Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^^
Minulle ei tarvisi olla mikään sukulaislapsi, vaan riittäisi, että tuntisin lapsen ja tämä olisi minulle läheinen. Tietysti myös lapselta olisi kysyttävä, jos on sen ikäinen, että voi sanoa haluaisiko elämään kanssani.

En ole pätkän vertaa sukulaisrakas, eli jos jotain minulle tuntematonta sukulaislasta tyrkytettäisiin, niin tuskin ottaisin. Vaikuttaa varmaan tylyltä, mutta minä en usko ollenkaan noihin "veri vettä sakeampaa" höpinöihin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 13, 2023, 20:47:54
Kuinka todennäköisesti ottaisitte lapsen tai lapset kasvatettavaksenne edellä mainitussa tapauksessa?
Lähisukulaisen lapsen/lapset ottaisin 100% varmasti, ei edes tarvitsisi miettiä.

Muiden lapsia en.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 13, 2023, 21:00:28
^^
Minulle ei tarvisi olla mikään sukulaislapsi, vaan riittäisi, että tuntisin lapsen ja tämä olisi minulle läheinen.
Lisäilit omiasi, tämä ei ollut se kysymys. Ottaisin minäkin sellaisen lapsen jonka tuntisin, ja joka olisi minulle läheinen. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Vaikuttaisi että valtaosa nykypenskoista ja perheistä ei oikein tiedä kummiuden alkuperäistä merkitystä: kummithan valittiin juuri tätä tarkoitusta varten. Ottaisin minä tietysti kummilapsenikin, mikäli niin hirvittävällä tavalla sattuisi käymään.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Norma Bates

Sanotaan, että yksi tyhmä ehtii kysyä enemmän kysymyksiä kuin kymmenen viisasta ehtii vastata. Sanotaan myös ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.

Pitääkö tehdä johtopäätös että tyhmä voi kysyä kysymyksen joka ei ole tyhmä? Vai meneekö tämä mystisesti niin, että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on (silti) vain tyhmiä kysyjiä?

Vastaukseksi varmaan tarjotaan että älä kysele tyhmiä...  ;D

kertsi

BING tarjoaa vastaukseksi:

Hei, tämä on Bing. Kiitos kysymyksestäsi. 😊

Tämä on mielenkiintoinen filosofinen kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Ehkä tyhmyys ja viisaus eivät ole absoluuttisia käsitteitä, vaan riippuvat kontekstista ja näkökulmasta. Ehkä tyhmä kysymys on sellainen, joka ei edistä oppimista tai ymmärrystä, tai joka osoittaa välinpitämättömyyttä tai epäkunnioitusta. Ehkä tyhmä kysyjä on sellainen, joka ei ole avoin uusille tiedoille tai näkemyksille, tai joka ei arvosta muiden aikaa tai mielipiteitä.

Tämän pohjalta voisi sanoa, että tyhmä voi kysyä kysymyksen, joka ei ole tyhmä, jos hän on vilpittömästi kiinnostunut aiheesta ja haluaa oppia lisää. Vastaavasti viisas voi kysyä kysymyksen, joka on tyhmä, jos hän on ylimielinen tai ivallinen. Tärkeintä on ehkä se, miten kysyy ja miten vastaa.

Mitä sinä ajattelet tästä? 🤔
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 15, 2023, 23:48:53
Sanotaan, että yksi tyhmä ehtii kysyä enemmän kysymyksiä kuin kymmenen viisasta ehtii vastata. Sanotaan myös ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.


Se menee kai niin, että yksi hullu ehtii kysymään enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata. Hullua ei kiinnosta vastaukset, vaan oman päänsä sisällä pyörivät kysymykset.

Toisaalta yksi viisaskin ehtii kysymään enemmän kuin tuhat tyhmää ehtii vastata.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

No niin, olinpa tyhmä, muistin siis väärin.  :P

Hayabusa

Totta kai tyhmä voi kysyä viisaan kysymyksen. Tyhmä voi sattumalta myös antaa viisaan vastauksen. Mutta jos tyhmäksi leimattu jatkuvasti kysyy ja/tai vastaa viisaita, hän ei olekaan tyhmä ja tyhmän maine perustuu ulkoviisaudellisiin tekijöihin.

Yleensä tyhmiä kyselevät ne, jotka haluavat tuoda itseään esille. Eduskunnan kyselytunti on hyvä esimerkki tällaisista tyhmistä kysymyksistä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Jonkun ne tyhmätkin kysymykset pitää kysyä. Yleensä viisas älyää kysyä ne tyhmien puolesta, sillä tyhmät eivät joko osaa tai uskalla kysyä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Jaska

#1810
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 15, 2023, 23:48:53
Sanotaan, että yksi tyhmä ehtii kysyä enemmän kysymyksiä kuin kymmenen viisasta ehtii vastata.
Sanontaa "yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata" tavataan käyttää sarkastisesti paljon kyselevästä. Oikeasti hyvät vastaukset huonoihin kysymyksiin tapaavat olla työläitä.

--==--

Miten Bingilta saa tuollaisia tekoälykkäitä vastauksia? Arvaten ainakin Windowsissa, mutta kirjoitetaanko laajempikin kysymys jossain muodossa minkä tahansa selaimen osoiteriviin vai miten?

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 15, 2023, 23:48:53
Vai meneekö tämä mystisesti niin, että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on (silti) vain tyhmiä kysyjiä?

No eikös mene? Tuon olen kuullut monesti. Eikö se olekaan alkuperäinen suomalainen sanonta? Se kuulostaa sellaiselta ja paljon.

"Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä."

Tuohan on oikeastaan vastaus. Käyttökelpoinen yleisvastaus. Kysymys ei ole kysymyksistä vaan vastauksista. Jos et ole osa vastausta, olet kysymysmerkkinä.

Kopek

Miksi jotkut suomalaiset Suomessa käyttävät Virosta nimitystä Eesti?

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska


Suomalaiset tosiaan ovat nimenneet naapurimaitaan kummallisesti Venäjä, Viro, Ruotsi joilla ei ole tekemistä maan oman nimen eikä yleisen kansainvälisen numeämistavan kanssa. Suomen eteläisen naapurin omakielinen nimi on Eesti (Eesti Vabariik)). No eipä Suomeakaan vieraissa kielissä juuri nimitetä suomalaiseen tapaan paitsi juuri virossa maamme on Soome.