Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Taide

Aloittaja a4, tammikuu 14, 2019, 08:19:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 23, 2020, 10:05:40
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 22, 2020, 11:07:21
Jos on olemassa miessäveltäjiä ja naissäveltäjiä niin sitten on varmaan miesmusiikkia ja naismusiikkia.

Miksi olisi mies- ja naismusiikkia?

Ajattelin vaan, että jos on merkitystä säveltäjän sukupuolella, niin kai sitten on kuuntelijankin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

safiiri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 23, 2020, 10:42:41
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 23, 2020, 10:05:40
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 22, 2020, 11:07:21
Jos on olemassa miessäveltäjiä ja naissäveltäjiä niin sitten on varmaan miesmusiikkia ja naismusiikkia.

Miksi olisi mies- ja naismusiikkia?

Ajattelin vaan, että jos on merkitystä säveltäjän sukupuolella, niin kai sitten on kuuntelijankin.

Säveltäjän sukupuolella on merkitystä vain, jos halutaan esittää, että naisten kyvyt eivät riitä säveltämiseen tai että miessäveltäjien suuri määrä historiassa johtuu vain heidän naisia paremmasta kyvystään musiikissa tai vaaditaan naisia olemaan kiitollisia miehille, koska niin moni säveltäjä on mies jne. Naissäveltäjien olemassaolosta muistuttaminen siis liittyy väitteeseen, ettei naissäveltäjiä ole tai etteivät naiset osaa säveltää. Jos naissäveltäjää ei olla halukkaita opettamaan sillä perusteella, että naiset kuitenkin vain ryhtyy perheenäideiksi ja jättävät säveltämisen sikseen, lienee selvää, että sukupuoli on silloin nostettu esiin merkityksellisenä säveltäjän työn tekemiselle - vaan ei vielä väitetty mitään kuuntelijan sukupuolen merkityksestä.

Käistys mies- ja naismuiikista on kuitenkin esitetty. Siitä hyvänä esimerkkinä lainaus Helvi Leiviskän saamasta arviosta (löytyy Wikistä):

LainaaHelvi Leiviskä piti kolme sävellyskonserttia vuosina 1935, 1945 ja 1948. Niistä ensimmäisessä kuultiin Kolmoisfuuga orkesterille sekä pianokonsertto, jossa solistina oli Ernst Linko. Ilta-Sanomien kriitikko Särrä (Sulho Ranta) kirjoitti seuraavasti:
"Helvi Leiviskä yllätti sävellyskonsertissaan varmasti monet kuulijat pianokonsertollaan, laajan sinfonian mittaisella sävellyksellä, jossa feminiinisestä hentomielisyydestä tai jostakin naissäveltäjään niin helposti yhdistettävästä miniatyyrimäisyydestäkään ei ollut tietoakaan. Päinvastoin: teos oli ihan miehen puhetta alusta loppuun, jopa niin, että esim. ensi osan monumentaaliseen, vain yhtä kaarta ajattelevaan suunnitteluun melkein olisi toivonut jonkin keveämmän kontrastin kuin lepokohdaksi. Linko sanoi konsertin loputtua, että tämän teoksen voi aivan hyvin viedä mihin vain rajojen taa. Niin pitääkin. Leikkiä hieman puhuakseni, voisi silloin vain säveltäjän nimeksi merkitä H. Leiviskä, antaisi sitten vain arvostelijain kuvitella, millainen nuorukainen tätä teosta on ollut kirjoittamassa."

Tästä katkelmasta selviää, että ensinnäkin on olemassa mielikuva siitä, millaista naismaista musiikkia naiset säveltävät. Mutta samalla on löydetty naissäveltäjä, jonka musiikki ei kuitenkaan vastaa tätä mielikuvaa. Sitä voimme sitten miettiä, onko mielikuva naisten säveltämän musiikin luonteesta väärä vai onko Leiviskä poikkeuksellinen ja jotenkin miesmäinen. Itse voisin myös kuvitella, että jos naisille ei tarjoudu tilaa säveltää miesten tapaan, heidän on ihan ajan ja resurssien puutteessa vaikeaa tehdä suurimuotoisia sävellystöitä, jotka varmasti vaativat aikaa ja mahdollisuutta keskittyä - sekä esille päästäkseen suuren sinfoniaorkesterin.  Tämä naisten "luontainen taipumus" pienimuotoiseen taiteeseen voi selittyä "naismaisen" luonteen sijaan sillä, millaiset mahdollisuudet ja resurssit heillä on ollut taiteensa tekemiselle.

Tulee mieleen vaikkapa taiteessa tuo Sibelius-monumentti. Vaikka se ei todellakaan ole pienimuotoinen ja miniatyyrimäinen, niin tekijä on Eila Hiltunen. Noinkohan siitä on kaivettavissa jotain tekijän sukupuolen selkeästi paljastavaa pienimuotoisuutta, hentomielisyyttä jne?

kertsi

^
Veli Kopekhan on todistanut väkevästi, että jos nainen tekee jotain, jonka Kopek mieltää miehiseksi (on esim. insinööri), niin naisessa on jotain vikaa, hän ikään kuin ei olisi nainen (vaan mies?):

https://kantapaikka.net/index.php/topic,34.msg64351.html#msg64351 (lainaus Kopekilta löytyi, muttei alkuperäistä viestiä)
LainaaTästä herää kysymys, onko miehiselle alalle kouluttautuva nainen oikeastaan edes sataprosenttisesti nainen, vai onko hänessä piilevästi myös jotain miehistä kuten möreä ääni ja parrankasvua ja vahvat lihakset ja niin edelleen, ja onko tällaisen taustasyy biologinen.

Liekö Helvi Leiviskä siis mies Kopekin mielestä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 23, 2020, 21:28:04
^
Veli Kopekhan on todistanut väkevästi, että jos nainen tekee jotain, jonka Kopek mieltää miehiseksi (on esim. insinööri), niin naisessa on jotain vikaa, hän ikään kuin ei olisi nainen (vaan mies?):

Tai sitten vain jotkut naiset löytävät valittamisen ja väitetyn sorron aiheita vaikka omista varpaistaan... 8)
Olen lihava, en kelpaa = miesten syytä, patriarkalismia.
Mielipiteeni eivät saa suosiota = Manhandling, ei hyväksytä naisten näkemyksiä.
Olen nirso = En kelpuuta miehiä, eivät ole tasollani.
Olen ongelmallinen nainen, niiin...!

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 22, 2020, 11:07:21
Jos on olemassa miessäveltäjiä ja naissäveltäjiä niin sitten on varmaan miesmusiikkia ja naismusiikkia. Eniten kiinnostaisi, miten miesten ja naisten musiikkimaku poikkeaa. Miehet kuuntelevat Wagneria ja naiset Saariahoa, niinkö? Entä rock-musiikki, miten erot siellä ilmenevät?
Totta kai miesten ja naisten musiikkimauissa on eroja, kuten sukupuolissa (2) yleensäkin.
Toiset tykkäävät erilaisista. Tytöt tykkäävät usein tanssittavasta musiikista, koska seksuaalisuus. Miehillä proge ja heavyrock kuvastavat tietynlaista aggressiivista olotilaa. Ehkä myös psykedeelistä?

Sukupuolissa on eroja kuten roduissa. Anteeksi, viineissä. ::)

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 23, 2020, 10:42:41
Ajattelin vaan, että jos on merkitystä säveltäjän sukupuolella, niin kai sitten on kuuntelijankin.
Kuuntelevatko miehet Paula Koivuniemeä? Kuuntelevatko naiset Leevi & the Leavingsia?
I rest my case.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 24, 2020, 23:52:12
Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 23, 2020, 21:28:04
^
Veli Kopekhan on todistanut väkevästi, että jos nainen tekee jotain, jonka Kopek mieltää miehiseksi (on esim. insinööri), niin naisessa on jotain vikaa, hän ikään kuin ei olisi nainen (vaan mies?):

Tai sitten vain jotkut naiset löytävät valittamisen ja väitetyn sorron aiheita vaikka omista varpaistaan... 8)
Olen lihava, en kelpaa = miesten syytä, patriarkalismia.
Mielipiteeni eivät saa suosiota = Manhandling, ei hyväksytä naisten näkemyksiä.
Olen nirso = En kelpuuta miehiä, eivät ole tasollani.
Olen ongelmallinen nainen, niiin...!

Kukaan muuhan tässä ei taaskaan ole valittanut kuin sinä. Mutta älä anna tosiasioiden haitata hyvää tarinaa, veli hyvä.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 25, 2020, 00:00:51
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 23, 2020, 10:42:41
Ajattelin vaan, että jos on merkitystä säveltäjän sukupuolella, niin kai sitten on kuuntelijankin.
Kuuntelevatko miehet Paula Koivuniemeä? Kuuntelevatko naiset Leevi & the Leavingsia?
I rest my case.

Mä oon sit varmaan ihan sukupuoleton, kun en kyllä kuuntele kumpaakaan. Yhtä sietämättömiä molemmat.

Mutta - jos todella tuohon uskot, niin samalla toteat itse tarpeelliseksi saada enemmän klassisen musiikin naissäveltäjiä. Onhan se hassua, että naisvaltainen klasariyleisö joutuu kuuntelemaan lähes pelkkää miesten musiikkia. Toisaalta - miksi olisimme kiinnostuneita sellaisten toopejen musiikkimausta, jotka eivät edes käy klassisen musiikin konserteissa tai oopperassa? Jotka mieluummin haluavat kiljua mukana Beatlesien fanilaumassa - tuon ekan poikabändin.

-:)lauri

#533
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 25, 2020, 05:53:48
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 25, 2020, 00:00:51
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 23, 2020, 10:42:41
Ajattelin vaan, että jos on merkitystä säveltäjän sukupuolella, niin kai sitten on kuuntelijankin.
Kuuntelevatko miehet Paula Koivuniemeä? Kuuntelevatko naiset Leevi & the Leavingsia?
I rest my case.

Mä oon sit varmaan ihan sukupuoleton, kun en kyllä kuuntele kumpaakaan. Yhtä sietämättömiä molemmat.

Mutta - jos todella tuohon uskot, niin samalla toteat itse tarpeelliseksi saada enemmän klassisen musiikin naissäveltäjiä. Onhan se hassua, että naisvaltainen klasariyleisö joutuu kuuntelemaan lähes pelkkää miesten musiikkia. Toisaalta - miksi olisimme kiinnostuneita sellaisten toopejen musiikkimausta, jotka eivät edes käy klassisen musiikin konserteissa tai oopperassa? Jotka mieluummin haluavat kiljua mukana Beatlesien fanilaumassa - tuon ekan poikabändin.

Ei yllätä enää yhtään, että Toope vastustaa taidetta jos jo musiikissakin tärkeämpää kuin teoksen taiteellinen sisältö, on sen sopivuus johonkin täysin kaistapäiseen ideologiaan miesten ja naisten eri musiikeista.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 25, 2020, 05:53:48
Mutta - jos todella tuohon uskot, niin samalla toteat itse tarpeelliseksi saada enemmän klassisen musiikin naissäveltäjiä. Onhan se hassua, että naisvaltainen klasariyleisö joutuu kuuntelemaan lähes pelkkää miesten musiikkia. Toisaalta - miksi olisimme kiinnostuneita sellaisten toopejen musiikkimausta, jotka eivät edes käy klassisen musiikin konserteissa tai oopperassa? Jotka mieluummin haluavat kiljua mukana Beatlesien fanilaumassa - tuon ekan poikabändin.
Naiset säveltäkööt. Kannatan yhteiskuntaa, jossa naisilla on siihen oikeus, siksi kritisoin islamilaisia ja afrikkalaisia yhteiskuntia ja suosin länsimaisia malleja.

Klassinen musiikkimme, kuten myös klassinen rock/pop- musiikkimme on aika paljolti valkoisten miesten luomaa.
Ihan kivaa siis!

Ketään ei estetä luomasta vaihtoehtoja. Syrjintää ei oikeasti ole!

Toope

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - heinäkuu 28, 2020, 12:07:42
Ei yllätä enää yhtään, että Toope vastustaa taidetta jos jo musiikissakin tärkeämpää kuin teoksen taiteellinen sisältö, on sen sopivuus johonkin täysin kaistapäiseen ideologiaan miesten ja naisten eri musiikeista.
Taiteellinen sisältöhän se tärkeää juuri on, ei se, kuka esittää.
Älä vähättele valkoisia miehiä sävellyksistään, tai tieteestään. Eivät he patsaitaan ole ihonvärillään ansainneet, vaan teoillaan.

Amore

#536
No huh, nyt on tulossa Taidehalliin näyttely, joka taatusti herättää ajatuksia ja keskustelua. Näyttely alkaa 15.8. Tietenkin aion mennä sen katsomaan. Veikkaan, että näyttelystä tulee melkoinen yleisömagneetti.



Patricia Piccinini: The Young Family (2002)

https://taidehalli.fi/events/patricia-piccinini/
All you need is Love

Toope

Kaikkihan tuollaista haluavat nähdä mieluummin kuin klassista taidetta.

Lognessa

#538
Tuo nykytaide ei taida olla pelkkää taulun ihastelua. Siihen liittyy kuva, tarina ja taiteilija.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - elokuu 07, 2020, 23:02:38
Tuo nykytaide ei taida olla pelkkää taulun ihastelua. Siihen liittyy kuva, tarina ja taiteilija.
Joskus jopa ideologia.