Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#135
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 12, 2019, 12:41:13
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 12, 2019, 12:31:46
Vähentääkö Somac tosiaankin refluksia(kin)? Luulin, että se vaan nostaa mahalaukun ph:ta (eli vähentää happoa), niin että mahdollisesti ylösnouseva/takaisinvirtaava mahansisältö ei syövyttäisi ruokatorvea (puhki).

Omasta vatsapuolen häikästäni en tiedä mikä sen nimitys tai lajike mahtaisi olla, mutta muistikuvani mukaan astmaatikot ovat sanoneet käyttävänsä Somacia refluksiin ja/tai koska astmalääkkeet pahentavat ruoansulatuselimistön oireita.

Minulla astma paheni 2010. Oli eka vuosi kun yskin keväästä syksyyn. ( A ) Taisi olla eka vuosi kun piti pelätä omaan sylkeensäkin tukehtumista, kun joku läppä tuolla sisuksissa alkoi aukeilla miten sattuu ja saattoi nielaistessa livahtaa mikä tahansa suussa ollut ns. väärään kurkkuun. ( B ) Tuon vuoden keväällä olin käyttänyt jotakin hengitettävää astmalääkettä saamatta apua. Olisikohan ollut Pulmicort? Vaikea sanoa että jos astmalääkkeisiin liittyy närästysongelmat, niin johtuuko se närästys elimistön vääränlaisesta toiminnasta eli siis yskimisestä, ja sitten astmalääke pahentaa sitä, vai johtuuko närästys suoraan astmalääkkeestä?

Minulla oli kyllä pari katarria tahi gastriittia jo vuosituhannen alussa ennen kuin tuli astmadiagnoosi 2003, ja hoitavaa astmalääkettä en nollaluvulla käyttänyt kuin yhtenä keväänä (en muista vuotta). Ehkä tämä on vähän semmoinen muna vai kana -juttu jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Joitakin aikoja sitten kiskaisin 2 viikon Somac-kuurin ja olin yllättynyt kun silloin kuurin loputtua ei tullut pahenemista kuten toisinaan on käynyt. Kerrankin lääke oikeasti auttoi. Mutta silloin en käyttänyt astmalääkettä samaan aikaan.
Lisäsin merkinnät ( A ) ja ( B ), joita kommentoin.

( B ) Jos astmalääke ei auta, voisi se olla syy epäillä, että ainakaan tuolloin ehkä ei hengitysvaikeuksien syy tainnut olla astma, vaan jokin toiminnallinen hengityshäiriö? Voisi esim. olla toiminnallinen häiriö kurkunpäässä *) (esim. hermotuksessa jotain häikkää?). Tuo ( A )-kohtakin voisi viitata siihen?

Kuuntele tässä Hengitysliiton linkissä oleva keuhkosairauksien apulaisprofessorin 6,5 minuutin video: https://www.hengitysliitto.fi/fi/hengityssairaudet/astma/oireet-ja-diagnoosi

Ehkä tosiaankin hengitysvaikeuksiisi voisi olla useampikin syy, allerginen astma JA toiminnallinen hengityshäiriö JA ehkä myös refluksin aiheuttama yskä ja kurkunpään ärsytys (mutta ei kai hyperventilaatiota?)?

*) Toiminnallinen äänihuulisalpaus(Duodecim)) eli kurkunpään ahtautumiseen liittyvä hengenahdistus, mikä ei ole kovin harvinainen, vaikka astma onkin yleisempi. Vaikka ovatkin epämiellyttäviä, ne eivät ole vaarallisia. Sisäänhengitys vaikeutuu kun kurkunpää supistuu (astmassa taas uloshengitys vaikeutuu). Oireet:
- äkillinen kohtaus liikunnan yhteydessä
- sisäänhengitys vinkuu (astmassa taas uloshengitys)
- usein kaulalla ahdistuksen tunne
- usein äänihäiriöitä
- usein nielemisvaikeuksia
- astmalääkkeet ei oikein hyvin auta
- jos ilmenee öisin, voi epäillä, että mahdollinen refluksi eli mahahallpo ärsyttää äänihuulia ja aiheuttaa siten äänihuulihalvausta. Refluksi pitää hoitaa.

Tutkimus: rasituksen aikana tehty laryngoskopia (juoksu tai kuntopyörä + nenän kautta tähystin, jonka avulla näkee, mitä kurkunpäässä tapahtuu rasituksen aikana)

Aivan riippumatta hengenahdistuksen syistä, refluksi (Duodecim) kyllä kannattaa hoitaa. Esim. kannattaa välttää syömistä 2-3 tuntia ennen maatemenoa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#136
Tässä videolla jumppaliikkeitä vaivaisenluille:
https://kotiliesi.fi/terveys/ortopedi-vastaa-10-kysymysta-vaivaisenluusta-katso-myos-ohjeet-itsehoitoon/
(Eikä kovasti moitita jalkaa tukevia kenkiä. Siinä väitetään, että juoksuun suunnitellut kengät eivät olisi hyvät kävelyyn.)

Usein puhutaan liian kapeista kengistä vaivaisenluun syynä, mutta muistelisin, että lian lyhyetkin kengät (ja lian pienet sukat jopa) voisivat aiheuttaa varvashäikkää.

https://www.respecta.fi/fi/ratkaisut/apuvalineet/jalkineet/opas-lasten-jalkineiden-valintaan/jalkineiden-vaikutuksia-jalkateraan/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Katsoisin että pääasiallisin syy yskääni ja sen alkuperäiseen alkamiseen on allergia. Aloin yskimään yläasteella syksyisin, ja luulin joka kerta vilustuneeni. Myöhemmin asiaa tarkastellen se yskä alkoi aina kun homeitiöpitoisuus oli luonnossa suurimmillaan. Samoina vuosinahan sain koivuallergiankin, mikä aiheutti silmä- ja nenäoireita. Siitä sentään oli helppo arvata mistä on kyse, kun koivut olivat norkkoja väärällään samaan aikaan. Mutta mistään homeitiöistä en ollut ikinä kuullutkaan, ennen kuin 2003 sain astmadiagnoosin jälleen tuohon homeaikaan, näin teksti-tv:ssä tiedotteen homeista ja sain heurekakohtauksen. Esim. syksyt -97 ja -98 olivat olleet yhtä loputonta yskää - samaan aikaan opiskelin eräässä oppilaitoksessa jossa huhuttiin olevan hometta.

Joku kevät minua sitten yskitti ja lääkäri oli sitä mieltä että koivuallergiani oli muuttunut yskäksi. Silmä- ja nenäoireita en enää saanutkaan. Se oli vielä yksittäinen yskä ja olen saattanut jotain hengitettävää astmalääkettä käyttääkin kk ajan, ja tuolloin yskä loppui kun koivun siitepölyaika loppui. Lääkkeen vaikutuksesta en tiedä.

2010 alkoi yskittämään jo helmi- tai maaliskuussa, samoihin aikoihin kun ensimmäiset siitepölyt alkoivat kulkeutua Suomeen. Toukokuussa olo oli kai pahin (leppä, koivu), mutta ihmettelin kun ei hellittänyt vielä kesäkuussakaan. Joku vuosi sitten sain selville että on jo heinäallergiakin nykyään. Ja kun heinistä päästään, alkaa homeet.

Voi olla että loputon yskiminen näiden kaikkien allergeenien takia on jotenkin herkistänyt niin että kaikki mahdollinen ärsyttää. En tiedä onko minulla refluksitauti, mitään "happamia röyhtäisyjä" minulla ei alvariinsa ole. Jos vatsa on oikein tosi pahassa kunnossa, niin sitten ehkä. Ja sellaista tosi korventavaa närästystä mitä minulla oli pari kertaa vuosituhannen alussa (syötyäni katarriin tai gastriittiin happosalpaajia - ne kuurit loppuivat lyhyeen) minulla ei ole ollut. Ruoansulatuspuolen häikkä on yleensä poltetta vatsassa, pahempana ollen turvotusta ja kipua, joskus pahoinvointia.

Ääni minulta harvemmin menee ja jos menee niin se tuntuu johtuvat siitä että on limaa väärällään ja sitä ei saa irti kakomallakaan.

Voisikohan olla niin että allergia- ja astmaperäinen yskä ärsyttää tuota ruokatorven yläpäätä niin että siihen helpommin sitten tulee happovaurioitakin jos sattuu loiskahtamaan happoa ylöspäin.

Pääsääntöisesti minua ei yskitä öisin. Pitää olla tosi paha kutina sisuksissa että niin käy.


kertsi

Vinkuuko sun hengitys sisään- vai uloshengityksen aikana, vai molempien?

Höö, tätä linkkiä ei kande aukaista:
erilaiset (suolisto)loisetkin voivat oireilla yskän muodossa (siis ne loiset, jotka siirtyvät suolesta keuhkoihin joko kurkun kautta tai sydämen läpi tai muita reittejä):
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93006.pdf
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Aikaisempien kremppojeni lisäksi tuli pari uutta vaivaa, toivottavasti väliaikaisia ja ohimeneviä. Kaaduin pusikkoon ollessani melko humalassa ja löin lonkkani ja olkapääni. Nyt mennään särkylääkkeillä jonkun aikaa. Vammat hankaloittaa pukeutumista, nukkumista, kantamista ja paljon muuta.

Älkää hyvät ihmiset kolhiko itseänne, vaivoja tulee ilmankin. Jos ryyppää, ei kannata nousta pöydästä, valua vaan pikkuhiljaa sen alle ja jäädä niille sijoilleen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Ei nykyään vingu ainakaan minun korvaani. En muista koska vinkui viimeksi. Taisi vinkua kesällä 2015 ekaa kertaa. Mutta mitä tässä nyt märehtimään astmaa, kun se on moneen kertaan läpi länkytetty useammallakin lääkärillä, ja astmaatikoilta olen kuullut täsmälleen samankaltaisista vaivoista kuten itselläni. Jopa tästä että meinaa tukehtua sylkeensä tms.

Kuinka ollakaan juuri äsken tapahtui tällainen ratkiriemukas kokemus joka tuntuu tukehtumisen lähikokemukselta. Tällä kertaa en edes vartavasten nielaissut omaa sylkeäni ja epäonnistunut siinä. Tuijotin vain telkkaa ja yhtäkkiä ilmeisesti sitä sylkeä lirahti omia aikojaan henkiputkeen, koska tuli se tunne etten pysty hengittämään mihinkään suuntaan ja sai yskiä aivan henkihieverissä. Olen viimeaikoina yskinyt niin paljon että tuo lätkä mikä tuolla pitäisi aina estää ainesten menoa henkiputkeen ei toimi oikein.

Kuitenkaan tänään en ole yskinyt kauheammin, ne on ne edelliset päivät jotka ovat kehoni saaneet vikatilaan.

kertsi

Ookko kokeillut höökimistä?
Mun oli pakko opetella se tammikuussa, kun oli se keuhkoputkentulehdus ja meinasi tukehtua pulputtavaan limaan, ja kurkku tuli niin älyttömän kipeäksi yskimisestä, ja kylki- tms. yskimislihakset meinasivat krampata samasta syystä.

Höökimisessä idis on nostaa sitä limaa ilman, että yskii: pitää sekä suun että kurkunpään auki, ja hönkii.

Yskimistä helpotti myös sellainen asento, jossa oli istualtaan ja pää polvien välissä. Tai sellainen asento, jossa ollaan polvillaan sängyllä pää ja ylävertalo ala-asennossa ja siis peffa pystyssä. Siinä oli idis, että painovoima otetaan avuksi.

Limanirrottamiseen antoivat terveyskeskuksesta semmoisen letkun jonka toinen pää laitetaan vesipulloon, ja sitten puhalletaan sen läpi. Neuvoivat myös höyryhengittämään ja juomaan lämmintä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Olen tuota pullohommaa toisinaan suorittanut. Oliko se PEP nimeltään? En muista. Kukaan ei, tietenkään, sitä ole minulle mistään TK:sta neuvonut, astmaatikkojen keskusteluissa taisin siihen tutustua. Jonkin verran limaa irtoaa joskus, mutta en mitään suurempaa apua ole kokenut siitä saavani.

Yritin vielä kitkuttaa kumminkin tuon Symbicortin kanssa kun se yskänkutina on ollut ihan hirveää. Mutta minä en todellakaan tiedä onko Symbistä enemmän apua vai haittaa, koska sen hoitava lääke budenonidi saattaa nimenomaan aiheuttaa sitä yskää, ja ärsyttää kurkunpäätä. Ehkä pitäisi vaan suosiolla antaa mokoman olla, yskiä päänsä irti ja toivoa että se joskus hellittää. Se eilinen kohtaus että tuntui hetken että tukehdun oli kyllä ihan liikaa. Minulle on muutenkin tyypillistä että kokeilen useamman kerran yhtä ja samaa lääkettä että voin olla täysin varma että hyötyä ei saa. Koin kyllä syksyllä 2017 kuin Symbicort olisi vihdoin viimein alun takkuilun jälkeen auttanut, mutta nythän tulee muistaa että olen allerginen astmaatikko ja jossain vaiheessa loppuvuoden mittaan kuitenkin allergeenit häviävät. Jopa homeet, aikanaan. Joten kun koin parantumista siinä loppuvuoden mittaan, niin voinko varmuudella kiitellä lääkettä, vai oliko kyseessä jälleen kerran vain luonnollinen vuodenaikaan liittyvä vaihe... perkele että ärsyttää kun mistään ei ikinä voi olla varma!

Ainoa mistä ajoittain on apua on Bricanyl. Sivoireet siedän. Mutta joskus sen kanssa on sellaista että vaikka miten kiskot päivät mittaan, niin eipä auta tai ei auta pitkään. Tällaisesta sanotaan sitten että astman pahenemisvaihe. Ja juuri niissä vaiheessa hoitavasta lääkkeestä pitäisi saada apua. Mutta ilmeisesti kohtaloni on se että aina kun yritän saada apua, päädyn vain jamaan jossa olen entistä paskemmassa kunnossa, taikka tulee joku ihan uusi vaiva.

Olen tässä viime aikoina ollut havaitsevinani että jos olen edellisenä yönä ottanut Triptylin, seuraavana päivänä ei yskitä niin kovasti kuin yleensä. Eli kyseessä tuntuisi olevan ärsytysyskä, ja lääke joka turruttaa hillitsee sitä yskänrefleksiä? Toisaalta kuitenkin välillä tulee myös limaakin. Ja kurkunpää tuntuu jotenkin "limaiselta"(*. Ja lima on tulehduksen merkki ja sellaiseen pitäisi käyttää hoitavaa astmalääkettä. Tai niinhän ne ainakin väittävät.

*) Seurauksena jatkuva kakomisen ja rykimisen tarpeen tuntu.

Norma Bates

Viimeinkin normaalimpaa verenpainearvoa. Ensin 135/82 ja minuutin päästä 120/76. (Aikamoista heittelyä kyllä.) Olletikin paineita nostatti huoli näöstä; menen ensi tiistaina omalääkärin tarkastukseen silmän suhteen. Eipä tuo lasiaisen irtauma tuosta ole miksikään muuttunut. Ehkä se välkkynä ei ole enää niin prominentti, tai olen siihen tottunut. Mutta yhä edelleen silmän sulkiessa tai avatessa näkyy hetken aikaa pyöreä läntti, jossa tummempi keskikohta ja ympärillä rengas.

Keuhkot sensijaan, voi itku. Hakkasin tänään säkkiä salilla noin 40 min ja loppuvaiheessa yskä oli jatkuvaa. Astma siis oireilee nyt herkästi rasituksesta ärsyyntyvänä, ihan kuten 2003 kun diagnoosin alunperin sain. Kotiin päästyä ihan ventti, heti ensimmäiseksi oli otettava avaavaa. Piti ottaa itseasiassa juuri ennen salille lähtöä, mutta tietysti unohdin. Kun se budesonidi hoitavana aineena ei vaan kertakaikkiaan minulle sovi, kysyn lääkäriltä samalla reissulla että kannattaako kokeilla ilmeisesti ainoana jäljellä olevaa hoitavaa ainetta eli flutikasonia. On kolme eri lääkettä joissa se on hoitavana ainesosana ja pitkävaikutteisena avaavana kussakin sitten joku oma troppinsa. Kaksi näistä lääkkeistä on jossain semmoisessa muodossa joka minulle on oudompi, ja yksi jauheena johon Bricanylinkin kanssa olen tottunut. Bricanyliahan otetaan aina niin että ensin "ladataan" annos vimpaimeen ja siitä se sitten imaistaan mahdollisimman voimakkaalla imaisulla kitusiinsa. Tässä minulla pahimmassa jamassa on ongelmana aina se että alkaa yskittämään ja meinaa mennä siis lääkkeet harakoille. Se toinen ottomalli, mikä on se mitä elokuvissakin käytetään aina kun esitellään astmaatikko, on ilmeisesti sellainen että ihminen hengittää ainetta sisäänsä siinä samalla kun hän "laukaisee" laitteen. Kaippa sellaisenkin ottotyylin oppii, mutta kun on tottunut muuhun, niin oudolta se voisi tuntua. Puhutaan "astmapiipusta" ja se on juurikin tuo laite joka on minulle oudompi. On joku joskus suositellut minulle että käyttäisin nimenomaan sellaista, koska niiden kanssa käytettävät lääkkeet lienevät hienojakoisempia ja ehkä eivät niin herkästi jäisi ärsyttämään kurkunpäätä. Mutta niiden perillemeno keuhkoihin on ilmeisesti ihmisille vähän haasteellista ja jotkut käyttävät piipuissaan tietynlaisia "jatkeita".

Jos mikään hoitava astmalääke ei vaan kertakaikkiaan tee minulle yhtään mitään, niin miksei sitten voisi yksintein määrätä jonkun pitkävaikutteisen avaavan. Jos hoitava lääke ei hoida, niin turhahan se on. Taisin ehkä ketjussa mainita että kuulin jostain että pitäisi käyttää 2 kk astmalääkkeitä että näkee auttavatko ne, mutta jollain tietosivulla sanottiin että hoitava astmalääke "alkaa vaikuttamaan vasta viikon päästä". Viikon?! Yksikään lääke ei ole minulle viikossa tehnyt yhtikäs mitään. Ehkäpä ne aiemmat lääkkeet joita olen käyttänyt kuukauden tai pari sitten ovat olleet ihan turhia, vaikka olen pelännyt että olinko liian hätäinen ja eikö lääkäri osannut kertoa että välttämättä kuukausikaan ei vielä merkkaa mitään. Ja täten on turha alkaa käymään uudestaan läpi joitain vuosia sitten kokeilemaan lääkkeitä että auttaisivatko ne pidemmässä juoksussa.

Norma Bates

#144
Otin Triptyliä viimeksi torstai-yönä (toisen kerran viime viikolla) ja sitten en. Olin viikkoja ottanut kolmasti viikossa. Yöllä tuli ihan perkeleellinen vihlonta käsiin, varmaan kovempi kuin koskaan. Meni kyllä ohikin, mutta sitten aamummalla tuntui oik. polvessa vähän kipua, vaikka polvet ovat olleet ihmeen hyvässä kunnossa viimeaikoina.

Eipä se vihlonta X ole minnekään oikeasti kadonnut, kyllä se sieltä takaisin mönkii jos en ota Triptyliä hetkeen. Pitäisi kai olla kiitollinen että minulla on se lääke ja siitä apua, kun niin moneen moneen kertaan olen havainnut että lääkkeet eivät auta missään asiassa. Mutta kun en sitten vulvodynian takia sitä syö (vaikka sillä diagnoosilla reseptin pyysin), niin pelottaa että jos menen sanomaan lääkärissä että tämä lääke poisti vihlonnan, niin sieltä tulee julmasti että eihän nyt tämmöinen käy, lopetat justiinsa ja sitten aletaan tutkimaan lisää vihlonnan syytä. Joka tuskin kumminkaan selviää ja sitten vaan sattuu, sattuu ja aina vaan sattuu.  :(

Ehkä turha pelko kun omalääkärini olisi 2 v sitten ollut valmis kirjoittamaan verenpainelääkkeetkin tuosta noin vain kun oli jonkin aikaa paine lievästi koholla. Mutta hän kun on vähän tuikea täti niin pelkään kaikkea. Nytkin sitä että tänään on kyllä pakko kysyä jotain uutta astmalääkettä, ja joudun selittämään miten sen edellisen kanssa kävi. En minä kyllä ymmärrä että miksi tunnen syyllisyyttä siitä jos joku lääke ei toimi ja jätän sen pois. Johtuu varmaan siitä että aikoinaan kun keskustelin netissä ihmisten kanssa kaikenlaisista lääkkeistä, niin jotkut härkäpäisimmät käyttivät aina vaikka väkisin jotain lääkettä joka ei toiminut millään tavalla, ja minulle tuli sellainen mielikuva kuin se olisi se oikea tapa toimia. Miksi olisi? Eihän sellaisessa ole mitään järkeä että vaan käytetään jotain mikä ei auta tai mistä tulee entistäkin pahempi olo?

***

Päivitys. Omalääkäri sanoi että silmähärö saattaa jäädä pysyväksi. Perkeleen perkele. Kyllä tuon kanssa elämään pystyy, kun näöntarkkuus on kuitenkin erinomainen (nyt saatiin E-taululla 1.4 ja normaalihan on "vaivaiset" 1.0). Vaihtelevissa valaistusolosuhteissa välkkynä tietty vituttaa. Ja vielä enempi se että on kuitenkin olemassa verkkokalvon irtoamisen mahdollisuus. Jos tuo lasiaisirtauma tuosta edes vaihtaisi paikkaa, niin sitä ei miettisi kokoajan kun se ei välkkyisi, kun ei sitä näkisi. Ihanaa tämä ikääntyminen (ko. probleemi on viisikymppisten vaiva). Lääkäri kirjoitti lähetteen silmäpolille koska hänen mielestään jonkun silmälääkärin on sitä aiheellista katsoa.

Astmalääkkeistä juttelin ja kokeillaan Seretideä. Relvarista oli puhetta 2017, mutta siitä luin että siinä on sivuoireena vatsakipu. Lääkäri sanoi että kaikissa astmalääkkeissä on vatsakipu sivuoireena. Saatanan saatana sitten vaan. Lisäksi hän ihmetteli että miksi pitäisi olla voimakas kaksivaikutteinen (hoitava + avaava) lääke kun viime vuodenkin pärjäilin kokonaan ilman hoitavaa lääkettä. Sanoin että hän itse suositteli sellaista 2017, ja siksi tietysti myös että nopea/lyhytvaikutteinen avaava ei nyt tunnu avaavan mitään. Bricanyliä olen ottanut 3 x 2 suihkausta ja kokolailla yhtä tyhjän kanssa. Olen vain saanut aikaiseksi sellaisen tunteen kuin olisin kohta aikeissa hyperventiloida, mutta 100 % aukioloa en ole saanut. Tuon tuostakin päädyn rykimään ja tuntuu kuin joku limatulppa jossain. Ja tunne että happi loppuu, ja väsyy ihan pienestäkin liikunnasta. Mene tässä sitten taas tänään treeneihin!

Muisto Keijo Kullervo

Sairastin vaimoni kanssa flunssan ja olemme toipuneet niistä jotenkuten - paitsi että...

Epämääräinen kuiva yskä on vaikuttanut molempia meitä flunssan paranemisen jälkeen.

Keuhkot ovat puhtaat molemmilla, mutta yskintää riittää koko ajan.

Onko jollakin muulla samantapaisia vaivoja flunssan jälkeen ollut?

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 19, 2019, 09:39:08
Sairastin vaimoni kanssa flunssan ja olemme toipuneet niistä jotenkuten - paitsi että...

Epämääräinen kuiva yskä on vaikuttanut molempia meitä flunssan paranemisen jälkeen.

Keuhkot ovat puhtaat molemmilla, mutta yskintää riittää koko ajan.

Onko jollakin muulla samantapaisia vaivoja flunssan jälkeen ollut?

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo

Kuiva yskä voi olla ihan vain jäljelle jäänyttä ärsytystä. Talviaikaan voi huoneilma olla lämmityksen vuoksi niin kuivaa, että limakalvojen toipuminen käy hitaammin ja kuiva ilmahan sinälläänkin voi olla jo syynä köhimiselle. Kannattaisiko kokeilla ihan tavallista höyryhengitystä, jos se helpottaisi oloa ja kosteuttaa asunnon ilmaa vaikka laittamalla kasteltuja pyyhkeitä pattereille.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 19, 2019, 09:51:45
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 19, 2019, 09:39:08
Sairastin vaimoni kanssa flunssan ja olemme toipuneet niistä jotenkuten - paitsi että...

Epämääräinen kuiva yskä on vaikuttanut molempia meitä flunssan paranemisen jälkeen.

Keuhkot ovat puhtaat molemmilla, mutta yskintää riittää koko ajan.

Onko jollakin muulla samantapaisia vaivoja flunssan jälkeen ollut?

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo

Kuiva yskä voi olla ihan vain jäljelle jäänyttä ärsytystä. Talviaikaan voi huoneilma olla lämmityksen vuoksi niin kuivaa, että limakalvojen toipuminen käy hitaammin ja kuiva ilmahan sinälläänkin voi olla jo syynä köhimiselle. Kannattaisiko kokeilla ihan tavallista höyryhengitystä, jos se helpottaisi oloa ja kosteuttaa asunnon ilmaa vaikka laittamalla kasteltuja pyyhkeitä pattereille.

Kiitos viestistäsi...

Otin jälleen käyttöön lämpöpatteriin kiinnitettävän vesiastian... Voi todella olla että kerrostalossa on liian kuiva ilma ja tarvitaan lisäkostuketta.

Kiitos

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hayabusa

On se kumma, että jotain uloketta pitää aina kolottaa. Juuri kun etutassu alkaa taas olla iskussa, niin vastakkaisen puolen polvi nytkähti siten, että nyt on pari päivää menty välttelemällä rasitusta - eli portaat on panassa samoin kuin juoksuaskeleet.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Torstain treeneissä lähinnä seisoskelin, koska oli painia ja pelkäsin alaselkäni puolesta (tietyissä asennoissa siihen kuitenkin välillä sattuu). En siis rasittanut mitenkään itseäni, mutta alkoi tuntumaan siltä että yläselkä on menossa tukkoon. Perjantaina tilanne oli kuitenkin normaali. Kävin illalla saunassa. Tänään on aivan armoton fasettilukko yläselässä. Yksi tyyppi aikoinaan sanoi että sauna hyydyttää lihakset, ainakin jos ei välillä käy kylmässä. Otan saunomisen mittaan kylmiä suihkuja, mutta ei kai sitten auttanut tällä kertaa, sikäli mikäli se saunominen sai selkäni tukkoon. Välillä tuntunut ettei pysty hengittämään, kädet uhkaavat puutua (epäilen että niissä viime päivinä tuntunut satunnainen vihlonta, Triptylistä huolimatta siis, on tuosta lukosta juontuvaa). Jos kallistuu tietyllä tavalla eteenpäin, saattaa sattua niin saatanasti.

Lähdin kuitenkin kahvakuulaan ja se sujui ihan hyvin. Sen päälle riehuin toiset 45 min säkillä, lyöden ja potkien. Halusin kokeilla voisiko rajumpi liikunta saada lukon aukenemaan. No eipä saanut. Sensijaan säkillä alkoi yskittämään ihan saatanasti, eikä minulla taaskaan ollut lyhytvaikutteista avaavaa mukana. En oikein kai osaa mieltää itseäni astmaatikoksi, joten ne lääkkeet ovat sitten aina kotona kun niitä tarvitsisi. No, olen päässyt kotiin asti ja on kiskottu sekä avaavat että hoitavat. Tälläerää ei yskitä.

Mutta kohta on varmaan taas verenpaineet korvissa koska aloin pelkäämään jälleen näönmenetystä oik. silmästäni. Olen lueskellut verkkokalvon irtauman oireita enkä oikein kyllä saa niitä sopimaan omiin oireisiini. Näyttäisi vähän siltä kuin lasiaisen irtauma olisi siirtynyt sen verran että se haittaa näköä nyt ihan oikeasti, kun aiemmin tuli vain välkkynää. Nyt se tulee tielle kun yrittää erottaa kirjaimia. Verkkokalvon irtaumasta on sanottu netissä että se voi aiheuttaa viivojen vääristymiä, mutta en minä mitään vinoa näe; on vain sellaista puutosta yksittäisessä kirjaimessa, ja sitten kun liikutan silmää tai räpäytän silmää, puutos katoaa. Kunnes tulee taas. On minulla kyllä varmaan rutikuivat silmätkin, ja olen yrittänyt tippoja jaksaa laittaa vaikka nehän on aivan perseestä käyttää. Mutta vasen silmä ei tunnu yhtä viheliäiseltä kuin oikea.

Tätä samaa saattoi olla jo lääkärissä käydessäni kun piti pällistellä E-kirjaimia. Jotenkin se tuntui vaikealta, mutta silti sain ilmeisesti 1.4 tulokseksi, mikä on tosi hyvä näkö kun normaali on 1.0. Muttei tuollainen kirjainten luettelu ja silmän peitto pelkällä kädellä kyllä tietenkään vastaa kunnollista optikon tutkimusta. Saati sitten silmälääkärin. Sille tulee aika sitten kun tulee, mutta kiipeilenkö siihen mennessä seinille kun pelkään hysteerisesti verkkokalvon irtaumaa?

Olen jutellut jossain päin että kyseessä on viisikymppisten ongelma, mutta luinpa että likinäköisille se voi tulla 10 v aiemmin kuin normaalinäköisille. Lasiaisen irtauma ei siis minua määrittele viisikymppiseksi. (Paljonpa lohtua tämmöisestäkin, höh.)

Jokatapauksessa pinna niin pirun tiukalla ettei tarvitse ihmetellä jos en nyt erityisen ystävällinen ole tänäänkään kyennyt olemaan.  :(