Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 47 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Ei kannata unohtaa ostaa muutamaa kiloa suolaa varastoon. Aina, kun ruokahuoltoon on ollut tulossa ongelmia (esim. joku lakko), niin marketeissa on ollut useamman vanhemman ihmisen ostoskärryssä useampi pakkaus suolaa. Joku "vanhan kansan niksi" siinä täytyy olla, että suolalla selviää, vaikka mistä muusta tahansa olisi puutetta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#5356
Suola on säilöntäaine. Aikana, jolloin sähköä ei ole ollut saatavissa (pakastukseen), ainoat keinot säilöä ruokaa ovat kai
- suolaus
- kuivaus ilmassa, auringossa, tuulessa
- suolauksen ja kuivaamisen yhdistelmä (lipeäkala)
- suolauksen ja etikan yhdistäminen
- suolauksen ja Atamonin yhdistelmä (kurkut)
- suolauksen ja salpietarin yhdistäminen (liha)

- hapatus eli maitohappokäyminen (soveltuu vain kasviksille?)

- sokeri
- sokerin ja Atamonin yhdistelmä (hillot)

Vai olisikohan muita?

Lis. Hayabusan hyvät huomiot:

- maakellari
- jääkellari
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Jääkellari. Ennen vanhaan jäitä säilöttiin mm. purussa ja sitten kesällä ruokaa säilöttyjen jäiden vieressä. Vanhan ajan jääkaappi siis.

Ja maakellari on loistava paikka säilöä mm. juureksia.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Ai niin. Tosiaankin maakellari ja jääkellari. Kuinkahan yleisiä jääkellarit ovat Suomessa olleet? En muista yhtään nähneeni. Vain Pieni talo preerialla -sarjassa lavastettiin yksi valtava tila mukamas jääkellariksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - syyskuu 21, 2022, 14:10:28
^Jääkellari. Ennen vanhaan jäitä säilöttiin mm. purussa ja sitten kesällä ruokaa säilöttyjen jäiden vieressä. Vanhan ajan jääkaappi siis.

Ja maakellari on loistava paikka säilöä mm. juureksia.
Mummolassa oli tuollainen.

Hippi

Hyvin meni ensimmäinen aamu vuorokauden siirtämisessä paikalleen. Herätys oli klo 6 ja yllättävän pirteänä heräsin. Pakko myös oli nousta vuoteesta saman tien, kun aamupalavieraat olivat tulossa puolen tunnin kuluttua, joten houkutus "hetken venyttelystä" oli poissuljettu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Pitikään alkaa pällistelemään mitään kissojen tuhkimotarinoita Facesta. Eli minulle ehdotetaan jotain stooria jossa etäisesti elukaksi tai varsinkaan kissaksi tunnistettavissa oleva rapusyötti pelastetaan jostain katuojasta kirppujen syömänä ja muutenkin hädintuskin hengissä pihisevänä karvakasana. Tarinoilla on aina onnellinen loppu ja ne päättyvät "ikuisen kodin" löytymiseen (forever home), mutta vituttaa katsella niitä kamalia näkyjä seinällään mitä nämä kissanrääpäleet ovat löytymisvaiheessaan. Pyrinkin sitten rullailemaan koko stoorin läpi ja katsomaan että mikä oli se lopputulos, että ei jää paska olo.

Kai noista pääsisi eroon kun ei laita enää mitään peukkuja tai itkunaamoja, mutta joka kerta kun tulee tuollainen stoori kohdalle, tuntuu että olen kylmä ja julma paskakasa jos en reagoi asianmukaisesti.

Face ei sovi hypersuperherkille.

Hippi

^
Facessa seuraamallani löytöeläintalolla olen nähnyt hienoja selviytymistarinoita mutta myös surullisia kohtaloita. Tosiaan olen nähnyt, sillä sieltä tulee vähintään kerran viikossa livelähetystä ja etenkin silloin, kun on pentueita talossa, niin jopa useammin.

Kyllä siellä on kaikille käsiteltävissä oleville kissoille koti löytynyt, mutta osa on niin pahasti villiintynyt, että niiden kohtalona on piikille joutuminen, jos jollain yhdistyksellä ei ole tilaa ottaa niitä pitkäaikaiseen kesytykseen. Mutta usein käy niin, että eivät kesyynny vaan kyyhöttävät jossain nurkassa ilman kontaktia mihinkään elävään olentoon. Ei ihmiseen eikä toisiin kissoihin.

Ihmeen harvoin löytökissaa omistajat kyselevät, vaikka ne on sirutettuja ja kuvia jaetaan netissä lähitienoon paikallisiin ryhmiin. Sirutuskaan ei auta, jos sirua ei ole rekisteröity. Eihän siinä sirussa on kuin tunnusluku, jonka perusteella rekisteristä saisi yhteystiedot.

Sellaistahan se on, kun ei pidetä kissoista huolta ja annetaan niiden ulkoillan vapaana.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Tänään oli hieno ulkoilukeli ja heitinkin kohtuullisen pitkän lenkin sähköpyörällä. Merkittäviä eläinkohtaamisia olivat pyörätiellä lämmitellyt kyy ja erittäin kiiltävänmusta palokärki tienvieren puussa.

Sitten surkeampia ja ihmeellisiä fiiliksiä. Jokin aika sitten höynähdin eurojacpottiin kun oli luvassa todellinen jackpotti. Sen jälkeen olen sijoittanut viikossa kympin tuohon uhkapeliin - ei olisi pitänyt. Vain kerran on tärpännyt ja yksi kymppi saatu takaisin. ilen tuli todellinen pohjanoteeraus: viisi riviä tähtinumeroineen ei tuottanut yhtään oikein. Ei siis yhtäkään oikein 35:stä arvotusta numerosta!

Taitaa olla jonkin sortin euroopanennätys.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 21, 2022, 15:22:03
Ai niin. Tosiaankin maakellari ja jääkellari. Kuinkahan yleisiä jääkellarit ovat Suomessa olleet? En muista yhtään nähneeni. Vain Pieni talo preerialla -sarjassa lavastettiin yksi valtava tila mukamas jääkellariksi.

Kaippa niitä on ollut. Talvella lienee ollut jopa "ammattimaisia (renkien työtä) jäänkuskaajia maaseuduilla isommissa talouksissa. Järvistähän sitä jäätä haettiin. Jäitä sitten säilöttiin niissä jäähuoneissa pitkälle kesään.

Maitohan piti saada nopeasti jähtymään ja säilyminen ilman kylmentämistä oli lyhytaikaista ja muuten edelleen. Piimäksi ja viiliksi muuten piti ylimääräinen maito hapattaa.

Hiilihappojäätä käytettiin myös aikoinaan, ennen kuin kylmälaitteet yleistyivät. Jäätelökauppiaan taisivat sillä saada myyntiaikaansa kesäkuumalla hieman pidemmäksi.

Hiha

Huomasin viimeksi ostamani shampoon olevan Vegan :P Olin ajatellut vuosien varrella tämän käyttämäni tuotteen olevan jotain todellista, että voin pestä hiukseni verellä säilyttääkseni niiden elinvoiman :D Ei kai sitten ;D

Hippi

Aamupäivä on mennyt kodinhengettärenä, eli siivouspäivä, kun en viikonloppuvieraiden aikana viitsinyt siivota.

Minulla on tietty järjestys, missä kierrän asunnon läpi, aina samassa järjestyksessä. Päässä pyörii pieni laskuri, joka sanoo, että "vielä noin paljon tekemättä" ja jossain vaiheessa se muuttuu muotoon "enää tuon verran tekemättä". Niin pitkään olen saman rundin tehnyt, että kissatkin tietää miehekkäästi siirtyä oikeaan aikaan pois tieltä. Rohkeampi on jo makuuhuoneen ovenpielessä odottamassa, että saan makkarin valmiiksi ja he voivat siirtyä sinne.

Kävi mielessä, etten edes muista, milloin olen saanut itse nukkua lakananvaihdon jälkeen puhtaissa lakanoissa ensimmäisenä. Nytkin muutama minuutti sen jälkeen, kun olin poistunut imurin kera makuuhuoneesta, karvamöykky oli kaivautunut peittojen alle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Flunssan oireet tukkoisuutta lukuun ottamatta alkoi olla jo poissa, joten pistin sen verran vaatetta päälle, että aamupäivällä kävin viemässä roskat. Oli niin leppoisa ilma, että kävin varastosta pihaharjan ja haravan ja aloin vähän putsailla pihaa pudonneista lehdistä ja pihlajanmarjoista.

En nyt mihinkään isompaan ryhtynyt, mutta laatoitukset on hyvä pitää puhtaana, kun ne tuppaavat sammaloitumaan, jos niihin likoaa ravinteita. Olin jo noin puolet saanut tehtyä siitä, minä olin ajatellut tehdä hissuksiin. Pienet perkeleet tuli mieleen, kun silmännurkasta näin fillarin lähestyvän suunnasta, josta ei aja kuin vain minun luokseni pyrkivä hahmo. Kukapa muu kuin äijä, joka seisottaa aina tunnin juttelemassa, olinpa tekemässä mitä vain pihalla eikä hänestä tahdo päästä eroon millään. Kuulenpa siinä tietysti pihan viimeisimmät juorut, sillä hän tuntuu jututtavan kaikkia, jotka eivät ehdi karkuun. Aikani sinä jaksoin turista, mutta sitten aloin varovasti liikutella maassa olevia lehtiä harjallani ja tällä kertaa äijä ymmärsi yskän yllättävän nopeasti tai sitten hän oli jo tyhjentänyt pajatsonsa.

Jatkoin luutimisen loppuun, joskaan en enää samanlaisella innolla, joka alussa oli ollut.

Joka tapauksessa oli ihan kiva olla ulkona happihyppelyllä ja toivon mukaan siitä saan palkkioksi tulevana yönä edellistä paremmat unet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Huh, miten pimeää on aamuisin taas. Luulin herätessäni, että vielä on hyvää aikaa nukkua ennen kuin on oikea heräämisen aika, mutta eipäs ollutkaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Kiitos ehkä pahimman rikoksen ihmiskuntaa vastaan, eli kesäajan, valoisuuden suhteen marraskuu alkoi jo.  :(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur