Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#1500
^

Eiköhän USA:ssa ole kyse siitä, että mustilla ihan oikeasti on kokemuksia syrjinnästä, edelleenkin.

Jos se nyt tapetilla ollut Ritten-mikä-lie-paskakasa-Proud-Boys-idiootti olisikin ollut musta, millainen tuomio olisi tullut, mitä luulet? Ritten-paska siis ajoi satoja (?) kilometrejä tai ainakin pitkiä matkoja, usutettuna ja kiihotettuna jollain rasistien nettisaitilla, mukanaan jokin automaattiase (?) (rynkky?) tarkoituksenaan mennä tappamaan mielenosoittajia, jotka ajoivat jotain hänelle vastenmielistä ideologiaa (BLM eli että mustienkin elämällä on väliä), ja hän onnistui suunnitelmassaan ja hänen siis onnistuí tappaa pari mielenosoittajaa. Saa korjata, jos mielikuvani väärät, mutta tuollaisen kuvan olen pikavilauksella saanut keissistä

Itse veikkaan, että joko musta mies vastaavassa tilanteessa olisi lynkattu paikan päällä, tai poliisi olisi teloittanut hänet, ehkä jopa hitaasti tukehduttamalla polvi niskan päällä, tai sitten hänet olisi otettu kiinni ja tuomittu kuolemaan tai elinkautiseen. Ritten-paska sen sijaan vapautettiin syytteistä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#1501
Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 22, 2021, 19:41:42
Selvisihän se, kun tarpeeksi sitkeästi etsin. Olin arvannut aika hyvin, kun veikkasin, että Ebrahimi voisi olla ulkonäkönsä puolesta iranilainen tai kurdi. Hän on molempia!

Oulunkylän yhteiskoulu:

"Maahanmuuttajataustainen suomalainen ja kurdi Ebrahimi muutti viisivuotiaana perheineen Tampereelle pakoon Iranin oloja".

Eihän kurdeja ja iranilaisista ole kuvailtu "nsanalla" silloinkaan, kun sana oli sallittu, joten miksi Ebrahimi loukkaantuu sen kuullessaan. Pitäisikö hänen perehtyä historiaan?

Uutisartikkeleissa Ebrahimi kertoo loukkaantumisensa johtuvan siitä, että hän on "ruskea".

Onko ihon pigmenteillä jotain tekemistä asian kanssa, vaikka ei afrikkalaisia sukujuuria olisikaan? Pitäisikö kantasuomalaisen pöyristyä ja loukkaantua ja kauhistua "nsanan" kuullessaan - korjaan: "nsanan" valkoihoisen suusta kuullessaan - enemmän kesällä, jolloin hän on saanut aurinkoa ja on ruskettunut, kuin talvella, jolloin rusketus on hävinnyt. Pitäisikö minun olla perheemme eniten loukkaantuva tyyppi, kun olen tummatukkaisin ja kesäisin eniten nahkaani (vaikka en varta vasten aurinkoa otakaan) väriä saava.

Eiköhän hän ole kokenut monenlaista rasismia Suomessa ihan vaan siksi, että näyttää vähän erilaiselta kuin maantienväriset tai pellavapäät tai tummatkaan suomalaiset. Esim. Toopen (ja ainakin osin sinunkin) viiteryhmä, esim. muut hommalaiset, ja muut sellaiset vatipäät, haukkuvat netissä lähi-itäisiä kerharimaalaisiksi, hiekka-n-i:ksi, karvaranteeksi, mokkakikkeliksi, inkubaattoriksi, tai millä sanoilla lajitovereitanne kuvaattekaan. Sinä et liiemmin hauku juuri tuolla lailla nimitellen, mutta silti osaat kirjoittaa inhottavasti "niistä toisista", ruskeista tai mustista ihmisistä.  Varmaan olette livenäkin yhtä toksista seuraa esimerkiksi iranilais-kurdille, vaikka tämä olisi jopa syntynyt tässä maassa tai asunut liki koko ikänsä täällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 21, 2021, 21:10:48
"Came from a bitch who nigga wanna fuck on me"
"Make a nigga act right"
"all you bitches fucked"
"If that nigga had a twin"
"Niggas out here playin'"

https://twitter.com/HeikkiUutiset/status/1462439936196497417

Tällaista musiikkia Renaz Ebrahim soittaa, eikä tunne itseään turvattomaksi toisin kuin Esko Valtaojan seurassa.

Daamilla itsellään on siis erivapauksia.

Kopek

#1503
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 20:13:11
aa korjata, jos mielikuvani väärät, mutta tuollaisen kuvan olen pikavilauksella saanut keissistä

ABC -uutissivulla on artikkeli, joka on otsikoitu seuraavasti: 

In Rittenhouse case, Americans see what they want to see

Jutussa käsitellään sitä, miten tapauksesta on tullut amerikkalaisten polarisoituneiden asenteiden esimerkki.

From the moment Kyle Rittenhouse shot three people on the streets of Kenosha during protests over the police shooting of a Black man, he's been the personification of America's polarization

Kertsin näkemys edustaa polarisoituneiden asenteiden toista päätä. Johtuneeko hänen seuraamastaan mediasta. Varisverkosto kenties?

ABC:n artikkeli on kirjoitettu viime kuun lopussa, jolloin oikeuden päätöstä tapahtumista ei vielä ollut. Kirjoittaja arvelee, että tapaus on politisoitunut.

The judge overseeing the trial, Bruce Schroeder, has said forcefully that it "is not going to be a political trial."

But the case has been exactly that, almost from the moment the shootings happened — driven by powerful interest groups, extremists, politicians and others using it to push their own agendas.

Kiinnitin kirjoituksessa huomioni seuraavaan kohtaan, jossa kuvaillaan ampujaa:

...who carried an AR-style rifle and idolized police.

Suomen keskustelufoorumit ovat täynnä poliisin idolisoijia, joten tyypinhän pitäisi olla lähes kaikkien suomalaisten sankari. Hän oli harras poliisiuskovainen. Melkein kuin jumala. Kun hänen ukkoskeppinsä puhui, vääräoppiset saivat surmansa.

https://abcnews.go.com/US/wireStory/rittenhouse-case-americans-80873303

P.S. Vielä lainaus tekstistä:  Rittenhouse made the 20-mile (32-kilometer) trip from his home in Antioch, Illinois, north to Kenosha as the city was in the throes of several nights of chaotic demonstrations after an officer shot Jacob Blake in the back following a domestic disturbance.

ja vertailua...

kartta.com...  "Helsinki-Kerava etäisyys autolla ajaen on 33,0 km ja matkaan kuluu aikaa 0h 37min."


kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 22, 2021, 20:53:57
From the moment Kyle Rittenhouse shot three people on the streets of Kenosha during protests over the police shooting of a Black man, he's been the personification of America's polarization

Kertsin näkemys edustaa polarisoituneiden asenteiden toista päätä. Johtuneeko hänen seuraamastaan mediasta. Varisverkosto kenties?
En seuraa sen enempää Varisverkostoa kuin hommapaskaakaan, jota sinä ilmeisesti seuraat. Olen seurannut aika vähän uutisiakin viimeisen parin vuoden aikana, ja nuohan eivät edes ole mitään uutissaitteja.

Sanoinko paska-sanan jo kuinka monta kertaa. No sanonpa vielä yhden kerran. Paska. Se on se fiilis, mitä hommafoorumista tulee, ne pari kertaa kun olen siellä käynyt. Se on se fiilis, mikä tulee lukiessa esim. sinun toissaedellisen juttusi tässä ketjussa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 22, 2021, 19:41:42
Selvisihän se, kun tarpeeksi sitkeästi etsin. Olin arvannut aika hyvin, kun veikkasin, että Ebrahimi voisi olla ulkonäkönsä puolesta iranilainen tai kurdi. Hän on molempia!

Oulunkylän yhteiskoulu:

"Maahanmuuttajataustainen suomalainen ja kurdi Ebrahimi muutti viisivuotiaana perheineen Tampereelle pakoon Iranin oloja".

Eihän kurdeja ja iranilaisista ole kuvailtu "nsanalla" silloinkaan, kun sana oli sallittu, joten miksi Ebrahimi loukkaantuu sen kuullessaan. Pitäisikö hänen perehtyä historiaan?

Miten päättelysi tässä nyt oikein etenee? Tipahdin kärryiltä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

Voi herranjestas! 7 sivua, 106 viestiä, tänään vain noin 21 tunnissa. Huh!
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 20:30:07
Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 22, 2021, 19:41:42
Selvisihän se, kun tarpeeksi sitkeästi etsin. Olin arvannut aika hyvin, kun veikkasin, että Ebrahimi voisi olla ulkonäkönsä puolesta iranilainen tai kurdi. Hän on molempia!
...
Eihän kurdeja ja iranilaisista ole kuvailtu "nsanalla" silloinkaan, kun sana oli sallittu, joten miksi Ebrahimi loukkaantuu sen kuullessaan. Pitäisikö hänen perehtyä historiaan?
Eiköhän hän ole kokenut monenlaista rasismia Suomessa ihan vaan siksi, että näyttää vähän erilaiselta kuin maantienväriset tai pellavapäät tai tummatkaan suomalaiset.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Renaz_Ebrahimi
Ebrahimi juontaa YleX:n Yeboyah, Renaz ja Wekesa -radio-ohjelmaa yhdessä Yeboyahin ja Sophia Wekesan kanssa.
  - https://fi.wikipedia.org/wiki/Renaz_Ebrahimi

Hän loukkaantui -ja samaistui - hyvinkin tummaihoisten työtoveriensa puolesta - ja kanssa. (Tämä on psykosos. hypoteesini).
Ja vieläpä samassa YLEn talossa, jossa Sannikan kanssa joutui äkkiä kuuntelemaan n-sanoja ääneen....

(Nyt Kopek kiireellä googlaamaan uusia pärstiä.. ;D )
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Kääk kun luin että psykoosi.

Mutta tottatosiaan, minulla lienee taipumusta nähdä Lähi-idästä ja pohjois-Afrikasta lähtöisin olevat ihmiset nimenomaan etuoikeutettuina, joten kaippa sitä ei oikein osaa sympatiseerata heikäläisten suutahduksia. Toki kurdia pitäisi sympata ja empata.  ???

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 22, 2021, 21:56:50
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 20:30:07
Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 22, 2021, 19:41:42
Selvisihän se, kun tarpeeksi sitkeästi etsin. Olin arvannut aika hyvin, kun veikkasin, että Ebrahimi voisi olla ulkonäkönsä puolesta iranilainen tai kurdi. Hän on molempia!
...
Eihän kurdeja ja iranilaisista ole kuvailtu "nsanalla" silloinkaan, kun sana oli sallittu, joten miksi Ebrahimi loukkaantuu sen kuullessaan. Pitäisikö hänen perehtyä historiaan?
Eiköhän hän ole kokenut monenlaista rasismia Suomessa ihan vaan siksi, että näyttää vähän erilaiselta kuin maantienväriset tai pellavapäät tai tummatkaan suomalaiset.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Renaz_Ebrahimi
Ebrahimi juontaa YleX:n Yeboyah, Renaz ja Wekesa -radio-ohjelmaa yhdessä Yeboyahin ja Sophia Wekesan kanssa.
  - https://fi.wikipedia.org/wiki/Renaz_Ebrahimi

Hän loukkaantui -ja samaistui - hyvinkin tummaihoisten työtoveriensa puolesta - ja kanssa. (Tämä on psykosos. hypoteesini).
Ja vieläpä samassa YLEn talossa, jossa Sannikan kanssa joutui äkkiä kuuntelemaan n-sanoja ääneen....

(Nyt Kopek kiireellä googlaamaan uusia pärstiä.. ;D )

Emme tosiaan voi tietää miksi joku kokee esim nsanan hyvin loukkaavana, onko omat kokemukset, vaiko ystävien, työkaverien tai muiden läheisten ihmisten kokemukset taustalla. Itse veikkaan kyllä ihan jokaisen vähän erinäköisen saaneen kokea ikävällä tavalla monien suomalaisten rasistisuuden.

Erään ystäväni adoptiotytär on Kaukoidästä ja hän on ruskea. Mietin, miltä hänestä tuntuisi lukea esim. Toopen ja Kopekin rasistisia juttuja. Veikkaan, ettei hyvältä. Hän on saanut kuulla jo pikkutytöstä asti huoritteluja yms. busseissa aikuisilta suomalaisilta miehiltä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Jos Renazin tilalle olisi ollut "vitivalkoinen" poliisi Thomas Elfegren, niin voin kuvitella että hänellä olisi voinut keittää.
Hän on adoptoinut Ruandasta 6 tummaihoista 14-20v nuorta lapsikseen.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 20:30:07
Sinä et liiemmin hauku juuri tuolla lailla nimitellen, mutta silti osaat kirjoittaa inhottavasti "niistä toisista", ruskeista tai mustista ihmisistä.  Varmaan olette livenäkin yhtä toksista seuraa esimerkiksi iranilais-kurdille, vaikka tämä olisi jopa syntynyt tässä maassa tai asunut liki koko ikänsä täällä.

Minulla ei ole mitään iranilaisia eikä kurdeja vastaan. Päinvastoin olen kirjoittanut positiivisesti heistä ja ollut sitä mieltä, että jos on mahdollisuus valita maahanmuuttajia, niin mieluummin näitä kuin arabeja. Minähän olen linkittänyt kuviakin kauniista kurdinaisista. Pari iranilaista olen tuntenut aikoinaan.

Lainaus kirjoituksestani 19.1.2021: "Lähi-idän kansoista yksi eniten arvostamiani ovat nimenomaan kurdit."

https://kantapaikka.net/index.php/topic,34.msg3761.html#msg3761
https://kantapaikka.net/index.php/topic,870.msg98089.html#msg98089

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 22:20:11
Erään ystäväni adoptiotytär on Kaukoidästä ja hän on ruskea. Mietin, miltä hänestä tuntuisi lukea esim. Toopen ja Kopekin rasistisia juttuja. Veikkaan, ettei hyvältä. Hän on saanut kuulla jo pikkutytöstä asti huoritteluja yms. busseissa aikuisilta suomalaisilta miehiltä.

En huorittele ketään ja muutenkin yritän käyttäytyä asiallisesti. Ei minulla ole mitään kaukoidän tyttöjä vastaan.

MrKAT

Ndéla Faye @NdelaFaye
·
21. marrask.
Minut kutsuttiin #Sannikka-ohjelmaan keskustelijaksi (tosin Renaz ehti suostua ensin), mutta olin vastaamassa "ehdottomasti ei" pyyntöön, sillä tiesin, että asetelma ei ole reilu ja arvasin että jotain tämänkaltaista tapahtuu.
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Olen ollut kolme kertaa julkisessa keskustelutilanteessa, joka on ollut turvaton. Se, että joutuu puolustelemaan omia kokemuksiaan ja olemassaoloaan on todella nöyryyttävää ja väkivaltaista.
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Viime kerran jälkeen (joka tapahtui BBCn suorassa radiolähetyksessä) päätin, etten enää osallistu paneeleihin tai podcasteihin, joiden keskustelun asetelma on 'musta/ruskea vs. valkoinen'.
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Tässäkin tilanteessa ohjelman tuottaja vakuutteli minulle pyrkimyksenä olevan "saada aikaan ilmiötä rakentavasti tarkasteleva kokonaisuus"... Kuitenkin jo ohjeman otsikosta käy ilmi, ettei keskustelu koskaan ollut tasapuolinen.
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Ja vielä: sen jälkeen kun selvisi, etten tulisi ohjelmaan vieraaksi, minulta kysyttiin, voisinko auttaa ohjelman taustatutkimuksessa ja/tai lähettää vinkkejä teksteistä, joihin ohjelman tekijöiden kannattaisi tutustua...
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Tuntuu aika laskelmoidulta, että tuottajat etsivät mustaa tai ruskeaa toimittajaa tämänkaltaiseen keskusteluun ja sen jälkeen vielä pyytävät ilmaista työtä aiheesta, joka jo itsessään on todella turhauttava, sillä koko woke-keskustelusta on tullut koirapilli jollekin aivan muulle
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Mielestäni on huolestuttavaa, jos tämä on idea laadukkaasta ja vastuullisesta journalismista. Ylen keskeisiä arvoja ovat "tasa-arvoisuus, yhdenvertainen kohtelu ja ihmisen arvostaminen." Ainakaan tässä ohjelmassa tämä ei nyt mennyt nappiin.
----
Ndéla Faye @NdelaFaye
Olisiko nyt korkea aika myöntää, että toimittajat eivät elä vakuumissa, vaan heijastavat myös omaa suhdettansa keskustelunaiheeseen? Tämä ilmenee niin aihe- ja keskustelijavalinnoissa kuin siinä, miten keskustelua käydään ja moderoidaan.

- https://twitter.com/NdelaFaye/status/1462345361519951877  (11 ap 21.11.2021)
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Saares

Mikähän on nyt vallitseva käsitys omien tummaihoisten (mustalaisten) asemasta arvoasteikolla? Ovat osittain jopa tummempia kuin irakilaiset. Olen tuntenut jonkinmoista hengenheimolaisuutta näihin.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 22:20:11
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 22, 2021, 21:56:50
Ebrahimi juontaa YleX:n Yeboyah, Renaz ja Wekesa -radio-ohjelmaa yhdessä Yeboyahin ja Sophia Wekesan kanssa.
  - https://fi.wikipedia.org/wiki/Renaz_Ebrahimi

Hän loukkaantui -ja samaistui - hyvinkin tummaihoisten työtoveriensa puolesta - ja kanssa. (Tämä on psykosos. hypoteesini).
Ja vieläpä samassa YLEn talossa, jossa Sannikan kanssa joutui äkkiä kuuntelemaan n-sanoja ääneen....
Emme tosiaan voi tietää miksi joku kokee esim nsanan hyvin loukkaavana, onko omat kokemukset, vaiko ystävien, työkaverien tai muiden läheisten ihmisten kokemukset taustalla. Itse veikkaan kyllä ihan jokaisen vähän erinäköisen saaneen kokea ikävällä tavalla monien suomalaisten rasistisuuden.
Lisää taustavalaisua Renazin kokemuksiin. Tällaisia viestejä Renaz kertoo saaneensa sadoittain:

- https://twitter.com/lauri_linden/status/1462782833047580677

Jotkut neuvo ilmoittamaan poliisille, mutta eikö siinä mene koko loppuelämä pelkkään ilmoitteluun kun saa sadoittain ja jatkuvasti? (Ja on nähty että se on yhtä tyhjän kanssa).
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!