Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

En mä siitä Hipin kohdalla niinkään hikeenny vaikka taas pitkästi selitinkin, kun mun käsitys on että ne kysymykset on ihan aitoja ja toi on luontainen taipumus kiinnittää huomiota sanoihin ja silleen... vieraannuttaa niitä tai ihmetellä.

Sen lisäksi täällähän voi lätkiä tämmöset eri ketjuun kuin missä se viesti on eikä se sillä tavalla aina tule tielle.

Mutta yleisenä pointtina toi pätee jossain määrin mitä esitin kommunikaatiosta ja keskustelusta.

Kaveripiirissä tollanen ihmettely on aika epätavallista mutta perheessä ja sukulaisissa on sellaisia joilla yhtäkkiä iskee joskus sellainen moodi päälle että ihmetellään kaikkia toisen käyttämiä sanoja.

Se saattaa luoda sellaisen fiiliksen että olet nyt sanonut jotain tyhmästi tai huonosti (vaikka näin ei välttämättä edes olisi) tai se saattaa olla tosi vaikean tuntuista että miten jonkun asian edes toiselle selittää niin että ymmärretään riittävästi toisiamme.

Periaatteessa voisin koko ajan joka lauseen kohdalla heittäytyä niin hankalaksi että kukaan ei ikinä onnistuis perustelemaan mulle riittävän täsmällisesti yhdenkään sanan merkitystä ja vois sillä väsyttää kaikki keskusteluyritykset :)

Mutta en siis koe Hipin ajoittaisia ihmettelyjä näin. Kyllähän tästäkin tuli ihan antoisaa keskustelua.

Huonompi esimerkki mun mielestä oli perseilyketjussa se sanakirjojen kautta määrittely. Mulla helähti silloin yli se kun yksi jäsen kertoi tosi rankoista kokemuksista ja toinen edelleen piti olennaisena sitä että niin mutta tää yksi sana ja se nyt vaan tarkoittaa tätä ja tätä ja käytät sitä väärin.

Mut noi on kai harvinaisia ja poikkeuksia.

Silti tollasella määrittelyhommalla periaatteessa voi tehdä silleen että se näyttää ihan järkevältä keskustelulta ja siltä että itse vain pitää sen tasoa yllä ja huolehtii vaikka... itse asiassa se ei ihan aina ole ainoa mitä siinä tapahtuu

Melodious Oaf

Jos itse olen kuormittunut tai stressaavassa tilanteessa ja minulle on tosi tärkeää ymmärtää oikein mitä toinen täsmälleen sanoo ja tarkoittaa, silloin saatan arvostaa sitä että viesti on niin selkeä että voin vain katsoa ne sanat ja pelkästään niiden perusteella ymmärtää olennaisen.

Silloin minun ei tarvitse muistaa mitään muita asioita, ei käyttää mielikuvitusta eikä suhteuttaa sanottua mihinkään.

Mut sellasessa rennossa keskustelussa mulla ei itselläni ole varmaan ihan noin tiukalla odotukset tai sillä... on jopa oma roolinsa että puhutaan löyhemmin ja asioiden ympärillä on enemmän tilaa jos ei ole mitään akuuttia ratkaistavaa ja puhutaan vaan henkilökohtaisella tasolla niitä näitä

TSS

Mun täytyy myöntää, etten ollut kovin kartalla keskustelusta. Pikaisella silmäyksellä näytti siltä, että keskusteltiin siitä, mitä nuo kaksi sanaa tarkoittaa. Tyyliin vessanpöntöltä töissä kirjoitin pikaisesti oman määritelmäni ko. sanoille.

Keskustelu näyttäytyi varmaan aivan eri tavalla esim. MO:lle, joka oli perillä siitä, mistä koko juttu alkoi, ja jos hän vielä oli se (?), joka esim. tissiposken toi keskusteluun (eli ehkä helposti tulee fiilis, että yritettiin määritellä, mitä HÄN tarkoitti sanalla, joka ei ollenkaan ollut tarkoitus). Se tuo omat ristiriitansa näihin keskusteluihin, kun joku kirjoittaa vessanpöntöltä (anteeksi mielikuva) ja toinen ajatuksella ja kunnolla.

Melodious Oaf

^ Musta ne oli napakat ja hyvät määritelmät.

Ehkä olit jossain tehokkaassa moodissa missä nyt olitkin, ja siitä välittyi vähän sellainen asiat pinoon ja kohti uusia haasteita -fiilis :)

Mut anyway, vissiin konteksti oli että intoilin jostain biiseistä, ja tässä oli se hyvä homma, että mitään varsinaista asiaa tai tärkeää pointtia siihen ei edes liittynyt.

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - kesäkuu 26, 2023, 12:14:08

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - kesäkuu 26, 2023, 12:54:18

Melodious Oaf

Ja joo, olis voinut varmaan valita paremman sanan, mutta tosiaan ajattelin silloin että menköön.

Siihen liittyy kai omia ajatuksia ja monenlaisia kerroksia.

A-ha on musiikkina vähän sellaista... yliladatunkin lällyä samalla tavalla kuin jotkut Toton jutut. Oheisella videolla Paul Simon esiintyy suloisen akwardisti, ja niin edelleen. Mut toisaalta A-han tyyppi ei oikeastaan ole sellainen kuin miltä ne biisit kuulostaa. Pökkelön oloinen Paul Simon vetää tosta vaan tosi hienosti hemmetin taitavien eteläafrikkalaisten muusikoiden kanssa — ja samoin Ladysmith Black Mambazo -kuoron.

Ei ne mun mielestä kai ole semmosia juttuja että niitä välttämättä tarvis esseetasolla täsmällisesti avata — ja jos joku saa ton sanan takia vääränlaisen käsityksen mun ajatuksista tai se vie harhaan, onhan siinä kuitenkin pääpointtina ne videot, ja se on mulle tavallaan... aivan sama

Koska sillä ei ole niin väliä ja koska ne ajatukset ei ole niin hienoja että niillä edes kannattais vaivata päätään sen kummemmin :P

TSS

^^Tartuin tosiaan ihan sivujuonteeseen tietämättä edes, mistä keskustellaan. Ja vaikket varmaan varsinaisesti ärsyyntyntkään tuosta, niin tuollainen on silti ymmärrettävästi ärsyttävää.

Perjantaina alkaa kesäloma, niin sitten on varmaan enemmän aikaa paneutua siihen, mistä keskustellaan, eikä sorkkia pikaisesti sinne tänne

Melodious Oaf

Siihen ei kauaa ole. Palauttavaa ja mukavaa lomailua  :)

Socrates

Eihän Xantippa ole mitenkään täydellinen kermaperse eikä Brutto tissiposki, mutta foorumilla vievät tittelit.

Ei vaikka Kopekia voi tissiposkeksi nimetä, kun koheltaa rojun keskellä.

Kermaperse ei ole mikään haukkumanimi kuten läskiperse. Olen nähnyt ainakin yhden deittiprofiilin, missä nainen sanoi olevansa kermaperse.
Kävelevä kremppakertymä

TSS

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - kesäkuu 27, 2023, 18:38:14
Siihen ei kauaa ole. Palauttavaa ja mukavaa lomailua  :)

Kiitos! Takana on kyllä tehokas vuosi töineen ja opiskeluineen. Toivottavasti sitä osaa viimeistään lomalla rauhoittaa hermostonsa sillä tavalla, että sekin tajuaa, ettei koko ajan tarvitse tehdä jotain. Ehkä tissiposkimusiikki voisi auttaa.

A-ha ja Toto ovat tosiaan sarjaa puhkikulutetut Nova-biisit, ja erityisesti Toton Africa ei ole ikinä tuntunut missään. Kunnes... eräässä jaksossa Stranger Thingsiä se soi taustalla, kun sarjan teinit muhinoivat muistaakseni ensimmäistä kertaa, ja joku juttu siinä kohtauksessa sai mut ymmärtämään kyseisestä biisiä. Se vaan heräsi siinä eloon ja sen jälkeen olen kuunnellut sitä aivan uusin korvin. Se jäi mieleen jotenkin jännänä kokemuksena, miten joku asia voi yhtäkkiä alkaa näyttäytymään aivan toisena, eikä edes tiedä, mistä se johtuu.

a4

Lainaus käyttäjältä: TSS - kesäkuu 27, 2023, 19:19:31
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - kesäkuu 27, 2023, 18:38:14
Siihen ei kauaa ole. Palauttavaa ja mukavaa lomailua  :)

Kiitos! Takana on kyllä tehokas vuosi töineen ja opiskeluineen. Toivottavasti sitä osaa viimeistään lomalla rauhoittaa hermostonsa sillä tavalla, että sekin tajuaa, ettei koko ajan tarvitse tehdä jotain. Ehkä tissiposkimusiikki voisi auttaa.

A-ha ja Toto ovat tosiaan sarjaa puhkikulutetut Nova-biisit, ja erityisesti Toton Africa ei ole ikinä tuntunut missään. Kunnes... eräässä jaksossa Stranger Thingsiä se soi taustalla, kun sarjan teinit muhinoivat muistaakseni ensimmäistä kertaa, ja joku juttu siinä kohtauksessa sai mut ymmärtämään kyseisestä biisiä. Se vaan heräsi siinä eloon ja sen jälkeen olen kuunnellut sitä aivan uusin korvin. Se jäi mieleen jotenkin jännänä kokemuksena, miten joku asia voi yhtäkkiä alkaa näyttäytymään aivan toisena, eikä edes tiedä, mistä se johtuu.
Jäin miettimään tuota.
Päädyin kehystämisen ideaan. Aivojen mielleyhteyksiin.
Sama idea kuin lapsuuden muistoissa ja muistitekniikoissa.
Uskoon tai rakkauteen hurahtanut näkee koko  maailman uusin silmin. Tai masentunut. Psykoosissa oleva.
Lomalla ympäristön kehystää kokemuksellisesti eri tavalla, etenkin lomamatkalla.
Samoin juhlapäivinä. Jouluna, uutena vuotena, juhannuksena.
Joskus ei edes tiedä syytä muutokselle kokemuksessa.
Kokemukseen on ankkuroitunut toisen kokemuksen kautta uusi tunnesidos ehkä jopa sattumalta.

Periaatteessa mikä tahansa voi kehystyä miksi tahansa, tunnetasolla.
Perversioksi, kauhuksi, rakkaudeksi, pahoinvoinniksi, kiehtovuudeksi, pyhyydeksi, vihaksi,..
A-han biisiä voidaan soittaa kidutussellissä tai kehdossa.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: TSS - kesäkuu 27, 2023, 18:34:42
Perjantaina alkaa kesäloma, niin sitten on varmaan enemmän aikaa paneutua siihen, mistä keskustellaan, eikä sorkkia pikaisesti sinne tänne

Hyvää lomaa!
Kyllähän tämä on sorkkimista itse kullekin. Yksinkertaisesti ei ole aikaa ja kiinnostusta kaikkeen. Ja jotkut ketjut ovat sellaisia, joihin ei halua koskea edes sillä kuuluisalla pitkällä kepilläkään.
Kukin osallistukoon tyylillään - näin toteamalla saan luonnollisesti oikeuden omaan tyyliini.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Seuraavat puolitoista viikkoa en pahemmin pääse kirjoittelemaan, sitten pistetään taas haisemaan! ::) 8)
Kävelevä kremppakertymä

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - kesäkuu 28, 2023, 09:06:37
Lainaus käyttäjältä: TSS - kesäkuu 27, 2023, 18:34:42
Perjantaina alkaa kesäloma, niin sitten on varmaan enemmän aikaa paneutua siihen, mistä keskustellaan, eikä sorkkia pikaisesti sinne tänne

Hyvää lomaa!
Kyllähän tämä on sorkkimista itse kullekin. Yksinkertaisesti ei ole aikaa ja kiinnostusta kaikkeen. Ja jotkut ketjut ovat sellaisia, joihin ei halua koskea edes sillä kuuluisalla pitkällä kepilläkään.
Kukin osallistukoon tyylillään - näin toteamalla saan luonnollisesti oikeuden omaan tyyliini.  ;D

Eihän siinä mitään pahaa ole vaikka hieman "sorkkiikin" sinne tänne, sehän voi lisätä mielenkiintoa ja tuottaa säväyksiä, joita ilman ihminen on vain kuori.

Sitä paitsi jos koettaa jatkuvasti hallita itseään ja ympäristöään, niin sehän se vasta stressaa..

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 28, 2023, 09:11:30
Seuraavat puolitoista viikkoa en pahemmin pääse kirjoittelemaan, sitten pistetään taas haisemaan! ::) 8)

Oletko perseilemässä?  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - kesäkuu 28, 2023, 11:31:22
Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 28, 2023, 09:11:30
Seuraavat puolitoista viikkoa en pahemmin pääse kirjoittelemaan, sitten pistetään taas haisemaan! ::) 8)

Oletko perseilemässä?  ;D

Luulen, että päinvastoin, on suorittamassa kaikenlaisia hyvän ihmisen velvollisuuksia, joista sitten seuraa se, että täällä onkin jo jumalaton paine pistää haisemaan ;D

T: Xante