Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Se ei ole kuitenkaan ensisijainen ongelma tässäkään internetkeskustelussa, vaan se, että:
A: suurin osa ihmisistä ajattelee automaattisesti, että väärässä oleminen on nöyryyttävää
ja
B: suurin osa ihmisistä ajattelee automaattisesti, että eri mieltä oleva on joko tyhmä, väärässä tai molempia.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Kyllä minä pidin seksin ehdottamisen vertausta hyvänä myös, mutta enhän minä olisi voinut sitä edes sanoa, koska silloin keskusteluun olisi lisätty n-sanan lisäksii myös intersektionaalinen feminismi.

Jota myös pitää vastustaa kaikissa sen ilmenemismuodoissa, olkoot sen muoto vaikka jakaa takkeja kodittomille miehille.

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 25, 2021, 12:03:23
Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Eli olet Valtaojan kanssa samaa mieltä!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

#1713
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 25, 2021, 12:34:41
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 25, 2021, 12:03:23
Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Eli olet Valtaojan kanssa samaa mieltä!

Ei asiaa voi yksinkertaistaa noin paljoa.

Edit. Me kalpeanaamat voimme valita kontekstin ainoastaan silloin, kun kohderyhmässä ei ole rodullistettuja. Kaikille ei voi nääs seksiäkään ehdottaa, vaikka kuinka olisi kontekstit kunnossa. Tai tietysti voi mutta ei pidä ihmetellä jos vastaanotto ei miellytä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 25, 2021, 12:34:41
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 25, 2021, 12:03:23
Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Eli olet Valtaojan kanssa samaa mieltä!

Oliko Valtaoja tuota mieltä? Minä ymmärsin, että hän on sitä mieltä, että n-sanaan ei saa missään kontekstissa tarttua, koska se on tavallinen, suomalainen sana, käytössä meille tärkeissä yhteyksissä, kuten ruotsalaisen kirjailijan satukirjassa ja aikoja sitten kuolleen kirjailijankin teoksessa.

T: Xante

Muoksis: ja tätä mieltä olen ymmärtänyt täälläkin monen olleen.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 25, 2021, 12:41:16
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 25, 2021, 12:34:41
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 25, 2021, 12:03:23
Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Eli olet Valtaojan kanssa samaa mieltä!

Oliko Valtaoja tuota mieltä? Minä ymmärsin, että hän on sitä mieltä, että n-sanaan ei saa missään kontekstissa tarttua, koska se on tavallinen, suomalainen sana, käytössä meille tärkeissä yhteyksissä, kuten ruotsalaisen kirjailijan satukirjassa ja aikoja sitten kuolleen kirjailijankin teoksessa.

T: Xante

Muoksis: ja tätä mieltä olen ymmärtänyt täälläkin monen olleen.

Mahtavatko ihmisten mielipiteet olla jotenkin lukkoon lyötyjä ja aina samanlaisia- luulen ettei ihmiset aina itsekään tiedä mitä mieltä he ovat ja pitäisikö yleensäkään olla jotain mieltä.

Mielentilat ovat muutenkin monesti riippuvaisia tilanteissa, joissa on tarpeellista olla jotain mieltä..

kertsi

En tiedä onko tämä jo linkattu tähän keskusteluun aiemmin:

Sokeeraava tutkimustulos: Suomi EU-maista rasistisin – noin joka seitsemäs tummaihoinen kokenut väkivaltaa hiljattain (Iltalehti)
(boldaus minun)
LainaaIhonväri johtaa EU:ssa sekä häirintään että väkivaltaan todennäköisimmin Suomessa.

Suomi on napannut jälleen yhden kärkisijan kansainvälisessä vertailussa – mutta tällä kertaa hyvin kyseenalaisen sellaisen. Euroopan unionin perusoikeusviraston tuoreen selvityksen mukaan Suomi on nimittäin EU:n rasistisin maa.
...
Koko EU:n alueella noin kolmannes selvitystä varten haastatelluista tummaihoisista kertoi kokeneensa ihonväriin liittyvää häirintää viimeisen viiden vuoden aikana. Häirinnällä tarkoitetaan selvityksessä loukkaavia eleitä, kommentteja ja uhkailua.

Suomessa kysymykseen vastasi myöntävästi peräti 63 prosenttia tummaihoisista. Osuus oli selvästi suurin koko EU:ssa.

Ruotsissa ja Tanskassa häirintää kertoi kokeneensa 41 prosenttia tummaihoisista. Maltalla vastaava lukema oli unionin alhaisin, joskin sielläkin 20 prosenttia.
...
Viisi prosenttia kaikista kyselyyn vastanneista kertoi joutuneensa tumman ihonsa vuoksi fyysisen hyökkäyksen kohteeksi. Suomessa lukema oli jälleen koko EU:n korkein: hätkähdyttävästi jopa 14 prosenttia tummaihoisista kertoi joutuneensa väkivallan uhriksi.

Alhaisin vastaava lukema oli Portugalissa, 2 prosenttia. Rasistinen väkivalta kohdistuu EU:ssa melko tasaisesti sekä naisiin että miehiin, ja valtaosa uhreista kertoi hyökkääjien olleen heille entuudestaan tuntemattomia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

^

Höpsön pöpsöä. Mikään tutkimus, jonka tulos on epämieluisa, ei ole luotettava, eikä yhtään totta, jos se perustuu niiden asianosaisten lausuntoihin ja kokemuksiin, joita asia koskee.

T: Xante

-:)lauri

^^
Yhtään ei olla rasisteja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 25, 2021, 11:49:12
Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 25, 2021, 11:45:53
N-sanaa ei pidä käyttää ainakaan salasanana:

https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/27301359-0e83-4a1d-b75e-5bd894897785

Jälleen kerran, voi ja saa käyttää, mutta itseäänhän siinä vain vahingoittaa.

T: Xante

Toisaalta se voisi olla hyväkin salasana. Mustat ja ruskeat hakkerit eivät uskaltaisi kokeilla sitä, koska kirjoittaessaan salasanaa he saattaisivat tuntea olonsa uhatuksi. Suvakkihakkeri taas pelkäisi loukkaavansa jotakin. Ainoastaan rasistihakkeri voisi kokeilla sitä, mutta rasistit ovat kuulemma niin tyhmiä, ettei heistä ole hakkereiksi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 25, 2021, 12:55:46
En tiedä onko tämä jo linkattu tähän keskusteluun aiemmin:

Sokeeraava tutkimustulos: Suomi EU-maista rasistisin – noin joka seitsemäs tummaihoinen kokenut väkivaltaa hiljattain (Iltalehti)
(boldaus minun)
LainaaIhonväri johtaa EU:ssa sekä häirintään että väkivaltaan todennäköisimmin Suomessa.

Suomi on napannut jälleen yhden kärkisijan kansainvälisessä vertailussa – mutta tällä kertaa hyvin kyseenalaisen sellaisen. Euroopan unionin perusoikeusviraston tuoreen selvityksen mukaan Suomi on nimittäin EU:n rasistisin maa.
...
Koko EU:n alueella noin kolmannes selvitystä varten haastatelluista tummaihoisista kertoi kokeneensa ihonväriin liittyvää häirintää viimeisen viiden vuoden aikana. Häirinnällä tarkoitetaan selvityksessä loukkaavia eleitä, kommentteja ja uhkailua.

Suomessa kysymykseen vastasi myöntävästi peräti 63 prosenttia tummaihoisista. Osuus oli selvästi suurin koko EU:ssa.

Ruotsissa ja Tanskassa häirintää kertoi kokeneensa 41 prosenttia tummaihoisista. Maltalla vastaava lukema oli unionin alhaisin, joskin sielläkin 20 prosenttia.
...
Viisi prosenttia kaikista kyselyyn vastanneista kertoi joutuneensa tumman ihonsa vuoksi fyysisen hyökkäyksen kohteeksi. Suomessa lukema oli jälleen koko EU:n korkein: hätkähdyttävästi jopa 14 prosenttia tummaihoisista kertoi joutuneensa väkivallan uhriksi.

Alhaisin vastaava lukema oli Portugalissa, 2 prosenttia. Rasistinen väkivalta kohdistuu EU:ssa melko tasaisesti sekä naisiin että miehiin, ja valtaosa uhreista kertoi hyökkääjien olleen heille entuudestaan tuntemattomia.

Hyvä tutkimus! Sen tuloksia kannattaa levittää laajemmallekin. Rajoillemme voisi laittaa varoitustaulut, jossa ilmoitetaan tulijalle että tämä on saapumassa EU:n rasistisimpaan maahan. Vielä ehtii kääntyä takaisin...
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 25, 2021, 13:42:33
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 25, 2021, 11:49:12
Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 25, 2021, 11:45:53
N-sanaa ei pidä käyttää ainakaan salasanana:

https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/27301359-0e83-4a1d-b75e-5bd894897785

Jälleen kerran, voi ja saa käyttää, mutta itseäänhän siinä vain vahingoittaa.

T: Xante

Toisaalta se voisi olla hyväkin salasana. Mustat ja ruskeat hakkerit eivät uskaltaisi kokeilla sitä, koska kirjoittaessaan salasanaa he saattaisivat tuntea olonsa uhatuksi. Suvakkihakkeri taas pelkäisi loukkaavansa jotakin. Ainoastaan rasistihakkeri voisi kokeilla sitä, mutta rasistit ovat kuulemma niin tyhmiä, ettei heistä ole hakkereiksi.

Jokainen järkeilee logiikalla, jonka omaa!

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 25, 2021, 13:45:36
Hyvä tutkimus! Sen tuloksia kannattaa levittää laajemmallekin. Rajoillemme voisi laittaa varoitustaulut, jossa ilmoitetaan tulijalle että tämä on saapumassa EU:n rasistisimpaan maahan. Vielä ehtii kääntyä takaisin...

Jos käännyttää halutaan, niin olisihan tämä varmaan tehokkaampaa kuin luvata, että täällä jokainen pääsee sisäoppilaitokseen, jossa opetusalan ammattilaiset odottavat valmiina opettamaan sinulle suomen kielen ja ammatin. Ja ellet ammatissa pärjää, niin tervetuloa takaisin oppilaitokseen, jossa on opettajien lisäksi siivoojat, kokit ja kunnossapidon työntekijät valmiina palvelukseen!

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 25, 2021, 12:41:16
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 25, 2021, 12:34:41
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 25, 2021, 12:03:23
Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Eli olet Valtaojan kanssa samaa mieltä!

Oliko Valtaoja tuota mieltä? Minä ymmärsin, että hän on sitä mieltä, että n-sanaan ei saa missään kontekstissa tarttua, koska se on tavallinen, suomalainen sana, käytössä meille tärkeissä yhteyksissä, kuten ruotsalaisen kirjailijan satukirjassa ja aikoja sitten kuolleen kirjailijankin teoksessa.

T: Xante

Muoksis: ja tätä mieltä olen ymmärtänyt täälläkin monen olleen.

Valtaoja nimen omaan korosti, että pitää siihen, mitä sanat tarkoittamat missäkin yhteydessä. Kannattaa katsoa Sannikka uusiksi, jos noi tärkeä asia on mennyt ohi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 25, 2021, 13:54:49
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 25, 2021, 12:41:16
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 25, 2021, 12:34:41
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 25, 2021, 12:03:23
Mä näen tämän n-sana-käyttöongelman ensisijaisesti yhtä suurena ongelmana kuin tosiaan tuon seksin ehdottamisen ongelman. Ei sitä pidä kaikille ehdottaa tai ainakin tietty tarkkuus kontekstin ja kohderyhmän valinnassa on yleensä se pienimmän riesan tie. Siitä on turha kenenkään pillastua.

Eli olet Valtaojan kanssa samaa mieltä!

Oliko Valtaoja tuota mieltä? Minä ymmärsin, että hän on sitä mieltä, että n-sanaan ei saa missään kontekstissa tarttua, koska se on tavallinen, suomalainen sana, käytössä meille tärkeissä yhteyksissä, kuten ruotsalaisen kirjailijan satukirjassa ja aikoja sitten kuolleen kirjailijankin teoksessa.

T: Xante

Muoksis: ja tätä mieltä olen ymmärtänyt täälläkin monen olleen.

Valtaoja nimen omaan korosti, että pitää siihen, mitä sanat tarkoittamat missäkin yhteydessä. Kannattaa katsoa Sannikka uusiksi, jos noi tärkeä asia on mennyt ohi.

Valtaoja oli sitä mieltä, että se riippuu vain kontekstista, voiko Valtaoja käyttää n-sanaa. Näinhän ei suinkaan tuon haastattelun perusteella riippunut.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.