Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Onko jotain virallista valtakunnallista tai jotain aluekohtaista "kadonnut" palstaa olemassa?

Facessa on näitä paikallisia puskaradioita ja kadonneita / löytyneitä -ryhmiä, mutta ei minulla ole mitään intoa tuollaisiin lähteä liittymään yhden polkupyörän vuoksi. Meidän pihan pyörätelineeseen on jätetty miesten hyväkuntoinen ja silmämääräisesti katsottuna aika uudehkokin pyörä lukitsemattomana. Ei tunnu olevat omantalon omistuksessa, kun ei kukaan reagoinut kyselyihini. Olen muutamia FB-ryhmiä selaillut, mutta niissä ei tunnut kukaan juuri tuollaista kaipaavan.

Olisi harmi sitä jättää nyt tuohon koko talveksi, kun huonoon kuntoonhan se siinä menee. Ihmetelen nyt, miten sen saisi johonkin säilöön pelastettua niin, että omistaja voisi sitä sitten kysellä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^
Uusi, hyväkuntoinen, lukitsematon pyörä - hmm, missäs se Hippi asuikaan?   ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Uudehko, ainakin siitä päätellen, että ruostetta ei missään ollut näkyvissä ja renkaiden kulutuspintaakin oli hyvännäköinen. Vähintäänkin siis hyvin pidetty. Niin, ja pyörän "pohjassa" (siinä pömpelissä jossa polkimet on kiinni) oli vielä kaupan viivakoodilappunen, osin kuraantuneena kylläkin.

Pienellä googlettamisella löytyi, jotta tuollaisesta pitäisi soittaa 112:een ja poliisi sitten tulee selvittämään, jos se on ilmoitettu varastetuksi niin palauttaa omistajalle. Vähän ohjeessa kuitenkin annettiin ymmärtää, että ihmiset nyt voi jättää tarkoituksellakin lukitsemattomana johonkin. Joka tapauksessa ohjeena oli, että löytäjän ei pidä pyörää mihinkään viedä.

Vähän nyt arveluttaa lähteä hätänumeroon soittamaan pyörän vuoksi. Olisi edes joku nettiosoite, johon asiasta voisi ilmoittaa. eihän tuolla mikään hätä ole, kun on liki pari kuukautta jo tuossa nököttänyt.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^ Meinasin jo kirjoittaakin, että poliisi olisi oikea osoite noukkimaan talteen tuollainen pyörä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 26, 2023, 17:11:00
^ Meinasin jo kirjoittaakin, että poliisi olisi oikea osoite noukkimaan talteen tuollainen pyörä.
Poliisilla on kiire kytätä nettiä, oikeat rikokset olkoot kansalaisten ongelmia... ::)

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 26, 2023, 17:11:00
^ Meinasin jo kirjoittaakin, että poliisi olisi oikea osoite noukkimaan talteen tuollainen pyörä.
Jepulis. Ei kannata kuitenkaan varastoida pyörää:

Vantaalaisen kerrostalon lähistölle oli hylätty pyörä. Se oli pari viikkoa kadunposkessa, kunnes yksi talon asukkaista otti sen talteen.
Seuraavat viikot fillari vietti siististi asetettuna talon seinää vasten. Asukkaat ajattelivat, että pyörän omistaja jonain päivänä kävisi noukkimassa omansa talteen.
Omistajaa ei löytynyt, ja talvi alkoi lähestyä.  Joku siirsi pyörän suojaan kellariin.
Se oli virhe.
Ajatus oli hyvä: ei olisi mitään järkeä jättää hyvää pyörää rapistumaan kinokseen.
Nyt osa asukkaista on miettinyt, saako mitä ilmeisimmin hylätyn pyörän ottaa käyttöön.
Ei saa, sanoo poliisi. Sitä ei olisi saanut myöskään varastoida kellariin.
Älä ota talteen
Poliisilla on pyörän varastoijille huono ja hyvä uutinen. Huono on se, että löytöpyörän pimittäminen voi olla rikos.
Hyvä uutinen on se, ettei kenenkään tarvitse paljastaa itseään syylliseksi. Sitä kutsutaan itsekriminointisuojaksi.
Komisario Toni Uusikivi Helsingin poliisista kertoo, että löytöpyörän varastoiminen voi olla lievä kavallus. Siitä voidaan tuomita päiväsakkoja.
Yli kahdenkymmenen euron arvoisen löytötavaran kanssa on vain yksi oikea tapa toimia.
"Asiasta pitäisi ilmoittaa poliisille", Uusikivi sanoo.
"Kun löytäjä toimittaa tiedon, että tällainen on noudettavissa, poliisi käy jossain vaiheessa hakemassa isomman kasan pyöriä keräilyajona."
Pyörä huutokaupataan myöhemmin, jos poliisikaan ei saa selville sen omistajaa.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/loysitko-hylatyn-pyoran-lue-tama-ennen-kuin-otat-sen-kayttoon-jotta-et-saa-sakkoja/

Hippi

Puhelinketjusta raahattu tänne

Lainaus käyttäjältä: Jaska - lokakuu 28, 2023, 16:01:27

Ensi yönä kello 4 siirrytään talvikaikaan eli käännetään kellonviiasareeita tunti taakse- eli kesään päin. Eletään viimeinen tunti uudelleen.

Talouden kellojen siirtämiseksi katson kutakuinkin tarkan ajan puelimeni Kello-sovelluksen Maailmankello välilehdeltä, jossa on sekunnitkin. Siellä aika tuskin poikkeaa viittä sekuntia todellisesta. Ja paljonko poikkeaa, voi halutessaan . ennakkoon tarkistaa television tai radion aikamerkistä. Esimerkiksi nettiosoitteesta time.is saa myös aika oikean ajan.

Luettuani viestin, heräsi vilpitön kysymys: MIKSI?

Tällä kertaa ei kesä/normaaliajan vaihteluista, vaan siitä, miksi noin tarkasti kellot pitäisi laittaa aikaan? Eihän arkipäivässä kai sekunnin tarkkaa aikaa mihinkään käytetä ainakaan kotosalla. Vai onko tuo vain siksi, että kiva laittaa jämptiin aikaan, kun kerran sen voi tehdä?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Nyt olen palkkatyön jo jättänyt. Aika monta vuotta sitä tuli myös eläkeiän täyttymisen jälkeen. Kun viimeisessä työsuhteessa olin ollut ensimmäiset kymmenen vuotta, sain rannekellon. Vuosittain  yrityksessä työskentelevät kellokkaat kokoontuivat yhteiseen tilaisuuteen laittamaan kellot yhteiseen aikaan. Kellojen täsmäytystilaisuudessa nautittiin myös kakkua ja konjakkia.

Enää huonosti näen aikaa rannekellosta, ja kymmenen sekuntia päivässä se on vuodet edistänytkin, kun ei ole sähkökello. Patteriseinäkelloni näyttävät riittävällä 15 sekunnin tarkkuudella oikeaa aikaa. Ajoittain täsmäytän ne, kesä- ja talviajan taitteessa ainakin. Tarpeisiin riittää puhelimenkin ajan minuuttitarkkuus.

Hippi

^
Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni, jotta mihin arkielämässä tarvitset noin tarkkoja kellonaikoja.

En ole ikimaailmassa kellojani laittanut aikaan niin, että olisin sekunnitkin siihen katsonut. Läppärin ja puhelimen kellot hoitavat itse itsensä, mutta muut kodin kellot, jotka on käsin laitettava aikaansa, ovat noin minuutin tarkkuudella ajassa silloin kun ne laitan. Otan ajan yleensä kännykästä ja räplään sen ajan kulloinkin käsittelyssä olevaan kelloon.

Mutta kellothan eivät pysy ajassaan. Makuuhuoneen kelloradion kello jätättää eikä sitä tule edes kesä/talviaikamuutoksessa korjattua, koska siirto on erillisen napin takana. Laitan kellon aikaan aina sähkökatkon jälkeen, kun aika on nollaantunut. Siinä kellossa riittää hyvin että on näppituntuma siitä, paljonko se on jäljessä.

Keittiön ja olohuoneen paristokäyttöiset "viisarikellot" ovat siinä tarkkuudessa, kun ne käsin tulee käännettyä, eli likimain minuutin tarkkuudessa. Aikaan laitan paristonvaihdon yhteydessä. En ole edes kiinnittänyt huomiota siihen, pysyvätkö nuo miten hyvin ajassa vaihtovalin.

Lieden kello on ikuisesti kesäajassa näköjään. Siitä en juurikaan käytä kuin minuuttilukemaa, kun seuraan jonkin keitto- tai paistoaikaa.

Kun lähden johonkin käyttäen julkisia, en lähde "kellokädessä", vaan lähden kun olen lähtövalmis ja menen pysäkille odottelemaan bussin tuloa. Vaikka tiedossa on bussin aikataulunmukainen saapumisaika pysäkille, niin eihän sitäkään ole kiveen hakattu, joten ihan sama mihin aikaan siihen menee odottamaan. Matkoihin pitää kuitenkin yleensä varata riittävästi aikaa, jotta ehtii varmasti, jos on sovittu tapaaminen.

Mihin voi ihminen tarvita aikaa 15 sekunnin tarkkuudella? Eikö se ole stressaavaa?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 01, 2023, 08:31:21

Mihin voi ihminen tarvita aikaa 15 sekunnin tarkkuudella? Eikö se ole stressaavaa?

Minä tarvitsen.

- Pysäköintiaika menee joskus sekuntipeliksi

- En ikinä myöhästy sekuntiakaan mistään kokouksesta tai tapaamisesta. En tule myöskään liian aikaisin.

- Haluan olla aamuisin ensimmäinen asiakas kaupassa, mutta en halua odottaa ulkona lumipyryssä ovien avautumista. Nousen autosta 15 sekuntia ennen kuin on ovien avautumisen laskettu aika.

- Haluan nähdä F1-startin mutta en juurikaan sitä edeltävää löpinää.

- Uuden vuoden juhlinta alkaa täsmälleen keskiyöllä - ei viittä vaille.

- Kun joku toinen myöhästyy jostakin sovitusta jutusta, katson hyödylliseksi kertoa hänelle sekunnin tarkkuudella paljonko hän myöhästyi.

- Kun soitan johonkin palvelunumeroon, näppäilen numeron etukäteen ja painan vihreää luurin kuvaa sekunnilleen palvelun avautumisajankohtana. Jos myöhästyn tästä vaikkapa 15 sekuntia, joudun jonottamaan puoli tuntia.


Täsmällisyys on hyve.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Tulisin varmaan hulluksi, jos noin tarkoin pitäisi ajoittaa elämää :D

Olen tottunut elämään kiireettömästi niin, että varaan riittävästi aikaa ja olen vaikka etuajassa siellä missä pitää olla. Minulla ei ole mitään ongelmaa saada 5-15 minuuttia kulumaan odotellessani määräaikaa. Ei se aika edes kulu hukkaan, sillä minulla on aina hyvää musiikkia mukana :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Rasittavia ihmiset, jotka ryysäävät neukkariin vasta juuri kun palaveri on alkamassa, alkavat riisua takkia, hössäämään läppäriä esiin ja etsiskelemään, missä onkaan pistorasia, kaivelemaan laukusta kännykkää pöydälle ja yleensä näillä on vielä joku muistikirja ja kynää pitää etsiä ja ja ja...kun muut ovat tulleet sen 10 min aikaisemmin tekemään nämä asiat ja joiden puolesta siis palaveri itsessään olisi valmis alkamaan ajoissa. Ei 10 min myöhässä.

Muutoinkin tykkään olla hyvissä ajoin kaikkialla, eikä minua vaivaa istua aivan omien ajatuksieni kanssa 5-15 min kaikessa rauhassa. Päinvastoin, yleensä tekee erinomaisen hyvää olla ihan paikallaan vaan, tekemättä mitään, yleensä kun päivät ovat aika kiireisiä.

T: Xante

ROOSTER

Olinpa elämässäni kerran töissä muutaman vuoden, eri alalta tulleena asiantuntijana ja ehkä innovaattorinakin, sellaisessa ympäristössä joka oli lievästi sanottuna ylikuumentunut. Minulla on aina ollut haluja tehdä se mihin ryhdyn kunnolla, eikä haalia valtavaa määrää projekteja jotka jäävät vain osa- tai puolihoidolle. Ymmärrettävästi tuossa ympäristössä se ei toiminut. Jos joku hoiti jotain perusteellisemmin hän sai niskaansa heti ylenmäärin projekteja lisää ja lopputulos oli sitten tietysti sama kuin niillä lääpäisijöilläkin.

Suuressa organisaatiossa oikeanlainen dokumentointi on kaikkein tärkeintä, ei itse tehtävistä suoriutuminen*. Siellä on niin monta porrasta sinua ylempänä ja he arvioivat suoriutumista pelkästään noiden dokujen avulla. Niiden pitää siis olla helppolukuisia ja sisältää piilokehua itselle riittävästi.

*Tämä on onnistuneen työsuhteen pääsääntö nro1.

Nuorena, tehdessäni suorittavaa työtä, huomasin jo varhain, että siellä tärkeämpää kuin itse työsuoritus oli tuntilapun täyttötaito. Lienee läheistä sukua dokumentaatioinnille.

Virastotöissä viihtymistä edesauttaa joku krooninen sairaus josta ei ole varsinaista suurta haittaa mutta jonka saa helposti eskaloitumaan ja esiintymään. Esimerkiksi joku ihottuma voisi olla sellainen. Jos työ tuntuu raskaalta voi aina hakea pari päivää sairaslomaa.

Lääkäreillekin ihosairaudet ovat melkoinen rahasampo yksityispuolella, kunhan huolehtii ettei vaivaa paranna kokonaan vaan säätää sen niin, että vaatii säännöllisiä käyntejä vastaanotolla. Katselee rupea puoli minuuttia, kirjoittaa uuden rasvareseptin ja printtaa satasen laskun. Silmälääkäreille vastaava zambo on joku hitaasti kehittyvä silmävaiva. Sitä vain tarkistellaan puolen vuoden välein. Tosin silmälääkärin osaamistason pitää luultavasti olla perustoiminnassakin melko kova, virheitä ei useinkaan voi peittää uudella hoidolla (rasvalla).

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Viitaten Kopekin linkkaamaan poliisiuutiseen https://kantapaikka.net/index.php/topic,77.msg187533.html#msg187533
kysyn minkä ikäisen lapsen saa jättää yksin kotiin?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Ei siihen voi sanoa tarkkaa ikärajaa, koska lapset on niin erilaisia, toiset ovat ovat varhemmin valmiita siihen kuin toiset.
Jutun tapauksessa ainakin minä sain vaikutelman, että lapsi oli laitettu nukkumaan ajallaan ja aikuiset olivat livahtaneet ilmeisesti sen varjolla, että "no ei se herää kumminkaan". 

Minä olen niin kanaemo, että sanoisin jopa teini-ikäiselle etukäteen, jos olisin lähdössä johonkin ulos nukkumaanmenoajan jälkeen. Tai jos äkkiä keksisin lähteä ja lapsi olisi jo nukkumassa, niin jättäisin lapun, mihin olen mennyt ja milloin tulen takaisin.

Suuria eroja on alakouluikäisissäkin lapsissa siinä, miten he pärjäävät iltapäivällä yksin kotona. Sitäkin kannattaa jo etukäteen harjoitella, jos ovat kovin arkoja jäämään.

Siinäkin on eroa jätetäänkö lapsi tuolla tavalla yllättäen, mikä minusta on sikamaista, vai puhutaanko asia etukäteen ja sovitaan viipymisen aika ja miten saa vanhemman kiinni tarvittaessa jne. Alle kymmenvuotiasta en kyllä jättäisi iltamyöhällä tai yöllä yksin missään tilanteessa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️