiheessa Hipin kauniisti muotoillun selityksen toverikuolemalle. Jotakin tuon suuntaista olen ehkä itsekin miettinyt, toisaalta tuttua on myös Xantipan ja Hayabusan pohdinnoissa. Yhtenä kaikuna käynyt joskus mielessä, että sanassa olisi jokin kytkös johonkin tosielämässä tapahtuneeseen, mutta ehkei kuitenkaan.
I'm just a soul whose intentions are good

Toope

Näkisin Juicella tuon merkityksen toverina, joka on uhkaava kuolema. Se uhkasi Juicea jo 1980-luvulta saakka, koska "Aamu alkaa A:lla". Suuremmin Juicella tulivat nuo terveysongelmat 1980-luvun lopussa, kun maksassa poxahti.
Juice - Neil Hardwick:

https://www.youtube.com/watch?v=9UBgofOvrz0
Kuolema sinänsä oli teema joissakin Juicenkin biiseissä, toki lähinnä leikitellen (Kalmistosarja oli jo 70-80- lukujen vaihteesta). Jumaluus vakavasti tuli myöhemmin...

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 13, 2022, 15:43:07
^
Kyllä se yhdyssanana tekstissä näyttäisi olevan vrt. esim sana "velipoika":

Minä menen
En pelkää toverikuolemaa
Hänen kanssaan minä lähden
Sielunkellotkin jo löi
Minä menen
Takaisin en ikävöi


Tulkitsen tuon niin, että kuolema on toveri joka on koko elämän ajan kulkenut ihmisen rinnalla.


Niin se varmaan on. Juhanin muitakin aatoksia myötäillen-- Elämä on kuolemista-

Kuolema on elämän seuralainen, tai voitaisiin sanoa,-myös elämä on kuolemisen aiheuttama illuusio, eli kaiken on ensin kuoltava, että elämän kipinä ilmestyy. Elämän prosesseissa aineiden reakoinnit edellyttävät niiden energian siirtymistä ja rakentumista aina uudelleen. Aineet luovuttavat energiansa ja kuolevat siinä prosessissa.

"Minä" "en" pelkää toveri-kuolemaa, voisi silti olla "teknisempi ilmaus. Kuolema on elämän toveri.


Viidestoista yö on selkeä- eli kahden viikon ryyppyputken seurauksista kertova.

Muisto Keijo Kullervo

Jostain olen saanut päähäni ns. asiantuntijan väitteen siitä, että jatkuva valojen sytyttäminen ja sammuttaminen kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin jatkuva lampun palaminen.
Onko perää väitteessä?

Itse kyllä täällä kotona sammuttelen valoja aina tarpeen mukaan kun kuvittelen että säästän kulutuksessa.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - joulukuu 16, 2022, 11:56:08
Jostain olen saanut päähäni ns. asiantuntijan väitteen siitä, että jatkuva valojen sytyttäminen ja sammuttaminen kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin jatkuva lampun palaminen.
Onko perää väitteessä?

Itse kyllä täällä kotona sammuttelen valoja aina tarpeen mukaan kun kuvittelen että säästän kulutuksessa.

Muisto Keijo Kullervo

Eipä se juurikaan kulutukseen vaikuta- miten se kuluttaisi enemmän, kuin ottotehon verran- sadan watin lappu kuluttaa sata wattia- eikä sen "käynnistyminen" varsinaisesti kuluta käytännössä yhtään enempää.
Loistehosta laskutetaan jo nykyisinkin ja sekin on kulutuksen hinnassa. Eli aina kannattaa sammuttaa virta- vaikka lyhyeksikin aikaa.

Kylmän autonmoottorin vertailu ei tässä toimi. Se kyllä sieppaa hieman enemmän bensaa joka käynnistymisessä, kun sitä kylmänä starttaa.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - joulukuu 16, 2022, 11:56:08
Jostain olen saanut päähäni ns. asiantuntijan väitteen siitä, että jatkuva valojen sytyttäminen ja sammuttaminen kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin jatkuva lampun palaminen.
Onko perää väitteessä?

Itse kyllä täällä kotona sammuttelen valoja aina tarpeen mukaan kun kuvittelen että säästän kulutuksessa.

Muisto Keijo Kullervo
Ei sähköön vaikuta vaan loistelamppujen ikään ennenkuin tuli LED-valota jne . (Eli lisähintaa tuli lamppujen kulumisesta ja ostosta, mutta ei kotikäytössä sekään paljoa).
Halogeeeni ja -LED -lampuissa ei haittaa enää. Klikkaile vaan niitä.

"Nykylamput eivät ota nokkiinsa räpläämisestä"
Joillekin on iskostunut mieleen varoitus siitä, että valojen sytyttäminen ja sammuttaminen tiuhaan tahtiin kuluttaa ja hajottaa lamppuja. Siksi jotkut pitävät valoja päällä jopa silloin, kun eivät ole itse huoneessa. Asiantuntijan mukaan tämä on turhaa varovaisuutta

- https://yle.fi/a/3-7891904

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

#1467
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 13, 2022, 15:43:07
^
Kyllä se yhdyssanana tekstissä näyttäisi olevan vrt. esim sana "velipoika":

Minä menen
En pelkää toverikuolemaa
Hänen kanssaan minä lähden
Sielunkellotkin jo löi
Minä menen
Takaisin en ikävöi


Tulkitsen tuon niin, että kuolema on toveri joka on koko elämän ajan kulkenut ihmisen rinnalla.
Tulkitsen sanoituksen tarkoituksellisen monitulkintaiseksi eli taiteeksi, mutta vihje toverikuoleman yhteen kirjoittamisesta, ellei ole kirjoitusvirhe, antaa viitteitä ideologisen hurmoksellisuuden kritiikkiin eli yksilöllisyyden puolustamiseen. Sille ristiriitaisesti, seuraavan lauseen hän-persoona antaa taas viitteitä toveri kuolemaan erikseen kirjoitettuna, joka kulkee aina elämän rinnalla ja sen mahdollistajana sekä sille merkityksen antajana.
https://areena.yle.fi/podcastit/1-3476901
Biisi vuodelta 1975: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Juice_Leskisen_s%C3%A4vellyksist%C3%A4_ja_sanoituksista#K
Kirja vuodelta 1969: https://www.finna.fi/Record/oy.994800813906252

Jaska

#1468
Muistan hehkulamppujen ajalta mainoksen "Älkää olko naksuttelija. Helsingin sähkö on halpaa."  Ajatus oli, että valon sammuttaminen kymmeneksi minuutiksi kulutti lamppua sen edestä, minkä sähkössä säästi.
Nyt kestävä led-lamppu kuluttaa samaan valoon vain kahdeksasosan sähköä, mitä hehkulamppu ja Helsingin sähkökin on viimeisen vuoden aikana kallistunut kahdeksankertaiseksi. Normaalikuluttajalla valaistukseen kuluu alle viidennes sähköstä, mutta joutaa sisävalot sammuttaa huoneesta, jossa ei oleskella. Sähköä säästäen harvennetaan sähkökatkoja ja hidastetaan sähkön pörssihinnan nousua.

Karikko

^^

"Minä menen takaisin en ikävöi". Jumalainen näkökohta-

Sopii varmaan loppusointuun, mutta ei hän tainnut olettaa olevansa "ikävöimässä.

Palaisiko koskaan Juankoskellekaan-