Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 42 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^^
Eiköhän muovihohdetta todennäköisempää ole kuitenkin, että ramppaamisesi on aiheuttanut lian poiskulumista rappusissa.

Niin paljon ihmiset käyttää nykyisin lenkkareita arkikäytössä, että että katujen pitäisi hohtaa valkoisenaan, jos lenkkareiden irtoava muovi tuollaista hohdetta aiheuttaisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^^
Nykyisin on paljon vaikeampi erottaa naisen ja miehen käsialaa kuin parisen vuosikymmentä sitten. Ihmiset niin vähän nykyään kirjoittaa käsin, kun varmaan suurin osa päiväkirjan kirjoittajistakin kirjoittelee näppäimistöllä, että persoonallinen käsiala rapistuu rapistumistaan.

Jos käsialasta jotain voisi nykyään enää päätellä, niin minäkin olisin lääkäri. Tosiaan en vuosikausiin ole saanut enää käsinkirjoitetuista lappusistani selvää, mutta onneksi kuitenkin muistan, mistä lappusessa pitäisi lukea. Tosin minulla on aina ollut hyvin huono käsiala ja voisin jopa sanoa epänaisellinen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Vasta nyt hokasin Socrun listassa pilkut. Se tarkoittaa, että kirjoittaja on tarkka kieliopista. Saattaa olla tarkka muistakin asioista. Joten esitetty teoria siitä, että Socru on "vallannut" jonkun kaapin, vaikuttaa entistä houkuttelevammalta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 16, 2023, 09:45:46
Vasta nyt hokasin Socrun listassa pilkut. Se tarkoittaa, että kirjoittaja on tarkka kieliopista. Saattaa olla tarkka muistakin asioista. Joten esitetty teoria siitä, että Socru on "vallannut" jonkun kaapin, vaikuttaa entistä houkuttelevammalta.

Ja kuten aiemmin sanoin, iästä kertoo se, että osaa kirjoittaa Trump-lippis oikeaoppisesti tavuviivalla. Se ei jonneilta onnistu, kun eivät varmaan sellaista kirjoitusasua ole ikinä nähneetkään.

Mutta kyllä minä edelleen kallistun agenttiin, joka merkkaa Socrua raivostuneelle aviomiehelle.

T: Xante

TSS

Komppaan Bruttoa, että kyseessä on mies, käsialan perusteella. Käsialasta ei voi tietenkään hirveästi päätellä, koska esim. itsellänikin on melko epänaisellinen käsiala, mutta todennäköisempänä pitäisin silti miestä käsialan perusteella.

Komppaan Xantea, että kyseessä ei ole aivan nuori tyyppi, koska esim. tuo viivan käyttö voisi viitata siihen.

Hayabusalla on hyvä havainto pilkuista. Niiden käyttö viittaa ehkä samaan kuin Xantenkin havainto yhdysviivan käytöstä, eli tyyppi on käynyt koulunsa aikana, kun lapsia vielä opetettiin kunnolla kirjoittamaan.

Xanten kyseenalaistan tuon "merkkaamis"-teorian suhteen, koska uskon, että socru ei suunsoitostaan huolimatta ole päässyt salaisille perspanoille, vaan kyseessä on enimmäkseen haave, jolla on kiva vähän ravistella kanssakeskustelijoita.

Mitä tästä kaikesta pitäisi osata päätellä, vaatii vähän työstöä....

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 16, 2023, 00:47:27
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 31, 2023, 17:20:03
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 22, 2023, 02:13:32
Uusi jääkaappi löytyisi alle parin sadan mutta se on pieni minijääkaappi, vuosikulutus olisi vain 100kWh.
Mutta tässä rakennuksessa on muinoin tultu toimeen ilman jääkaappiakin  ja koitetaan nyt sitä jonkin aikaa, kellarin rapussa alhaalla n. +7..+8C.  Laktoositon maito säilyy 2vk jääkaapissa joten säilynee tuossa muutaman päivän. Aremmat ruoat voi  pakastaa. Paitsi vanukkaita, ne pitänee syödä 24 h sisällä.
Styroxista kylmälaukkua vahvistin 5 cm paksuisilla styrox-palasilla ja päällystin IR-säteilyä heijastavilla Alu-folioilla ja aikomus vahvistaa vielä lisää niin että keskelle jää 6 maitopurkin (litran) kokoinen kylmätila. Laskin matemaattisesti lämpöjohtumiskaavoilla jne että 10-15 astetta ympäristöä kylmempänä pysyy vuorokauden jos aina aamuisin pakastearkusta laitan jäätyneeen 0,33 tai 0,5 litran vesipullon tuohon styrox-"jääkaappiini" kylmäkalleksi. Se varmaan pitää vuorata sanomalehdellä tai villalla ettei jäädytä liikaa läheltä.
Styrox-jääkaappini toimi muuten erinomaisesti koko kesän mutta syyskuussa alkoi haista hapantuneelle maidolle. Alu-folio ei ole vedenpitävä, hankaus teki koloja ja ehkä joku purkki vuosi maitoa. Paperipyyhkeellä pyyhkien seinämissä oli jotain hiukan vihertävää (levää, hometta?). Ehkä sama ilmiö kuin oli oikeassa särkyneessä jääkaapissa, jonka sisältä hometta joutui keväisin poistaan pinnoilta.
  Olisi pitänyt laittaa sisäpinnalle muovikalvo, muovipussi tms. Mutta 3 purkkia mahtui mukavasti just just rinnakkain ahtaasti joten pitäis keksiä jotain uutta systeemiä jos kalvoa tai astiaa laittaa seinäksi.
 
Samalla huomaan että kellarin betoniportaiden keskiosat ovat alkaneet "hohtaa" valkoisempina. Valkeista tennarinpohjista irtoava muovi kerääntyy mikromuoviksi sinne nyt kun ramppaan useasti päivässä hakemassa maitoa tai ruokaa styrox-jääkapistani.

Laske piruuttas paljonko energia vie jäädyttää 0,33 tai 0,5 litraa vettä... Sitä vois verrata tuohon minijääkaapin kulutukseen sitten vuositasolla.

Edgeltä kun kysyy:
              how much energy does it take to freeze 1 litre of water?
... tulee vastaukseksi:
              104250 J jos alkulämpötila on 25C.

Eli puoli litraa vettä veisi pakastettaessa 104250/2 = 52 125 J = 52 125/3600000 kWh= n. 0,014479167 kWh.
Vuodessa se tekisi 365 * 0,014479167 kWh = 5,28 kWh. Ei pöllömpi hyötysuhde, jos nyt laskin oikein ja jos Edge ei puijannut. Lisäksi tulee portaissa ravaamisen hyöty.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Jaska - lokakuu 15, 2023, 03:31:27
Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 13, 2023, 08:32:59
Laputtaja käy entistä röyhkeämmäksi. Nyt laittoi lapun sillä välin, kun olin todella pikaisesti altaalla:
Voinee päätellä, että laputtajalla on samat uimassakäyntiajat?
Ehkä työ- tai kuntoiluyhteyksistä tms. sinut tunteva aikojen takaa, kun nimesikin on ollut esillä?
Kun toistuu, niin lienee huomannut, että kiinnität lapuukseen huomiota.
Vahinkoa ei lie tuotettu. Lapulla kiinnitetään toistuvasti huomiota yhdistelmään lippis, sauvat, eväät. Erityistä fiksuutta ei "hakattavien listalle joutumisessasi" ilmene. Veikkaan laputtajan selviävän ennen kuin loppuu.
Kiusoittelulle tuo näyttää, ja  laputtajan mielestä varmaan olet antanut aihetta. Mitä lieneekään, mutta toisella voi olla erilainen huumorintaju.
Oletko ehkä astunut jonkun varpaille: vienyt toisen suosiman kaapin, heittänyt löylyä jonkun mielestä liikaa, roiskinut vettä päin toisen näköä,  juonut evästä vaikka pukutiloissa ei saisi, kehunut Trumpia, arvostellut jonkun käytöstä, puhellut perspanoista.

Luultavasti Lappugate jää ikäiseksi arvoitukseksi. Viimeisin uimahalliriita on ainakin 15 vuoden takaa ja sen vastapuoli kuoli jo aikoja sitten.

Yhtä lukuunottamatta kaikki, joiden kanssa olen ollut missään tekemisissä ovat minua iäkkäämpiä ja sopivat hyvin huonosti laputtelijan profiiliin:

1) Aiemmin mainitsemani nuorempi puhelias mies:
+kaapittelee omani lähellä, melkein vieressä ja oli paikalla lappu kolmosen ilmestymisen aikaan
-näin hänet suihkutilaan mennessä, altaalla ja tulimme ylös yhtäaikaa. Teoriassa olisi voinut laputtaa, kun olin pari minuuttia saunassa, mutta pitäisin alibia aika hyvänä. Luonne ei oikein istu laputteluun, höpöttää vain omia juttuja.
2) Hyvin iäkäs mies, jonka kanssa olen vaihtanut sanan silloin tällöin.
+oli paikalla lappu kolmosen aikaan ja olisi voinut helposti tehdä sen.
-kopittelee eri käytävällä ja on ollut alamaissa vaimonsa ja uimakaverinsa kuolemien jälkeen, mikä ei viittaa jekutteluun.
3) Aiemmin mainitsemani pariskunnan mies.
+tietänee nimeni ja kaapittelee lähellä
- kiltin ja varovaisen oloinen ja liikkuu aina vaimonsa kanssa yhdessä. En havainnut häntä lappu kolmosen aikaan, mutta toki on voinut esimerkiksi salille mennessään sujauttaa lapun.
4) Valittaja.
+mies jonka elämänsisältö on valittaa kaikesta mikä on hallilla huonosti eli periaatteessa voisi tehdä jotain tuollaista.
- kopittelee eri käytävällä ja kovin tosikko tuollaiseen.
5) Parhaiten tuntemani mies, joka jäi eläkkeelle vuosi sitten.
+ asuu entisen asuntoni lähellä ja muutenkin voi hyvin tietää nimeni. Erakoitunut, mutta erittäin huumorintajuinen kaveri, jonka kanssa olemme naureskelleet niin kaapikränille kuin Valittajan touhulle.
- Ei näkynyt mailla halmeilla ykkös-ja kakkoslappujen aikoihin, vaikka muuten on aina paikalla ja kun ilmestyi hiukan ennen kolmoslappua, näytti sormeaan, joka oli ollut kipsissä ja estänyt uimisen. Sormi näytti murtuneelta ja pidän alibia melko hyvänä.

Epäiltyjä 3-5 en siis havainnut kolmoslapun aikaan, mutta en tullessa katsellut ympärilleni, kun oli vähän kiire. Ei tästä ota pirukaan selvää :(.
Kävelevä kremppakertymä

TSS

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 16, 2023, 14:37:00
Ei tästä ota pirukaan selvää :(.

Ovatko kaikki laputetut tavarat aina mukana? Entä jätätkö mitään tavaroita kaapin ulkopuolelle, esim. sauvoja?


Socrates

Lainaus käyttäjältä: TSS - lokakuu 16, 2023, 15:35:48
Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 16, 2023, 14:37:00
Ei tästä ota pirukaan selvää :(.

Ovatko kaikki laputetut tavarat aina mukana? Entä jätätkö mitään tavaroita kaapin ulkopuolelle, esim. sauvoja?

Lähes aina ovat mukana ja kaapissa sisällä.
Kävelevä kremppakertymä

Xantippa

Minua kiinnostaa myös, mitä Socru ajattelet itse valituista asioista, eli miksi luulet juuri  näiden valikoituneen?

TSS, Socru on vakuuttanut olleensa tosi hurja salasuhteilija, jolla on ollut kierroksessa useampikin varattu nainen, joten enhän ainakaan minä koe, että olisi mahdollista tätä kiistää. Sen vuoksi pidän kiinni raivostuneen aviomiehen teoriasta, ennen kuin se vääräksi todistetaan.

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 16, 2023, 15:41:35
Minua kiinnostaa myös, mitä Socru ajattelet itse valituista asioista, eli miksi luulet juuri  näiden valikoituneen?

T: Xante

No ne nyt pistää silmään. Kenelläkään muulla ei ole Trump-lippistä, hyvin harvalla kävelysauvat ja kamaa juomineen minulla on myös tavallista enemmän.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 16, 2023, 15:41:35

TSS, Socru on vakuuttanut olleensa tosi hurja salasuhteilija, jolla on ollut kierroksessa useampikin varattu nainen,

T: Xante

Varmuudella varattuja oli vain muutama. Valtaosalla jäi kysymättä tai olivat rajatilassa eli just eroamassa, avoimessa suhteessa tms.
Kävelevä kremppakertymä

TSS

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 16, 2023, 15:41:35
Minua kiinnostaa myös, mitä Socru ajattelet itse valituista asioista, eli miksi luulet juuri  näiden valikoituneen?

TSS, Socru on vakuuttanut olleensa tosi hurja salasuhteilija, jolla on ollut kierroksessa useampikin varattu nainen, joten enhän ainakaan minä koe, että olisi mahdollista tätä kiistää. Sen vuoksi pidän kiinni raivostuneen aviomiehen teoriasta, ennen kuin se vääräksi todistetaan.

T: Xante

Minä taas veikkaan, että socru on viimeistään vanhemmiten tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi, ettei käytännössä jaksa reuhkata perspanojen perässä. Lisäksi salainen perspanoilu liittynee enemmän socrateen luomaan brändiin kuin todellisuuteen, vaikka sillä jotain totuuspohjaa varmasti onkin. Socru siis mitä suurimalla todennäköisyydellä on kiltisti uskollinen sussulle, ja salasuhteet ovat mennyttä elämää, jotka kuitenkin ovat aikanaan avanneet hänelle uudenlaista näkemystä elämästä, ja olleet siten merkityksellisiä. Voihan laputtaja tietysti olla myös vanhan kaunan kantaja.

Parhaiten kyllä punaisesta langasta saisi kiinni, jos ymmärtäisi listattujen asioiden merkityksen. Lapussa lukee siis kaapin sisältö(ä) ja ehkä socrun ns. tavaramerkkejä. Kieltämättä ne voisivat olla tunnusmerkkejä, kuten Xante epäilee, mutta miksi? Ehkä tunnelma vielä tiivistyy ja salaisuudet paljastuvat.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 16, 2023, 14:00:53
Laske piruuttas paljonko energia vie jäädyttää 0,33 tai 0,5 litraa vettä... Sitä vois verrata tuohon minijääkaapin kulutukseen sitten vuositasolla.

Edgeltä kun kysyy:
              how much energy does it take to freeze 1 litre of water?
... tulee vastaukseksi:
              104250 J jos alkulämpötila on 25C.

Eli puoli litraa vettä veisi pakastettaessa 104250/2 = 52 125 J = 52 125/3600000 kWh= n. 0,014479167 kWh.
Vuodessa se tekisi 365 * 0,014479167 kWh = 5,28 kWh. Ei pöllömpi hyötysuhde, jos nyt laskin oikein ja jos Edge ei puijannut. Lisäksi tulee portaissa ravaamisen hyöty.
Laskin jo 16.6 mutta tuolla Olkiluoto3 ja sähköenergian hinta-ketjussa.
Sinä laskit väärin koska AI:si käsitti väärin (se jäähdytti 0:aan muttei jäädyttänyt kiinteäksi jääksi joka vie lisäksi 333 000 J /litra) mutta lopputulos on vahingossa karkeasti ottaen yllättävän oikea tai oikeansuuntainen (!).
Nimittäin tähän tulee mukaan Carnot'n lämpövoimakoneen hyötysuhde-kaavat apuun. Täydellisimmillään jääkaapit/pakastimet jäädyttää +20°C -->-20°C  vain 1 joulen sähköenergialla 6 joulea jne. Käytännössä (kitkat ym) ehkä vain 2-3 joulea. Samasta syystä ilmalämpöpumput voi kuluttaa sähköä kilowatin teholla mutta lämmittää sillä huonetta vaikkapa 3 kilowatin teholla. 
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 16, 2023, 14:37:00
Luultavasti Lappugate jää ikäiseksi arvoitukseksi. Viimeisin uimahalliriita on ainakin 15 vuoden takaa ja sen vastapuoli kuoli jo aikoja sitten.

Yhtä lukuunottamatta kaikki, joiden kanssa olen ollut missään tekemisissä ovat minua iäkkäämpiä ja sopivat hyvin huonosti laputtelijan profiiliin:

Luultavasti se on joku tiellensä poikittain asettunut, jolle Socrates on ohimennen huolimattomasti vihjannut: Alahan nyt laputtaa siitä!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS