Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^^
Minä puolestani ihmettelen, mihin perustuu noiden tositeeveeohjelmien älytön suosio. En ymmärrä, mitä järkeä on katsella jotain turhia julkkiksia seikkailemassa milloin minkäkin teeman tiimoilta joko vaatteissa tai ilman tai sitten tämä erilaiset parinmuodostusohjelmat, joihin kai kelpouutetaan taviksiakin. Tietenkin olen huono noita arvostelemaan, kun en ole nähnyt kuin loppupätkiä odotellessani jonkin muun ohjelman alkua, mutta sen vähän perusteella kerrassaan typerä ohjelmia.

Kiitos Hayabusalle sanan tositeeveeohjelma luontevasta kirjoitusasuta. Itse olen tähän asti tuskaillut isojen kirjainten ja väliviivan kanssa. Nyt osaan sen vastedes kirjoittaa oikein.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

^ Niin ihmettelen minäkin. Oikeastaan melko poikkeuksellista että sitten kuitenkin katsoin suomalaisen Erikoisjoukko-sarjan, sitten irlantilaisen vastaavan, ja perään norjalaisten alokkaiden kokemuksia armeijavuodelta. Suomalaisten naisten armeijatouhuja en sitten enää jaksanutkaan, kun mieluummin katselen miehiä kuin naisia. Naissotilaiden kohdalla minua alkaa kumminkin ärsyttää se että heillä on meikit nassussa ja pitkä tukka. Miksi tällaisia erikoisoikeuksia pitää olla ollenkaan? Riittää kun on kuukautisiin liittyvät oikeudet. Kun ne nyt on pakko kärsiä.

***

Menin eilen viemään varastokoppiin joitain kesäisiä takkeja ottaakseni syksyisempiä takkeja mukaan. Minulla on sen verran huonot varastointitilat asunnossa, että joudun talvi- ja kesätakit säilyttämään varastossa ja vaihtamaan päittäin. (Parhaat nahkatakit yms. toki sentään kotona.) Aloin ihmettelemään että mitä ihmeen "heinänpätkiä" ja jauhoa minulla on kopissa olevissa vaatteissani. Sitten kävi ilmi että ne olivat koiperhosia. Itseasiassa niiden raatoja. Yhtäkään elävää en löytänyt, vaikkakin jotkut olivat yhä ehjiä.

Meillehän tuli jossain vaiheessa tiedote että varastotiloissa on havaittu koiperhosia ja ne on myrkytetty, mutta tarkastakaa silti omat koppinne. Olin asian välillä unohtanut, välillä luottanut siihen että kai ne nyt on kaikki hengiltä. Ja kai olivatkin.

Kysymys kuuluu nyt että mites, kun tuli pudisteltua ja pyyhittyä niitä raatoja vaatteista paljain käsin, niin olenko nyt itsekin myrkytetty? Olisi pitänyt tietysti olla harja mukana ja sillä vedellä.

Yäk enivei.

Jaska

#2132
Jos olisi tarpeen, niin tottapa antaisiavat ohjeet myrkytyksen jälkeen huomioonotettavista asioista.

Kuluttajakäytössä hyönteistorjuntaan käytetään Raid ja Baygon  aeroleja (https://hyonteismaailma.fi/tuotteet/ esim. rautakaupoista). Koita torjutaan myös tiloihin ripustettavilla karkotegeelipaketeilla https://hyonteismaailma.fi/tuotteet/lentavien-ja-ryomivien-hyonteisten-torjuntaan/raid-kointorjunta/)  Esim. Raidin ohjeet https://raid.fi/hyodyllista-tietoa/aerosolien-kaytto/ antanevat osviittaa. Muutaman päivän jälkeen ei mielestäni pitäisi oleman aerosolimyrkyistä haittaa kärpäsellekään ja ihmiselle riittänee muutama tunti. Kointorjuntapakkaukset saavat olla paikallaan kuukausia mutta eivät levitä ihmiselle haitallisia aineita. Paitsi haisevat pahalle ja haju tarttuu tietenkin myös vaatteisiin.

Kopek

Inhokkihyönteiseni ovat koiperhoset ja luteet. Ensimmäiset tekevät täystuhon vaatteille, ja jälkimmäiset purevat ihmisiä.

On inhottavaa avata joku ovi, jota avatessa naamalle pöllähtää parvi koiperhosia (lentäviä toukkia vai mitä ne ovat). Silloin tietää, että sisältä löytyy risaksi purtuja vilttejä ja verhoja ja puseroita jne.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 29, 2023, 09:04:17
Inhokkihyönteiseni ovat koiperhoset ja luteet. Ensimmäiset tekevät täystuhon vaatteille, ja jälkimmäiset purevat ihmisiä.

On inhottavaa avata joku ovi, jota avatessa naamalle pöllähtää parvi koiperhosia (lentäviä toukkia vai mitä ne ovat). Silloin tietää, että sisältä löytyy risaksi purtuja vilttejä ja verhoja ja puseroita jne.

Eivät kaiketi natustele tekokuituisia pukineita. Vaatekoi ei taida sulattaa sitä sapuskaa.
Luteita seinälude oli aikoinaan melko yleinen, mutta lienee enää melko harvinainen- metsälude taas lienee melko suuri otus ja sen voi tapaa vanhalla menetelmällä, eli -kuten eräs kulkija lupasi tapaa kaikki luteen ruokapalkkaa vastaan. Syötyään otti kaksi palikkaa taskustaan ja sanoi nyt vain tuotte ne tänne niin taatusti tapan jokaisen.

Jaska


Joukko kodin haittahyönteisiä torjuntaehdotuksineen esitellään tässä https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2bd52c3b-2ed8-4a92-bd6e-4168d92a0c6d Mukaanlukien vaatekoi.

-:)lauri

Tekeekö keittiön pienkonetuotemerkki Smeg minkä laatuisia tuotteita? Osa ei tykkää ulkonäöstä osa tykkää. Minä tykkään. Mutta ovatko yhtään laadukkaita? Ainakaan ne eivät ole sieltä aivan halvimmasta päästä vaikkakin tuotteen ulkonäkö maksaa tuotteessa eniten.

Erityisesti kiinnostaisivat laatuarviointi vedenkeittimen ja leivänpaahtimen osalta. Vauva-palstalla tiedettiin vedenkeittimestä, että: "Smegilla tulee tosi hyvää kuumaa vettä. Siihen ei halpispannut pysty." :D
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

En ole tuosta merkistä koskaan kuullutkaan. Kuvahaun perusteella muotoilu ja etenkään värit ei ole minun makuuni, mutta makuasioista ei kannata kiistellä :)

Leivänpaahtimista löytyi tuore testi, jossa tämä sijoittui toiselle sijalle https://parastestiopas.fi/leivanpaahdin#smeg-leivanpaahdin
Jos tuo vakuuttaa niin mikäpä siinä.

En tiedä onko vedenkeittimissä oikeasti paljon eroa, tai onhan niissä. Töissä meillä on ollut jos vaikka millaisia kapineita, joissa on kova ääni, mutta sen lisäksi ovat vielä hitaita.

https://kodinkone.com/paras-vedenkeitin/ testissä Smeg näytti olevan yhdeksäntenä. Tässä ei kyllä arvioitu lainkaan ääntä tai nopeutta, jotka mielestäni on aika oleellisia.

Kannattanee kaupan sivuilta vilkaista käyttäjien arviointeja myös
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Smeg taitaa olla sieltä kalliimmasta päästä kodinkoneita. Siinä mielessä sopii Laurin kaltaiselle henkilölle, joka tykkää ottaa tonnin käteen laittaa rahaa likoon.
Pyöreä retrotyyli ei sovi joka keittiöön, eli kannataa huomioida se ostopäätöstä tehdessä. Keittiöremppa tulee sitten aika paljon leivänpaahdinta kalliimmaksi.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Mikä olisi hyvä vedenkeitin, joka toimisi samalla myös tee-keittimenä? Vai kannattaako pitää vedenkeitin pelkkänä vedenkeittimenä?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Minä ainakin pitäisin vedenkeittimen pelkkänä vedenkeittimenä, niin ei ainakaan mitään makuja tule sellaiseen, mihin ai makuja kuulu.
Teetä varten minulla on erikseen teekannu, johon kuuluu sihti. Siihen sitten vedenkeittimellä kuumennan veden :)

Ei ihan tämä, mutta aika lailla samanlainen toiminnallisesti
https://www.pentik.com/products/elegia-teekannu-1-2-l-terassihti-ja-kansi
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Tietenkin jos haluat hifistellä teen kanssa, niin silloin https://www.gigantti.fi/product/kodin-pienkoneet/keittion-pienkoneet/vedenkeittimet/sage-teekeitin-btm-800-uk/BTM800UK

Tuossa pystyy erilaisille teelaaduille kuumentamaan juuri oikeanlämpöiseksi veden.
Tällainen ei-hifisteljä odottelee hetken veden jäähtymistä, kun tekee esim. vihreää teetä. Mutta kun suosin noita erilaisia yrttijuomia, niin niissä yleensä toimii kiehuva vesi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Mä lorotan kylmää vettä kiehuvan joukkoon silloin kun vihreää teetä teen.

Kylmäänkin veteen voi uuttaa kyllä teetä. Uuttaminen vaan kestää vähän pidemmän aikaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Eikö teillä henkilökunta hoidakaan teen keittoa? ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Pitäisi ilmeisesti hommata vedenkeitin, jossa lämpötilan säätö niin ei tarvitse nikkaroida kylmän veden kanssa kun kyseessä teelaatu, joka ei kestä noita yli 90 asteen lämpötiloja. Katselin aluksi tällaista, mutta siinä on tee-keitin samassa. Eli ehken juuri tuota sitten kumminkaan hanki. Siinä olisi 3000 W keitin eli vesi keittynee nopeasti. Tosin en tiedä kestäkö keittiön pistorasia 3000 W laitetta? Mitenköhän tuon testaisi?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.