Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uudistuva Venäjä, uhka vai mahdollisuus - miten suhtautua?

Aloittaja ROOSTER, toukokuu 29, 2020, 18:36:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.


Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 18, 2022, 22:32:29
^Joo, tässä olinkin jo huolissaan että onko korona kopannut.

Putinin aivotoiminnasta kohti mielitautista on tässä juttu: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008691561.html
->Noin v. 2019 Putin kuvitteli jo ihan itse omistavansa Moskovan taidemuseot. (Tästä on jo jotain outoa tuttua ulkomailla että jos hän pyyti lainaa kallista kelloa kokeillakseen ranteessaan niin hän ei palauttanut sitä).
Vois olettaa että hän kuvittelee ihan itse omistavansa Ukrainan, jonka Nato yrittää varastaa häneltä.

"Minä olen äiti-Venäjä"? Tälle syndroomalla on varmaan joku nimi.

Valtio olen minä (ransk. L'État, c'est moi) on lentävä lause, jonka lausui Ranskan kuningas Ludvig XIV.
Siis aurinkokuninkaan syndrooma?

Kyseessä lienee "minä" joka on jokaisen minän ominaisuus ja >valtio, on siis "minän laajennus-
No oletan ettei tuota ymmärretä, ja kerron siis, että valta on minuutta ja valtiaat ovat "minä" jokainen osaltaan ja se joka on vallassa toteuttaa "omaa minäänsä" kuten kuka hyvänsä, toteuttaisi päästessään valtaa ja voidakseen pitää valtansa.

Ongelma ei ole jonkun> vaan on ihmisen ominaisuudesta kysymys, mutta sitäkään ei tarvitse ymmärtää ja hyväksyä, ellei halua "tutkailla "omaa minäänsä".

Mitäpä valtiaat koskaan muuta ovat toteuttaneet, kuin omaa minäänsä Valtansa mahdollisuuksien ja omien uskomustensa avulla.?

a4

#1217
Lainaus käyttäjältä: Laika - maaliskuu 19, 2022, 21:35:51
Jos taas kysyn, pitäisikö Suomeen tuoda Naton ydinkärkiä, ei kellään ole mitään mielipidettä. Aeivan samö.

Toinen epistemologisesti suuntautunut kysymys pitäisi sisällään, jos näin on, niin miksi sitten lännessä halutaan tehdä politiikkaa aivan kuin näin ei olisi, ja sen sijaan ruokitaan vastapuolen kaikkein pahimpia piirteitä. Järjenkäyttö sodassa ei kuitenkaan ole pelkästään epäsuotava, vaan suorastaan kielletty piirre. Sellainen on ominaista varsinkin totaalisille sodille. Niinpä meillä 'huomataan' Putinin pitämien puheiden hulluus (jos muuten venäläisen median lukeminen onkin sananvapauden vuoksi nykyään kielletty), mutta 'ei huomata' jos Washingtonissa julistetaan valtionpäämies neuvottelukelvottomaksi osapuoleksi ja salamurhan legitimisoiduksi kohteeksi.
Pitäisikö Suomeen tuoda Naton ulkopuolisia ydinkärkiä? Aivan sama?
Valko-Venäjän "kansanäänestyksessä" sallittiin ydinaseet
Valko-Venäjän sunnuntaisessa niin kutsutussa kansanäänestyksessä sallittiin ydinaseiden ja Venäjän joukkojen sijoittaminen maahan.
Äänestettävänä oli useita muutoksia perustuslakiin, ja niiden joukossa oli myös Valko-Venäjän johtajan Aljaksandr Lukashenkan vallan pönkittäminen. Lakimuutokset palauttavat presidenttikausien ylärajaksi kaksi viisivuotiskautta, mutta raja koskee vasta seuraavaa presidenttiä.
Lakimuutoksilla taataan myös aiemmille johtajille syytesuoja.
Maanpaossa elävän Valko-Venäjän oppositiojohtajan Svjatlana Tsihanouskajan toimisto on arvostellut äänestystä ja sanonut, ettei aito keskustelu ehdotuksista ollut mahdollista vastustajien väkivaltaisen hiljentämisen vuoksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-57564

Meillä taas huomataan Yhdysvaltojen ja Venäjän harjoittama samanlainen laajentumishaluinen suurvaltapolitiikka. Pienin eroin.
Toinen niistä pohjaa diktatuuriin ja toinen demokratiaan.
Kiihtynyt kybersota aiheuttaa nyt lännessä sananvapaudettoman Venäjän median kieltämistä sotapropagandana joka tukee Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.
Sananvapaudeton Venäjän media tarkoittanee vastaavasti myös sitä että Venäjällä pyritään kieltämään sananvapautta harjoittava läntinenkin media?
Tulee ihan mieleen uusnatsien ikävä syrjintä lännessä. Onneksi Venäjältä saa rahoitusta, koulutusta ja vertaistukea heillekin.
Toki länsikin on tukenut, rahoittanut ja kouluttanut mm. islamisteja sekä käynyt sotaa heitä vastaan ja muutenkin syrjinyt heitä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 20, 2022, 09:25:06
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 18, 2022, 22:32:29
^Joo, tässä olinkin jo huolissaan että onko korona kopannut.

Putinin aivotoiminnasta kohti mielitautista on tässä juttu: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008691561.html
->Noin v. 2019 Putin kuvitteli jo ihan itse omistavansa Moskovan taidemuseot. (Tästä on jo jotain outoa tuttua ulkomailla että jos hän pyyti lainaa kallista kelloa kokeillakseen ranteessaan niin hän ei palauttanut sitä).
Vois olettaa että hän kuvittelee ihan itse omistavansa Ukrainan, jonka Nato yrittää varastaa häneltä.

"Minä olen äiti-Venäjä"? Tälle syndroomalla on varmaan joku nimi.

Valtio olen minä (ransk. L'État, c'est moi) on lentävä lause, jonka lausui Ranskan kuningas Ludvig XIV.
Siis aurinkokuninkaan syndrooma?

Kyseessä lienee "minä" joka on jokaisen minän ominaisuus ja >valtio, on siis "minän laajennus-
No oletan ettei tuota ymmärretä, ja kerron siis, että valta on minuutta ja valtiaat ovat "minä" jokainen osaltaan ja se joka on vallassa toteuttaa "omaa minäänsä" kuten kuka hyvänsä, toteuttaisi päästessään valtaa ja voidakseen pitää valtansa.

Ongelma ei ole jonkun> vaan on ihmisen ominaisuudesta kysymys, mutta sitäkään ei tarvitse ymmärtää ja hyväksyä, ellei halua "tutkailla "omaa minäänsä".

Mitäpä valtiaat koskaan muuta ovat toteuttaneet, kuin omaa minäänsä Valtansa mahdollisuuksien ja omien uskomustensa avulla.?

Ja kukahan muka ei ymmärrä...

Onhan se selvää että jos esim. perheenisä lahtaa koko perheensä kun häntä itseään kohtaa vastoinkäyminen, silloin hän on nähnyt perheensä vain oman minuutensa (ehkä jopa pelkästään kehonsa) jatkeena. Silloin muulla perheellä ei ole oikeutta jatkaa elämäänsä, kenties jopa onnellisempana ilman häntä, koska kun hän kokee ettei hänellä ole enää muuta mahdollisuutta kuin tappaa itsensä, niin se on sitten kertapaukku ja kaikilta nirri.

Tarpeeksi isoksi egonsa venyttänyt tyyppi samaistuu koko valtioon, jos sattuu olemaan valtionpäämies. Tällöin koko valtakunta joutaa tuhoutua, jos häntä itseään uhkaa perikato. Juuri tämä minua eniten pelottaakin Venäjän suhteen.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 20, 2022, 04:41:21
https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/4997284990391655
Jussi Halla-aho kirjoittaa "natsismin ja nationalismin" tulkinnoista Venäjällä...

Halla-aholla on tietysti oma puolue ojassa, mutta havainto siitä, että suomalaiset älyköt ja venäläiset kansallismieliset molemmat ovat mieltyneet sanojen "fasisti" ja "natsi" haukkumiskäyttöön on melko paikkansapitävä. Toisten mollaaminen ja sitä kautta oman itsetunnon nostaminen on totta kai kivaa. Ja mitä raflaavampia ilmauksia inhokeilleen keksii, sitä mukavampaahan se on. Venäjän tapa tehdä propagandaa on kuitenkin sellainen, että toivoisi jotta suomalainen sivistyneistö ei olisi ihan niin kansainvälistynyt ja oppinut uusia – siis sata vuotta vanhoja – eurooppalaisia sanoja, vaan kuvailisi heikompilahjaisempia maanmiehiään vaikka vanhalla kansallisella ilmauksella "juntti". Se olisi vallitsevassa poliittisessa todellisuudessa vaarattomampaa.

Laika

#1220
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 20, 2022, 10:07:39
Toki länsikin on tukenut, rahoittanut ja kouluttanut mm. islamisteja sekä käynyt sotaa heitä vastaan ja muutenkin syrjinyt heitä.

Et näy osaavan päättää, mitä länsi on tehnyt. Onneksi tuli sota, koska moinen päättämättömyys häviää sodan tullessa ja kaikki ovat demokraattisia ja sankareita, jopa Condoleeza Rice*.

Ilmoitin jo aikoja sitten puoleni toteamalla, että puolustan kaikkea hyvää ja vastustan pahaa. Samaa ylivertaista päättelyä käytetään nyt laajalti ylitse puoluerajojen.

Kun Washingtonista ilmoitetaan heidän taistelevan demokratian puolesta, ei se eroa millään tavalla Pekingin julistuksista, joissa korostetaan maolaisen kommunismin ylivertaisuutta. Poissa loistavat reunamarginaaliin tehtävät huomautukset sanojen merkityksistä.


*ja yhtäkkiä MrKat pelaa täysin sujuvasti Halla-ahon kanssa samassa joukkueessa, kun Halla-aho päristelee ampuvansa venäläiset johtajat!
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 20, 2022, 11:38:49
Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 20, 2022, 04:41:21
https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/4997284990391655
Jussi Halla-aho kirjoittaa "natsismin ja nationalismin" tulkinnoista Venäjällä...

Halla-aholla on tietysti oma puolue ojassa, mutta havainto siitä, että suomalaiset älyköt ja venäläiset kansallismieliset molemmat ovat mieltyneet sanojen "fasisti" ja "natsi" haukkumiskäyttöön on melko paikkansapitävä. Toisten mollaaminen ja sitä kautta oman itsetunnon nostaminen on totta kai kivaa. Ja mitä raflaavampia ilmauksia inhokeilleen keksii, sitä mukavampaahan se on. Venäjän tapa tehdä propagandaa on kuitenkin sellainen, että toivoisi jotta suomalainen sivistyneistö ei olisi ihan niin kansainvälistynyt ja oppinut uusia – siis sata vuotta vanhoja – eurooppalaisia sanoja, vaan kuvailisi heikompilahjaisempia maanmiehiään vaikka vanhalla kansallisella ilmauksella "juntti". Se olisi vallitsevassa poliittisessa todellisuudessa vaarattomampaa.

Toivottavasti suvaitsevaisilla Oikein Ajattelevilla pysyy sen verran pytty viileänä että tajuavat vähän vähentää junttien haukkumista. Mutta ei siitä kovin kauaa ole kun toinen N-sana oli tapeetilla, ja tälläkin foorumilla sitä kiekuivat eniten suvaitsevaisesti suuntautuneet.

Minusta tuo oli outoa, kun itse olen varttisuvaitsematon, mutta silti katson että N-sana on rasistinen ja sitä käyttävä moukka, jos hän käyttää sitä jostakusta ihmisestä, eikä historiasta luennoidessaan tai jollain tavalla filosofoidessaan. Jälkimmäisestä esimerkkinä "nainen on maailman neekeri", jolla siis ilmaistaan miten sorrettu sukupuoli nainen on.

Mutta tosiaan nyt on tämä toinen N-sana verbotten, jos on älliä päässä. Ja jos Isoveli tai karhuherra jaksaa ihan kaikkea kytätä.

Norma Bates

Tämä on kyllä kaikkea muuta kuin uudistumista Venäjän taholta:

https://yle.fi/uutiset/3-12367606?fbclid=IwAR23cUpyh05a-QPiZkBnzpMBrBvfNKKzjJ_jIJLFvAIQ66c8I9yWQXsHLsY

Uutistoimisto AP:n mukaan Mariupolin kaupungin valtuusto kertoi lauantaina, että useita tuhansia piiritetyn kaupungin asukkaita on lähetetty väkipakolla Venäjälle.

BBC:n mukaan asiasta on kertonut myös Mariupolin pormestari Vadym Boitshenko.

Viestipalvelu Telegramissa Boitshenko sanoi, että jotkut oli lähetetty eteenpäin syrjäisiin venäläisiin kaupunkeihin. Muiden kohtalosta ei hänen mukaansa ole tietoa.

Hippi

Venäjä aikoo suojella myös Helsingin suurlähetystöä uudella "valetietolailla" – "Kaikkien täytyy olla suojassa valheilta ja mustamaalaa­miselta"
---
Jos Venäjän valtion "valetiedoksi" katsoman tiedon levittäminen aiheuttaa suurta vaaraa tai tuhoa Venäjän armeijalle, rangaistus voi olla jopa 15 vuotta vankeutta.
Valetietolaki koskee myös ulkomaan kansalaisia. Heidät voidaan asettaa rikosvastuuseen siinä vaiheessa, kun he saapuvat Venäjälle.



Tuossa kai ei enää mitään uutta ja uutista ole. Mutta herää kysymys, jotta miksi nämä suojeltavat edelleen ovat Suomessa?
Tuskin täältä kukaan Venäjälle edes haluaa mennä niin kauan, kun tuollainen laki siellä on voimassa. Mitä tahansa vähänkään negatiivinen sanominen voidaan tulkita hyökkäykseksi Venäjää vastaan, vaikka vain kiroaisi vahingossa ääneen, että auto roiskutti kuraa päälle. Tai jos on Suomessa sanonut jotain "kännissä ja läpällä", ja väärä ihminen on sen sattunut kuulemaan ja merkitsemään muistiin. Voi tulla pitkä reissu yllättäen, jos ei itse edes muista sanoneensa ja lähtee harkitsemattomalle seuramatkalle joskus myöhemmin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️


Saares

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 20, 2022, 13:35:13
Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 20, 2022, 11:38:49
Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 20, 2022, 04:41:21
https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/4997284990391655
Jussi Halla-aho kirjoittaa "natsismin ja nationalismin" tulkinnoista Venäjällä...

Halla-aholla on tietysti oma puolue ojassa, mutta havainto siitä, että suomalaiset älyköt ja venäläiset kansallismieliset molemmat ovat mieltyneet sanojen "fasisti" ja "natsi" haukkumiskäyttöön on melko paikkansapitävä. Toisten mollaaminen ja sitä kautta oman itsetunnon nostaminen on totta kai kivaa. Ja mitä raflaavampia ilmauksia inhokeilleen keksii, sitä mukavampaahan se on. Venäjän tapa tehdä propagandaa on kuitenkin sellainen, että toivoisi jotta suomalainen sivistyneistö ei olisi ihan niin kansainvälistynyt ja oppinut uusia – siis sata vuotta vanhoja – eurooppalaisia sanoja, vaan kuvailisi heikompilahjaisempia maanmiehiään vaikka vanhalla kansallisella ilmauksella "juntti". Se olisi vallitsevassa poliittisessa todellisuudessa vaarattomampaa.

Toivottavasti suvaitsevaisilla Oikein Ajattelevilla pysyy sen verran pytty viileänä että tajuavat vähän vähentää junttien haukkumista. Mutta ei siitä kovin kauaa ole kun toinen N-sana oli tapeetilla, ja tälläkin foorumilla sitä kiekuivat eniten suvaitsevaisesti suuntautuneet.

Minusta tuo oli outoa, kun itse olen varttisuvaitsematon, mutta silti katson että N-sana on rasistinen ja sitä käyttävä moukka, jos hän käyttää sitä jostakusta ihmisestä, eikä historiasta luennoidessaan tai jollain tavalla filosofoidessaan. Jälkimmäisestä esimerkkinä "nainen on maailman neekeri", jolla siis ilmaistaan miten sorrettu sukupuoli nainen on.

Mutta tosiaan nyt on tämä toinen N-sana verbotten, jos on älliä päässä. Ja jos Isoveli tai karhuherra jaksaa ihan kaikkea kytätä.
Ei niin kauan sitten täällä kysyttiin onko "neukku" luvallinen sana vai pitääkö käyttää virallista neuvostoliittolainen-sanaa.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Saares - maaliskuu 20, 2022, 17:04:40
Ei niin kauan sitten täällä kysyttiin onko "neukku" luvallinen sana vai pitääkö käyttää virallista neuvostoliittolainen-sanaa.
Rauhan myötä puskaryssä muuttui pensas-neuvostoliittolaiseksi. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

"Me tiedämme, että he valehtelevat.
He tietävät valehtelevansa.
Me tiedämme, että he tietävät valehtelevansa.
He tietävät, että me tiedämme heidän valehtelevan.
Ja silti valheet jatkuvat". -Aleksandr Solženitsyn
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Kuluneiden sodan viikkojen aikana muu Eurooppa on ostanut n. 13 miljardin euron arvosta kaasua ja öljyä Venäjältä. Saksassa hanojen kiinni laittaminen voisi aiheuttaa samalla massaköyhyyden, mutta se on nyt heidän itse luomansa ongelma. Suomessakin teollisuus on käytännössä täysin riippuvainen venäläisestä kaasusta.

Viikon takaisia bensan litrahintoja maittain, euroissa laskettuna. Vain Alankomaissa, Hong Kongissa ja Monacossa bensa on kalliimpaa, kuin Suomessa.

Ukrainan vehnänviennin osuuksia  eri maissa, kuvat voi klikata suuremmaksi.

Ukraina on ilmoittanut pyrkivänsä viljelyksessä 70% tuotantoon normaalista, vaikka on sota. Venäjä pyrkii todennäköisesti estämään senkin.

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 20, 2022, 17:57:18Suomessakin teollisuus on käytännössä täysin riippuvainen venäläisestä kaasusta.

Ei nyt sentään.

Lainaus käyttäjältä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008310184.htmlPoriin ja Tornioon on viime vuosikymmenellä rakennettu nesteytetyn maakaasun vastaanottoterminaalit. Nykyisen varasuunnitelman mukaan Venäjän kaasutoimitusten keskeytyessä nesteytettyä maakaasua kuljetettaisiin maitse Mäntsälään. Siellä se kaasuksi muutettuna siirrettäisiin putkiverkostoon kotitalouksien tarpeeseen.

Haminaan on rakenteilla myös Suomen kolmas lng-terminaali. Sieltä pystytään pian siirtämään maakaasua suoraan putkiverkkoon.
...
Energiaviraston vajaa vuosi sitten julkaiseman kaasun toimitusvarmuutta koskevan raportin mukaan maakaasun kulutuksesta suurin osa onkin korvattavissa nopeasti vaihtoehtoisilla energiamuodoilla tai siirtymällä korvaavan polttoaineen käyttöön.

Kotimaisessa julkisessa keskustelussa ei ole aina ymmärretty pitää erillään sitä, että Suomi ja Keski-Eurooppa ovat kaasun käytön suhteen aivan eri tilanteessa.

Edellisen Ukrainan kriisin jälkeen:

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-7207356Venäjältä virtaa Suomeen entistä vähemmän maakaasua
...
Tähän saakka kaasutoimitukset Suomeen ovat toimineet erittäin hyvin. Maakaasu on kuitenkin korvattavissa muilla polttoaineilla ja energiayhtiöissä on varauduttu  mahdollisiin toimitushäiriöihin.

Koskaan maakaasun käyttö ei Suomessa ole ollut kovinkaan suurta ja jostain kumman syystä sitä ei ole saatu kasvamaan kovista ponnisteluista huolimatta. Pikemminkin sitä on kaihdettu ja sen käyttö on vähentynyt, jos sallitaan vanha sananlasku: "Pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä"

Ystävämme amerikkalaiset olivat jo muutama vuosi sitten erittäin halukkaita toimittamaan ylijäämämaakaasuaan nesteytettynä Eurooppaan. Nythän ne markkinat näyttävät aukeavan isosti.

EU:n ja USAn yhteinen lausuma 2018

Lainaus käyttäjältä: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/IP_18_4920...sovittiin EU:n ja Yhdysvaltojen energiaan liittyvän strategisen yhteistyön lisäämisestä. Sen puitteissa Euroopan unioni toisi enemmän nesteytettyä maakaasua (LNG) Yhdysvalloista monipuolistaakseen energiahuoltoa ja parantaakseen energian toimitusvarmuutta. Tämän vuoksi EU ja Yhdysvallat pyrkivät tekemään yhteistyötä nesteytetyn maakaasun kaupan helpottamiseksi.

Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckertotesi, että Euroopan unioni on valmis helpottamaan nesteytetyn maakaasun tuonnin lisäämistä Yhdysvalloista."Tuonti on lisääntynyt jo nyt. Jos Yhdysvalloista tuotu nesteytetty maakaasu hinnoitellaan kilpailukykyisesti, sillä voi olla yhä tärkeämpi strateginen rooli EU:n kaasun saannissa. Yhdysvaltojen on kuitenkin tehtävä oma osuutensa ja vähennettävä vientiä koskevia byrokraattisia rajoituksia. Yhteistyöstä energia-alalla koituu etua molemmille osapuolille."
...
tukee 14:ää maakaasuun liittyvää infrastruktuurihanketta, joiden avulla kapasiteetti kasvaa vielä 15 miljardilla kuutiometrillä vuoteen 2021 mennessä. Tämän infrastruktuurin kautta voidaan käsitellä Yhdysvalloista tuotua nesteytettyä maakaasua, jos markkinaolosuhteet ovat suotuisat ja hinnat kilpailukykyiset.
...
Yhdysvaltojen nesteytyskapasiteetti on nyt 28 miljardia kuutiometriä ja lisääntyy vuoteen 2023 mennessä 80 miljardia kuutiometriä LNG-vientiterminaalien lisääntyessä.



Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS