Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: Sepe - heinäkuu 27, 2019, 17:29:54
Ja nyt SAUNAAN !
Joka jeppe.

Kuka tällaisella kuumalla ilmalla saunaan haluaa? En minä ainakaan, vaikka "sauna on niin suomalaista, että". Virossa jokaisessa omakoti- ja maalaistalossa on sauna. Samoin kesämökeillä. Silti virolaiset eivät ole yhtä typeriä kuin suomalaiset viettääkseen kansallistuntoa kohottaakseen naurettavaa saunapäivää.

Suomalaisen Työn Liiton (STL) teettämässä kyselyssä suomalaiset äänestivät saunan merkittävämmäksi suomalaiseksi keksinnöksi. Todella huvittava äänestyksen tulos. Sauna ei ole suomalainen keksintö. Useassa kolkassa maailmaa saunottiin jo paljon ennen kuin Suomessa oli ensimmäistäkään saunaa. Sauna on Suomessa tuontitavaraa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 27, 2019, 18:08:05
Lainaus käyttäjältä: Sepe - heinäkuu 27, 2019, 17:29:54
Ja nyt SAUNAAN !
Joka jeppe.

Kuka tällaisella kuumalla ilmalla saunaan haluaa? En minä ainakaan, vaikka "sauna on niin suomalaista, että". Virossa jokaisessa omakoti- ja maalaistalossa on sauna. Samoin kesämökeillä. Silti virolaiset eivät ole yhtä typeriä kuin suomalaiset viettääkseen kansallistuntoa kohottaakseen naurettavaa saunapäivää.

Suomalaisen Työn Liiton (STL) teettämässä kyselyssä suomalaiset äänestivät saunan merkittävämmäksi suomalaiseksi keksinnöksi. Todella huvittava äänestyksen tulos. Sauna ei ole suomalainen keksintö. Useassa kolkassa maailmaa saunottiin jo paljon ennen kuin Suomessa oli ensimmäistäkään saunaa. Sauna on Suomessa tuontitavaraa.

No minä ainakin haluan saunaan, vaikka onkin helle. Toki saunan pitää olla jotain muuta kuin hikinen kerrostalon kellarisauna. Juuri hikisen hellepäivän päälle ajan kanssa sauna, uinti ja istuskelu illan edes vähän viiletessä laiturilla virkistää ja raikastaa olon hellepäivän iltana.

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 27, 2019, 22:03:14
Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 27, 2019, 18:08:05
Lainaus käyttäjältä: Sepe - heinäkuu 27, 2019, 17:29:54
Ja nyt SAUNAAN !
Joka jeppe.

Kuka tällaisella kuumalla ilmalla saunaan haluaa? En minä ainakaan, vaikka "sauna on niin suomalaista, että". Virossa jokaisessa omakoti- ja maalaistalossa on sauna. Samoin kesämökeillä. Silti virolaiset eivät ole yhtä typeriä kuin suomalaiset viettääkseen kansallistuntoa kohottaakseen naurettavaa saunapäivää.

Suomalaisen Työn Liiton (STL) teettämässä kyselyssä suomalaiset äänestivät saunan merkittävämmäksi suomalaiseksi keksinnöksi. Todella huvittava äänestyksen tulos. Sauna ei ole suomalainen keksintö. Useassa kolkassa maailmaa saunottiin jo paljon ennen kuin Suomessa oli ensimmäistäkään saunaa. Sauna on Suomessa tuontitavaraa.

No minä ainakin haluan saunaan, vaikka onkin helle. Toki saunan pitää olla jotain muuta kuin hikinen kerrostalon kellarisauna. Juuri hikisen hellepäivän päälle ajan kanssa sauna, uinti ja istuskelu illan edes vähän viiletessä laiturilla virkistää ja raikastaa olon hellepäivän iltana.

Me ihmiset olemme erilaisia. Kuumat ilmat riittävät minulle ilman saunaakin. Muuten saunon mieleläni. Vedessähän voi vilvoitella ilman kuumaa saunaakin. Talvella lämmitän saunan miltei joka päivä ja jos sattuu olemaan lunta, niin kieriskelen lumihangessa mielelläni. Tuntuu mielettömän hyvältä, kun lumi sulaa pitkin selkää ja ihoa nipistelee. Avantouintikin on poikaa.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 26, 2019, 08:17:50
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 26, 2019, 00:12:50
Löytyykö foorumilta muuten unia koskevaa ketjua? En tähän hätään löytänyt.

Et sitten varmaan hakutoimintoa käyttänyt, sillä se on todellakin nopein keino löytää ketjuja?

Hakutoiminnossa on näppärä aiheiden haku, kun ruksaa kohdan "hae vain otsikoista" ja hakukenttään laittaa haettavan aiheen otsikosta lyhyen pätkän (min. 3 merkkiä). Ei kannata yrittää arvata ketjun koko otsikkoa, koska silloin osumia ei löydy kovinkaan helposti erilaisten taivutusmuotojen vuoksi.

Uniketju löytyy hakusanalla "uniketju", mutta se löytyy myös hakusanalla "uni". Jälkimmäinen löytäisi myös ketjun, jonka otsikko olisi vaikkapa "unia ja kuvitelmia" tai "kertomuksia unista", joita ei olisi kovinkaan helppo täsmähaulla löytää.

Tietty sitten ketjut, joiden otsikkoon on kirjailtu kaikkea muuta kuin aiheeseen liittyvää, jäävät hakutoiminnolla löytymättä.
Minä en sitä löytänyt, se on ongelma. Yrittää vähän väärillä sanoilla, niin ei onnistu. Onko tuollainen ketju jossakin?

Hippi

Kokeile hakutoiminnolla ja laita hakusanaksi: uni

Tuossa lainaamassasi viestissähän oli jo vihjettä niin paljon, että olisit jo sen perusteella voinut itsekin keksiä kokeilla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Konmaritus on edistynyt sen verran, että läjät ovat muuntautuneet pinoiksi. Ja on kamaa kyllä päätynyt aika kasa poiskin. Kaapeissa on vielä aika liuta "luurankoja", joten urakkaa riittää. Mutta vihdoin on fiilis, että tavarapaljous on voitettavissa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 27, 2019, 23:56:58
Kokeile hakutoiminnolla ja laita hakusanaksi: uni

Tuossa lainaamassasi viestissähän oli jo vihjettä niin paljon, että olisit jo sen perusteella voinut itsekin keksiä kokeilla.
Minusta näiden foorumien hakutoiminnoilla ei yleensä löydä mitään, muuta kuin sellaista jota ei haluaisi...

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 28, 2019, 00:59:20
Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 27, 2019, 23:56:58
Kokeile hakutoiminnolla ja laita hakusanaksi: uni

Tuossa lainaamassasi viestissähän oli jo vihjettä niin paljon, että olisit jo sen perusteella voinut itsekin keksiä kokeilla.
Minusta näiden foorumien hakutoiminnoilla ei yleensä löydä mitään, muuta kuin sellaista jota ei haluaisi...

Et sitten kokeillut tuota "hae vain otsikoista" -rastia ja ehdottamaani hakusanaa aikaisemmin antamillani ohjeilla?

Voit sitten elää mielipiteesi kanssa, jos olet päättänyt, ettei hakutoiminto miltään osin toimi kunnollisesti. Minä olen saanut tekstihaunkin toimimaan vallan mainiosti käyttämällä sanoista sellaisia osia, joissa taivutus ei rajaa vaihtoehtoja pois liiaksi. Sitä paitsi haku on nopea, joten vaihtoehtoja voi hyvinkin kokeilla muutamia sen sijaan, että selailla foorumin ketjulistoja läpi.

Minä puolestani olen aina ihmetellyt, miksi tuota hakutoimintoa vuodesta toiseen haukutaan, koska se mielestäni on ihan hyvä ja käyttökelpoinen. Mutta olkoon tämä nyt tässä. Turha tästäkin on tehdä ikuisuusjankkausta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha


Anonyymisyys voi olla hyvä, foorumeita ja muitakin yhteyksiä ajatellen. Tuli mieleen eräs seikka, minkä vuoksi voisi ajatella tätä hyvänä.

Kun ihmiset ovat tuntemattomia toisilleen, eli lähituntemus puuttuu, ei ole realistisia edellytyksiä olla mukana kokonaisvaltaisemmin. Kanssakäymistä voi olla, tosin sen on syytä rajautua yleiseksi. Toinen vaihtoehto on virtuaalisuus, jossa voi olla kokonaisvaltaisemmin, mutta jutut ovat kuvitteellisia.

Jos tuota kauhistelee, voi ehkä verrata tilanne jo nykyisen meneilläänolevaan. On ihmisiä paljon samassa, eivätkä he tunne toisiaan, etenkin suurkaupungeissa. Ihmiset ovat joustavasti etäisen suvaitsevaisia, ja jos jotain keskinäistä, niin diibadaabailua, työpaikkoja ja vähän kaikkea koskien.

Reaalikontaktit kokonaisvaltaisempana ovat virtuaaliyhteyksiä voimakkaampia, ja jos tavan elämän reaalikontakteissa on käytässä virtuaalisuus, melkein pakosta, niin kaukaisempi virtuaalisuus esim netissä on kuin elokuvaa, tai mielikuvituselämää.

Ihmiset eivät oikeastaan voi olla olematta tuntemattomien kanssa jotenkin, ellei asua periferiassa, mikä on yhä mahdottomampaa, etenkin suurelle joukolle. Tilanne vaatii etäisyyden.

?

Juha


Edellisessä kuvatun voi nähdä vaikeana, jos oltava kokonaisempana tuntemattomien kesken. Yleisinhimillisyys on kokonaisvaltaista, ja jos tälle ei ole edellytyksiä, voi kokonaisuuden kokeaa käytännössä esim raatelevana. Tai sitten voi olla yleisdiibadaaba, kunnioittava, velvollisuudentuntoinen, asiallinen, ... ja sekään ei ole hyvä.

Mitähän kaikkea ristiriitaa ilmenee näissä, paraikaa? Joillekin voi käydä hyvin.

Juha

#1240
Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 28, 2019, 07:58:59Minä puolestani olen aina ihmetellyt, miksi tuota hakutoimintoa vuodesta toiseen haukutaan, koska se mielestäni on ihan hyvä ja käyttökelpoinen. Mutta olkoon tämä nyt tässä. Turha tästäkin on tehdä ikuisuusjankkausta.

Kaikkia työkaluja voi opetella käyttämään siten, kuin ne mahdollistaa. Pääsee mihin pääsee. Joskus ihan riittävän pitkälle.

Jos ei oikein halua venyä jossain ratkaisussa, niin huono lähtökohta arvostella tällaista. Jos tietää selkeästi paremmasta, tai olettaa parempaa intuitiivisesti, mahdollisena, on sekin kyllä hyvä tuntemus, josta voi lähteä, ja jopa onnistua kohden helppoutta.

Näissä on puolensa. Liittymät ovat tosi tärkeitä, ja oikeastaan lähinne ne.


BTW  Huono työkalu on mitä paras työkalu, jos ajattelee, millä tavoin se viittaa paremman mahdollisuuteen, ja siihen, miten parhaimpaan ponistelua voidaan lykätä, tai jättää ponnistelut tekemättä. Mitä parasta sitten avautuu huonosta työkalupakista, niin en aika vaikeaksi menee, ajattelupuoli, ja tietysti kokemussellainenkin.

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 28, 2019, 07:58:59
Minä puolestani olen aina ihmetellyt, miksi tuota hakutoimintoa vuodesta toiseen haukutaan, koska se mielestäni on ihan hyvä ja käyttökelpoinen. Mutta olkoon tämä nyt tässä. Turha tästäkin on tehdä ikuisuusjankkausta.
Kyse lienee uusimmasta lukutaidon laajennuksesta, medialukutaidosta somessa ja sen hakutoimintojen käyttötaidosta.
Uudet sukupolvet oppivat nämä taidot onneksi meitä nopeammin. :)


Sepe

Tämä päivä on mennyt toistaiseksi hyvin.
En ole juorunnut, en menettänyt malttiani, en ollut ahne, häijy, itsekäs, tyytymätön, en koppava.

Muta kohta aion nousta vuoteesta, ja sitten tarvitsenkin kovasti apua.

Juha


Yksintekemisessä ja yksinhääräilyssä, on se hyvä puoli, johon viitattu mm shamanismin puolella. Kun tällaista ulottuvuutta talsii eteenpäin, niin kutkuttelevaksi menee. Shamanismin jos käsittää näin, niin vetovoimaisuuden käsittää hyvin, eikä ihmettele, jos kulttuureissa ilmenee tällaista. Vai miten shamanismin merkittävin puoli voisi olla, jotenkin kristallisen oloisesti ilmaistuna?

Juttu nykyaikana tuntuu olevan enemmän patologista, ei-siedettyä, eikä myöskään toivottua. Jossain päin maailmaa, asiaa suhtaudutaan toisin. On voinut olla aika, jolloin piirre on ollut toivottu, vaikka senkin liepeiltä löytyy erilaista ongelmaa, joita samalla voi joutua kokemaan. Ovatko osa entisaikojen noita/jne-outoiluista, ja näihin liittyvistä keinoista sittenkään vailla pohjaa?

Materiaalinen ihminen ei vaikutu mistä vain. Toisaalta kun ei vaikutu siitä, mistä ennen ei voinut oikein välttyä, niin kivempiko nyt on tilanne? Tuleeko paluu-aaltoa, jos jotain palattavaa voisikin olla? Mihin kaikkeen konservatiiviseen voi palata, ja todeta, että ei oikein ole ihan sitä konservatiivisuutta, jota on enemmän tapana ajatella hapatteena? Jännityksellinen muuttuu kuolleeksi, ja kuollut elämäksi. Ihmisyyden outoiluja.

Vaikea tarkemmin tietää, tosin ainahan voi jotain arvella.

Kopek

Fiilikset kuvana:



Tällä kerralla liikkeellä 25 vuotta vanhalla autolla, joka meinasi hyytyä moottoritielle, kun yksi kumiletku petti taas kerran. Täytyy yrittää hommata uusi. Saatiin auto liikkumaan teipin avulla väliaikaisesti. Tongit, teippi ja rautalankaa. Niistä on apua moneen ongelmaan. Onneksi otin mukaan.