Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 28, 2021, 21:58:14

Tämä uutinen herätti hilpeyden ja säälin sekaisia tunteita, mutta myös kysymyksen

Kanadalainen kansan­edustaja viuhahti alasti kesken etä­istunnon – nyt kävi toinenkin kiusallinen moka

ETÄTYÖAIKANA teknologian kanssa on joutunut kamppailemaan yksi jos toinenkin. Niin myös kanadalaispoliitikko William Amos, 46, joka on viime aikoina tumpeloinut etäkokouksissa kiusallisesti.

CNN kertoo, että keskiviikkona Amos oli osallistunut Kanadan edustajainhuoneen etäistuntoon ja käynyt pissalla kamera päällä.

– Virtsasin tietämättä, että kamera oli päällä, Amos kertoi Twitterissä julkaisemassaan tiedotteessa myöhemmin.

– Olen syvästi häpeissäni teoistani ja kärsimyksistä, joita ne ovat saattaneet aiheuttaa niitä todistaneille.



Millainenhan kamera herralla mahtaa olla, jos se ulottuu vessaan asti vai kanniskeliko hän kameraa tietämättään mukana?
Miten ylipäätään äijä voi noin toimia, että yhteydet kokoukseen on jo laitettu päälle eikä hän ymmärrä olevansa livetilassa?

Tottahan joku rintapieleen laitettu mikrofoni voi jäätä päälle, kun
Alaston ase elokuva väkevästi todistaa, mutta miten ihmeessä läppäri, vai millaisella laitteistolla nuo kokoustivat?
Mikään ei voi mennä vikaan etäistunnoissa.

https://www.youtube.com/watch?v=yZpEpNPaxsw

Lisäksi kyseessä oli liberaali poliitikko joka toi läpinäkyvyyttä politiikkaan. Tai ainakin yritti.

Norma Bates

Ohjelmoidessani pankin sivuilla vuokra maksautuvaksi silloin ja silloin jumitti selain ja hälläpyörä se vaan pyöri pyörimistään. Minkään sortin ctrl alt del ei tehnyt yhtikäs mitään. En muista enää mitä kautta lopulta kirjauduin ulos koko netistä tai koneelta tai mitä pirua lie.

Mutta kysymys kuuluu että jos hakkeri hyökkäisi kimppuuni juuri kun olen suorittamassa jotain operaatiota ja veisi kaikki rahani, korvaako pankki? Vai pitäisikö vaan todeta että "onni täällä vaihtelee ja kukaan ei suojele"?

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 04, 2021, 10:08:36
Ohjelmoidessani pankin sivuilla vuokra maksautuvaksi silloin ja silloin jumitti selain ja hälläpyörä se vaan pyöri pyörimistään. Minkään sortin ctrl alt del ei tehnyt yhtikäs mitään. En muista enää mitä kautta lopulta kirjauduin ulos koko netistä tai koneelta tai mitä pirua lie.

Mutta kysymys kuuluu että jos hakkeri hyökkäisi kimppuuni juuri kun olen suorittamassa jotain operaatiota ja veisi kaikki rahani, korvaako pankki? Vai pitäisikö vaan todeta että "onni täällä vaihtelee ja kukaan ei suojele"?

Joskus voi olla omalla koneella ruuhkaa (jokin päivityksen lataus)  tai muuta liikennettä verkossa ja se voi tuota pyörimistä aiheuttaa,.

Nuolesta voi palata edelliselle sivulle, ja ellei ole antanut vielä viimeistä kuittausta ei ole tapahtunut mitään.
Ehkä ei kuitenkaan kannata tehdä uudestaan heti, jos ohjelma haluaa uudet turvanumerot heti.

Parempi sulkea selain ja mennä uudelleen, ruuhkan hellittäessä.

Aave

#633
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 04, 2021, 10:08:36
Mutta kysymys kuuluu että jos hakkeri hyökkäisi kimppuuni juuri kun olen suorittamassa jotain operaatiota ja veisi kaikki rahani, korvaako pankki? Vai pitäisikö vaan todeta että "onni täällä vaihtelee ja kukaan ei suojele"?
Pankki korvaa, jos hyökkäys pystytään luotettavasti todentamaan. Varsinkin ulkomailta jotain tilattaessa kannattaa aina käyttää samalla luottokorttia, sillä silloin vastuussa onkin luottoyhtiö, eikä suoraan "oma" pankki. Niillä on erittäin kattavat korvausvelvoitteet, myös periaatteessa epäselvissä tilanteissa.

Ja sieltä pankin sivustolta muuten pitää kirjautua ensin ulos, eikä käyttää mitään ctrl-alt-del -jutskia. Jos se ei onnistu, niin selaimen pakkotilanteessa suljettuaan heti selain uudelleen päälle, ja takaisin pankin sivuille kirjautumaan, ja uloskirjautumaan. Jos joutuisi käynnistämään koko koneen uudelleen, niin silloinkin sama juttu. Harvemmin kyse omasta koneesta ja selaimesta kuitenkaan on, mutta verkko-operaattorin yhteydessä tai pankin omilla sivuilla saattaa olla ajoittaisia häiriöitä.

Verkkopankki kyllä kirjaa käyttäjän myös automaattisesti ulos, jos käyttäjä on sisäänkirjautuneena mutta ei varsinaisesti tee siellä mitään, johonkin tiettyyn aikarajaan. En ole kuitenkaan kokenut tarvetta selvitellä, että miten pitkä tuo aikaraja on.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska


Eri pankkien verkkokäytöt eroavat ja niissä esiintyy vaihtoehtoisia tapoja käytössä. Rahan siirtäminen tililtä pitää kuitenkin säännönmukaisesti vahvistaa ja siihen tarvitaan pankkitunnuksia - väärinkäyttäjäkin tarvitsisi. Pankit eivät luonnollisesti ole yleisesti kertoneet detaljeja miten tunnisteensa esim tunnuslukulaitteet toimivat. Varmasti kuitenkin on tehty niin, ettei hakkerin ole helppo ilman tunnisteita tiliä tyhjentää. Siksi on puhelinnumerot ilmoittaa  vuorokauden ympäri pankille tunnisteiden katoamisesta/joutumisesta vääriin käsiin.

Hätääntyminen on ymmärrettävää, kun verkkopankki/mobiilipankki toimii odotetusta poikkeavalla tavalla.

Toope

Hyvä periaate mobiilipankissa tai nettikaupoissa toki on, että jos huomaat jotain vikaa, katkaise yhteys ja kokeile huomenna uudestaan. Sitä ennen ehkä voi googlata ongelmaa...
Katkaise yhteys!

Norma Bates

Muistikuvani mukaan selaimessa ei päässyt mihinkään suuntaan, eikä sitä pystynyt sammuttamaankaan. Jos vielä sattuu vastaavaa, sammutan mokkulan. Nyt en saanut mitään muuta tapahtumaan kuin kirjautua ulos. Vuokranmaksu oli jäänyt pankkiin keskeneräisenä toimintona, jonka sitten vein loppuun saatuani taas selaimen toimimaan.

eBayssa olen aina käyttänyt PayPallia. Muutoin ei ulkomailta ole tilattua tullutkaan. Kotimaan hankintoihin valitsen ensisijaisesti laskun, jo on laskutuslisä olen maksanut verkkopankilla. En tiedä onko luottokorttimaksu parempi, ei huvittaisi antaa kortin numeroa milloin mihinkin.

Jaska


Tilanteessa koitan katsoa, liikkuuko kursori hiirtä liikuttaessa, toimiiko toisessa välilehdessä netti eri paikkaan (vaikka google.com), toimiiko kone ylipäätään, saako muita ikkunoita suljettua, reagoiko näppäimiin (esim alt+tab) ym.
Jos on vihjeitä, että ongelma voi olla yleisesti nettiyhteydessä, sammutan modeemin, pidän puoli minuuttia taukoa ja kytken modeemin päälle uudelleen. On sattunut, muttei joka vuosi, että internetyhteyden tarjoajalla on useammankin tunnin katkos internetyhteydessä. Pankeillakin on toimimattomuushäiriöitä, mutta nykyään olen varsin luottavainen, ettei rahojani verkkopankissa pihistetä.

Norma Bates

Minulla oli tuolloin kaksi eri selainta auki ja kumpikin pyöritti vaan hälläpyörää.

Jaska


Vanhassa Ubuntu Linux-pöytäkoneessani, varsinkin jos on kaksi eri selainta useammalla kymmenellä välilehdellä auki, niin helposti sattuu, että sekä muisti että swappi ovat 100% käytössä eikä silloin näytöllä näy mitään reaktiota näppäilyihin tai hiiren liikutteluun.

Linux-koneessa toimii silloin sormiakrobatia (ei toimi Windowsissa):
Pitäen Alt ja PrtScr näppäimiä alhaalla näppäillään REISUB (muistetaan siitä, että se on BUSIER takaperin).
Tämä saa aikaan koneen uudelleeenkäynnistyksen hieman hallitummin kuin sammuttaminen virtanappulaan pitkään (n. 10 sek) nojaamalla. Kesken olleet työt tietenkin menetetään. Selaimen välilehdet pääsääntöisesti säilyvät.

Norma Bates

Coloplast-niminen yhtiö on laittanut sponsoroidun ilmoituksen Facen seinälleni. Tsekkasin valikosta että miksi minulle tämmöistä näytetään, ja kriteereinä oli että olen yli 18-vuotias ja nainen. Eli: minun pitäisi tunkea joku ihme vimpain virtsaputkeeni koska olen nainen. Puljun pääsivulta ei käy ilmi että miksi näin, ja kuka sitä nyt jaksaa kaikki muutkin sivut läpikahlata. Mielestäni mainostaminen on mennyt metsään jos yleisö ei tiedä mitä mainostetaan ja miksi, ja ennenkaikkea miksi juuri hänelle.

En ole ikinä kuullut (=lukenut) että naisilla olisi jotenkin mittavissa määrin virtsaumpea jonka vuoksi pitäisi osata tunkea katetri virtsaputkeensa, katetristahan siis tässä on kyse. Olen luullut että niitä käytetään lähinnä sairaaloissa kun ihminen makaa tajuttomana ja jotenkin se virtsa pitää saada ulos. (En toisaalta ymmärrä sitäkään että miksei se muka lorise omia aikojaan.)

Hippi

^
Enpä ole varma tuosta, jotta loriseeko, mutta arvelen jotta kyllä lorisee.

Mutta kestokatetrointi esimerkiksi leikkauksen yhteydessä ja teho-osastolla tajuttomana hoidettavalla on tarpeen, jotta voidaan seurata munuaisten toimintaa ja mitata nesteen kiertoa. Samoin tarvittaessa saadaan virtsanäyte ilman, että tarvitsee joka kerta erikseen katetroida. Onhan tuo nyt joka tapauksessa hygieenisempää kuin pitää vaipoissa ja olla niitä vaihtamassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Ihmettelen vaan miksi Facea pläräävälle naiselle mainostetaan virtsakatetria. Jos tajuton tarvitsee moista, tuskin se tajuton netissä pyörii.

-:)lauri

Nyt kun palstallakin on ollut tai ei ole ollut paljon puhetta nk. vapispisteistä, niin kiinnostaisi tietää, et mitä on vapispisteet? Vain vääriä vastauksia kiiitos.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Stiiknafuuliaa ovat jos sitäkään.