Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kasvisruokapäivät ruokaloissa

Aloittaja Topi, helmikuu 18, 2019, 15:48:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2019, 02:56:42
Älä puhu paskaa, vaivoin pääsit nillittämästä suuntaani koirastani kirjoittaessani ympäristöpolitiikan seurauksista, ja väität täällä että se mitä sinä teet ei kuulu poliittisen piiriin.
Hohoo! Minähän se nimen omaan EN puhu paskaa: en jeesustele olevani erityisen eettinen tai parempi ihminen, mutta en myöskään anna tekopyhyyden marinoida aivojani ja harjoitan, mitä saarnaan! En sitä paitsi väitä etteikö asia voisi kuulua ´poliittisen piiriin´ (Sen piiriin nyt voi kuulua vaikka paskalla käynti, jos se vain asialistalle otetaan) vaan, että se ei kuulu edelliseen sanailuun osallistuneille. Kun minulle tullaan tuputtamaan vegetarismia ja poseeraamaan maailmanpelastajaa, lykkään vastauksena lihamukin suoraan naamaan. Ja kun oikein tarkkaan ajatellaan, se on aivan oikein!

Mainiota, että muistutukseni koirasta kirpaisi. Fakta: ympäristöasioista, eläinten oikeuksista ja eettisyydestä kovasti valistuneena tiesit koiran ottaessasi tavan tallaajaa vieläkin paljon paremmin, mitä kaikkea muuta sen ottaessasi teit. Ja hei, koiran pitäminen on ihan ok niin kauan, kunnes ryhdyt antamaan muille ilmoituksia siitä, miten heidän tulisi huomioida eläinten oikeudet tai, onko Suomen kansalla moraalinen oikeus lisääntyä. Jos täällä ympäristötekoja ja eläinten oikeuksia halutaan, niin lemmikkieläinten pitämisestä luopuminen on konkreettisin asia numero yksi, mitä niiden eteen voi tehdä - kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Älä sinä Laika jeesustele minulle suomalaisten lisääntymisestä saati omien valintojesi eettisestä paremmuudesta yhtikäs mitään. Sitä paitsi, suomalaisilla jos kellä on myös moraalinen oikeus lisääntyä. Kansa, joka ryhtyy edes epäilemään oman olemassaolonsa oiketusta on tuhoon tuomittu - kyllä Suomenniemelle uusia ottajia aina löytyy.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Jos siitä on täällä sinulle liikaa vaivaa, niin miksi siitä ei ole minulle? Se etten ole edelliseesi vastaustani vielä antanut ei tarkoita, ettenkö ole sitä mielessäni muodostanut tai etteikö argumenttini pidä paikkaansa. Tuota kahdella tuolilla istumistasi henkilökohtaisten päätösten ja julkisen keskustelun erottelemisesta sen sijaan en niele. Valitse myrkkysi.
No miksi et nyt vain antanut vastauksiasi sen sijaan, että kirjoitat niiden muodostamisesta? Onko se vähän, että mulla ei saa olla sytkäriä, kun naapurin viisivuotias Jesse poltti sellaisella vahingossa niiden kodin?
Syytät minua siitä, mitä itse nyt vahvimmin teet: minähän olen valinnut myrkkyni, en vain pyydä sitä juuri sinulta tai teistä keltään muultakaan anteeksi - MUTTA EN MYÖSKÄÄN JEESUSTELE teille. Ota Laika sinäkin tästä lihamuki, on kuule helvetin hyvää! Possun pääasiallinen tehtävä on päätyä pekoniksi lautaselleni, eihän ne edes pärjäisi tuolla luonnon armoilla ja ne puolestaan söisivät minut mielihyvin, jos vain voisivat. Siitä siis voidaan keskustella, pidetäänkö tuotantoeläimiä hyvin vaiko huonosti mutta siitä ei, onko oikein syödä muita eläimiä. Mielestäni ei ainoastaan voi, vaan se on myös meille ihmisille lajityypillistä toimintaa. Eihän tästä ole, kuin koko ihmisen evoluutio todisteena.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Omasta puolestani en arvostele ainakaan sittisontiaisten ruokailutottumuksia, mutta eittämättä karitsan tarjoaminen gourmet'na tuo edelleen mieleeni erään nimimerkki Taha Islamin (jääköön keskustelu hänestä muutoin) argumentin -tai sen puuttumisen- vauvojen syömisen mahdollisuudesta. Ihmiset, minä myös, ärsyyntyivät kysymyksen typeryydestä: mikä tosiaan estää ihmisiä syömästä vauvoja? Tietysti syymme ärsyyntyä oli väärä, koska ihmiset syövät vauvoja. He vain eivät yleensä syö lajitovereitaan.
Tuokin vänkääminen (Muistan sen hyvin itsekin) on äärimmäistä luksusta. Kukaan tällä foorumilla ei edes tiedä, mitä todellinen nälkä on. Ihminen ei ole omnivori vahingossa, olipa olemassaolomme muuten miten sattumankauppaa hyvänsä.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Voin kyllä palata tähän kysymykseen, ei siinä mitään. Yritä kuitenkin päättää, ruikutatko täällä henkilökohtaisiin valintoihisi puuttumisesta vai et.
No palaa siihen sitten, äläkä ainoastaan kirjoita siihen palaamisesta! En ole ruikuttanut mitään, vaan vastannut flegmaattisille, erityistä kasvispäivää kouluihin halajaville vätyksille. Nämä sääliöt ovat tosin jo koulunsa käyneet eikä heitä kiinnosta asianomaisten lapsosten mielipiteet tai halut asiasta lainkaan, heitä kiinnostaa ainoastaan oma napansa.

Minulla on tämmöinenkin pelottava ajatus: oppilaat kouluissa voisivat itse äänestää, haluavatko he erityisen kasvispäivän, vaiko eivät. Mutta lyödäänpä siihen voittoisa vaihtoehto tasapuolisuuden nimissä mukaan: voidaan äänestää myös, haluavatko kasvispäivän sijaan erityisen kokolihapäivän. Sitä voidaan ryydittää vienolla pekonintuoksulla. :)

kertsi

Onpa taas "hyvä" argumentti tuokin, että lapsosten pitäisi itse saada äänestää ja päättää syömisistään. Eiköhän se kuitenkin ole aikuisten/vanhempien/kasvattajien/päättäjien tehtävä hankkia ja tarjota lapsosille sellaista ruokaa, joka on hyväksi lapsosille, joka edistää heidän terveyttään, kasvuaan ja hyvinvointiaan. Jos lapsoset saisivat itse päättää, mitä haluavat syödä, niin veikkaisinpa, että valitsisivat jäätelöä, limsaa, karkkia ja pullaa tai jotain muuta epäterveellistä.



Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Renttu

^
Ymmärrän hyvin, mikäli et ole vielä yläkouluikäisenäkään osannut päättää mitään itse. Perustuslaissamme kuitenkin todetaan, että lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Varovainen arvioni on, että viimeistään yläkouluikäiset osaavat kyllä arvioida, haluavatko he erityisen kokolihapäivän, vaiko kasvispäivän. Juttu on nimittäin aikuisten oikeastikin niin, että kasviksia laitosruokaloissa saadaan joka ikinen päivä, kun taas punainen kokoliha on erittäin harvinainen herkku - jopa liian harvinainen. Syön itse lähes joka päivä yliopistolla, ja naudanlihaa näkee sielläkin todella harvoin. Oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien kohdalla sitä näkee vieläkin harvemmin.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 22, 2019, 09:18:31
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 22, 2019, 02:56:42
Älä puhu paskaa, vaivoin pääsit nillittämästä suuntaani koirastani kirjoittaessani ympäristöpolitiikan seurauksista, ja väität täällä että se mitä sinä teet ei kuulu poliittisen piiriin.
Hohoo! Minähän se nimen omaan EN puhu paskaa: en jeesustele olevani erityisen eettinen tai parempi ihminen, mutta en myöskään anna tekopyhyyden marinoida aivojani ja harjoitan, mitä saarnaan! En sitä paitsi väitä etteikö asia voisi kuulua ´poliittisen piiriin´ (Sen piiriin nyt voi kuulua vaikka paskalla käynti, jos se vain asialistalle otetaan) vaan, että se ei kuulu edelliseen sanailuun osallistuneille. Kun minulle tullaan tuputtamaan vegetarismia ja poseeraamaan maailmanpelastajaa, lykkään vastauksena lihamukin suoraan naamaan. Ja kun oikein tarkkaan ajatellaan, se on aivan oikein!

Mainiota, että muistutukseni koirasta kirpaisi. Fakta: ympäristöasioista, eläinten oikeuksista ja eettisyydestä kovasti valistuneena tiesit koiran ottaessasi tavan tallaajaa vieläkin paljon paremmin, mitä kaikkea muuta sen ottaessasi teit. Ja hei, koiran pitäminen on ihan ok niin kauan, kunnes ryhdyt antamaan muille ilmoituksia siitä, miten heidän tulisi huomioida eläinten oikeudet tai, onko Suomen kansalla moraalinen oikeus lisääntyä. Jos täällä ympäristötekoja ja eläinten oikeuksia halutaan, niin lemmikkieläinten pitämisestä luopuminen on konkreettisin asia numero yksi, mitä niiden eteen voi tehdä - kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Älä sinä Laika jeesustele minulle suomalaisten lisääntymisestä saati omien valintojesi eettisestä paremmuudesta yhtikäs mitään. Sitä paitsi, suomalaisilla jos kellä on myös moraalinen oikeus lisääntyä. Kansa, joka ryhtyy edes epäilemään oman olemassaolonsa oiketusta on tuhoon tuomittu - kyllä Suomenniemelle uusia ottajia aina löytyy.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Jos siitä on täällä sinulle liikaa vaivaa, niin miksi siitä ei ole minulle? Se etten ole edelliseesi vastaustani vielä antanut ei tarkoita, ettenkö ole sitä mielessäni muodostanut tai etteikö argumenttini pidä paikkaansa. Tuota kahdella tuolilla istumistasi henkilökohtaisten päätösten ja julkisen keskustelun erottelemisesta sen sijaan en niele. Valitse myrkkysi.
No miksi et nyt vain antanut vastauksiasi sen sijaan, että kirjoitat niiden muodostamisesta? Onko se vähän, että mulla ei saa olla sytkäriä, kun naapurin viisivuotias Jesse poltti sellaisella vahingossa niiden kodin?
Syytät minua siitä, mitä itse nyt vahvimmin teet: minähän olen valinnut myrkkyni, en vain pyydä sitä juuri sinulta tai teistä keltään muultakaan anteeksi - MUTTA EN MYÖSKÄÄN JEESUSTELE teille. Ota Laika sinäkin tästä lihamuki, on kuule helvetin hyvää! Possun pääasiallinen tehtävä on päätyä pekoniksi lautaselleni, eihän ne edes pärjäisi tuolla luonnon armoilla ja ne puolestaan söisivät minut mielihyvin, jos vain voisivat. Siitä siis voidaan keskustella, pidetäänkö tuotantoeläimiä hyvin vaiko huonosti mutta siitä ei, onko oikein syödä muita eläimiä. Mielestäni ei ainoastaan voi, vaan se on myös meille ihmisille lajityypillistä toimintaa. Eihän tästä ole, kuin koko ihmisen evoluutio todisteena.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Omasta puolestani en arvostele ainakaan sittisontiaisten ruokailutottumuksia, mutta eittämättä karitsan tarjoaminen gourmet'na tuo edelleen mieleeni erään nimimerkki Taha Islamin (jääköön keskustelu hänestä muutoin) argumentin -tai sen puuttumisen- vauvojen syömisen mahdollisuudesta. Ihmiset, minä myös, ärsyyntyivät kysymyksen typeryydestä: mikä tosiaan estää ihmisiä syömästä vauvoja? Tietysti syymme ärsyyntyä oli väärä, koska ihmiset syövät vauvoja. He vain eivät yleensä syö lajitovereitaan.
Tuokin vänkääminen (Muistan sen hyvin itsekin) on äärimmäistä luksusta. Kukaan tällä foorumilla ei edes tiedä, mitä todellinen nälkä on. Ihminen ei ole omnivori vahingossa, olipa olemassaolomme muuten miten sattumankauppaa hyvänsä.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Voin kyllä palata tähän kysymykseen, ei siinä mitään. Yritä kuitenkin päättää, ruikutatko täällä henkilökohtaisiin valintoihisi puuttumisesta vai et.
No palaa siihen sitten, äläkä ainoastaan kirjoita siihen palaamisesta! En ole ruikuttanut mitään, vaan vastannut flegmaattisille, erityistä kasvispäivää kouluihin halajaville vätyksille. Nämä sääliöt ovat tosin jo koulunsa käyneet eikä heitä kiinnosta asianomaisten lapsosten mielipiteet tai halut asiasta lainkaan, heitä kiinnostaa ainoastaan oma napansa.



Helpoimmalla pääsisi kun unohdettaisiin koko teemapäivä ja jatkettaisiin niinkuin ennenkin. Kasvisruokapäiviä on jo ja muutama niistä koululaisten top10 suosikeissa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 22, 2019, 10:20:30
^
Ymmärrän hyvin, mikäli et ole vielä yläkouluikäisenäkään osannut päättää mitään itse. Perustuslaissamme kuitenkin todetaan, että lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Varovainen arvioni on, että viimeistään yläkouluikäiset osaavat kyllä arvioida, haluavatko he erityisen kokolihapäivän, vaiko kasvispäivän. Juttu on nimittäin aikuisten oikeastikin niin, että kasviksia laitosruokaloissa saadaan joka ikinen päivä, kun taas punainen kokoliha on erittäin harvinainen herkku - jopa liian harvinainen. Syön itse lähes joka päivä yliopistolla, ja naudanlihaa näkee sielläkin todella harvoin. Oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien kohdalla sitä näkee vieläkin harvemmin.

Minkäs takia juuri punainen liha nyt sitten olisi ruoka-aines, jota pitäisi olla tarjolla? Miksi ihmeessä kokolihapäiviä pitäisi olla? Sellaisessa ei ole enää kyse ruokavaliosta, vaan ollaan jo ruokalajitasolla. Missään ruokalassa tai ravintolassa ei ikinä ole tarjolla kaikkia ruokalajeja tai -aineita. Koskaan. Miksei yhtä lailla voitais vaatia kuhapäiviä tai hirvipäiviä - jotka nekin ovat varsin harvinaisia opiskelijaruokaloissa.

Toope

Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

-:)lauri

#66
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Maapallo ei vain elätä nykyisellä volyymillä sekaruokaravintoa syöviä. Tietysti kun on syrjäytynyt elänlajistaan ihmiset, jälkikasvun tulevaisuus ei vähääkään kiinnosta ja oma napa siirtyy keskiöön. Ja kun ei tarvitse itse maksaa hintaa, joka omasta vastuuttomuudesta syntyy, voi henkseleitä paukutellen syytellä muita politisoinnista kokien olevan jotenkin vitun esimerkillinen ihminen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Laika

#67
Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 22, 2019, 09:18:31Älä sinä Laika jeesustele minulle suomalaisten lisääntymisestä saati omien valintojesi eettisestä paremmuudesta yhtikäs mitään.

Miksen? Pahoitatko mielesi, jos joku toruu sinua makkarakeiton syömisestä? Hetkinen -olenko kirjoittanut täällä valinnoistani?

Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 22, 2019, 09:18:31
Sitä paitsi, suomalaisilla jos kellä on myös moraalinen oikeus lisääntyä. Kansa, joka ryhtyy edes epäilemään oman olemassaolonsa oiketusta on tuhoon tuomittu - kyllä Suomenniemelle uusia ottajia aina löytyy.

Haha, ok. Huoltosuhde Suomessa. Argumentin ydin oli se, että suomalaisten olemassaolo riippuu muiden lajien olemassaolosta. Tarvitsetko kattavan luettelon lähtien hengityskelpoisesta ilmasta, ravinnosta, lämmöstä, suojasta, seurasta ja maailman tieteellisestä ymmärtämisestä? Mikä sinun päätelmäsi olikaan? Ei pidä paikkaansa, pitää paikkansa, ei vain kiinnosta, ei koske suomalaisia? Hyvä vanhustenhoito on ilman muuta mahdollista vähäisen syntyvyyden Suomessakin, ja lisääntymisikäinen kansa on valinnut (!) tämän väärän vaihtoehdon? Suret samaa kuin venäläiset päättäjät Kremlissä, lol.

Suomalaiset hoitajat lähtevät työolojemme takia mieluummin ulkomaille, jos voivat. Siinäpä järki: koulutetaan maailman parhaita hoitajia, jotta he voivat olla sitten ulkomailla vanhuksia hoitamassa. Kannattaisi varmaan järjestää hoitajille paremmat työolosuhteet. Tosin se ei ole millään tavalla ristiriidassa sen kanssa, mitä aiemmin kirjoitin huolestasi Suomen lisääntymisikäisiä kansalaisia kohtaan.

Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 22, 2019, 09:18:31
Lainaus käyttäjältä: Laika
Jos siitä on täällä sinulle liikaa vaivaa, niin miksi siitä ei ole minulle? Se etten ole edelliseesi vastaustani vielä antanut ei tarkoita, ettenkö ole sitä mielessäni muodostanut tai etteikö argumenttini pidä paikkaansa. Tuota kahdella tuolilla istumistasi henkilökohtaisten päätösten ja julkisen keskustelun erottelemisesta sen sijaan en niele. Valitse myrkkysi.
No miksi et nyt vain antanut vastauksiasi sen sijaan, että kirjoitat niiden muodostamisesta?

...ripulia...

Siksi että Kahnemanin systeemi 2 on paljon hitaampi kuin se, jota sinä käytät.

Hetkinen -haluat tietää, miten koirani liittyy tähän kaikkeen? Näin oletan, koska tiedät koirastani vähän, jos mitään. Minussa ei ole sen luonteen jaloutta, mutta voin vakuuttaa että se on myös sinua paljon yhteistyökykyisempi ja parempaa seuraa. Joten jos olemassaolon oikeutukseen tullaan, en meidän asemassamme rupeaisi palauttamaan sielun punnitusta keskiajalta tähän aiheeseen. Vaaditko siis minua panemaan noutajani piikille, perhettä itsellesi vai perhettä kaikille? Kaikilla ei ole samanlaista perhettä, ei minullakaan. Itse mieluummin poistun kuvioista kauan ennen vuodeosastolle joutumista, mikäli vain tällainen asiakkaan toive ikinä saadaan terveydenhuoltojärjestelmän käytäntöihin. Ei siksi etten olisi rakastanut lajiani ja yhteisöäni, vaan siksi että rakastin. Jos siis epäilet eettistä integriteettiäni, niin vastataan näin: en väitä enkä ole ikinä väittänyt, etten olisi tehnyt virheitä elämässäni. Maailmaan jään vielä jätettyäni hyvälle kumppanille jäähyväiset, ja mieluummin niin. Louskutuksesi sen tosiasian taustalla ei tunnu miltään eikä ole mitään.

Haluatko puhua yhä minusta ja koirastani, vai Suomen kansan ympäristökuormasta? Oletan että ensin mainitusta, koska aihe kiinnostaa sinua ja pidit sitä esille ottamisen arvoisena. Linkolan perään kyselitkin jo minulta, vaan en kovin tarkkaan tunne miehen käsityksiä, enkä siksi tarkalleen tiedä, vastustanko niitä. Joitain olen julkisten Linkolasta videoitujen kommenttien perusteella vastustanut, vaan principle of charity pätee yhä: jos se on kovin emotionaalista ilmaisua, sen arvo miehelle itselleen voi olla nolla. Ei siinäkään ole mitään 'objektiivisesti ajateltua', että ihmisten pitäisi tuhota toisensa, vaikka Linkola mumisee objektiivisuuden perään. Linkola on oikeassa elävän maailman tuhoutumisesta, minusta vain tuntuu ettei hän ole lukenut Kropotkiniaan.

Jää siis yrittämisen ja epäonnistumisen logiikka, joka on sekin parempi kuin epäonnistuminen siksi, ettei mitään yritetty tehdä. Nihilismin vitsi on, että vanhojen arvojen tuhoamisen jälkeen jotain versoo aina tilalle. Kysymys silloin on ainoastaan siitä, syntyykö muutoksesta siedettävä elämisen muoto. Asuttivat Suomea tulevaisuudessa sitten suomalaiset, venäläiset tai harmaahylkeet, kysymys on edelleen ainoastaan siitä. Sinun luulisi ymmärtävän, että status quo meidän elinaikanamme ei menettele, vaikka väestöpyramidi ei muuttuisi meillä miksikään.

Mistä minä tietäisin, mitä synnytysikäisten ihmisten mielessä liikkuu. Sellaisen tiedon kuvitteleminenkin itsellään olisi melkoisen itseoikeutettua.

Päälliköiden ei tarvitse määrätä ihmisiä tekemään lapsia. Kyllä ihmiset ymmärtävät itsekin sen. Ja jos eivät, ei sekään ole päälliköiden murhe.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Niin esteenä tällaiselle monipuolisuudelle on niiden tyyppien ideologia, jotka vaativat aina lihaa tarjolle.

safiiri

Onhan se inasen hassua Suomessa itkeä liian innokkaan lisääntymisen takia tilanteessa, jossa syntyvyys on alati laskevaa ja ensisynnyttäjien ikä niin korkea, että hedelmällisyys jo alkaa temppuilemaan. Oikeestiko odottaisitte, että syntyvyys napsautetaan kertaheitolla nollaan?

Kopek

En käy ruokaloissa, mutta jos kävisin, en taitaisi edes huomata, jos siellä olisi jokin kasvisruokapäivä. Valitsen nimittäin muuta kuin lihaa joka tapauksessa.

Ikävä kyllä, ruokailutottumukseni eivät ole erityisen terveelliset, vaikka en lihaa juuri käytäkään. Laiskana ihmisenä en tahdo jaksaa laittaa mitään oikeata ruokaa, joten usein tulee sorruttua siihen, että lorautan papupurkin kattilaan ja lämmitän sen. Tai keitän valmispaketin nuudeleita. Tai teen "pikakaurapuuroa" kaatamalla ryynejä lautaselle ja kuumaa vettä päälle ja sekaan ehkä rusinoita ja kuivattuja karpaloita. Viherkasvisten syöminen jää valitettavan vähiin siitä syystä, ettei niiden suhteen jaksa tehdä mitään. Jo pelkkä kaupasta valitseminen on vaivalloista. Pelkäänpä, että ruokavalioni on älyttömän hiilihydraattipitoinen. Syön nimittäin edellä mainittujen lisäksi aika paljon ruisleipää vähän joka mutkassa vähän kuin napostelutyyppisesti. Suosin jälkiuuniviipaleita, koska niiden suolapitoisuus on hieman alempi kuin muiden leipien.

Joskus pakotan itseni tekemään edes jotain muuta. Paistan uunissa esimerkiksi bataatinpaloja ja perunanviipaleita ja erilaisia kasviksia, mitä nyt satun keksimään. Näiden lisäksi voin keittää riisiä tai makaronia.

Mitä juomiin tulee, niin teetä tulee lipoteltua vähän joka välissä, usein ruuankin kanssa. Käytin aikoinaan teessä sokeria, mutta juon sen nykyisin sokerittomana, samoin kahvin. Sokerin käyttämistä olen yrittänyt vähentää myös siten, että en juurikaan osta ns. limsoja vaan jotain muuta, jossa on edes hieman vähemmän sokeria. Alkolitonta olutta tulee napattua mukaan turhankin usein, koska se on Lidlissä aika edullista. On siinäkin sokeria.

En ole minkään sortin absolutisti ruokien tai juomien suhteen. Toisin sanoen mitään ideologista periaatetta ei ole. Näin ollen ideologista kriisiä tyyliin "nyt rikoin pyhät periaatteeni" ei tule, vaikka söisin esimerkiksi liha-aterian viinin kanssa. Tällaista ei käytännössä tapahdu, mutta jos tapahtuisi, en miettisi sitä. Jos tuollaisesta tulisi tapa, silloin alkaisin miettiä.

On joitakin ruoka-aineita, joita vältän. Yksi yleisimmistä on voi. Jos näen tuotepakkauksessa, että ruoka sisältää voita, jätän sen ostamatta. Inhoan voita. Siitä jää ällöttävä oksennuksen tyyppinen jälkimaku ja -haju suuhun ja huuliin. Tunnistan, jos jossakin pullassa tai muussa on voita. Ikävä kyllä, sitä ei vielä välttämättä syödessä huomaa, mutta viiden minuutin päästä voin tehdä ällöttävän tunteen perusteella johtopäätöksen, että tulin syöneeksi tietämättäni voita. Harmittelen, jos näin on käynyt. Sama jälkireaktio tulee kermasta ja kermavaahdosta.

Kermavaahdolla täytetty ja päällystetty täytekakku, jossa on vielä ylimääräisenä hapatteena marjoja, on ällöttävyyden huipentuma. Siitä tulee aivan karmea jälkiolo.

Ihmettelen, miksi kasvisruokapäivä ruokalassa ketään haittaisi. Jos siellä olisi "lihapäivä", jolloin tarjottaisiin vain lihaa ja eläintuotteita, tilanne olisi toinen.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Sekaruokavalio on hyvä, joskin kokonaan ilman lihaakin voidaan saada proteiinia riittävästi. Nyt ei keskustella lihan poistamisesta kokonaan ruokavaliosta, vaan yhdeltä tai kahdelta aterialta viikossa. Ruokavalion pysyisi edelleen sekaruokavaliona. Sitä ei kukaan ole muuttamassa.

Sekaruokavalio ei myöskään tarkoita sitä, että jokaisella aterialla tai jokaisena päivänä on oltava kaikilta ruokaympyrän sektorilta aineksia. Kun keskimäärin lihaa syödään reilusti liikaa, niin se liika voidaan ottaa pois aivan huoletta.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#72
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?
Ei todellakaan. Terveellinen ruokaympyrä ei todellakaan koostu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista. Ei ainakaan, jos mätät enemmän lihaa kuin kasviksia. (Korkeintaan satunnaisesti voi punaistakin lihaa sisältyä ruokavalioon, mutta missään pääroolissa se ei kyllä saisi olla, jos tervellisesti yrittää syödä. Ja sekin määrä pitäisi olla valmistettu sellaisin menetelmin, jotka eivät aikaansaa syöpää aiheuttavia karsinogeenejä, eli pitäisi välttää leikkeleitä ja käristettyjä tai grillattuja tai ruskistettuja lihoja.)

Terveellinen ruokaympyrä sitä vastoin koostuu kasviksista, hedelmistä, kokojyvästä, ja pienestä määrästä kalaa tai kasviproteiinia ja vielä pienemmästä määrästä kymäpuristettua oliivi- (ja/tai rypsi)öljyä. Rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteitakin voi kohtuullisissa määrin sisältyä tervelliseen ruokavalioon, mutta tästä en ole ihan satavarma. Tyydyttynyttä rasvaa (yl. eläinperäistä tai palmu- tai kookosöljyä) ei terveelliseen ruokavalioon kuulu kovinkaan paljoa, se saisi olla korkeintaan kolmasosa tyydyttymättömän rasvan osuudesta, mutta mieluiten tyydyttynyttä rasvaa pitäisi välttää, mikäli mielii ennaltaehkäistä mm. sv-tauteja ja dementiaa.

Terveelliseen ruokaympyrään kuuluu puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä pävässä, mutta lihaa saisi olla korkeintaan puoli kiloa viikossa. Eli yhteenlaskettuna kasviksia ja hedelmiä olisi viikossa yhteensä vähintään 3,5 kiloa, ja lihaa korkeintaan 0,5 kiloa - kasvikset/hedelmät : liha siis suhteessa 7 : 1 !
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

mikainen

Valitsin umpimähkään kouluruokalan menuuksi Jakomäen peruskoulun ensi viikon ruokalistan:

  https://ruokalistat.azurewebsites.net/#/b6fdbfde-ea98-e511-9417-00215a9c1ca7       

Ma Liha-makaronilaatikkoa, Pasta-kasvisvuokaa

Ti Broilerikeittoa, Punajuurisosekeittoa

Ke Mantelikuorrutettua kalaa, Bataatti-kikhernepataa

To Vehnätortilla, Kasvistäytettä tortilloille, Kasvis-kaalilaatikkoa

Pe Lihapyörykät, Falafel-pyörykät


Aika hyvät valikoimat kouluruoaksi.

Renttu

#74
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 23, 2019, 04:28:06
Miksen? Pahoitatko mielesi, jos joku toruu sinua makkarakeiton syömisestä? Hetkinen -olenko kirjoittanut täällä valinnoistani?
Enpä oikeastaan, mutta jos se ei ymmärrä olla hiljaa, se saattaa huomata pakkosyövänsä itsekin makkarakeittoa. Sen jälkeen se laittaa voiteen takaisin ämpäriin, tai se saa taas letkusta.

Mitä valintoihisi tulee, olet kirjoittanut niistä täällä sekä suoraan, että epäsuoraan. Klassinen asetelma: "Älkää tehkö kuten minä teen, vaan kuten minä sanon".
Lainaus käyttäjältä: Laika
Haha, ok. Huoltosuhde Suomessa. Argumentin ydin oli se, että suomalaisten olemassaolo riippuu muiden lajien olemassaolosta.
Ei ollut vaan se, että ruoansaantimme on mielestäni liian riippuvaista arvoketjuista, joita emme itse pysty mitenkään kontrolloimaan. Oma alkutuotantomme on ajettu sellaiseen kurimukseen, että pahaa tekee. Potentiaalinen nälänhätä ei koske koko olemassaoloamme, mutta on typerää olla muutaman kortin varassa. Mikä olikaan Arabikevään primus motor? Toisiaan seuranneet huonot paikallissadot, ja piikkiin noussut viljan maailmanmarkkinahinta. Kysyntä ja tarjonta, eli yksien nälänhätä on toisten rahapaja. Koskee todellakin myös Suomea.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Suomalaiset hoitajat lähtevät työolojemme takia mieluummin ulkomaille, jos voivat. Siinäpä järki: koulutetaan maailman parhaita hoitajia, jotta he voivat olla sitten ulkomailla vanhuksia hoitamassa. Kannattaisi varmaan järjestää hoitajille paremmat työolosuhteet. Tosin se ei ole millään tavalla ristiriidassa sen kanssa, mitä aiemmin kirjoitin huolestasi Suomen lisääntymisikäisiä kansalaisia kohtaan.
Nursepoistuma on vain rikka rokassa: Suomi kärsii paljon korkeamman tason aivokadosta, kuin sairaanhoitajien lähtö. Korkean koulutuksen saaneita lähtee Suomesta pois vähän joka alalta, ja tilalle saadaan kouluttamattomia, umpimielisiä lastenraiskaajia Lähi-Idästä. Tässä vasta idioottimainen tilanne onkin. Rikastumiskasvu näkyy pääasiallisesti kasvavissa rikostilastoissa, yhteiskuntarauhan rikkoutumisena ja veronmaksajien kasvavina kuluerinä.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Siksi että Kahnemanin systeemi 2 on paljon hitaampi kuin se, jota sinä käytät.
Epäilemättä, menihän tämänkin suurhutisi laatimiseen viikko, vai kaksi?
Lainaus käyttäjältä: Laika
Hetkinen -haluat tietää, miten koirani liittyy tähän kaikkeen? Näin oletan,
Oletit väärin - ei minun siitä tarvinnut tietää, vaan osoitin sen sinulle.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Haluatko puhua yhä minusta ja koirastani, vai Suomen kansan ympäristökuormasta?
Nämäkin olettamukset väärin. Aiheenahan oli hallitsematon ruoansaannin arvoketju, ja toisissa yhteyksissä lisääntyminen. Et ole edelleenkään onnistunut antamaan pätevästi perusteltua argumenttia viime mainittuun, eikä keskustelun johdatteleminen näihin muihin aiheisiin nyt oikein ota sujuakseen. Yrittäisit edes! 
Lainaus käyttäjältä: Laika
Mistä minä tietäisin, mitä synnytysikäisten ihmisten mielessä liikkuu. Sellaisen tiedon kuvitteleminenkin itsellään olisi melkoisen itseoikeutettua.
Ei se haittaa vaikka et tiedäkään, sillä minä tiedän. Aihetta on tutkittu ja tutkitaan, ja olen lukenut tutkimuksen tuloksia. Hyvä minä!
Lainaus käyttäjältä: Laika
Päälliköiden ei tarvitse määrätä ihmisiä tekemään lapsia. Kyllä ihmiset ymmärtävät itsekin sen. Ja jos eivät, ei sekään ole päälliköiden murhe.
"Well, that´s just like... your opinion".

Määräyksiä, insentiivejä, keppejä ja porkkanoita voidaan antaa niin väkiluvun kasvattamiseksi, kuin sen laskemiseksi. Jotain jotain Kiinan yhden lapsen politiikka ja nyt Suuren Päällikön suositus siitä, että kiinalaisten tuleekin lisääntyä lisää, tai tuoreena jotain jotain Egypti. Egyptin väestöntiheyskartta on rumaa katsottavaa. Koko populaatio on pakkautunut Niilin varteen, ja tuossa kuvassa on alueita, joissa väestöntiheys on 100 000 ihmistä yhdellä neliökilometrillä.

Kyllä näitä kampanjoita voidaan siis laatia molempiin suuntiin. Varsinaiseen asiaan et pystynyt vastaamaan edelleenkään.