Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Sivusilmällä seurasin TV1 kanavalta sarjaa Onnenlahti, josta esitysvuorossa oli kausi 3 jakso 8. Jakso päättyi dramaattiseen kohtaukseen, jossa mies suuttui naiselle ja alkoi pahoinpitely. Mies painoi naisen keittiön työpöytää vasten ja samalla kuristi naista. Nainen joutui pinteeseen selkä aivan kaarella ja mies kumartuneena naisen yläpuolella. Nainen hamuaa käteensä veistä tiskialtaan reunalta. Veitsi, joka osui käteen oli tuo kuvan isompi veitsi. Nainen saikin sen käteensä ja kohtauksessa nainen näytti kahdesti iskevän miestä tämän vaatteiden läpi, ilmeisesti johonkin kyljen kohdalle. Tätä ei näytetty suoraan, mutta naisen asennosta pääteltynä tuskin muualle olisi voinut osua. Lopussa veitsi oli miehen kehon ulkopuolella verisenä ja mies makasi runsaassa verilammikossa.

Jos selostus oli epäselvä, niin se on nähtävissä:
https://areena.yle.fi/1-61934028 kohdasta 41 minuutista eteenpäin siis jakso 8.

Nyt sitten se kysymys: Miten ihmeessä nainen pystyy siitä asennosta "puukottamaan" miehen kahdella iskulla noin pyöreäpäisellä veitsellä?

Minun on vaikea uskoa, että voimat siihen riittävät vaikka olisi hyväkin adrenaliinibuusti.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 14, 2023, 18:42:45
Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 14, 2023, 13:13:24
Toisesta ketjusta:
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 14, 2023, 12:18:15
Gluteenia lisätään sen sitkon takia, näin saadaan enemmän ilmaa pysymään leivonnaisessa jolloin siitä tulee isokokoinen ja muhkea sekä pehmeä.

Onnettoman entisen kotileipojan märkä päiväuni: leivonnaisesta tulee isokokoinen ja muhkea sekä pehmeä  :-[

Tässä on sama kuin elämässä. Kannattaa vain opetella nauttimaan perusasioista. Jos parantaa elämyksiään kaikenlaisilla keinoaineilla (analog. huumeilla) se voi johtaa vaikka mihin kamalaan.

Ajattelepa jos lisätty gluteeni aiheuttaa herkistymisen tai jopa keliakian ja joutuu siksi syömään jatkossa entistäkin pienempää, tiiviimpää ja kovempaa pullaa tai sämpylää.

Kun olen saanut ei-niin-erinomaista leipää olen korjannut tilanteen paksuntamalla voikerrosta ja lisäämällä leikkeleitä. Pullaan voi laittaa hilloa tai hunajaa, voin lisäksi.

Kaiken lisäksi, pullassa maistuu leipojan hyvä tahto. Hartaalla yrityksellä tehty pulla on hieman vinonakin aina kaupan synteetikkoja parempaa.  ;D Maistaminen on hiukan subjektiivinenkin kokemus.

Eniten gluteenittomista viljatuotteista olen käyttänyt Schärin viipaleleipää:

https://www.schaer.com/fi-fi/p/classic

Ei ole pientä, tiivistä eikä kovaa. Kun pussin on leikannut auki, tuntuu että se säilyy jääkaapissa vaikka loputtomiin, siitä huolimatta että suojakaasut tietysti avaamisen jälkeen ovat karanneet.

Leivonnaisiin eli herkkuihin en ole niin paljoa tutustunut. Keliaakikot somessa valittaneet että heille tehdyt pullat ovat pienempiä kuin normaalit pullat, ja silti maksavat enemmän. Olenhan minä kaikenlaisille leivonnaisille perso, mutta kun ihan tavallisetkin tuotteet tuntuvat nykyään älyttömän kalliilta ajatellen että se on niin äkkiä syöty, olen tainnut siirtyä herkuttelussa muihin tuotteisiin. Onhan näitä. Jäätelöt, vanukkaat jne.

Pikkuleipä- tai keksirintamalla ehdin jo huomaamaan että joka paikassa tyrkyllä on valkosuklaakarpalopikkuleipiä gluteenittomana. Vaikka ne hyviä ovatkin, kyllästyy niihinkin hyvin äkkiä.

Gluteenittomista pastoista olen havainnut että riisistä tehdyt ovat onnettomia. Mieluummin maissipastaa, mutta ei sekään vaan ole vehnäpastan veroista. Gluteenittomat lasagnelevyt olivat aivan perseestä, en saanut niistä hyvää lasagnea aikaiseksi kahdesta yrityksestä huolimatta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 19, 2023, 18:19:11
Nyt sitten se kysymys: Miten ihmeessä nainen pystyy siitä asennosta "puukottamaan" miehen kahdella iskulla noin pyöreäpäisellä veitsellä?

Minun on vaikea uskoa, että voimat siihen riittävät vaikka olisi hyväkin adrenaliinibuusti.

Juu, iskemällä tuo isompi varmaankaan syvälle uppoa. Sen sijaan, jos tuolla viiltää, niin jälki on pahaa ja veri lentää kaaressa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Mutta katsoitko sen tilanteen, missä nainen oli?

Minusta jo se, että hän oli äärettömän tukalassa tilanteessa miehen kuristaessa häntä, veisi melkoisesti iskuilta tehoa. Toisekseen veitsi on niin pitkä, että iskulle ei saisi kunnollista vauhtia tuossa asennossa. Isku olisi lähinnä tökkimistä.

Epäuskoni johtuu osaksi siitä, että joka joulu kinkkuun tökättävä paistomittarin saaminen nahkan läpi on melkoisen työläs homma terävälläkään apuvälineellä. Viekkaan, että tuollaista pyöreäpäistä veistä en saisi kinkkuun iskettyä otollisissakaan olosuhteissa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 20, 2023, 10:41:58
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 14, 2023, 18:42:45
Kaiken lisäksi, pullassa maistuu leipojan hyvä tahto. Hartaalla yrityksellä tehty pulla on hieman vinonakin aina kaupan synteetikkoja parempaa.  ;D Maistaminen on hiukan subjektiivinenkin kokemus.
...

Leivonnaisiin eli herkkuihin en ole niin paljoa tutustunut. Keliaakikot somessa valittaneet että heille tehdyt pullat ovat pienempiä kuin normaalit pullat, ja silti maksavat enemmän. Olenhan minä kaikenlaisille leivonnaisille perso, mutta kun ihan tavallisetkin tuotteet tuntuvat nykyään älyttömän kalliilta ajatellen että se on niin äkkiä syöty, olen tainnut siirtyä herkuttelussa muihin tuotteisiin. Onhan näitä. Jäätelöt, vanukkaat jne.

Suosittelen lämpimästi gluteenittomasta (Semper?) jauhosta itse tehtyjä korvapuusteja. Omaiseni, jolle niitä leivoin, tykkäsi hulluna niistä, ja maistuivat ne itsellenikin. Pieniä ja tiiviitä ne kyllä olivat, mutta maukkaita kuin mitkä. (En silloin tiennyt psylliumista, sen avulla ne varmaan saisi vähemmän tiiviiksi. Mutta kärsisiiköhän maku?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Psyllium on jokseenkin mautonta. Ainakin, kun sitä joskus olen ottanut veteen sekoitettuna.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 20, 2023, 12:34:07
Minusta jo se, että hän oli äärettömän tukalassa tilanteessa miehen kuristaessa häntä, veisi melkoisesti iskuilta tehoa. Toisekseen veitsi on niin pitkä, että iskulle ei saisi kunnollista vauhtia tuossa asennossa. Isku olisi lähinnä tökkimistä.

Epäuskoni johtuu osaksi siitä, että joka joulu kinkkuun tökättävä paistomittarin saaminen nahkan läpi on melkoisen työläs homma terävälläkään apuvälineellä. Viekkaan, että tuollaista pyöreäpäistä veistä en saisi kinkkuun iskettyä otollisissakaan olosuhteissa.

Sarjoissa pitäisi uskottavuuden vuoksi käyttää enempi zombeja. Nehän on niinkuin esikypsytetty.

Hippi

^
heh, no ehkä minunkaan ei olisi pitänyt alkaa tuota edes miettiä, mutta oli sillekin syynsä.

Olen aina ihmetellyt miten tarkkaan ihmiset katsovat elokuvia tai tavallisia valokuviakin ja huomaavat niistä kaikenlaista. On hullunkurisia virheitä (antiikkia kuvaavassa elokuvassa vilahtaa joku rannekello tai muu kapine, jota ei taatusti siihen aikaan ollut) tai jotain ristiriitaisuuksia ynnä muita. En varmaan koskaan ennen ole huomannut mitään ja nyt vihdoin mielestäni onnistuin. Oli jopa Areenasta pakko selvittää, että olinko nähnyt oikein :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Tee Hippi empiirinen koeasetelma joulukinkun kanssa, ja testaa eri teräaseita siihen. Kerro sitten, kuinka kävi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Tekisinkin, mutta veitsivalikoimani on niin olematon, että ei tuollaista pyöreäpäistä ole ollenkaan :D
Sen sijaan on kyllä teräväkärkinen sahalaitainen leipäveitsi, joka menee kyllä nahkan läpi kevyesti, tosin kärkeä en ole kokeillut (vielä)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Kommentoin lähinnä sitä miten tuollaisella veitsellä saa maksimaalista vahinkoa aikaan. Tökkiminen ei ole tehokkain tapa.

Tästä päästään seuraavaan kysymykseen: miksi pahikset ovat aina niin tyhmiä, että yrittävät tehdä tekosensa paikassa, jossa sankari(tar) voi saada käsiinsä itsepuolustukseen sopivia välineitä?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Voi että. Omassa veitsivalikoimassa on jos jonkinlaista kokkiveistä, on mm. melko pyöreäpäinen, on teräväpäinen, pitkä teräväpäinen ja vielä pidempi teräväpäinen, pieni ja iso sahalaitainen, ja liuta pikkuveitsiä. Yhden kokkiveitsistä olen itse ostanut, muut perinyt. Nyt tulikin mieleen, että pitäisi välillä terottaakin niitä. Perin myös kaksi kahvallista teroitinta, joista toisen lahjoitin pois. Vielä en ole hionut terottamistekniikkaani tuollaisella kahvallisella.

Japanilaista kokkiveistä minulla ei ole, niiden teroituskulma on sellainen, että varmaan olisivat vielä terävämpiä.

Mutta kinkkua en ole ostanut pitkään aikaan, joten en voi tehdä empiiristä koetta itse. Lieköhän kuitenkin siannahka paljon paksumpi kuin ihmisen nahka? Luulisin, että on.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Minulla on nyt sattuneesta syystä laaja valikoima veitsiä, joista ainakin osa sopisi erinomaisesti ihmistenkin fileoimiseen, mutta jätän kokeilut muille.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Ai niin, ikivanha fileointiveitsikin on. Se on kyllä oiva lihan putsaukseen kalvoista, ja sekin kyllä pitäisi teroittaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Pari vuotta sitten tarttui natsisiwasta veitsisetti mukaan - kun halvalla sai. Olivat aika tylsiä tehtaan jäljiltä. Hieman hiomakiveä peliin, niin johan alkoi leikkaamaan. Ja ovat pysyneet varsin hyvin terässä; toki pientä hiomista aina vaaditaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur